Olja, rak 50 mineral.

Ska den raka SAE50 oljan användas i motorn en äldre hoj så är motorn byggd med material och teknik för att oljan ska inhålla en tillsats av Zinkdialkylditiofosfat. Ett antislitagemedel som tex skyddar svårsmorda delar som kamnockar och kamvippor.
Biltemas raka olja är Politiskt Korrekt, dvs den är utformad utan Zinkdialkylditiofosfat för att garantera att katalysatorn håller 150000miles, dvs 24000mil. Biltema garanterar tom att halten Zinkdialkylditiofosfat är mindre än 0,5% ( <0,5% )
Normal dosering var förr ca 1,5% Zinkdialkylditiofosfat i oljan.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
Men har du inga planer på längre turer spelar väl slitage ingen roll.
Bara kul höra att motorn går igång....
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36929_SDB.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top