Olja R6

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Var tvungen att fylla på mer olja efter att jag kört ca 250 mil sedan servicen. Har dock kört rätt ordentligt och varvat en del + en bankörning, men är det normalt att den dricker så mycket?

Sen när jag skulle fylla på olja var jag klantig å hällde bara på. Nu när man drar upp stickan (hojen står rakt) är oljan 0.5 mm över max på stickan.

Till huvudfrågan, ska jag tappa ut lite olja?
Detta gör jag genom att ta bort underkåpan och skruva lite, right ? :tummenupp

Mvh
Jonathan

Wonderboy skrev:
2405734 Var tvungen att fylla på mer olja efter att jag kört ca 250 mil sedan servicen. Har dock kört rätt ordentligt och varvat en del + en bankörning, men är det normalt att den dricker så mycket?

Sen när jag skulle fylla på olja var jag klantig å hällde bara på. Nu när man drar upp stickan (hojen står rakt) är oljan 0.5 mm över max på stickan.

Till huvudfrågan, ska jag tappa ut lite olja?
Detta gör jag genom att ta bort underkåpan och skruva lite, right ? :tummenupp

Mvh
Jonathan
Hur mycket fyllde du på? Från tomt till fullt, eller 1/4 på stickan? Det är normalt att motorer tar lite olja, speciellt om de får gå på mycket varv.

Nej, du behöver inte tappa ur nån olja. Är det inte mer än så kommer överskottet att tryckas ut genom vevhusventilationen.

Jåke skrev:
2405748 Hur mycket fyllde du på? Från tomt till fullt, eller 1/4 på stickan? Det är normalt att motorer tar lite olja, speciellt om de får gå på mycket varv.

Nej, du behöver inte tappa ur nån olja. Är det inte mer än så kommer överskottet att tryckas ut genom vevhusventilationen.

Tack för svar!!
Alltså som jag skrev är nivån ca 0.5 mm över MAX på stickan. När jag fyllde på var oljan precis på eller kanske 0.5 mm över MIN på stickan.

Vad menar du med: "det är normalt att motorer tar lite olja" ?

// Jonathan

Wonderboy skrev:
2405794 Tack för svar!!
Alltså som jag skrev är nivån ca 0.5 mm över MAX på stickan. När jag fyllde på var oljan precis på eller kanske 0.5 mm över MIN på stickan.

Vad menar du med: "det är normalt att motorer tar lite olja" ?

// Jonathan

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120299

Jag brukar överfylla lite (kan vara bra vid bakhjuls åkning också)

Oljan smörjer ju men den förbänns också det är bara olika från maskin till maskin hur mycket, sen med trött motor tar den ju ändå mer.

Mr Helmut skrev:
2405822 http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120299

Jag brukar överfylla lite (kan vara bra vid bakhjuls åkning också)

Oljan smörjer ju men den förbänns också det är bara olika från maskin till maskin hur mycket, sen med trött motor tar den ju ändå mer.

Hur vet man om den är trött ? :va '
Tycker min motor verkar piggare än de flesta, (inte effektmässigt då), men startmässigt och funktionsmässigt! Den tickar dock, fast är ju inget som hänt å på verkstaden sa de inget inte heller de som provkört den! (eller så är det bara jag som får för mig att den tickar, kan lika gärna vara fläkten, 60-70 km/h!

Wonderboy skrev:
2405851 Hur vet man om den är trött ? :va '
Tycker min motor verkar piggare än de flesta, (inte effektmässigt då), men startmässigt och funktionsmässigt! Den tickar dock, fast är ju inget som hänt å på verkstaden sa de inget inte heller de som provkört den! (eller så är det bara jag som får för mig att den tickar, kan lika gärna vara fläkten, 60-70 km/h!
Bromsa den hos Henning vetja, ni bor ju nästgårds! :)
Oljeförbrukning på upptill iaf 1% av bensinförbrukningen är ok i en sporthojsmotor brukar jag säga. Det är så höga kolvhastigheter att ringpaketet helt enkelt inte kan konstrueras tätare med den teknik/material som finns idag, ty isf skär den översta ringen.

