Oljefilter

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tyvärr så ger det långt ifrån allt. Problemet med pappersfilter är att få lika genomsläpplighet över hela filterytan. De tätaste partierna har en tendens att sätta igen ganska omgående så i praktiken går det mesta flödet genom de 'glesaste' partierna. Åtminstone förr så genomlyste man filtrerpappret för att se vilket som dög att skicka till OEM kunder som tog stickprov och hade partikelräknare.
Vad jag hörde var kassationen tidvis betydande, så jag misstänker att det sekunda pappret såldes till mindre nogranna kunder. Vid de tester jag hörde talas om var orginalfilter nästan alltid bättre än eftermarknadsfilter även om de såg identiska ut vid demontering.
Sedan kan ju filter naturligtvis vara väldigt dåligt designade.
Min uppfattning är att orginal OEM är nästan alltid bäst, filter från de som levererar till orginal OEM är ok, resten är väldigt individuellt. Allt med reservation att det förhoppningsvis är mycket bättre idag än för 20 år sedan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har sett flera tidningsartiklar och flera trådar på internetforum där självutnämnda experter sågat isär oljefilter och sedan bedömt vilka filter som är bra och dåliga utifrån vad de sett på insidan. För mig är sådana "tester" fullständigt värdelösa. Hur ska en obildad motorjournalist kunna bedöma vilka filter som är bra respektive dåliga utifrån att titta på innehållet...? Hur ska han kunna bedöma vilket filtermaterial som fungerar bättre genom visuell inspektion...? Hur ska han kunna bedöma vilket filtermaterial som kanske bygger upp onödigt mycket flödesmotstånd...? Nä. Lägg ner här och nu.

Enda sättet att bedöma ett oljefilters funktion är genom seriösa laboratorietester där man mäter vad oljan innehåller före respektive efter oljefiltret och att dessutom genomföra sådana tester över tid. Sådana laboratorietester existerar endast hos stora motortillverkare och möjligtvis hos de allra största producenterna av oljefilter. Dessa tester är vetenskapliga medans jag är beredd att avfärda alla andra "tester" som ovetenskapligt nonsens.

För en helt vanlig gathoj finns ett beprövat trick som fungerar - använd original oljefilter och original motorolja och byt dessa vid föreskrivna intervall. Den motorn kommer garanterat inte att haverera inom en rimlig livstid för att oljan blev för smutsig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz


Det var märkligt?!? Jag har ju haft och bytt olja i ett par VTR och har nu även en Varadero(samma spis i dom). Har inget minne av att det var trångt på VTR:arna och kikar jag nu på Varaderon så.....det finns ju gott om plats.

Är det nåt helsystem, eller vad är det som tog emot?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har sett flera tidningsartiklar och flera trådar på internetforum där självutnämnda experter sågat isär oljefilter och sedan bedömt vilka filter som är bra och dåliga utifrån vad de sett på insidan. För mig är sådana "tester" fullständigt värdelösa. Hur ska en obildad motorjournalist kunna bedöma vilka filter som är bra respektive dåliga utifrån att titta på innehållet...? Hur ska han kunna bedöma vilket filtermaterial som fungerar bättre genom visuell inspektion...? Hur ska han kunna bedöma vilket filtermaterial som kanske bygger upp onödigt mycket flödesmotstånd...? Nä. Lägg ner här och nu.

Enda sättet att bedöma ett oljefilters funktion är genom seriösa laboratorietester där man mäter vad oljan innehåller före respektive efter oljefiltret och att dessutom genomföra sådana tester över tid. Sådana laboratorietester existerar endast hos stora motortillverkare och möjligtvis hos de allra största producenterna av oljefilter. Dessa tester är vetenskapliga medans jag är beredd att avfärda alla andra "tester" som ovetenskapligt nonsens.

För en helt vanlig gathoj finns ett beprövat trick som fungerar - använd original oljefilter och original motorolja och byt dessa vid föreskrivna intervall. Den motorn kommer garanterat inte att haverera inom en rimlig livstid för att oljan blev för smutsig.

Jag fattar inte heller varför folk ska experimentera. Man kan hålla sig till original eller kända beprövade märken som funnits i urminnes tider.

Idag finns det ute på svenska marknaden en hel del läskiga filtermärken. Jag som företagare kan t o m via nätet starta ett eget märke i Kina. Tex, handla upp en jättemängd oljefilter och sen kalla den för vad jag vill.

Personligen tycker jag att filtervalet är viktigare än oljan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag fattar inte heller varför folk ska experimentera. Man kan hålla sig till original eller kända beprövade märken som funnits i urminnes tider.

