olja???

För att en olja ska få klassas enl API-normen så testas den enligt standardiserade metoder med standardiserad utrustning av API-auktoriserade institutioenr/labb.
Du kan läsa mer om API, som är en fristående ingenjörsförening/klassningsinstitution, på deras sight: http://new.api.org/certifications/engineoil/index.cfm Där står hur testning går till etc.

Jag tror att du oroar dig i onödan.

Mvh
Jörgen

Det kanske jag gör :rolleyes:
Men <--:D
Jag är väldigt petig med min hoj och byter olja varje 300mil utöver servicen.
Och på servicen så hällde han i någon delsyntet olja i hojen.
Det som hände var efter redan 20mil så började motorn kännas trögare samt låta MKT mer än förut och lammelerna började slira!
Hällde i castrol r4 och vipps så var det som hojjen hade en ny motor i sej!
Den blev tystare och mer varvillig och lammelerna slutade slira.

Mitt tidigare inlägg var väl lite hårt och blindsynt.
Men oljan har aldrig testast mot tex castrol R4:a eller någon annan olja heller.
Därför tror inte jag så mkt på den, samt att jag har hört från erfarna mekaniker att det är skitolja och visat mej en topp som har gått med biltema olja.
/mvh jonas

Dvs, hörsägen. Så länge Biltemas olja uppfyller kraven för en API-klassning är det märkningen och inte vad någon hört en kompis mekaniker säga som väger tyngst, iaf i min värld.

Det är inte Biltema som tillverkar sin olja.
Castrol sägs fö tillverka just Mc-racingoljan. Statoil mycket av det övriga sortimentet.
/J
Det kanske jag gör :rolleyes:
Men <--:D
Jag är väldigt petig med min hoj och byter olja varje 300mil utöver servicen.
Och på servicen så hällde han i någon delsyntet olja i hojen.
Det som hände var efter redan 20mil så började motorn kännas trögare samt låta MKT mer än förut och lammelerna började slira!
Hällde i castrol r4 och vipps så var det som hojjen hade en ny motor i sej!
Den blev tystare och mer varvillig och lammelerna slutade slira.

Mitt tidigare inlägg var väl lite hårt och blindsynt.
Men oljan har aldrig testast mot tex castrol R4:a eller någon annan olja heller.
Därför tror inte jag så mkt på den, samt att jag har hört från erfarna mekaniker att det är skitolja och visat mej en topp som har gått med biltema olja.
/mvh jonas

Det är inte Biltema som tillverkar sin olja.
Castrol sägs fö tillverka just Mc-racingoljan. Statoil mycket av det övriga sortimentet.
/J

Ber om ursäkt om jag låter otrevlig! :rolleyes:
Men kan någon ge mej ett bevis eller ett test av just biltemas olja?
Jag vill och behöver billig olja då jag byter så ofta, så för mej vore det kanon.
/mvh jonas :)

3023425 Ber om ursäkt om jag låter otrevlig! :rolleyes:
Men kan någon ge mej ett bevis eller ett test av just biltemas olja?
Jag vill och behöver billig olja då jag byter så ofta, så för mej vore det kanon.
/mvh jonas :)
Skämtar du eller är du verkligen så dum?
Du är ju alla eftermarknadsförsäljares drömm. Ju dyrare, desto bättre?

http://new.api.org/certifications/engineoil/categories/index.cfm

Ta och klicka på Engine Oil Guide (English) där och läs på sida två!

SH OBSOLETE, For 1996 and older engines

SG OBSOLETE, For 1993 and older engines

Sedan så tar man och läser på Castrols hemsida, där folk som du blir grundlurade för att dom är så godtrogna. I produktbladet för Castrols 10w50 olja skriver dom själva först:

"Castrol R4 Superbike är en helsyntetisk SAE 10W-50 för fyrtakts motorcykel-motorer vilken uppfyller de senaste kraven för högeffektiva Japanska eller Europeiska vattenkylda motorcykel-motorer."

Sedan några rader längre ner står det:

"Specifikationer / Prestanda

API SG"

Men SG standarden blev gammal 1993.... Hur mycket olja ville du dricka sa du?

bla bla bla ...
M.a.o Biltemas olja är bättre än Castrol GPS... :rolleyes:

mmm. Castrol GPS är väl inte en syntetolja, baserat på syntet etc står det på den ... vill jag minnas. Biltema oljan är helsyntet.

Eller har jag altzheimers nu igen...?

EDIT: Nu hittade jag:
Castrol GPS is an advanced, semi synthetic 4-stroke motorcycle engine oil that offers superior engine lubrication and protection. It maintains a tough layer of protection on the engine and transmission parts, which is important for motorcycles that are ridden hard for extended periods of time. Castrol GPS reacts to changes in engine temperature providing additional protection against thermal and mechanical breakdown.

Last edited:
Ojdå.

läs lite på oljtrådarna på mekforumet. Vilket rekommenderas!

I övrigt:
Snabba oljebyten ink. filter före Cremé dela cremé olja är betydligt bättre ifall det är någon orolig själ som läser tråden.

Skämtar du eller är du verkligen så dum?
Du är ju alla eftermarknadsförsäljares drömm. Ju dyrare, desto bättre?

http://new.api.org/certifications/engineoil/categories/index.cfm

Ta och klicka på Engine Oil Guide (English) där och läs på sida två!

SH OBSOLETE, For 1996 and older engines

SG OBSOLETE, For 1993 and older engines

Sedan så tar man och läser på Castrols hemsida, där folk som du blir grundlurade för att dom är så godtrogna. I produktbladet för Castrols 10w50 olja skriver dom själva först:

"Castrol R4 Superbike är en helsyntetisk SAE 10W-50 för fyrtakts motorcykel-motorer vilken uppfyller de senaste kraven för högeffektiva Japanska eller Europeiska vattenkylda motorcykel-motorer."

Sedan några rader längre ner står det:

"Specifikationer / Prestanda

API SG"

Men SG standarden blev gammal 1993.... Hur mycket olja ville du dricka sa du?

Jag är väl tydligen så dum :)
Spelar väl ingen roll om hur gammal tekniken är på oljan?
Jag säger bara att jag vill se ett test på biltema oljan.
Eller är du bara för dum för att förstå?

Jag har länge kört på castrol r4, bytte till biltema och märkte ingen skillnad i vare sig motorljud, koppling eller växellåda. Tror det är mycket placebo det där om att man skulle märka skillnad.

Dock tror jag att byte mellan helsyntet och icke helsyntet oljar kan ge skumma sympton. (slirande koppling!?)

Just my 5 cents:näsblod

3025328 Jag är väl tydligen så dum :)
Spelar väl ingen roll om hur gammal tekniken är på oljan?
Jag säger bara att jag vill se ett test på biltema oljan.
Eller är du bara för dum för att förstå?
Nyare API standard innebär rent generellt mindre slitage på motorn.

F.ö så är du nog lite blind, för biltemas olja ÄR testad, den klarar nämligen API SH kraven *påpeka* Så sen kan du titta bäst du vill efter ett ytterligare test....

biltema är bä.. nej just det lidl har nog nånn ännu billigare

billig olja = bäst här på SH :D

Motul 300v 15-50 factory line så klart!

3025899 biltema är bä.. nej just det lidl har nog nånn ännu billigare

I.o.m att biltemas olja bara är API SH klassad så är det förmodligen långt ifrån bäst, jobbigt bara att man måste förklara sånt för vissa :rolleyes:

När det gäller vilken olja som är mest prisvärd så får du nog däremot leta länge innan du hittar någon som är mer prisvärd än biltemas. Att castrols olja däremot håller lägre standard än biltemas är redan bevisat (står på flaskorna t.o.m) så den diskutionen är rätt döfödd. Alla som kan läsa innantill förstår sånt.

Sen så kan jag inte göra annat än att garva åt motuls 300v olja, "Above existing standards". Som sagt, många miljoner lagt på namnet där, vore ju för bedrövligt om dom gjorde dåligt ifrån sig hos API då... Dock inte sagt att det är en dålig olja, kanske bara inte så bra som dom vill påstå.

biltema är bä.. nej just det lidl har nog nånn ännu billigare

Tramspelle! ;)
Så sa vi ju inte!

Utvik: Ja Biltemas racing olja är bara SH klassad.

Bara? Nej så SKA mc-oljor klassas.

Har en olja HÖGRE API-klassning än SH så är den energy conserving och KAN (nästan måste) innehålla friktionshämmande tillsatser.

