Olja i motor över vintern eller ej?

Q43

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Östersund
Hoj
CBR 900RR -96
Att oljan skall dräneras inför vintern förstår jag, men är det verkligen nödvändigt att fylla på innan vårkanten? Eller kan motorn stå tom?
 
Varför skulle oljan behöva tömmas inför vintern?
Vad skulle vinsten vara med att låta motorn stå utan?
 
Jag vet en som lät motorn stå tom över vintern. Det slutade med renovering av. Visserligen en båt men det har nog ingen betydelse.
 
Givetvis skall motorn ha olja över vintern :fakta
Annars finns risk att saker i motorn kommer att rosta/fastna.

Det som det brukar pratas om är att byta olja inför vintern eller på våren, samt eventuellt tömma bensintanken inför vintern.
 
Jag gör hojen klar för våren, dvs tappar ur olja och fyller på ny olja. Så hojen är klar att köra.
Det finns en tråd om mekartabbar på SH och där ingår givetvis: Tappat ur oljan, glömt fylla på ny olja, tar hojen och kör iväg med motorn tom på olja. .........
 
Last edited:
Jag hade avrått dig från att täppa ur oljan över vintern eftersom det lät bildas kondens och sen rost! Det bästa för motorn är att sätta helt ny olja i och låta den stå upprätt över vintern. Och ställ den någonstans där temperaturen inte förändras för snabbt utan en bodda eller garage. Det är egentligen snabba temperatur skillnader som skapar kondens i motorn. Nu fick du en genomgång lycka till.
 
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
 
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
Gammal olja innehåller också föroreningar som är ohälsosamma för motorn, det är därför man byter på hösten, kör motorn en liten stund på tomgång, eller en liten runda, så att den nya oljan sprids runt i motorn.
 
Haha, alla överdramatiserar det här med vinterförvaring. Det är 6-7mån vi talar om, inte 6-7 år. Jag fyller tanken med 98oktan upp i hålet. Laddar batteriet en gång per månad eller var 6-vecka. Ibland byter jag olja, ibland inte. Beror på om jag kört mycket. Om inte så får oljan hänga med en säsong till. Byter jag olja och filter så häller jag på, startar jag den några sekunder så att filtret fylls, sedan häller jag på resten. Sedan är det klart. Kedjan kanske jag torkar av och oljar in med, när jag ändå har hojen uppe på centralstödet. Jag hade en crosshoj, en RM125 från 1984. Den hade kanske gått 7-8 timmar max. Men den stod i 40 år med samma glykol och olja i. När jag i somras bytte kylarvätska och olja så var oljan som ny, helt klar och tom kylarvätskan såg fin ut. Men vissa plast och gummidelar och framför allt luftfiltret gick i molekyler bara man rörde dem. :-)
 
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
Nu får du nog ta fram källan till att tillsatser åldras utan att motorn är i gång för du kommer ju med rent dumma tips nu -gammal olja innehåller skit som du gärna vill ha bort i alla motorer .
Vi som köper 20litersdunkar kanske ska kassera dom efter ett byte ? Med motivationen att den åldras ?
 
Jag tror att trådstartaren får komplettera med lite mer information om vilken hoj och vilken olja det handlar om...?

Det finns ju rena racemotorer som går på korrosiva bränslen och dessa bör naturligtvis tömmas på både bränsle och olja så fort man har kört dem. Det finns ju också oljor som innehåller exakt noll korrosionsskydd, så det är nog ingen dum ide att tappa ur dem och ersätta dem med något annat.
 
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
Bättre att ha ny olja i motorn över vintern så inte avlagringar fastnar i motor/packningar. Tiden är försumbar om den inte körs.
Visst alltid bättre att alltid ha ny men måste man välja så byt den inför vintern.
 
Nu får du nog ta fram källan till att tillsatser åldras utan att motorn är i gång för du kommer ju med rent dumma tips nu -gammal olja innehåller skit som du gärna vill ha bort i alla motorer .
Vi som köper 20litersdunkar kanske ska kassera dom efter ett byte ? Med motivationen att den åldras ?

De stämmer att olja tappar vissa additiver om oljedunken öppnats, jag antar de dunstar ut eller om de är organiska mögglar sönder eller nåt? Därför rek oljebolagen bara några månaders öppentid innan den blir sämre. Även stängd dunk hade typ 2 års livslängd om jag mins rätt?
Innan jag läste om föråldring så köpte jag olja av en kompis som fått tag på en oljefat som stått havfyllt i minst 25 år :hihi Den bilen fick jag skrota för oljekanaler slog igen så den vart utan olja till bla lyftarna. Men de va inte oljans fel för de va på g innan.
 
Last edited:
De stämmer att olja tappar vissa additiver om oljeduken öppnats, jag antar de dunstar ut eller om de är organiska mögglar sönder eller nåt? Därför rek oljebolagen bara några månaders öppentid innan den blir sämre. Även stängd dunk hade typ 2 års livslängd om jag mins rätt?



En spritflaska däremot blir fort dålig efter man öppnat den och bör konsumeras genast
 
Våran gräsklippare är 25 år gammal, olja aldrig bytt, aldrig fyllt på, aldrig kollat oljenivå.
Står i kallförråd året om, varje vår startar den fint och gör sitt jobb.

Kanske dax att se om oljestickan går att skruva upp o kolla nivån.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top