Oljefilter

Nu har jag beställt ett Mann-filter ('bäst att göra som Boris säger, annars riskerar man ju att...).

Finns många läskiga filter ute på marknaden nu :-(

Själv kör jag bara Hiflo och gjort det sen urtides minnen. Dessutom enda filtret med tyska tuv stämpeln

Har alltid kört med hiflo, har alltid hört bara bra saker om dem.

K&N med mutter på är paria i VFR-forumvärlden. Det är ett par stycken som fått filterhaveri runt muttern med nedoljade bakhjul som följd.
Oklart om HiFlo är samma filter med annan märkning.

K&N med mutter på är paria i VFR-forumvärlden. Det är ett par stycken som fått filterhaveri runt muttern med nedoljade bakhjul som följd...
Använde de nyckelfästet när de satte dit filtret?

K&N med mutter på är paria i VFR-forumvärlden. Det är ett par stycken som fått filterhaveri runt muttern med nedoljade bakhjul som följd.

Jag kränger ju både KN och Hiflo. Kikar man på Hiflos filter så ser den inte lika yxad ut vid muttern.

Jag ser det såhär:
Prislappen på Hiflos RC filter med mutter är nästan hälften(i alla fall hos mig) och är väl det enda filtret på marknaden som har tyska TUV stämpeln.

Jag köpte ett Mann och ett Hiflo. Hiflo-filtret får inte plats. :(

Till R1an har jag i mesta möjliga mån hållt mej till originalfilter.
Har sett rätt mycket filter genom mitt förra jobb och filtertekniken yamaha (R1) använder liknar inte mycket jag sett tidigare så att göra merjobbet att inte använda den vanliga tekniken hintar på något vis att de tänker annorlunda.
Vet dock inte om det är BRA annorlunda.

Fast motorn har ju gått +12000mil och lager/cylinder/kolvslitage är knappt mätbart, håller original montagespec.

Last edited:

Det är KN204 viss serie det gällde. Vill man vara säker nu så heter den nya KN-204-1(tillägget 1 i slutet)

Det vore nästan dags att köpa upp filter av flertal olika märken och öppna upp dem och jämföra. Gärna i form av en Youtube video med test av dem.
För nu köper man ju grisen i säcken i de flesta fall.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti