Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Neeeeej, jag tror inte det är sant!! Växellådsjäveln har samma jävla problemfan som den gamla jävla skitlådan... :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
Är det meningen att jag inte ska ha en GSX-R eller vad? :mad: :mad:
För inte kan det väl va drivpaketet som ställer till det såhär, då skulle dreven vara extreemt slitna (och nu ser de rätt hyfsade ut).

Jaja, får väl bli undercuttning av de NYA dreven som inte funkade i den gamla lådan till vintern. Funkar inte det så spränger jag motorn i bitar, någon som har dynamit för jag e rätt säker på att det inte kommer funka.

:död

Edit: För inte är det väl meningen att man inte ska kunna ge fullt från 8000rpm på ettans växel???:näsblod :confused:


Fan va jobbigt, lider med dej... Hoppas du får någon hjälp här med tips, annars får du gå in på www.gixxer.com/forums och kanske få hjälp. Lycka till!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Fan va jobbigt, lider med dej... Hoppas du får någon hjälp här med tips, annars får du gå in på www.gixxer.com/forums och kanske få hjälp. Lycka till!

Jo, kanske får göra det. Skadar inte med några extra åsikter även om jag förmodligen hört allt redan, har redan tryckt ner ca 8000kr i delar i min gamla låda utan att jag blev av med problemet helt. Det var därför jag köpte ny motor... Nåja, om jag inte får veta något oerhört sensationellt så blir det att undercutta 1an å 2an samt shimsa upp hela lådan. Kostnaden blir väl ca 2000kr... (+olja och en hel del tiiiid)
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Jo, kanske får göra det. Skadar inte med några extra åsikter även om jag förmodligen hört allt redan, har redan tryckt ner ca 8000kr i delar i min gamla låda utan att jag blev av med problemet helt. Det var därför jag köpte ny motor... Nåja, om jag inte får veta något oerhört sensationellt så blir det att undercutta 1an å 2an samt shimsa upp hela lådan. Kostnaden blir väl ca 2000kr... (+olja och en hel del tiiiid)

Så jävla trist... Du måtte ha maximal otur, det var väl inte längesedan du bytte motor!? Du kan ju sälja den gamla motorn i delar, så du får ihop till renovering... :tummenupp
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Så jävla trist... Du måtte ha maximal otur, det var väl inte längesedan du bytte motor!? Du kan ju sälja den gamla motorn i delar, så du får ihop till renovering... :tummenupp

Näe, det var inte så länge sedan... Tre veckor tror jag :näsblod

Nja, jag vet inte vad jag skulle sälja i så fall. Bara generator å startmotor som e nått å ha egentligen. Kanske kopplingen också och motorkåporna men resten är det fel på typ.. Toppen å kammar å kamkedja å stakar å kolvar skulle jag kunna sälja också men det e ju inte så mkt.. hehe, blev ju en del... Nåja, får väl tänka på saken :)
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Näe, det var inte så länge sedan... Tre veckor tror jag :näsblod

Nja, jag vet inte vad jag skulle sälja i så fall. Bara generator å startmotor som e nått å ha egentligen. Kanske kopplingen också och motorkåporna men resten är det fel på typ.. Toppen å kammar å kamkedja å stakar å kolvar skulle jag kunna sälja också men det e ju inte så mkt.. hehe, blev ju en del... Nåja, får väl tänka på saken :)

Det finns folk som är villiga att köpa ALLT! Otroligt, men sant, så bara sätt ut annonser på blocket på varenda pinal som du inte behöver! Styck pris och paketpris...
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Styrdämpare?

Då sökfunktionen inte f.t. är helt tillfredställande så får jag med risk för att tjata ut er fråga följande:

Är gsxr/gsxf runt -90 naturligt lite oroliga vid kurvtagning i högre hastigheter (100-200)?
Jag har en gsxf -91 med sportmax quilifier på (120/150), i övrigt orginal och jag får ofta vobbeltendenser ut ur långa kurvor i ovan nämnda hastigheter. Har kollat alla lager, stötdämpare, provat olika dämparinställningar m.m. men inget verkar påverka. Eftersom de förra däcken var omöjliga att svänga med (metzler lasertec) så vet jag inte om däckvalet har påverkat, profilen känns dock sjysst och fästet är perfekt. Eller är jag en kratta på att köra helt enkelt?
Funderar på att slänga på en enkel styrdämpare men är inte säker på att det är rätt väg? Har kollat på en noname-variant på touringbutiken som finns för småpengar, de har även specialfäste för gsx750r 85-86 kan man få det att passa min f.d. touringhoj?

Alla kommentarer även elaka mottages varmt.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Då sökfunktionen inte f.t. är helt tillfredställande så får jag med risk för att tjata ut er fråga följande:

Är gsxr/gsxf runt -90 naturligt lite oroliga vid kurvtagning i högre hastigheter (100-200)?
Jag har en gsxf -91 med sportmax quilifier på (120/150), i övrigt orginal och jag får ofta vobbeltendenser ut ur långa kurvor i ovan nämnda hastigheter. Har kollat alla lager, stötdämpare, provat olika dämparinställningar m.m. men inget verkar påverka. Eftersom de förra däcken var omöjliga att svänga med (metzler lasertec) så vet jag inte om däckvalet har påverkat, profilen känns dock sjysst och fästet är perfekt. Eller är jag en kratta på att köra helt enkelt?
Funderar på att slänga på en enkel styrdämpare men är inte säker på att det är rätt väg? Har kollat på en noname-variant på touringbutiken som finns för småpengar, de har även specialfäste för gsx750r 85-86 kan man få det att passa min f.d. touringhoj?

Alla kommentarer även elaka mottages varmt.

GSX-R har ju styrdämpare original. Själv tycker jag inte att min hoj beter sig konstigt i kurvorna, åtminstone inte på det sättet du verkar uppleva det. Däremot kan det kännas som att jag får lite släpp på bakhjulet ibland men det är väl "naturligt".
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750

Behöver hjälp med en annan grej nämligen hur jag ska lacka om hojen?! Lillebrorsan har erbjudit sig att öva på min hoj så kvaliteten kan vara lite sisådär men han börjar få kläm på det nu (har lackat tre bilar med en av tre som blev riktigt bra), det kan knappast bli sämre än nu. Det enda jag behöver göra är förarbetet.

Att lacka i samma mörkgråa e ett säkert kort för den färgen gillar jag. Att försöka återställa till original har jag inget större hopp på, det är för mycket arbete. Några ideer?

Så här kan man göra med en 88:a om man vill behålla den gamla färgsättningen (ungefär i alla fall):
 

Bifogat

  • y1pKvu_5fo5SPbspiZCbk2u_RZF8XpA2cOCoBrNBKCazcrJDda_culm_H3-inp21up_PTNmb9f0WU8.jpg
    y1pKvu_5fo5SPbspiZCbk2u_RZF8XpA2cOCoBrNBKCazcrJDda_culm_H3-inp21up_PTNmb9f0WU8.jpg
    16.4 KB · Visningar: 51
  • y1pKvu_5fo5SPZHJ5C-6Y6KLFTnQYTBSugeoTjdWlEMKe9GueauLQOMeafBZIb9mWUifzAnX73zmZw.jpg
    y1pKvu_5fo5SPZHJ5C-6Y6KLFTnQYTBSugeoTjdWlEMKe9GueauLQOMeafBZIb9mWUifzAnX73zmZw.jpg
    51.1 KB · Visningar: 61
  • y1pKvu_5fo5SPb3dQjahOgIiZaxUWYNHLZMCmj0HQvjUzNbz6800WxoRbZ_slK8UThUN66tVrybOuU.jpg
    y1pKvu_5fo5SPb3dQjahOgIiZaxUWYNHLZMCmj0HQvjUzNbz6800WxoRbZ_slK8UThUN66tVrybOuU.jpg
    58.4 KB · Visningar: 70
  • y1pKvu_5fo5SPZ5JFeMSzo4nnZwrLweTS3DkpEU-_QJI1ljDiPC78TrFGMKXTFm0IqdjeAkhvxeQ5U.jpg
    y1pKvu_5fo5SPZ5JFeMSzo4nnZwrLweTS3DkpEU-_QJI1ljDiPC78TrFGMKXTFm0IqdjeAkhvxeQ5U.jpg
    44.3 KB · Visningar: 73

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Eller så här:
 

Bifogat

  • 567_3026_b.jpg
    567_3026_b.jpg
    75.2 KB · Visningar: 62
  • replica881.jpg
    replica881.jpg
    83.2 KB · Visningar: 66
  • redwhite.jpg
    redwhite.jpg
    71 KB · Visningar: 66

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Då sökfunktionen inte f.t. är helt tillfredställande så får jag med risk för att tjata ut er fråga följande:

Är gsxr/gsxf runt -90 naturligt lite oroliga vid kurvtagning i högre hastigheter (100-200)?
Jag har en gsxf -91 med sportmax quilifier på (120/150), i övrigt orginal och jag får ofta vobbeltendenser ut ur långa kurvor i ovan nämnda hastigheter. Har kollat alla lager, stötdämpare, provat olika dämparinställningar m.m. men inget verkar påverka. Eftersom de förra däcken var omöjliga att svänga med (metzler lasertec) så vet jag inte om däckvalet har påverkat, profilen känns dock sjysst och fästet är perfekt. Eller är jag en kratta på att köra helt enkelt?
Funderar på att slänga på en enkel styrdämpare men är inte säker på att det är rätt väg? Har kollat på en noname-variant på touringbutiken som finns för småpengar, de har även specialfäste för gsx750r 85-86 kan man få det att passa min f.d. touringhoj?

Alla kommentarer även elaka mottages varmt.


Om hojen känns orolig så kan det vara vettigt att kolla på att sätta dit en styrdämpare, hur är för övrigt däcktrycket? Det påverkar rätt mycket hur cykeln beter sig och du kan ju laborera lite med det och se vad som händer!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jag är ev. dum i huvudet

Lite uppdatering med mitt "växellådsstrul" kommer nu. Det kan vara så att det bara är drivpaketet som jag haf undermåligt underhåll på. Jag kan ju erkänna att jag inte varit så flitig med att olja eller spänna kedjan överdrivet ofta, definitivt inte i början av min hojkarriär (för tre år sen nu). På 125an kunde jag köra 170 mil och spände kedjan en gång, ingen olja, men på de större maskinerna verkar det behövas liiiite oftare. :rolleyes: Körde nog 500 mil första sommaren/våren (övningskörning+efter kk) och då slarvades det rätt friskt, tänkte mer på den som en väldigt snabb och smidig bil... Nåja!

Oljade kedjan i förrgår och spände den i går med hoppingivande resultat. Bara oljning av kedjan gjorde mycket kändes det som.

Det ska ju sägas det att den gamla lådan säkerligen var dålig när jag började meka i den, den lär ju ha tagit ganska mycket stryk första säsongen när jag verkligen plågade den (en av mina filosofier för människor är nämligen att ju mer man plågas desto bättre blir man, verkar ju inte funka så bra på motorcyklar :näsblod) säkert 100-150 mil med dåligt oljad/spänd kedja.

Detta skulle ju också förklara varför det gått alldeles utmärkt de första 25-30 milen för att sedan plötsligt inträffa. Vid varje mektillfälle har man ju passat på att olja samt spänt när hjulet åkt på igen.

Nåja, då har jag förhoppningsvis två helt fungerande motorer, saknas bara ett (eller två) nytt(nya) drivpaket!

PS. Har nyligen kommit på vad bobinerna e till för också hehe, såg en bild på en monterad och då gick det upp för mig. Ska köpa mig ett par sånna också, har redan depåstöd! Vilken färg, svart eller plain aluminium?
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Lite uppdatering med mitt "växellådsstrul" kommer nu... QUOTE]

Ja du, det är fan inte lätt ibland, men jag läste i din tråd på gixxer.com oxå ang. detta och det kan mycket väl vara kedjan som du säger, det är iaf billigt att testa med! Om du är som jag så kanske vi ska ta å skaffa drivpaket av riktigt bra kvalitet så man inte behöver justera i tid å otid... :näsblod

Ang. bobiner, jag skulle välja "silveranodiserade", dvs anodisering utan färgpigment, för när du har skrapat dom några gånger så kommer det inte vara lika fräscht med färgade där det syns mer... Bara mina 2 cent! :tummenupp
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Lite uppdatering med mitt "växellådsstrul" kommer nu...

Ja du, det är fan inte lätt ibland, men jag läste i din tråd på gixxer.com oxå ang. detta och det kan mycket väl vara kedjan som du säger, det är iaf billigt att testa med! Om du är som jag så kanske vi ska ta å skaffa drivpaket av riktigt bra kvalitet så man inte behöver justera i tid å otid... :näsblod

Ang. bobiner, jag skulle välja "silveranodiserade", dvs anodisering utan färgpigment, för när du har skrapat dom några gånger så kommer det inte vara lika fräscht med färgade där det syns mer... Bara mina 2 cent! :tummenupp

Ja ju mer jag tänker på det desto bättre passar det in i min situation. Jag har ju vetat att jag slarvat en hel del men har inte trott att den skulle kunna kugga över. Satt ju sproilans drivpaket när jag köpte den men nu ser det inte helt hundraprocentigt ut.

