Olje läckage

ypvs skrev:
Visst i fan. Sorry...

Den inre tätningen ingår i det lagret. Det pajar rätt sällan så jag glömde det.

Tack igen.
Trodde jag skulle bli galen,
För er info. Var idag och kikade på en nerriven 03-motor.
Kan nu även bekräfta min egen teori. Om det "täta" lagret innan kammaren är OK, så kan det fortfarande läcka lite mellan axel och innerringen på det "täta lagret. Där kommer O-ringen in och skall ta hand om detta. Pga' att någon presspassning ej kan vara då transkåpan med det ipressade "täta lagret" skall gå att demontera.
Kommer nu att först byta 0-ringen och se om det hjälper.
Ha det gott
//Peter

lycka till jag var själv och gjorde nåt som var enklare jag pytsade i lite mer olja enligt de goda råden ovan det är coolt med så mycket motardkunskap på detta forum

hymac skrev:
faan det här var den bästa tråden i år jag trodde det var jag som färdig för sinnessjukhus för jag höll på med planka etc för att se om det är rätt oljemängd, men nu till frågan hur mycket skiljer det på en varm och kall motor ?? enligt instruktionsboken skall den ligga i lägre delen av fönstret när den är kall och i övre när den är varm, så när du säger att glaset skall vara helt fullt menar du väl varm ??

:hihi :D :D
Motorkonstruktörerna på husaberg kliar sig nog i huvudet dom också av detta fenomen :va :rofl :fyllisar

SM 570 RR skrev:
:hihi :D :D
Motorkonstruktörerna på husaberg kliar sig nog i huvudet dom också av detta fenomen :va :rofl :fyllisar

Säger han som åker hoj konstruerad av Tvättmaskinskonstruktörer på E-lux :tummenupp
Ps,
kan oxo varit en och annan symaskins-nisse inblandad i "orginalet" :D
//Peter

4-STROKER skrev:
ypvs skrev:
Visst i fan. Sorry...

Den inre tätningen ingår i det lagret. Det pajar rätt sällan så jag glömde det.

Tack igen.
Trodde jag skulle bli galen,
För er info. Var idag och kikade på en nerriven 03-motor.

Ha det gott
//Peter

Var det på Fast Bike du såg den rivna? Isåfall är det polarens. Jag kommer ner och ska köra med honom i helgen. Ska du med så skicka ett PM.

ypvs skrev:
@ SMoto:
Det hjälper lite men en Husaberg skadas av wheelies över ett par hundra meter och vid upprepade kortare wheelies också.

Daniel
www.supermotard-racing.com

Vi pratar wheelies i 150km/h och några kilometer (stående på sadeln) allt som oftast bl.a.
Jag har fyllt upp min med några extra dl med nu. Någon kunskap om min med får dåligt med smörja vid wheelies?
Överlag så är det nog ganska väl konstaterat att Husa = mycket skruva.
Jag kanske har fel, med det är fler oc fler som märker av detta, tyvärr.

SMoto skrev:
Vi pratar wheelies i 150km/h och några kilometer (stående på sadeln) allt som oftast bl.a.
Jag har fyllt upp min med några extra dl med nu. Någon kunskap om min med får dåligt med smörja vid wheelies?
Överlag så är det nog ganska väl konstaterat att Husa = mycket skruva.
Jag kanske har fel, med det är fler oc fler som märker av detta, tyvärr.

Ja det får den.
Vid wheelies tom hyfsat korta sådana över 3-400 meter så börjar kolven ta skada och ganska rejält. Har du gjort några wheelies på över säg två km så är det dags för kolvbyte när som helst, så illa är det. Framkant och bakkant samt till viss del ringen ÄR skadade. Hojen fortsätter oftast att gå men kolven börjar vibrera mer och mer då den blir oval och sen accelereras bara fenomenet samt riskerna för större skador.
Lite bättre med mer olja men inte bra nog är jag rädd. Har bytt ett flertal kolvar pga av detta. Samt inspecterat motorer efter mycket sparsamt wheelande och det uppträder mer eller mindre direkt.

Jag wheelar min med men håller mig från att göra låånga slangningar och att göra dem för ofta. Det gör jag istället med Saras 625´a som klarar det galant...

Daniel

Drygt!
Jag som bara sliter 1 däck åt gången.
Har du något enkelt sätt att kolla om det är dags för byte?

ypvs skrev:
......................

.........
... Jag wheelar min med men håller mig från att göra låånga slangningar och att göra dem för ofta. Det gör jag istället med Saras 625´a som klarar det galant...

Daniel

Morr!! :fatta! Nu djävlar får du göra rent luftfiltret och serva hojen!! Grrrr.... :4skrika
Nu får du inte låna hojen mer! :arsele

SMoto skrev:
Drygt!
Jag som bara sliter 1 däck åt gången.
Har du något enkelt sätt att kolla om det är dags för byte?

Ja, spräck motorn och titta på kolven. :tummenupp
Det är tyvärr enda sättet. Slangar du mycket så är den skadad mer eller mindre. Problemet är att om man låter det gå för lågnt så skadas cylindern med av att kolven kan röra sig för mycket. Det är en djävligt låg kolv med bara en ring så den kan ganska lätt börja ta för sig av givet utrymme...

Surt, men det är inte så jobbigt att klyva en Husaberg spis.

@ Sara: Var precis ute med den, gick bra. :arsele
Jag tar väl inte dåligt hand om Katoomen heller ...

Daniel...

Då har man råkat ut för samma problem som ovan! Det läcker olja ur det hålet på vattenpumpen :va Inte mycket men det kommer olja. Får försöka fixa det imon när affärerna är öppna. Surt när man tänkte dra ut nu och köra!

Någon som vet om den tar skada om man kör med den lite?
Tacksam för svar!

/Jesper

Någon som vet om den tar skada om man kör med den lite?
Tacksam för svar!

/Jesper[/QUOTE]

Jag hoppas inte det för min har läkt så ända sen jag hämtade ut den ur affären. Den har nu gått nästan 20 timmar...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back