olja???

Jag bor nära:) så det blir biltema för min del också!
Om jag förstod rätt har de bara en mineral olja för mc art nr 36-440:

"MC-olja 15W-40
4-takts multigradeolja för motorcyklar. Med tillsatser som motverkar koksbildning, bidrar till att motorn hålls ren samt att de smörjande egenskaperna bibehålls vid hård körning. Uppfyller bl.a. följande internationella kvalitetsfordringar: ACEA A3/B3 API SJ/CF. 1 l."

Är ju oförskämt billig så då gör jag hellre något/några extra oljabyten de första 2-300 milen. Sen blir det helsyntet!

Att den uppfyller API SJ ser jag men vad betyder SJ/CF?

API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för diesel-
motorer API CF
Det är alltså bensimotorklassningen först och efter snedstrecket dieselmotorklassningen, eftersom de flesta oljor idag funkar i bägge motortyper.

API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för diesel-
motorer API CF
Det är alltså bensimotorklassningen först och efter snedstrecket dieselmotorklassningen, eftersom de flesta oljor idag funkar i bägge motortyper.

Tack, läste det där någonstans men kopplade inte då:D

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back