SSDD
Same Shit Diffrent Day
Nån som vet hur man blir av med Vatten i Hydral olja ?
Har ca 60 liter Gråvit hydralolja som måste fixas...
Har ca 60 liter Gråvit hydralolja som måste fixas...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du behöver en sån här: http://www.lubriclean.com/alfa_laval.html om du ens ska ha en chans att få ut vattnet. Jag hade bytt ut oljan, ingen ide att försöka rena den egentligen.
Du får säkert ut allt vatten genom att koka oljan, men du löper stor risk att förstöra den. Blir den för varm bryts den ner, och även koksar och det kan bli mycket dyrare än att byta ut den. Hydraulikkomponenter är väldigt känsliga.
Kanske missar jag något ,men vad är det för kran ?
Lastbilskran ?
Tror inte doppvärmare är så bra ide eftersom den troligen blir hetare än lämpligt på ytan. Skulle hellre använda en rostfri hink på en gammal spisplatta och dra på med lite lagom med effekt.
nee Doppvärmaren är till för att förhindra att problemet uppkommer igen, och den har termostat och ska sitta i tanken..
men För att avhjälpa problemet nu blir det en 25 liters rostfri oljedunk på en platta..
Jag skulle bytt olja och flushat systemet. Hur kom vattnet in?
3-8 års kondens....
men det går inte att flusha .... det kommer att finnas en 15-20 liter kvar hur man än gör..
Därför funderar jag på att byta 2.3 ggr de 45 literna jag får ut ... men troligen kommer det iaf finnas gråvit krafs kvar ,,,därav värma de sista 45 literna några ggr tilll det blir klart igen
Du kan ju även komplettera med ett andningsfilter av geltyp. Håller oljan fuktfri.
Precix..
Ett andnings filter i påfyllar locket och en värmare med termostat satt på 60-70 grader i tanken (som är på när man kör). Borde se tilll att fukten hålls i chack , kan man sen filtrera bort skräpet med det nya filtret så borde allt bli ok!
Om du ändå håller på att demontera tanken så skuva dit en dränering i botten. Har du en konstant temperatur på oljan när systemet inte är i drift så settlar sig eventuellt vatten riktigt fint i botten och då är det bara att tappa av.
Rätt tänkt meeeen ,, Tanken = Hela botten på kranen = Svetsad i en Hjälpram .. och precix där ramen går ,sitter .... Just det ,en avtappningsplug...
Men en plugg vore en hit.. MAn kanske skulle borra och gänga en M10-12:a och plugga med en bult å kopparbricka
Stor tank och en vakuumpump i stil med de man pumpar värmepumpsystem med borde funka. Får vattnet att koka vid betydligt lägre temperatur, så koksning inte är nån risk.
Lär dock ta ett rejält gäng timmar att dra ur fukten med vakuum.
Gör som du säger, borra upp o gänga. Är tanken inbyggd i konstruktionen så är materialet nog tillräckligt tjockt för det. Sätt i en kulventil så blir det enkelt att tappa av. Hur rengör du tanken förresten, har du en lucka du kan öppna upp? Det lär sitta en hel del skit på väggarna och botten.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |