Oktan och racebensin

Solid snake skrev:
Han menar nog, ööh typ vem fan bryr sig?

Jag ska iaf läsa det, verkar intressant. :)

Ja, om man inte är intresserad så kan man ju faktiskt klicka vidare... :tummenupp

hmm.. vafför kör de med så lågt oktantal i amerikalandet? 87 & 92...

enligt vad jag har fattat så ger lägre oktantal större risk föratt motorn knackar. eller är jag helt ute i det blå
:va

Niklasinorr skrev:
Jag hittade bara en liten intressant grej angående myten om att rejssoppa alternativt soppa med högre oktantal skulle ge en massa effekt i hojen...

http://www.rc51.org/fuel.htm
Vad jag har fått berättat för mej är att ju lägre (till en viss del i alla fall) oktan desto häftigare brinner soppan...högoktanig soppa ska ju stå emot högre kompression i hojen....alltså spikar inte (självantänder bensinen innan gnistan p.g.a. värme vid kompression) hojen på 95 oktan så bord den till och med vara vassare än med 98-oktan. Det finns ju lite mer energi i 98-oktaniga soppan men mappar men inte om tändningen (och på så sätt får mer effekt) så borde regeln vara att ett så lågt oktantal som möjligt bord ge mest effekt....vilket är lite ologiskt.

Ekman#23 skrev:
mer energi i 98-oktaniga soppan

Råd #2, sök på sporthojs forum. Det har diskuterats till förbenelse det härna med oktan.

Kortfattat, 96 oktan har mer energi per vikt än 98 oktan. 98 oktan tål högre värme och självantänder vid en högre temperatur, dvs anti-knack indexet (oktantalet) är högre. 96 oktan ger mer pulver än 98 om motorn klarar sig att inte knacka med 96.

Ungefärliga geometriska kompressionsförhållanden vs oktantal.
Luft/oljekylda: max 10:1 = 95 oktan, 11:1 = 96 oktan, 12:1 = 98 oktan.
Vattenkylda: max 11:1 = 95 oktan, 12:1 = 96 oktan, 13:1 = 98 oktan

USA anger oktan (RON + MON) / 2. Sverige anger oktantalet i RON vilket står för "Research Octane Number" och MON står för "Motor Octane Number".

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti