Oljebyte på cykel som ståt länge

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej på er!
Håller på med mitt första projekt att göra om en gammal gs 500 från 1978.
Funderade kring den gamla motoroljan. Cykeln har mer eller mindre stått sedan 1994 då den senaste var i bruk.
Bör man göra något annat än tappa ut gamla oljan och byta filter innan man slänger i ny. Ska man köra någon typ av invändig motorrengöring eller så?
Tacksam för svar
 
Du kan tömma ur den gamla oljan med kall motor. Byt oljefilter. Häll i rätt biltemaolja (billig och bra) och kolla att oljetryckslampan slocknar. Men sen kör du bara 10-30 mil och byter olja och filter igen. Lite överkurs kanske.

Jag vet inte hur den förvarats, under en gran med kondens, regnvatten i luftburken och ner i motorn via vevhusventilationen eller inomhus i 15 grader konstant i ett syrgastält.
Många förespråkar oljebyte direkt på hösten när hojen ställs in för säsongen. Gammal olja fräter, säger en del. Well...
Vet du när oljan byttes senast?

Går motorn runt?
Pytsades det i några matskedar olja i tändstiftshålen? Drogs motorn runt två varv innan tändstiften skruvades i igen?
Nä vem gör sådant längre, det var ju förr.

1994, det är ju nästan förr i tiden.
 
Efter 25 år hade jag helt klart kostat på mig lite olja i tändstiftshålen och dra runt några varv innan startförsök. Och helt enligt Björn Fs recept i övrigt också.
 
Tack för svar. Vi kör på ett oljebyte nu och ytterligare ett efter några turer. Projektet kommer säkert att ta större delen av vintern ändå.
Jag vet tyvärr inte allt det. Tror att den stått i ett garage, dock ej uppvärmt.
Oklart när oljebyte gjorts senaste och även kring olja i stifthålen.
Provstartade motorn då jag köpte den och den startade. Ingen luftburk och hostade rätt ordentligt men....
 
Tack för svar. Vi kör på ett oljebyte nu och ytterligare ett efter några turer. Projektet kommer säkert att ta större delen av vintern ändå.
Jag vet tyvärr inte allt det. Tror att den stått i ett garage, dock ej uppvärmt.
Oklart när oljebyte gjorts senaste och även kring olja i stifthålen.
Provstartade motorn då jag köpte den och den startade. Ingen luftburk och hostade rätt ordentligt men....
Spelar mindre roll, det märker man. Det ska mycket till innan gammal olja fräter sönder något i motorn. Rent teoretiskt är det sant men jag har aldrig hört talas om något fall där gammal olja ätit upp en motor. Finns ju de som tar ett gammalt barn find med olja från 50-talet och får igång dem illa kvickt.

Oljebyte pga att oljan är över ett år gammal är en skröna. Fem till tio år är mer rimligt.
 
På Sachs Mopedmotorer händer det att gammal Olja fräter sönder Motorblocket.
Har inte hört talas om att det gör det på någon Mcmotor.
Men att byta Olja på en motor som stått länge innan start ser jag som självklart.
 
På Sachs Mopedmotorer händer det att gammal Olja fräter sönder Motorblocket.
Har inte hört talas om att det gör det på någon Mcmotor.
Men att byta Olja på en motor som stått länge innan start ser jag som självklart.
Kan du styrka det på något sätt?

Håller också med om att man bör kosta på ett oljebyte om den stått 5+ år.
 
Jag hade varit mer orolig för rost i tanken efter stilleståndet.
 
Kan du styrka det på något sätt?

Håller också med om att man bör kosta på ett oljebyte om den stått 5+ år.
Har tyvärr inga bilder, men jag har sett block som såg ut som en Ost.
Ställ frågan på något Mopedforum, så kanske du kan få en bild
 
Som jag fattar det så är det ingen direkt fara med lager eller sönderfrättning med halvgammal olja men däremot att det kan koksa igen främst kolvringarna så motorn börjar dra olja och till slut repar cylinderväggarna. I alla fall vissa motorer. Det kanske dock gäller mest med olja som gått långt?
 
