Olje läckage

4-STROKER

PÅ GLID I TILLVARON
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Husaberg FS650 -04
Tar tacksamt emot erfarenheter.
Ang. Husaberg 650-04a.
Har ett litet oljeläckage ur hålet på sidan av vattenpumpen.
Endast när notorn går och väldigt små kvantiteter.
Har kollat. Inget vatten i oljan och tvärt om.
Efter att ha kollat på sprängskisser så ser jag att det finns en packbox på vattenpumps axeln "och balansvikts drivning mm" närmast impellern. Nästa tätning mot centrum av block, är ett "tätt"lager i transkåpan för dito axel. Däremellan ligger "hålet". Så enligt min mening så måste oljan ta sig mellan innerringen på lagret och axeln för att ta stopp vid yttre packbox vattenpump och sen ut genom "hål". Ser att det sitter en o-ring på axeln för tätning mellan innerring och axel(kan ju inte vara presspassning, för demontering av transkåpa eller???)
Stämmer min teori, och är detta något att oroa sig över.??????
Går det att åtgärda???
MVH// Första gången jag kör Svenskt/AUT

e re inte garanti, lämna in å få fixat :confused:

4-STROKER skrev:
Tar tacksamt emot erfarenheter.
Ang. Husaberg 650-04a.
Har ett litet oljeläckage ur hålet på sidan av vattenpumpen.
Endast när notorn går och väldigt små kvantiteter.
Har kollat. Inget vatten i oljan och tvärt om.
Efter att ha kollat på sprängskisser så ser jag att det finns en packbox på vattenpumps axeln "och balansvikts drivning mm" närmast impellern. Nästa tätning mot centrum av block, är ett "tätt"lager i transkåpan för dito axel. Däremellan ligger "hålet". Så enligt min mening så måste oljan ta sig mellan innerringen på lagret och axeln för att ta stopp vid yttre packbox vattenpump och sen ut genom "hål". Ser att det sitter en o-ring på axeln för tätning mellan innerring och axel(kan ju inte vara presspassning, för demontering av transkåpa eller???)
Stämmer min teori, och är detta något att oroa sig över.??????
Går det att åtgärda???
MVH// Första gången jag kör Svenskt/AUT

Ok...
Axeln till vattenpumpen är tätad på två ställen med en kammare i mellan. Denna kammare har ett hål ut, det som det för dig kommer olja ur.

Denna kammare finns där för att förhindra att olja kommer in i kylarvattnet oich framför allt tvärtom. Kammaren fungerar med andra ord som en säkerhetsventil i en ångmotor.
Om trycket blir för högt i motorn eller den inre tätningen helt enkelt är utsliten så trycks olja in i denna kammare och sen ut genom hålet. Om trycket blir för högt i kylsystemet eller tätningen utsliten trycks vatten in i denna kammare och ut i genom hålet.
Dessa tätningar köper jag 6 i taget för de pajar ibland och det är surt att inte få åka ett race pga en sån banalitet.
Den yttre tätningen kan bytas utan att ta av transkåpan men den inre (som läcker på din) måste transkåpan av för att bytas.
När du byter den så kolla att vevhusventilationen inte är klämd etc för det kan vara en orsak till att det blir tryck i motorn. En annan kan vara dålig kolvring vilket gör att ett fruktansvärt tryck går "runt" kolven och ner i motorn (kollas med ett komptest). Dock, förmodligen är det bara tätningen som av ingen speciell orsak har börjat läcka. De är billiga iaf...

Daniel
www.supermotard-racing.com

Tackar för svaret YPVS, Kul med folk som har koll.
Bara för att vara säker på att jag förstått, Tätningen som du pratar om är o-ringen på axeln.

Tänkte även ställa en direkt fråga.
Vad för olja till motorn rekommenderar du. Har både sett och hört att meningarna går isär. helsyntet, delsyntet, mineralolja etc. etc...

4-STROKER skrev:
Tackar för svaret YPVS, Kul med folk som har koll.
Bara för att vara säker på att jag förstått, Tätningen som du pratar om är o-ringen på axeln.

Tänkte även ställa en direkt fråga.
Vad för olja till motorn rekommenderar du. Har både sett och hört att meningarna går isär. helsyntet, delsyntet, mineralolja etc. etc...

Packboxar sitter det på axeln, eller snarare pressade i transkåpan, inte o-ringar.
Helsyntet för God damn it... :fatta!
Möjligen första oljebytet delsynt men sen alltid helsynt och fyll en eller ett par cm ÖVER toppen på fönstret av ett par orsaker:
1. Efter en tid på högre varv så är botten av motorn nästan torr då all olja är uppe i toppen, utsmetad på väggarna i motorn etc. I enduro eller cross är detta inget problem då de håller höga varv i några sekunder i taget bara och alldrig håller höga varv utdraget.
2. Motorn är tillverkad för att sitta i chassit med ett 21" framhjul. Med ett motardhjul lutar hela chassit inkl motor mer framåt vilket lurar dig till att tro att du har mer olja i motorn än vad du har då fönstret sitter i framkant av motorn.

Sen vi löste det lilla mysteriet i teamet jag jobbade för innan så har vi inte haft ETT ramlager/balanslagerras ens i våra mycket trimmade motorer.

Daniel

Hmmm!
Är detta bara husa problem? Polarens 650 -03 rasade nyligen.
Tycker du jag ska fylla lite extra även i min 525 sx? Blåser jag packningar eller rinner det ut via nån ventilation om jag har "för" mycket i?
Sen små dryper det lite under från min, någon droppe då och då men jag ser fna inte varifrån så jag kör ändå och det verkar inte försvinna vidare mycket.
Jag har koll på det. Vill inte riva isär allt....

Tror knappast dom ligger så nära marginalen gällande oljemängd. Låter långsökt. Häll i samma mängd som vanligt.
Att din polares husa rasade beror på nåt helt annat än oljan.

Det 'r inte långsökt. De ligger djävligt nära marginalen i oljemängd. Och lutningen på hojen med 21" resp 17" fram gör 1 dl bara det vilket är 10% av totala oljemängden bara det.
Inte så svårt att testa om du är sugen föresten. Fyll oljan till lite över mitten på fönstret och rulla sen upp framhjulet för en trottoarkant (inte FÖR hög) och kolla oljenivån om det är så svårt att tro på. Då ser du hur mycket olja du egentligen har. OCH samma gäller för ALLA konverterade hojar ELLER produktionshojar med samma ram och motorkåpor som enduro/mx-modellerna. Oljenivån enl stickor och fönster är satt med hojen stående på marken med originalhjul, glöm, inte detta. DESSUTOM så är oljenivån i cross/enduro-motorer lågt satt. Olja ger motstånd och därigenom försämrade prestanda så därför finns det så mycket olja i motorerna som det räknas med att den behöver och inte mer. Problemet är att det dröjer ytterligare nåt/några år innan motarder har motorer utvecklade enbart för sitt syfte.
Och visst, en cross går på djävligt höga varv men de släpper ner till tomgång nån sekund då och då med mycket täta intervaller. Samma med enduro, medans ni på landsvägen håller högt varv nästan oavbrutet inte extremt men tillräckligt högt tillräckligt länge för att problem ska kunna uppstå.
Åker jag väg med en Husa i jämn hastihghet så drar jag in kopplingen en gång var 20 sekund eller så släpper ner en sekund på tomgång och fortsätter. Verkligen så ofta.
Och jag har aldrig en motor med mindre än lite FÖR mycket olja i. Inga problem för packboxar så länge ni inte överdriver. Och kolla nivån ofta. Kommer den ner till toppen på fönstret så fyll på lite igen direkt...
Men, låter det out of line är det ju bara att låta bli helt enkelt, jag tvingar ingen, trottoar testet borde dock övertyga även den mest skeptiske då det ger svart på vitt. Prova att tom lyfta framhjulet så lite som att rulla upp det ppå en planka så ska ni få se vilken skillnad det gör...

Daniel

jag ska testa trottoar så får vi se.
ang. poolarens 650 så kom det en tam gissning från Husaberg om för dålig smörjeffekt pga av långa wheelies och därmed fylla upp med extra olja vi dessa typer av körning.....kan ligga nåt i det?!
Nåja, ska byta drivpaket snart och sen blir det bus i Göteborg i helgen....
(Hoppas man slipper köra från polisen igen.......usch! Tänk om det fanns mer banåka!)

Jag lånar tråden lite om det är ok!?

När min har varit igång så har jag en liten droppe i underkant på transkåpan varje gång, varför kanske kan vara att packningen verkar spruckit i "öglorna" till de 2 bakre undre skruvarna. Det är just vid den bakre skruven droppen hänger. Är det något att bry sig i eller är det bara mentala bryderier?

//@

@ SMoto:
Det hjälper lite men en Husaberg skadas av wheelies över ett par hundra meter och vid upprepade kortare wheelies också.

@ D1ce:
Kommer det från transkåpan (kollas genom att rengöra och hålla hojen på 2-3000 rpm i en minut för att se var den blir fuktig) så plocka av transkåpan om det är irriterande mycket och lägg ett tunnt lager med packningsmassa på båda sidorna om packningen. Det räcker med den undre halvan av transkåpan, dvs från kicken till mitten av framkant av transkåpan, övre halvan behövs inte... Detta gör jag alltid, även vid montage av ny packning...

Daniel

ypvs en fråga bara hur mycket olja häller du i hojen är det 1.1_1.2 liter för det är svårt å avgöra när nivån är ett par cm över fönstret

faan det här var den bästa tråden i år jag trodde det var jag som färdig för sinnessjukhus för jag höll på med planka etc för att se om det är rätt oljemängd, men nu till frågan hur mycket skiljer det på en varm och kall motor ?? enligt instruktionsboken skall den ligga i lägre delen av fönstret när den är kall och i övre när den är varm, så när du säger att glaset skall vara helt fullt menar du väl varm ??

Last edited:
Oljan utvidgar sig inte av värme nåt märkbart flyter bara lite bättre.

Men du kan inte kolla nivån direkt efter du har stängt av den, då kommer du att hälla i FÖR mycket olja. Kolla nivån kall alt 2-3 minuter efter att den är avstängd.
Jag mäter inte mängden utan häller upp till toppen av fönstret och sen slår jag i max en dl till. I regel kollar jag faktiskt nivån innan jag startar men jag har alltid med mig en liter helsynt i ryggsäcken när jag åker och tränar lokalt eller naturligtvis i bilen när vi drar till en bana längre bort eller till ett race...

Daniel

ypvs skrev:
Packboxar sitter det på axeln, eller snarare pressade i transkåpan, inte o-ringar.
Helsyntet för God damn it

Hej igen.
Återigen tackar jag för snabba o' bra svar.
Oljan hade jag redan på känn hur du skulle svara även teorin om mängden var känd. Castrol 4T 10W50 helsyntet
Var redan införskaffad och byttes under dagen. 1,2 l ca.

Men... kan fortfarande inte hitta den tätning du beskriver. Yttre packbox ja, men det enda jag hittar på andra sidan "Kammaren" är ett lager.
Möjligen om jag tittar på artikelnummer listan så säger den 2st backbox av den typ som sitter ytterst. Så isåfall borde det bli som följer lager- packbox-kammare-packbox- impeller.
Fortfarande tacksam för kommentarer då jag ej hittar den tätning som diskuterats. Kan ju lämmna bort på garantin. Men vill verkligen förstå, pluss att tro det om ni vill så har jag ej tummen mitt ihanden och gillar att Meka.
Så var är packboxen. och vad har o-ringen som sitter på axeln i området för funktion. Se min gammla teori (trådstart.)
Hälsningar
Peter

u
ypvs skrev:
Oljan utvidgar sig inte av värme nåt märkbart flyter bara lite bättre.

Men du kan inte kolla nivån direkt efter du har stängt av den, då kommer du att hälla i FÖR mycket olja. Kolla nivån kall alt 2-3 minuter efter att den är avstängd.
Jag mäter inte mängden utan häller upp till toppen av fönstret och sen slår jag i max en dl till. I regel kollar jag faktiskt nivån innan jag startar men jag har alltid med mig en liter helsynt i ryggsäcken när jag åker och tränar lokalt eller naturligtvis i bilen när vi drar till en bana längre bort eller till ett race...

Daniel

När vi ändå är igång, när du säger att du häller i upp till fönstret och sen en dl till har du pallat upp framhjulet då eller står den med båda däcken på marken ??

4-STROKER skrev:
ypvs skrev:
Helsyntet för God damn it

Hej igen.
Återigen tackar jag för snabba o' bra svar.
Oljan hade jag redan på känn hur du skulle svara även teorin om mängden var känd. Castrol 4T 10W50 helsyntet
Var redan införskaffad och byttes under dagen. 1,2 l ca.

Men... kan fortfarande inte hitta den tätning du beskriver. Yttre packbox ja, men det enda jag hittar på andra sidan "Kammaren" är ett lager.
Möjligen om jag tittar på artikelnummer listan så säger den 2st backbox av den typ som sitter ytterst. Så isåfall borde det bli som följer lager- packbox-kammare-packbox- impeller.
Fortfarande tacksam för kommentarer då jag ej hittar den tätning som diskuterats. Kan ju lämmna bort på garantin. Men vill verkligen förstå, pluss att tro det om ni vill så har jag ej tummen mitt ihanden och gillar att Meka.
Så var är packboxen. och vad har o-ringen som sitter på axeln i området för funktion. Se min gammla teori (trådstart.)
Hälsningar
Peter

Visst i fan. Sorry...

Den inre tätningen ingår i det lagret. Det pajar rätt sällan så jag glömde det. Det är ett inte speciallager men ett lager som säljs tillsammans med en lös tätning som vad jag har för mig ej kan köpas separat utan ingår då du köper lagret från Husaberg.
Ledsen, glömde det.
Det är en liten gummi grej som är typ tryckt mot lagret från ena sidan.

Daniel

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back