Jag är ev. dum i huvudet
Lite uppdatering med mitt "växellådsstrul" kommer nu. Det
kan vara så att det bara är drivpaketet som jag haf undermåligt underhåll på. Jag kan ju erkänna att jag inte varit så flitig med att olja eller spänna kedjan överdrivet ofta, definitivt inte i början av min hojkarriär (för tre år sen nu). På 125an kunde jag köra 170 mil och spände kedjan en gång, ingen olja, men på de större maskinerna verkar det behövas liiiite oftare.
Körde nog 500 mil första sommaren/våren (övningskörning+efter kk) och då slarvades det rätt friskt, tänkte mer på den som en väldigt snabb och smidig bil... Nåja!
Oljade kedjan i förrgår och spände den i går med hoppingivande resultat. Bara oljning av kedjan gjorde mycket kändes det som.
Det ska ju sägas det att den gamla lådan säkerligen var dålig när jag började meka i den, den lär ju ha tagit ganska mycket stryk första säsongen när jag verkligen plågade den (en av mina filosofier för människor är nämligen att ju mer man plågas desto bättre blir man, verkar ju inte funka så bra på motorcyklar
) säkert 100-150 mil med dåligt oljad/spänd kedja.
Detta skulle ju också förklara varför det gått alldeles utmärkt de första 25-30 milen för att sedan plötsligt inträffa. Vid varje mektillfälle har man ju passat på att olja samt spänt när hjulet åkt på igen.
Nåja, då har jag förhoppningsvis två helt fungerande motorer, saknas bara ett (eller två) nytt(nya) drivpaket!
PS. Har nyligen kommit på vad bobinerna e till för också hehe, såg en bild på en monterad och då gick det upp för mig. Ska köpa mig ett par sånna också, har redan depåstöd! Vilken färg, svart eller plain aluminium?