Oljefråga

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nån som vet hur man blir av med Vatten i Hydral olja ?

Har ca 60 liter Gråvit hydralolja som måste fixas...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sil?

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Finns det inte filter för hydraulsystem som innehåller nå'n sorts granulat som suger upp vattnet, lite som en avfuktare för tryckluftsystem? Kan dock tänka mig att den lösningen är ganska dyr.

Annars kanske kokning av oljan kan vara en bonn-variant?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Du behöver en sån här: http://www.lubriclean.com/alfa_laval.html om du ens ska ha en chans att få ut vattnet. Jag hade bytt ut oljan, ingen ide att försöka rena den egentligen.

rätt
Filtrera går inte . i med vatten i så emulgerar oljan = den blir till sirap
sen är det så att att man kan inte byta "hela" systemet max 45 liter ,resten ligger ute i kranen.
det innebär att man får byta ca45 liter 5-6ggr = dyrt 30 liter =1000:-
för att bli av med allt
provade att koka en liter och det funkar faktiskt , det tar lite tid men den försvinner och oljan blir klar iaf .
så nu är planen att byta först 45 liter e gång, röra kranen , Byta 45 liter igen . sen tappar jag av 45 liter , kokar den och tippar tillbaka den ,,,kanske att man får upprepa detta 4 ,5 ggr
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Du får säkert ut allt vatten genom att koka oljan, men du löper stor risk att förstöra den. Blir den för varm bryts den ner, och även koksar och det kan bli mycket dyrare än att byta ut den. Hydraulikkomponenter är väldigt känsliga.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Du får säkert ut allt vatten genom att koka oljan, men du löper stor risk att förstöra den. Blir den för varm bryts den ner, och även koksar och det kan bli mycket dyrare än att byta ut den. Hydraulikkomponenter är väldigt känsliga.

Sant.. det gäller att hålla sig under 140 ( helst 120 ) men det är inga problem så länge det finns vatten i oljan så blir den bara ca100 sen får man se upp när det slutar att koka (vatten alltså ) tänkte sätt dit en 500watt doppvärmare i tanken och en ny "andnings" ventil som säkert kommer att hjälpa till..

Bautafilter har jag redan satt dit , 5 micron
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Tror inte doppvärmare är så bra ide eftersom den troligen blir hetare än lämpligt på ytan. Skulle hellre använda en rostfri hink på en gammal spisplatta och dra på med lite lagom med effekt.

nee Doppvärmaren är till för att förhindra att problemet uppkommer igen, och den har termostat och ska sitta i tanken..

men För att avhjälpa problemet nu blir det en 25 liters rostfri oljedunk på en platta..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nee Doppvärmaren är till för att förhindra att problemet uppkommer igen, och den har termostat och ska sitta i tanken..

men För att avhjälpa problemet nu blir det en 25 liters rostfri oljedunk på en platta..

Jag skulle bytt olja och flushat systemet. Hur kom vattnet in?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag skulle bytt olja och flushat systemet. Hur kom vattnet in?

3-8 års kondens....
men det går inte att flusha .... det kommer att finnas en 15-20 liter kvar hur man än gör..

Därför funderar jag på att byta 2.3 ggr de 45 literna jag får ut ... men troligen kommer det iaf finnas gråvit krafs kvar ,,,därav värma de sista 45 literna några ggr tilll det blir klart igen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
3-8 års kondens....
men det går inte att flusha .... det kommer att finnas en 15-20 liter kvar hur man än gör..

Därför funderar jag på att byta 2.3 ggr de 45 literna jag får ut ... men troligen kommer det iaf finnas gråvit krafs kvar ,,,därav värma de sista 45 literna några ggr tilll det blir klart igen

Du kan ju även komplettera med ett andningsfilter av geltyp. Håller oljan fuktfri.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Du kan ju även komplettera med ett andningsfilter av geltyp. Håller oljan fuktfri.