Detta rimmar inte med våtkoppling, så HUR vissa oljefabrikaanter fått igenom högre klassnig på mc-olja är en gåta, särskilt som jag på senare tid sett JASO klassad olja som har högre klassning. Mysko. Nåt jag ännu inte undersökt iaf. Det är annars JASO-institutet som säger; Nej en våtkopplingsanpassad olja KAN/FÅR inte ha högre klassning än SH.

Vilket i nästa andetag INTE betyder att all mc-oljan med SH-klassning i sig är en SH! :D
Den kan ha betydligt högre kvalite´(vilket de flesta oxå har)
men får som sagt p.g.a regelverket inte heta något finare.

Allt detta står i oljetrådarna, och denna fråga är väl f.ö en mekfråga och bör väl ligga i DET forumet?
Inte sant her modurattare? Man ser allt fler mekfrågor i MC-relaterat.

Last edited:
3025993
Vilket i nästa andetag INTE betyder att all mc-oljan med SH-klassning i sig är en SH! :D
Den kan ha betydligt högre kvalite´(vilket de flesta oxå har)
men får som sagt p.g.a regelverket inte heta något finare.

Åh fan, så med andra ord så kan biltemas olja som är SH klassad vara MYCKET bättre än castrols som bara har SG :D :D :D

Det förklarar lite grann för jag blev väldigt fundersam när jag satt och kollade upp diverse oljor och dom var SH-klassade och den standarden är enl API föråldrad. Har ögat igenom dina olje trådar några gånger, men står en del så man missar vissa saker :) Mkt bra tråd f.ö!

Åh fan, så med andra ord så kan biltemas olja som är SH klassad vara MYCKET bättre än castrols som bara har SG :D :D :D

Det förklarar lite grann för jag blev väldigt fundersam när jag satt och kollade upp diverse oljor och dom var SH-klassade och den standarden är enl API föråldrad. Har ögat igenom dina olje trådar några gånger, men står en del så man missar vissa saker :) Mkt bra tråd f.ö!

Tackar!

Jo det är inte lätt ens för en sån tok som mig att hålla reda på alla undantag från standarder osv som de facto är en realitet.
API är som sagt förlegat och vill man verkligen veta nåt om en olja, så måste man ha ett produktdatablad.
Och kunna tolka det... osv osv
Jag är inte heller nån vän av ACEA, dvs den nyare Europeiska standarden.
Där mass-klumpar man ihop oljor, och det enda man fokuserar på är "energy conserving" samt serviceintervall (nu raljerar jag) och även hur den passar mot katalysator.
Grovhugget (vilket det blir när man ska förenkla saker) och därför dåligt.

Tycker jag :)

Om jag vill ha en bra mineralolja för inkörning (motorn blir totalrenoverad nu), vad rekommenderas då? Och var kan jag hitta den?:)

Kommer självklart att köra in enligt motoman's inkörningstips http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Du kan ta i stort sett vilken mineralolja som helst, det är faktiskt samma sak där: De har oxå utvecklats, så det är svårt att hitta en som är markant sämre än nån annan.
Själv köper jag som väntat Biltemas vanliga mc-olja för detta ändamål. Mest för bekvämligheten då jag "ändå är där" och att den är oförskämt billig.
Men det går givetvis bra med vad du hittar, eftersom alla inte bor nära ett gubbdagis (Biltema).

Du kan ta i stort sett vilken mineralolja som helst, det är faktiskt samma sak där: De har oxå utvecklats, så det är svårt att hitta en som är markant sämre än nån annan.
Själv köper jag som väntat Biltemas vanliga mc-olja för detta ändamål. Mest för bekvämligheten då jag "ändå är där" och att den är oförskämt billig.
Men det går givetvis bra med vad du hittar, eftersom alla inte bor nära ett gubbdagis (Biltema).

Jag bor nära:) så det blir biltema för min del också!
Om jag förstod rätt har de bara en mineral olja för mc art nr 36-440:

"MC-olja 15W-40
4-takts multigradeolja för motorcyklar. Med tillsatser som motverkar koksbildning, bidrar till att motorn hålls ren samt att de smörjande egenskaperna bibehålls vid hård körning. Uppfyller bl.a. följande internationella kvalitetsfordringar: ACEA A3/B3 API SJ/CF. 1 l."

Är ju oförskämt billig så då gör jag hellre något/några extra oljabyten de första 2-300 milen. Sen blir det helsyntet!

Att den uppfyller API SJ ser jag men vad betyder SJ/CF?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back