Tack för svar.
Efter att jag tappat oljan skruvade jag i pluggen FÖRSIKTIGT! men upptäckte till min stora förvåning att pluggen inte går att dra stumt? Den fortsätter liksom bara snurra i gångorna som att dessa skulle vara trasiga. Tappade ut 2.5 liter olja när jag tömde och det var då inte en tillstymmelse till läckage.
Satt ingen kopparbricka på plats (silade spilloljan också). Svårt att inspektera gängorna i godset men antar att dessa måste tagit stryk på något vis (tänker på vad ni skriver ang frätande effekt ovan?)

Så fråga: Kan det hjälpa att dra stumt om jag använder bricka eller har jag inget annat val än att använda mig av helicoil nu?
Tack igen hörrni!
 
Tack för svar.
Efter att jag tappat oljan skruvade jag i pluggen FÖRSIKTIGT! men upptäckte till min stora förvåning att pluggen inte går att dra stumt? Den fortsätter liksom bara snurra i gångorna som att dessa skulle vara trasiga. Tappade ut 2.5 liter olja när jag tömde och det var då inte en tillstymmelse till läckage.
Satt ingen kopparbricka på plats (silade spilloljan också). Svårt att inspektera gängorna i godset men antar att dessa måste tagit stryk på något vis (tänker på vad ni skriver ang frätande effekt ovan?)

Så fråga: Kan det hjälpa att dra stumt om jag använder bricka eller har jag inget annat val än att använda mig av helicoil nu?
Tack igen hörrni!
Helicoil, timecert eller plugg med överdimension, dvs gänga om med större dimension om det finns tillräckligt med gods.
Alubricka (koppar) mellan plugg och tråg är ett måste, det finns brickor med gummitätning om anliggningsytan är mycket skadad.

Att gängorna tar stryk beror på att folk har en tendens till att överdra, ju hårdare ju tätare. :)
Använd momentnyckel om du känner dig för osäker/tvärsäker. ;)
 
Tack för svar.
Efter att jag tappat oljan skruvade jag i pluggen FÖRSIKTIGT! men upptäckte till min stora förvåning att pluggen inte går att dra stumt? Den fortsätter liksom bara snurra i gångorna som att dessa skulle vara trasiga. Tappade ut 2.5 liter olja när jag tömde och det var då inte en tillstymmelse till läckage.
Satt ingen kopparbricka på plats (silade spilloljan också). Svårt att inspektera gängorna i godset men antar att dessa måste tagit stryk på något vis (tänker på vad ni skriver ang frätande effekt ovan?)

Så fråga: Kan det hjälpa att dra stumt om jag använder bricka eller har jag inget annat val än att använda mig av helicoil nu?
Tack igen hörrni!
I fall där skruvens innersta gängor har gått kan det funka att använda en bricka men för att vara snäll mot gängorna i muttern/godset så är det smartare att byta till en ny skruv.
I detta fall är det nog en stålplugg och alugods så då är det ändå godsets gängor som följt med skruven ut=helicoil.

Det är nog inte ett problem med frätande olja utan att galvanisk korrosion försvagat gängan och fått den att fastna i pluggen gängor vilket gjort att den följt med när du lossade pluggen.
 
Jag tänker också att det är läge för helicoil men kan ju förstås prova skaffa en bricka och se om den drar först, mestannolikt ä det väll godset. Pluggen gängar i och för sig bra hema vägen men stumnar ej i botten.
Om jag skulle skaffa en sådan omgängningssats behöver man då blåsa ur motorn med kompressor genom påfyllnadshålet för att bli av med ev spån?

Grymma ni är som orkar hjälpa mig, TACK!
 
Det KAN ju vara så att pluggen inte är gängad hela vägen från början utan är smalare närmast "hatten" och då går förbi alla gängor i godset och slirar. Då behöver du bara en bricka i minst rätt tjocklek för att få till det.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top