Det kan naturligtvis finnas undantag och historien har inte alltid varit rättfram, men jag gissar att de allra flesta fall nuförtiden ligger mycket nära 50/50 fördelning mellan folk som har ont i snåltarmen och folk med ren och skär "kan bättre själv" attityd. För om det är något man har lärt sig så är det att både motorcyklister och SNÖskoteråkare är...märkliga människor.

Det finns inga andra som köper en ny maskin för tvåhundra tusen och sedan drar tillverkaren till tinget för att garantin ska gälla när de vill köra noname-olja för åttio kronor litern, istället för den olja som tillverkaren föreskriver för nittiofem kronor litern...Det är viktigare att spara någon enstaka hundralapp per år på oljan (när man precis har spenderat tvåhundra lax på maskinen...) än att bara följa tillverkarens rekommendation så att allt är frid och fröjd med garantier...

Det finns inte heller några andra som anser sig veta så enormt mycket bättre än de ingenjörer som har konstruerat och byggt hojen / SNÖskotern och just valet av oljefilter är ju typexemplet. De japanska tillverkarna använder sig av erfarna motorkonstruktörer såväl som kvalificerade tribologer när de konstruerar sina smörjsystem. Motorkonstruktörer och tribologer som förstår hela smörjsystemets funktion såväl som balansen mellan dess beståndsdelar tryckuppbyggnad, tryckfall, flöde, kylning, rening med mera. Lik förbannat anser sig en stor del av motorcyklisterna / SNÖskoteråkarna veta bättre genom att själva introducera en komponent som ändrar denna balans, baserat på att visuellt bedöma hur bra eller hur dåligt pappret i oljefilter är...

Som sagt, det kan mycket väl finnas exempel i historien som är rakt motsatta. Men att ifrågasätta smörjsystemets konstruktion på en modern japansk gathoj - eller att tro att man själv kan förbättra smörjsystemets funktion genom att välja ett fantastiskt mycket bättre eftermarknadsfilter - är inget annat än ovetenskapligt svammel.

Använd original oljefilter och byt vid föreskrivna intervall. Då kommer motorn garanterat inte att haverera för att oljan blev för smutsig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Själv ville jag ha original filter men lokala handlaren ville sälja hiflo....
Antar det är bättre avans på eftermarknad om man inte är guldsäljare i yamahas rullor...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Själv ville jag ha original filter men lokala handlaren ville sälja hiflo....
Antar det är bättre avans på eftermarknad om man inte är guldsäljare i yamahas rullor...

Nja, jag har själv alltid kört med Hiflo direkt när garantin gått ut. Dessutom är det ju enda filtret som har tyska TUV godkännandet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Till att börja med så har lokala handlaren nästan alltid haft originalfilter hemma men om jag inte sa något tog de fram Hiflo.
Var väl inte helt nöjd när jag lämnade in på 1000milaservice hojens första år och det sitter Hiflo när jag hämtar hojen.

Originalfilter till R1an är inte speciell dyrt i förhållande till oljan jag häller i så ska jag köpa ett ickeoriginal ska det bevisligen vara bättre än original, är Hiflo bättre än original? :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Till att börja med så har lokala handlaren nästan alltid haft originalfilter hemma men om jag inte sa något tog de fram Hiflo.
Var väl inte helt nöjd när jag lämnade in på 1000milaservice hojens första år och det sitter Hiflo när jag hämtar hojen.

Originalfilter till R1an är inte speciell dyrt i förhållande till oljan jag häller i så ska jag köpa ett ickeoriginal ska det bevisligen vara bättre än original, är Hiflo bättre än original? :)

Det vet vi ju inte. Det vi vet är att både original och Hiflo är bra filter. Yamaha gör ju inte egna filter, men beakta det som Alatalo skrivit längre upp.
Sen har du ju helt rätt. Är det en garantiservice så förväntar man sig(….och ska)att det då också sitter ett filter enligt Yamahas garantikrav, dvs original.

Vet inte vad din handlare tog för Hiflon men....den torde väl kosta minst dubbelt mindre än originalet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om vi inte vet chansar vi :)

För att göra min inställning klar, personligen vill jag inte ha ett billigt filter, jag vill ha ett som gör jobbet och betalar gärna för att vara så säker jag kan på det, tänker ju inget annorlunda när jag pytsar i svindyr motulolja var 1000e mil, hehe.

Ta inte åt dej personligen, vi är ju för det mesta hänvisade att lita på vad tillverkarna uppger och att de har goda intentioner, i nästa steg att godkända oberoende testar produkterna OCH ger oss konsumenter resultatet såklart så vi kan ta beslut.