Jo, lutar definitivt mot något "högkvalitativt" men frågan är bara vad det är. Antingen köper man något märke man hört tidigare typ DID eller Regina eller så köper man Addemotos extra förstärkta drivpaket. Undrar om det är någon skillnad? Drivpaketet jag köpte till min RG från touringbutiken var ju av, åtminstone utseendemässigt, sämre kvalitet än det som satt på. Kändes som halvkasst stål minst sagt. Kedjan var nog av kvalität.
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Ja ju mer jag tänker på det desto bättre passar det in i min situation. Jag har ju vetat att jag slarvat en hel del men har inte trott att den skulle kunna kugga över. Satt ju sproilans drivpaket när jag köpte den men nu ser det inte helt hundraprocentigt ut.

Jo, lutar definitivt mot något "högkvalitativt" men frågan är bara vad det är. Antingen köper man något märke man hört tidigare typ DID eller Regina eller så köper man Addemotos extra förstärkta drivpaket. Undrar om det är någon skillnad? Drivpaketet jag köpte till min RG från touringbutiken var ju av, åtminstone utseendemässigt, sämre kvalitet än det som satt på. Kändes som halvkasst stål minst sagt. Kedjan var nog av kvalität.


Ja, jag är som du, lite slarvig, men ska definitivt nu checka kedjan desto oftare! Ang. vad för drivpaket du ska köpa så har jag ingen aning... Men jag skulle nog satsa på ett högkvalitativt märke hellre än ett extra förstärkt å sen få rutin på att spänna kedjan! :tummenupp
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Tur man har kompisar som kommer över då och då... När jag började fråga honom om kedjespänning, hur ofta man behöver göra osv så kollade vi om kedjan var nitad eller satt med kedjelås. Döm om min förvåning att själva låssprinten till kedjelåset var borta! :skrämd

Tänk att jag kanske har kört ca 35 mil med den så... :gnissla

Tror jag ska gå över hela (HELA) hojen nu, ifall det är mer skit på den! :huvet
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tur man har kompisar som kommer över då och då... När jag började fråga honom om kedjespänning, hur ofta man behöver göra osv så kollade vi om kedjan var nitad eller satt med kedjelås. Döm om min förvåning att själva låssprinten till kedjelåset var borta! :skrämd

Tänk att jag kanske har kört ca 35 mil med den så... :gnissla

Tror jag ska gå över hela (HELA) hojen nu, ifall det är mer skit på den! :huvet

Ja det där var ju lite flax!! Har nitad kedja så jag behöver inte "oroa" mig. Tänkte ta mig en tur i eftermiddag eftersom det är så fint väder men vetifan var man ska köra här i GBG-området än. Känns som att man måste köra en timme för att kunna köra en timme här. :gnissla

Själv oroar jag mig mest över bilen, (ja jag vet, inte många studenter som har råd med bil och mc :)) fläkten har en otrevlig vana att gå igång trots vattentemp på runt 80°C. Hoppas det är en kass motortempgivare (varningslampa för motorstyrning har en tendens att vilja lysa ibland) men man vet ju aldrig... :confused:
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Ja det där var ju lite flax!! Har nitad kedja så jag behöver inte "oroa" mig. Tänkte ta mig en tur i eftermiddag eftersom det är så fint väder men vetifan var man ska köra här i GBG-området än. Känns som att man måste köra en timme för att kunna köra en timme här. :gnissla

Själv oroar jag mig mest över bilen, (ja jag vet, inte många studenter som har råd med bil och mc :)) fläkten har en otrevlig vana att gå igång trots vattentemp på runt 80°C. Hoppas det är en kass motortempgivare (varningslampa för motorstyrning har en tendens att vilja lysa ibland) men man vet ju aldrig... :confused:

Ja, flax kan man gott kalla det! Även om jag har bott i GBG så har jag inga tips på bra vägar, men finns det inga sköna vägar på hisingen?

Hur går det med lacktankarna då!?
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Ja, flax kan man gott kalla det! Även om jag har bott i GBG så har jag inga tips på bra vägar, men finns det inga sköna vägar på hisingen?

Hur går det med lacktankarna då!?

Ska söka lite på forumet och se vad jag kan skaka fram nu.

Jo, jag funderar ju fortfarande men jag vill helst ha lite hjälp i form av photoshop och då väntar jag ju på en bättre kamera. Ska se om jag inte kan låna en kamera i helgen så kan du få något att göra nästa arbetsvecka ;)
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Ska söka lite på forumet och se vad jag kan skaka fram nu.

Jo, jag funderar ju fortfarande men jag vill helst ha lite hjälp i form av photoshop och då väntar jag ju på en bättre kamera. Ska se om jag inte kan låna en kamera i helgen så kan du få något att göra nästa arbetsvecka ;)

Muahahaaa... Gött, då är nästa vecka fylld med LIIITE roliga arbetsuppgifter... ;)
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top