Olja, rak 50 mineral.

Ska den raka SAE50 oljan användas i motorn en äldre hoj så är motorn byggd med material och teknik för att oljan ska inhålla en tillsats av Zinkdialkylditiofosfat. Ett antislitagemedel som tex skyddar svårsmorda delar som kamnockar och kamvippor.
Biltemas raka olja är Politiskt Korrekt, dvs den är utformad utan Zinkdialkylditiofosfat för att garantera att katalysatorn håller 150000miles, dvs 24000mil. Biltema garanterar tom att halten Zinkdialkylditiofosfat är mindre än 0,5% ( <0,5% )
Normal dosering var förr ca 1,5% Zinkdialkylditiofosfat i oljan.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
Men har du inga planer på längre turer spelar väl slitage ingen roll.
Bara kul höra att motorn går igång....
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36929_SDB.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top