Till R1an kostade hiflo 90kr, original ca145kr.
Väntar delar från KFM i Tyskland och där kostar original 140kr.

Men för att vara rättvis, Hiflo filtret till R1an visar inga uppenbara brister i uppbyggnad (som f,ö är löjligt likt KN) men som Alatalo nämnt är det ett antal saker ett filter måste uppfylla för att fungera bra nog.

I huvudsak en avvägning mellan hur stort inbyggnadsmått som kan tillåtas (anger maximal utnyttjningsbar filterarea), i grova drag, ju större area desto finare avskiljningsgrad kan filtermaterialet ha utan att bli igensatt för snabbt, dvs, hur mycket föroreningar filtret kan bära innan det slutar fungera.
(I gengälld kan man öka arean för att använda ett sämre (billigare) filtermaterial).

Problemet är att man inte vet när filtret blivit för igensatt.
Under förhållanden filtet inte kan svälja oljeflödet går oljan bypass via en inbyggd överströmningsventil, det är en viktig funktion för att skydda filtermaterialet från sprängning eller så högt tryck att uppsamlade föroreningar pressas genom filtermaterialet och ut i oljesystemet igen

Bypass sker även när oljan är för tjock för att komma igenom filtermaterialet tillräckligt snabbt, t,ex vid kallstart o,d.

Industrifilter har ofta en indikering som visar när filtret börjar bli så igensatt att det inte längre kan göra sitt jobb, sån funktion har jag tyvärr aldrig sett på personfordonsidan...


Hur som helst, R1ans originalfilter liknar inga vanliga filter jag sett om det är bra eller bara billigt vet jag inte..

Original
Screenshot_20190227-164002_Samsung Internet.jpg

HIFLO
rps20190301_085140.jpg

Backventil/insatstätning
rps20190301_085112.jpg

Limmning, filtermaterial/gavel
rps20190301_085318.jpg

Bypassventil
rps20190301_085208.jpg

KN
Screenshot_20190227-163651_Samsung Internet.jpg
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur ser då ett Hiflo race-filter ut ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det vore nästan dags att köpa upp filter av flertal olika märken och öppna upp dem och jämföra. Gärna i form av en Youtube video med test av dem.
För nu köper man ju grisen i säcken i de flesta fall.

Det kan man ju alltid göra. Det tråkiga är att det inte är något annat än pengar i sjön och tid bortslösad.
Visst. Du kan titta på filterarea och om det finns bypass och hur den är konstruerad men du har ingen som helst möjlighet att på ett vettigt sätt bedöma det som verkligen har betydelse. Dvs filtermaterialets prestanda.
Det går överhuvudtaget inte att bedöma det med blotta ögat oavsett hur kunnig någon säger sig vara.
Enda sättet att bedöma det är att titta med mikroskop hur porerna i filtermaterialet ser ut samt att testa det genom att filtrera en känd lösning och se hur snabbt det sätter igen och hur mottrycket varierar med olika igensättningsgrad.

Dvs om du inte har tillgång till testutrustning så innebär det bara att du kastat pengar för ett filter i sjön och fortfarande köper grisen i säcken.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är tyvärr det som är grejen med en massa saker inom tribologin, alltså läran om friktion, nötning och smörjning. Utan kompetens och utan svindyr laboratorieutrustning så slösar man bara bort sin tid. Oavsett om man försöker ta reda på vilken olja som är bäst, om Slick 50 och STP verkligen fungerar eller vilket oljefilter som filtrerar bäst så krävs kompetens att ta fram en relevant testmetod och laboratorieutrustning i miljonklassen.

Detta finns naturligtvis inte hos en vanlig konsument men väl hos de stora motorcykeltillverkarna och möjligtvis också hos seriösa olje- och filtertillverkare. Därför är vanliga konsumenter mer eller mindre utlämnade till de rekommendationer man får från dessa.

Visst, vi kan alla stå hemma i garaget, såga isär oljefilter och sedan gissa vilket som fungerar bäst. Men detta blir inget annat än just en gissning, till skillnad från motorcykeltillverkaren som har kompetens.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur ser då ett Hiflo race-filter ut ?
Det som påverkar filtreringen, enl Hiflo, är bättre filtermaterial och mjuktätning på bypsssventilen för att förhindra genomläckage när stängd.

http://www.hiflofiltro.com/rc/

The new range of Hiflofiltro RC racing oil filters have been developed to meet the rigorous demands of top level race use, providing unsurpassed performance with the following features:

Tough heavy duty steel canister17mm cross drilled nut enabling easy installation, removal, and lock wiring for race useAdvanced high performance tri-fiber filtration media for:Optimum filtrationHigh capacityImproved oil flowRubber coated relief valve for perfect sealingCompatible with all oil typesEngineered for both track and street
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det som påverkar filtreringen, enl Hiflo, är bättre filtermaterial och mjuktätning på bypsssventilen för att förhindra genomläckage när stängd.

