Oktoberweekend i Europa, men var?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Behöver få ett par dagar ledigt till och överväger att åka iväg en weekend med frugan i oktober.

Just nu är det Barcelona som lockar men det finns egentligen inget direkt skäl till att åka just dit. Det jag egentligen söker är ett par ljumna dagar, kafé och restaurangbesök. Kultur och sevärdigheter och skit kan jag ta någon annan gång. Jag behöver lite värme och avkoppling när vi inte fick någon sommar här hemma och än mindre något som liknar sensommar värd namnet...

Priolista:
1. Ljummet eller varmt i luften. Inte något dystert London med andra ord.
2. Helst en bra "promenadstad" eller liknande. Jag vill inte ägna de få timmar jag har åt transporter, det gäller transfer och kommunikationer på plats.
3. Gott om trivsamma restauranger. Stämning snarare än stjärnor i Guide Michelin
4. Avkoppling, café, öl & vin på restaurang snarare än sol, bad & party eller sevärdheter.
5. Kan man flyga dit med typ Ryan Crap Air billigt så är det ingen nackdel...

Barcelona är det som dykt upp i huvudet men det skulle lika gärna kunna vara typ Prag eller vad som helst...

Ja, det tål att tänkas på det med. Allt som ligger rätt långt söderut borde kunna funka.
Lissabon, Barcelona, Nice...

Hur är Kroatien i oktober?

Jag vet inte hur Kroatien är i oktober tyvärr. Har aldrig varit där. Oktober bör ju vara efter turistsäsong, men det kan ju vara en positiv aspekt med det. Sökte lite på Google och det verkar vara mer instabilt väder i oktober i Kroatien. Det kanske är bättre att åka dit lite tidigare på säsongen, men något efter värsta turistanstormningen eller före.

Att jag tog upp Nice var just att det finns många flyg som går dit. Flygplatsen ligger nära och hyr man en bil kan man välja och vraka var man vill semestra. Mindre utflykter mellan Monaco och Cannes. Men vädret kan nog vara mer instabilt där precis som i Kroatien läste jag mig till precis.

Risken är kanske att du får söka dig till Nordafrika, Mellanöstern eller Kanarieöarna för lite garanterad sol och värme. Nordafrika och Mellanöstern är inte direkt avkopplande resmål så påpassad som man blir av lokalbefolkningen. Kanarieöarna har jag aldrig besökt. Men det är väl ett pensionärsparadis mer eller mindre. De jag hört har varit där har varit 80+ under sista 10 åren.

I dina kläder hade jag nog dragit till Paris och hoppats på fint höstväder som antagligen ändå bjuder på lite värme. Finns nog det mesta du listade. Var där i våras. Vi gjorde inga besök på museum eller dylikt. Åt goda luncher, fikade och åt goda middagar och så lite shopping. En annan trevlig stad som dessutom är väldigt prisvärd för att vara en huvudstad är Madrid. Jag kan inte jämföra med Barcelona, men min flickvän som bott i Spanien föredrar Madrid framför Barcelona.

Rom? Flyger du med Ryan tar det 30 min med buss in till centralstationen. God mat, mycket att kolla på inom gångavstånd. Bra kommunikationer.

Hur vädret är i oktober vet jag inte

Jag gillar barcelona men jag vet inte varför, var där en september och då var det fortfarande varmt.

Madrid!
Dessutom kan du se fotboll till ett hyggligt pris om du köper biljett till Getafes hemmamatcher!

Madrid!
Dessutom kan du se fotboll till ett hyggligt pris om du köper biljett till Getafes hemmamatcher!

MADRID! Kom just hem därifrån. Staden överraskade verkligen. Soft stämning, lite trafik och trevligt folk. Lite som Barcelona, men mer riktig på något sätt. Kan tipsa om ett litet billigt (men helt ok!) hotell vi bodde på, mitt i smeten.

Ryan flyger dit, och flygplatsen ligger på T-baneavstånd från city. Skönt!

Madrid har massor att erbjuda en weekend. Som sagt inte alls en dyr stad för att vara en huvudstad. Man kan hitta billiga och bra hotell som ligger väldigt centralt med helt ok standard. Gångavstånd till shopping och trevliga restauranger och saluhallen San Miguel med sitt mattorg som jag tycker är väl värt att besöka. Det är inte särskilt dyrt att ta sig runt med taxi, men tunnelbanan är väldigt bra annars. Personligen föredrag jag ändå taxi eftersom man får se mer av hur det ser ut än om man likt en grävling dyker ner i ett hål för att dyka upp i ett annat och missat allt däremellan. Likadant är det om man åker till Paris.

