Olja luftfiltret

Till större motorer finns det faktiskt luftrenare som kallas oljebadsluftrenare. Där är filterelementet en cylinder av spunnet stål som står i ett oljekar, så att stålnätsfiltret hela tiden hålls blött när motorn går. Man bara tvättar stålnätet i fotogen, oljar in och byter den smutsiga oljan i filtertråget emellanåt. I oljan samlas partiklar och vatten som skiljts ut. Mycket fin konstruktion som inte behöver servas så ofta. Vanligt på gamla mercor samt entreprenadmaskiner osv. Har även funnits på några krigarhojar, bla HD.

Ger inte den konstruktionen mycket motstånd då?
 
Ger inte den konstruktionen mycket motstånd då?

Jo jag skulle tro att motståndet är ngt större än för ett rent pappfilter, en annan nackdel är ju att oljebadsrenaren är tyngre. Men fördelen är ju att de håller i evighet samt inte sätter igen så fort och är bra på att fånga fina sandpartiklar. Därför man har oljade filter på enduro och cross.

Idag ska jag ut och skruva med motorer från 40-talet, de har kvar sina oljabadsluftrenare, tur det. Skulle det behövts nya pappersinsatser är ju risken stor att de inte hade tillverkats längre.

Oljebadsluftrenare skyddar även motorn från korrosion vid stillestånd, dels tack vare "vattenlåseffekten" dels tack vare att insugsluften innehåller lite oljedimma.

På den här bilden ser man oljebadsliftfiltret på armehojen, Harley WLC.
Det är den fyrkantiga burken bakom motorn.
WLA_left_side_manual.png
 
Last edited:
Jo jag skulle tro att motståndet är ngt större än för ett rent pappfilter, en annan nackdel är ju att oljebadsrenaren är tyngre. Men fördelen är ju att de håller i evighet samt inte sätter igen så fort och är bra på att fånga fina sandpartiklar. Därför man har oljade filter på enduro och cross.

Idag ska jag ut och skruva med motorer från 40-talet, de har kvar sina oljabadsluftrenare, tur det. Skulle det behövts nya pappersinsatser är ju risken stor att de inte hade tillverkats längre.

Oljebadsluftrenare skyddar även motorn från korrosion vid stillestånd, dels tack vare "vattenlåseffekten" dels tack vare att insugsluften innehåller lite oljedimma.

På den här bilden ser man oljebadsliftfiltret på armehojen, Harley WLC.
Det är den fyrkantiga burken bakom motorn.

Det är onekligen en smart grej. Kanske inte direkt lämpad för racing, men dess fördelar kommer verkligen till nytta i fordon som bara ska tuffa på.
 
Jag har en KTM 640 lc4 SM och använder twin airs cross/enduro luftfilter som passar till min. Av det jag läst här uppfattar jag det som att även jag behöver smörja mitt med luftfilterolja?
Vilken olja rekommenderar ni? Finns det fördelar med att köpa de dyrare alternativen som twin airs egna?
 
Jag har en KTM 640 lc4 SM och använder twin airs cross/enduro luftfilter som passar till min. Av det jag läst här uppfattar jag det som att även jag behöver smörja mitt med luftfilterolja?
Vilken olja rekommenderar ni? Finns det fördelar med att köpa de dyrare alternativen som twin airs egna?
Kör på den du får tag på. Spruta på och fördela jämnt över filtret ich sen kramar du ur det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Jag la alltid det rena filtret i en plastkasse och hällde på nån matsked filterolja.
Väldigt enkelt att få riktigt lite olja jämt fördelat så.

Kramar alltså utanpå påsen.
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top