Precix..
Ett andnings filter i påfyllar locket och en värmare med termostat satt på 60-70 grader i tanken (som är på när man kör). Borde se tilll att fukten hålls i chack , kan man sen filtrera bort skräpet med det nya filtret så borde allt bli ok!
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Precix..
Ett andnings filter i påfyllar locket och en värmare med termostat satt på 60-70 grader i tanken (som är på när man kör). Borde se tilll att fukten hålls i chack , kan man sen filtrera bort skräpet med det nya filtret så borde allt bli ok!

Om du ändå håller på att demontera tanken så skuva dit en dränering i botten. Har du en konstant temperatur på oljan när systemet inte är i drift så settlar sig eventuellt vatten riktigt fint i botten och då är det bara att tappa av.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Stor tank och en vakuumpump i stil med de man pumpar värmepumpsystem med borde funka. Får vattnet att koka vid betydligt lägre temperatur, så koksning inte är nån risk.

Lär dock ta ett rejält gäng timmar att dra ur fukten med vakuum.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Om du ändå håller på att demontera tanken så skuva dit en dränering i botten. Har du en konstant temperatur på oljan när systemet inte är i drift så settlar sig eventuellt vatten riktigt fint i botten och då är det bara att tappa av.

Rätt tänkt meeeen ,, Tanken = Hela botten på kranen = Svetsad i en Hjälpram .. och precix där ramen går ,sitter .... Just det ,en avtappningsplug...:mad:

Men en plugg vore en hit.. MAn kanske skulle borra och gänga en M10-12:a och plugga med en bult å kopparbricka
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Rätt tänkt meeeen ,, Tanken = Hela botten på kranen = Svetsad i en Hjälpram .. och precix där ramen går ,sitter .... Just det ,en avtappningsplug...:mad:

Men en plugg vore en hit.. MAn kanske skulle borra och gänga en M10-12:a och plugga med en bult å kopparbricka

Gör som du säger, borra upp o gänga. Är tanken inbyggd i konstruktionen så är materialet nog tillräckligt tjockt för det. Sätt i en kulventil så blir det enkelt att tappa av. Hur rengör du tanken förresten, har du en lucka du kan öppna upp? Det lär sitta en hel del skit på väggarna och botten.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Stor tank och en vakuumpump i stil med de man pumpar värmepumpsystem med borde funka. Får vattnet att koka vid betydligt lägre temperatur, så koksning inte är nån risk.

Lär dock ta ett rejält gäng timmar att dra ur fukten med vakuum.

Provade det med en 1/2 liter olja i min vacumfälla till kompositen, och nog fan bubblade och vacumet stannade vi 15 MB tog 1,5 timme innan (ca 20 grader i lokalen) det slutade och kröp ner till 2 Mb men oljan var fortfarande vitgrå , dock mörkare och mer "rinnig" = mindre vatten , Den slatten värmde jag till ca 100-105 grader (iIRmätare) och då fortsatte det att koka i ca en 15 min då vart oljan likt orginalet dvs klar inga gråa emulgerade klumpar ,osv..

Kan man hålla olja straxt över 100 grader är det nog ingen större fara.

Gör som du säger, borra upp o gänga. Är tanken inbyggd i konstruktionen så är materialet nog tillräckligt tjockt för det. Sätt i en kulventil så blir det enkelt att tappa av. Hur rengör du tanken förresten, har du en lucka du kan öppna upp? Det lär sitta en hel del skit på väggarna och botten.

Ne ingen lucka ..Alls :död

Får byta filter några ggr extra ,sen när Finoljan kommer i
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
BTW

Söker en billig/bra Termostat för 80 - 120 grader + relä med förmågan att bryta 1KW

230 El pump för olja ,ca 10-.30 liter

Skall bygga en Oljerenings agg. bestånede av

Värmare för olja ...Check
Kvarts fat ....Check
Pump för olja ...
Termostat ....
Slangar och ventiler o rör ....Check
Pirra ...Check
Oljefilter modelstort ....Check
Några ideer ?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top