Då kan man ju fråga sig - "bättre" jämfört med vad?

Bypassventil som förhindrar läckage - ungefär som att säga "solen lyser även idag - ovanför molnen".

Blir floskel-detektorn känsligare med åldern och grinigheten hos en gubbe, eller är det bara jag?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Om vi inte vet chansar vi :)

För att göra min inställning klar, personligen vill jag inte ha ett billigt filter, jag vill ha ett som gör jobbet och betalar gärna för att vara så säker jag kan på det, tänker ju inget annorlunda när jag pytsar i svindyr motulolja var 1000e mil, hehe.

Ta inte åt dej personligen, vi är ju för det mesta hänvisade att lita på vad tillverkarna uppger och att de har goda intentioner, i nästa steg att godkända oberoende testar produkterna OCH ger oss konsumenter resultatet såklart så vi kan ta beslut.

Till R1an kostade hiflo 90kr, original ca145kr.
Väntar delar från KFM i Tyskland och där kostar original 140kr.

Men för att vara rättvis, Hiflo filtret till R1an visar inga uppenbara brister i uppbyggnad (som f,ö är löjligt likt KN) men som Alatalo nämnt är det ett antal saker ett filter måste uppfylla för att fungera bra nog.

I huvudsak en avvägning mellan hur stort inbyggnadsmått som kan tillåtas (anger maximal utnyttjningsbar filterarea), i grova drag, ju större area desto finare avskiljningsgrad kan filtermaterialet ha utan att bli igensatt för snabbt, dvs, hur mycket föroreningar filtret kan bära innan det slutar fungera.
(I gengälld kan man öka arean för att använda ett sämre (billigare) filtermaterial).

Problemet är att man inte vet när filtret blivit för igensatt.
Under förhållanden filtet inte kan svälja oljeflödet går oljan bypass via en inbyggd överströmningsventil, det är en viktig funktion för att skydda filtermaterialet från sprängning eller så högt tryck att uppsamlade föroreningar pressas genom filtermaterialet och ut i oljesystemet igen

Bypass sker även när oljan är för tjock för att komma igenom filtermaterialet tillräckligt snabbt, t,ex vid kallstart o,d.

Industrifilter har ofta en indikering som visar när filtret börjar bli så igensatt att det inte längre kan göra sitt jobb, sån funktion har jag tyvärr aldrig sett på personfordonsidan...


Hur som helst, R1ans originalfilter liknar inga vanliga filter jag sett om det är bra eller bara billigt vet jag inte..

Original
View attachment 447977

HIFLO
View attachment 447978

Backventil/insatstätning
View attachment 447979

Limmning, filtermaterial/gavel
View attachment 447980

Bypassventil
View attachment 447981

KN
View attachment 447982


Intressant läsning såklart....


Skräcken för mig har ju alltid varit mer utifall innehållet håller ihop. Biltema(finns nåt läskigt exempel med en R6 även här på sporthoj) och inte minst alla own brand filter som florerar nu på svenska marknaden.

Vete tusan men....vi kör på det vi tror stenhårt på. Ett är säkert, ett originalfilter känns skottsäkert, för mig också såklart. Ett är säkert för mig också, att ett Hiflo filter är skottsäkert.
KN vet jag inte. Nu hade dom ju lite problem med KN204. Men, det var ju inte innehållet utan i nitningen uppe vid bultskallen. Dock, jag har i mitt huvud att....den är prismässigt överreklamerad.

Jag kränger ju själv lite prylar. Hade ett tag originalfilter till japsarna men efterfrågan var för liten(seg) trots en prislapp på ca 119spänn(om jag minns rätt). Nu tar jag ju 62kr för Hiflona, så det kan vara en påverkan(+ mitt gillande för hiflo)…...och jo, jag har KN också. En del ska prompt ha det :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Då kan man ju fråga sig - "bättre" jämfört med vad?

Bypassventil som förhindrar läckage - ungefär som att säga "solen lyser även idag - ovanför molnen".

Blir floskel-detektorn känsligare med åldern och grinigheten hos en gubbe, eller är det bara jag?
Förmodligen är vi lika gamla för jag är "uppenbarligen
superkritisk, har träffat mängder med filtermånglare inom industrin så jag känner mej rätt härdad :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top