Olja i motor över vintern eller ej?

Q43

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Östersund
Hoj
CBR 900RR -96
Att oljan skall dräneras inför vintern förstår jag, men är det verkligen nödvändigt att fylla på innan vårkanten? Eller kan motorn stå tom?
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Varför skulle oljan behöva tömmas inför vintern?
Vad skulle vinsten vara med att låta motorn stå utan?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag vet en som lät motorn stå tom över vintern. Det slutade med renovering av. Visserligen en båt men det har nog ingen betydelse.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Givetvis skall motorn ha olja över vintern :fakta
Annars finns risk att saker i motorn kommer att rosta/fastna.

Det som det brukar pratas om är att byta olja inför vintern eller på våren, samt eventuellt tömma bensintanken inför vintern.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gör hojen klar för våren, dvs tappar ur olja och fyller på ny olja. Så hojen är klar att köra.
Det finns en tråd om mekartabbar på SH och där ingår givetvis: Tappat ur oljan, glömt fylla på ny olja, tar hojen och kör iväg med motorn tom på olja. .........
 
Last edited:

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jag hade avrått dig från att täppa ur oljan över vintern eftersom det lät bildas kondens och sen rost! Det bästa för motorn är att sätta helt ny olja i och låta den stå upprätt över vintern. Och ställ den någonstans där temperaturen inte förändras för snabbt utan en bodda eller garage. Det är egentligen snabba temperatur skillnader som skapar kondens i motorn. Nu fick du en genomgång lycka till.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
Gammal olja innehåller också föroreningar som är ohälsosamma för motorn, det är därför man byter på hösten, kör motorn en liten stund på tomgång, eller en liten runda, så att den nya oljan sprids runt i motorn.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Haha, alla överdramatiserar det här med vinterförvaring. Det är 6-7mån vi talar om, inte 6-7 år. Jag fyller tanken med 98oktan upp i hålet. Laddar batteriet en gång per månad eller var 6-vecka. Ibland byter jag olja, ibland inte. Beror på om jag kört mycket. Om inte så får oljan hänga med en säsong till. Byter jag olja och filter så häller jag på, startar jag den några sekunder så att filtret fylls, sedan häller jag på resten. Sedan är det klart. Kedjan kanske jag torkar av och oljar in med, när jag ändå har hojen uppe på centralstödet. Jag hade en crosshoj, en RM125 från 1984. Den hade kanske gått 7-8 timmar max. Men den stod i 40 år med samma glykol och olja i. När jag i somras bytte kylarvätska och olja så var oljan som ny, helt klar och tom kylarvätskan såg fin ut. Men vissa plast och gummidelar och framför allt luftfiltret gick i molekyler bara man rörde dem. :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
Nu får du nog ta fram källan till att tillsatser åldras utan att motorn är i gång för du kommer ju med rent dumma tips nu -gammal olja innehåller skit som du gärna vill ha bort i alla motorer .
Vi som köper 20litersdunkar kanske ska kassera dom efter ett byte ? Med motivationen att den åldras ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att trådstartaren får komplettera med lite mer information om vilken hoj och vilken olja det handlar om...?

Det finns ju rena racemotorer som går på korrosiva bränslen och dessa bör naturligtvis tömmas på både bränsle och olja så fort man har kört dem. Det finns ju också oljor som innehåller exakt noll korrosionsskydd, så det är nog ingen dum ide att tappa ur dem och ersätta dem med något annat.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det allra bästa är nog att låta den gamla oljan vara kvar över vintern och sen fylla på ny till våren. Detta eftersom olja åldras även om hojen inte körs, och därför fyller man på my olja på våren så blir man av med den gamla och har helt ny och fräsch i tråget.
Bättre att ha ny olja i motorn över vintern så inte avlagringar fastnar i motor/packningar. Tiden är försumbar om den inte körs.
Visst alltid bättre att alltid ha ny men måste man välja så byt den inför vintern.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu får du nog ta fram källan till att tillsatser åldras utan att motorn är i gång för du kommer ju med rent dumma tips nu -gammal olja innehåller skit som du gärna vill ha bort i alla motorer .
Vi som köper 20litersdunkar kanske ska kassera dom efter ett byte ? Med motivationen att den åldras ?

De stämmer att olja tappar vissa additiver om oljedunken öppnats, jag antar de dunstar ut eller om de är organiska mögglar sönder eller nåt? Därför rek oljebolagen bara några månaders öppentid innan den blir sämre. Även stängd dunk hade typ 2 års livslängd om jag mins rätt?
Innan jag läste om föråldring så köpte jag olja av en kompis som fått tag på en oljefat som stått havfyllt i minst 25 år :hihi Den bilen fick jag skrota för oljekanaler slog igen så den vart utan olja till bla lyftarna. Men de va inte oljans fel för de va på g innan.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
De stämmer att olja tappar vissa additiver om oljeduken öppnats, jag antar de dunstar ut eller om de är organiska mögglar sönder eller nåt? Därför rek oljebolagen bara några månaders öppentid innan den blir sämre. Även stängd dunk hade typ 2 års livslängd om jag mins rätt?



En spritflaska däremot blir fort dålig efter man öppnat den och bör konsumeras genast
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Våran gräsklippare är 25 år gammal, olja aldrig bytt, aldrig fyllt på, aldrig kollat oljenivå.
Står i kallförråd året om, varje vår startar den fint och gör sitt jobb.

Kanske dax att se om oljestickan går att skruva upp o kolla nivån.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top