Olja till ktm 525

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
ja nu va de dags igen! ena problemet efter de andra. nu gäller det motorolja till ktm 525 någon som vet vart man kan få tag på det billigt. står 10w 50 i boken men fungerar det inte med 10w 40 eller något annat. har även hört att 5w 40 ska va det samma som 10w 50 men vet inte hur bra det stämmer. :va några tipps?? skulle vara väldigt tacksam för svar :tummenupp
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Jag köpte mig en 20l dunk med SBK racing för 1200 kr tror jag det var..
Alla OKQ8 ska kunna ta hem den!
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag kör motul eller motorex 10w60 i min såg vad som kan hända om man kör med mindre bra olja de är inte att rekomendera hellre lite dyrare olja och minska rasrisken säger jag i alla fall
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
NEJ! 5w40 är INTE samma som 10W50! Köp olja med rätt viskositet för din motor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Visst kan du köra med 10W-40 istället men då ska det vara kallare.
10W40 tål inte lika höga temperaturer som 10W50 och då finns risken att oljefilmen inte längre håller när motorn blir riktigt varm.

Jag skulle säga "leta reda på en olja med rätt viskositet".
Säger dom 10W 50 så häll i det och se till så att du har rätt API klass på oljan. Vad det sedan står på flaskan är av mindre betydelse.

Häll gärna i olja av valfritt märke. Det har inte någon betydelse. Däremot ska du vara noga med att den olja du häller i har rätt viskositet och uppfyller rätt API klasser.
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
hittade olja nu men wtf den korta pluggen sitter fast. STENHÅRT!!! försökt slå i botten sen dra, slåt med hammaren tills gängorna nöttes ut helt. nu sitter den där den sitter och går inte att få loss. vad ska jag göra??? vad är det värsta som kan hända om jag inte rengör det på ett halvår?? ( det andra såg rent ut och behövdes inte ens torkas av.)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
hittade olja nu men wtf den korta pluggen sitter fast. STENHÅRT!!! försökt slå i botten sen dra, slåt med hammaren tills gängorna nöttes ut helt. nu sitter den där den sitter och går inte att få loss. vad ska jag göra??? vad är det värsta som kan hända om jag inte rengör det på ett halvår?? ( det andra såg rent ut och behövdes inte ens torkas av.)
Minns inte vart den oljekanalen går, antingen rasad stake, ingen olja upp under kolven eller ingen olja till kammen när silen blir full av skit.

Bara spekulationer från min sida.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
hittade olja nu men wtf den korta pluggen sitter fast. STENHÅRT!!! försökt slå i botten sen dra, slåt med hammaren tills gängorna nöttes ut helt. nu sitter den där den sitter och går inte att få loss. vad ska jag göra??? vad är det värsta som kan hända om jag inte rengör det på ett halvår?? ( det andra såg rent ut och behövdes inte ens torkas av.)

Slår du med hammare på gängorna så får du skylla dig själv :rolleyes:...

Seriöst ta en bild så att man förstår vad du menar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hittade olja nu men wtf den korta pluggen sitter fast. STENHÅRT!!! försökt slå i botten sen dra, slåt med hammaren tills gängorna nöttes ut helt. nu sitter den där den sitter och går inte att få loss. vad ska jag göra??? vad är det värsta som kan hända om jag inte rengör det på ett halvår?? ( det andra såg rent ut och behövdes inte ens torkas av.)

Du är den 9876 ktm ägaren som gör det på ett ungefär. Bara att borra ut och ersätta med en ny som har utvändig 6 kant istället för insex. Ett oljebyte utan rengöring av pluggen men att lämna den i är inte ett alternativ.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Du är den 9876 ktm ägaren som gör det på ett ungefär. Bara att borra ut och ersätta med en ny som har utvändig 6 kant istället för insex. Ett oljebyte utan rengöring av pluggen men att lämna den i är inte ett alternativ.
Handlade någon ny plugg med invändig torx och utvändig 6-kant, efter att insexpluggen visade sig vara totalt värdelös.

TS: Spänn inte pluggen så jävla hårt, den sitter kvar...
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
för köra den till en verkstad då som får ta ut skiten. jag borrar nog inte ut den själv det vågar jag inte. sitter väll både gängor och tappen kvar i håljävet sen får jag inte ut den skiten heller och blir tvungen att riva motorn.
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
jag har fått olja från statoil nu. den heter 25w 50 ist för 10w 50 dom säger att det är samma olja som SBK racing 10w 50 oljan. kan de stämma eller????
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
jag har fått olja från statoil nu. den heter 25w 50 ist för 10w 50 dom säger att det är samma olja som SBK racing 10w 50 oljan. kan de stämma eller????

nej de stämmer inte.

10w-50 är just 10w-50 och inget annat.

fan de går ju bara i nån liter i din hoj å du säger att du byter en gång i halvåret. köp rätt olja direkt. q8wsbk 10w-50 har jag kört i både min ktm 450, och mina gsxr 1000 hojjar i alla år. funkar kanon och kostar 56 kr litern om du köper på rätt ställe.
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
jag fick ut pluggfan med huggmejsel efter att ha borrat lite i den. och har kollat med ktm verkstad och 25w 50 e same shit som 10w 50 fast 25 funksr bättre när det är varmt ute och när man belastar motorn hårt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag fick ut pluggfan med huggmejsel efter att ha borrat lite i den. och har kollat med ktm verkstad och 25w 50 e same shit som 10w 50 fast 25 funksr bättre när det är varmt ute och när man belastar motorn hårt.

Är det statoils Racingway HP25W-50?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
jag fick ut pluggfan med huggmejsel efter att ha borrat lite i den. och har kollat med ktm verkstad och 25w 50 e same shit som 10w 50 fast 25 funksr bättre när det är varmt ute och när man belastar motorn hårt.

Vilken verkstad sa så?

10W50 är 10W50
25W50 är 25W50 och inget annat, dock fungerar det säkert bra att ha i hojen sålänge det är typ 30 grader varmt ute, men en kallstart på vintern har du nog ett fint ventilras :gnissla

så vilken KTM verkstad? :mad:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag köpte mig en 20l dunk med SBK racing för 1200 kr tror jag det var..
Alla OKQ8 ska kunna ta hem den!

Körs med framgång i alla mina geggmoppar som passerat i garaget. :) KTM 525/450, Husa 450 och diverse tvåtaktare (i växellådan), billigt och bra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
japp dom säger att den ska vara bättre än 10w 50

Den kör jag i min HD, det är ju en bra olja. Men "problemet" är att den inte är JASO-godkänd, dvs det är en risk vad gäller kopplingsfunktionen att använda den i hojar som till skillnad från min HD inte har separat olja i växellåda/koppling.
Dock ska ju racingway HP 25W-50 (enligt en vän på statoil lubricants)sakna molybaserade friction modifiers. Så det kan ju hända att den oljan funkar bra i mc-kopplingar ändå. Själv har jag dock inte testat.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör motul eller motorex 10w60 i min såg vad som kan hända om man kör med mindre bra olja de är inte att rekomendera hellre lite dyrare olja och minska rasrisken säger jag i alla fall
Dyrare är långt ifrån alltid samma sak som bättre! :fakta Det ska vara rätt klassningar och rätt viskositet, sen om den kostar 10kr/l eller 200kr/l är sak samma för resultatet.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top