Olja till ktm 525

japp dom säger att den ska vara bättre än 10w 50

BS deluxe eller ett uttalande från en person med bristande koll på läget. Skicka vederbörande att läsa på om klassninsystemet och om oljor.....

KTM RFS motorn har genom åren haft lite olika rekommendation från KTM om oljemärke+viskositet, detta beror på vem som sponsrar deras MX team för tillfället. Rek viskositet har varit/är 10w40 10w60 15w50 dvs långt ifrån 25w50. Anledningen till detta är att 25w är på tok för tjockt vid kallstart vid lägre temperaturer (under +0c) och där finns flera fall av att oljefiltren har kollapsat vilket lett till oljesvält och ras.

men jag kör inte på den oljan under 0 C och jag låter den alltid gå varm innan jag kör. föresten så är viskositeten den samma som 10w 50 det påstår både statoil och eniro.

men jag kör inte på den oljan under 0 C och jag låter den alltid gå varm innan jag kör. föresten så är viskositeten den samma som 10w 50 det påstår både statoil och eniro.

Visst, värmer du motorn innan du startar den funkar det jue :tummenupp

men låter väldigt omständigt istället för att hälla i rätt olja, ligge ute i höstvädret med blåslampa och värma oljetråget :rolleyes:

edit, hittade nåt infoblad från statoil själva, står klart och tydligt "The engine must be warmed up when started at 10C to -15C
http://www.statoillubricants.com/mar/lu/sto00131.nsf/UKProductsWeb/racingwayhp25w-50/$FILE/Statoil_RacingWay_HP_25W-50.pdf

Last edited:

Tänk om tänk rätt.....

En 10w50 olja är lika tjock som en 25w50 vid 100c oljetemperatur. Vid 10c när du startar din motor är det en helt annan femma.....

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back