Mvh
Jörgen

Ett exempel: Min hoj drar mer olja än vad som är normalt. Vanligt körning landsväg försvinner ungefär 1 lit/100 mil. Kör jag bana förvinner det ungefär 1 lit/dag vilket ungefär motsvarar 20-24 mil...

Ja, jag kommer att renovera i vinter. :rolleyes:

Om du nu fyllt på kanske 0,5 liter efter 250 mil och på det kört en del bana ser inte jag det som något onormalt. Tidiga R1 & R6 lider av samma sak som min motor, de tycker om olja...

Om det inte blir dramatiskt värre de närmaste 200 milen har du inget att oroa dig för.

Wonderboy skrev:
2405851 Hur vet man om den är trött ? :va '

Du har ett garanterat riksras på G, ställ undan den där nu...det är vinter *så man får lite lugn å ro här i trakten*

:D

Triggerhappy skrev:
2405993 Du har ett garanterat riksras på G, ställ undan den där nu...det är vinter *så man får lite lugn å ro här i trakten*

:D

Du tycker det va :D
Sett många andra hojar i margretelundsområdet på sistone dock, undra vilka folk är!

Hörde hur det gått med hojen :(

Finns det ngt läckage som ofta förekommer på R6 2000?
Lampan börjar nämligen lysa igen ibland. Sist hällde jag i mer olja så det var något mer än över stickan (mindre än 70 mil sen). Nu är den nere igen tror jag... fast så svårt att se!

// jonthe

Wonderboy skrev:
2436441 Finns det ngt läckage som ofta förekommer på R6 2000?
Lampan börjar nämligen lysa igen ibland. Sist hällde jag i mer olja så det var något mer än över stickan (mindre än 70 mil sen). Nu är den nere igen tror jag... fast så svårt att se!

// jonthe

Testa att byt olja och oljefiltet.

Köp en mineral olja (20w50) Min dricker knappt någon olja efter jag bytte från helsyntet. Mineral oljan är billig också. 20w50 oljan är mindre blaskig än den 10w40 oljan som du säkert kör på idag också:tummenupp

Mr Helmut skrev:
2436451 Testa att byt olja och oljefiltet.

Köp en mineral olja (20w50) Min dricker knappt någon olja efter jag bytte från helsyntet. Mineral oljan är billig också. 20w50 oljan är mindre blaskig än den 10w40 oljan som du säkert kör på idag också:tummenupp
Varför ska han köra en högprestandamotor på billig mineralolja?

valmers skrev:
2436495 Varför ska han köra en högprestandamotor på billig mineralolja?

Är inte olja ganska dryg diskussion?

Varför skulle den vara sämre?

Vad kör du själv på för olja?

Kan ju byta oftare.....

Mr Helmut skrev:
2436451 Testa att byt olja och oljefiltet.

Jag kör nog på 20 w 50 nu tror jag. det är statoils :tungan högprestanda olja, helsyntet. grejen är att service gjordes för 300 mil sedan å jag tycker att filtret borde fungera ett tag till. måste nog ringa å höra vad de gjorde med min hoj egentligen.. i övrigt går den super! :tummenupp

de rengjorde luftfiltret, detta skall väl bytas om jag inte minns fel? (originalluftfilter)
sen lös lampan på vägen tillbaka från servicen å då fyllde de på mer olja?

Jag har visserligen tänkt att byta olja å filter efter 400 mil för att den ska må bäst, men varje 300 mil är väl ändå lite väl överdrivet för en vanlig gathoj? (förra ägaren körde dock 300 mil bana)

Mvh

Jag kör min vfr på Sweedex 10w40 syntet och den dricker ingen olja alls, hojen har gått ca 4500 mil och jag kör ca 100 mil bana/år så den får gå ordentligt hårt i mellanåt.

Last edited:
#21 skrev:
2438418 Jag kör min vfr på 10w40 syntet och den dricker ingen olja alls, hojen har gått ca 4500 mil och jag kör ca 100 mil bana/år så den får gå ordentligt hårt i mellanåt.

Fyllde på igen nu med racingoljan från statoil. Får se hur länge det håller, annars äre väl läckage..

Nu går hon kalas igen. Det är faktiskt 25w 50 jag kör på ! Borde jag byta till en 20w 50?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg