Olja i motor över vintern eller ej?

Här är en bra beskrivning om hållbarhet på ny olja, dock dåligt översatt.
En sak de har väldigt rätt i är att ju mer avancerad olja desto kortare lagringstid.
De innebär att den simplaste mineralen man kan hitta håller längst för den är mest lik de som kommer upp ur borrhålet i marken.

En sak de har väldigt rätt i är att ju mer avancerad olja desto kortare lagringstid.
De innebär att den simplaste mineralen man kan hitta håller längst för den är mest lik de som kommer upp ur borrhålet i marken.

:rofl

Boost 3 har börjat knarka satan:ätapiller:hoppa:brynad:dricka:wiggle

Den där länken förväntar man sig inte från dig :hej

Finns en fördel med att byta oljan i slutet på säsongen.

Partiklar sjunker ned o slaggar i botten på tråget under 5-6 månader , man får ut det om man gör en sista brassarrunda o tömmer ut o byter.

Finns ju dock ingen anledning o hälla ut en 600mils olja dock utan lite mer milad 1000-2000mila.

Jag häller ut oljan på hösten då det är enklare att serva med oljan ur.

Men ska man dessutom öppna motorn måste delarna tydligen ligga i ny, ooxiderad, olja för att inte förstöras? :va:hihi

Jag häller ut oljan på hösten då det är enklare att serva med oljan ur.

Men ska man dessutom öppna motorn måste delarna tydligen ligga i ny, ooxiderad, olja för att inte förstöras? :va:hihi

Tömmer man motorn på olja o inte fyller på är det inget problem i.g bara man täpper igen vevhusvent o har pluggar in/ut stängda.

Oljefilmen fixar det med rost men det är bättre o tanka upp med ny olja och starta upp ibland(nån månad mellan) o växla runt fast det står stilla - kopplingar kan klibba ihop.

Hur gör ni med däcken? Min står på depåstöd, men jag är orolig att gravitationen ska påverka dem negativt…

Ska de roteras varje dag? Hur mycket? Hur ofta ska luften bytas? Eller ska man kränga av dem och lägga dem i frysen?

Hur gör ni med däcken? Min står på depåstöd, men jag är orolig att gravitationen ska påverka dem negativt…

Ska de roteras varje dag? Hur mycket? Hur ofta ska luften bytas? Eller ska man kränga av dem och lägga dem i frysen?
Däcken ska ovillkorligt krängas av och förvaras liggande i mörker i en temperatur av 17,2 - 19,7 grader celsius, samt en luftfuktighet av 40,3 - 62,97 %. Annars kommer slitbanan att delaminera i första kurvan på våren och då är det lika bra att kassera dem redan nu. Det är sedan gammalt.

Däcken ska ovillkorligt krängas av och förvaras liggande i mörker i en temperatur av 17,2 - 19,7 grader celsius, samt en luftfuktighet av 40,3 - 62,97 %. Annars kommer slitbanan att delaminera i första kurvan på våren och då är det lika bra att kassera dem redan nu. Det är sedan gammalt.

Grannens kusin rejsade på 70-talet och sa att riktiga knuttar snurrar tillbaka milen på däcken. Han har en jigg att hyra ut som klarar 20 mil om dagen. Körde 600 mil denna sommaren så det borde väl räcka med 30 dagar i jiggen??

Tidigare var du en genuin helgjuten mästare i renaste titan med dina inlägg om turbo xr som impade på oss alla ,folk tillbad dig som en gud och lyssnade.

Du har en ny hobby nu inser vi efter länken postades

Screenshot_20231028_193436_Samsung Internet.jpg

De kan jag bjuda på för länken hade "rätt röd tråd" de går hitta samma info i krångliga långa förklaringar men de är bara jobbiga att läsa för den här länken va ju smårolig :lol
Jag kan översätta åt er :hihi
1. kolla på förpackningen när datum går ut med stängd dunk och även öppen om de står.
2. Ju mer avancerad olja desto kortare livslängd, rå olja ur borrhålet håller miljoner år som vi redan vet.

Jag räknar med att kunna köra minst en gång i månaden året runt så jag låter oljan vara till det är dags för årsservice.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back