Ryan flyger dit, och flygplatsen ligger på T-baneavstånd från city. Skönt!

Det låter som ett klart vettigt alternativ. Har för mig att biljetterna till Madrid var hyfsat billiga dessutom.

Med värme menar jag inte sol&bad-värme utan snarare "slippa-jacka-värme"...

Jag vill mest komma hemifrån ett par dagar och få njuta lite av god mat och avkoppling. Lite shopping, titta på någon lättillgänglig sevärdhet, fika lite, promenera, stanna och ta en öl, lämna prylarna på hotellrummet och gå ut och äta och dela på en pava rödtjut... Typ.. Inte mer än så.

Vi hyrde en sånhär:

4022-2.jpg

Vansinnigt töntig men vansinnigt kul. Jag som är van att folk kollar (kör ju C1 till vardags) har aldrig känt mig så uttittad tidigare. Kändes ungeför som att åka permobil med tutan intryckt (om de har tuta) HELA TIDEN.

Skrattade så jag grät runt Madrid. :hihi:rofl

Det låter som ett klart vettigt alternativ. Har för mig att biljetterna till Madrid var hyfsat billiga dessutom.

Med värme menar jag inte sol&bad-värme utan snarare "slippa-jacka-värme"...

Jag vill mest komma hemifrån ett par dagar och få njuta lite av god mat och avkoppling. Lite shopping, titta på någon lättillgänglig sevärdhet, fika lite, promenera, stanna och ta en öl, lämna prylarna på hotellrummet och gå ut och äta och dela på en pava rödtjut... Typ.. Inte mer än så.

Då e Madrid stället!!
Var däri november, varmt å skönt som en svensk försommar.
Ett problem dock, inte så förbannat många som behärskar engelska, nåja, som jag upplevde det i alla fall...

Man kan sitta ute och äta på uteserveringar i Madrid och jul shoppa i December. Räcker att ha på sig en tunn stickad tröja på sin höjd och en tunn jacka på kvällen. Språkmässigt är de inte så vass på engelska, men det går ändå bra att ta sig runt. De verkar satsa på att folk ska lära sig bättre engelska genom att sända program på tv ungefär som vår utbildningsradio fast betydligt mer underhållande. Se om ni kan hitta någon video med Richard Vaughan där han lär ut engelska.

Yes. Den är ihopkopplad med nåt guidesystem, så efterhand som man kör så berättar bilen om vad man kör förbi. Det var nåt fel på vår, så högtalarna var på MAX och gick inte att sänka (ingen GPS-högtalare, utan riktiga bil-högtalare). Vid ett tillfälle, på ett torg med massor av folk, utbrast högtalartanten: "LOOK AT ALL THOSE PEOPLE", varvid hela torget vände sig om och vrålstirrade på de två svennarna som satt i bilen och såg ut som champinjoner med sina ridhjälmar....

Men men. Ser man ut som ett mongo blir man alltid väl bemött :P

Yes. Den är ihopkopplad med nåt guidesystem, så efterhand som man kör så berättar bilen om vad man kör förbi. Det var nåt fel på vår, så högtalarna var på MAX och gick inte att sänka (ingen GPS-högtalare, utan riktiga bil-högtalare). Vid ett tillfälle, på ett torg med massor av folk, utbrast högtalartanten: "LOOK AT ALL THOSE PEOPLE", varvid hela torget vände sig om och vrålstirrade på de två svennarna som satt i bilen och såg ut som champinjoner med sina ridhjälmar....

Men men. Ser man ut som ett mongo blir man alltid väl bemött :P

Satt säkert en spanjor som utropade det i en mikrofon för att ni skulle känna er generade :D

Det lät ju som ett roligt sätt att upptäcka Madrid annars. Körde man efter en fast rutt som GPSen talade om?

Då e Madrid stället!!
Var däri november, varmt å skönt som en svensk försommar.
Ett problem dock, inte så förbannat många som behärskar engelska, nåja, som jag upplevde det i alla fall...

Det är för/sen-sommarvärme jag är ute efter. Att kunna promenera i jeans och t-shirt och dra på sig en tröja när man sätter sig och fikar. Varmare än så behöver det inte vara.

Engelska är skitsamma, jag har semestrat många gånger i Franska alperna och där har man vant sig med goddagyxskaft när man pratar engelska med dem...

Nu lutar det plötsligt åt Madrid, dags att börja peppa.
http://www.youtube.com/watch?v=2VY6F1vjaYM

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...