Oktan och racebensin

Solid snake skrev:
Han menar nog, ööh typ vem fan bryr sig?

Jag ska iaf läsa det, verkar intressant. :)

Ja, om man inte är intresserad så kan man ju faktiskt klicka vidare... :tummenupp
 
hmm.. vafför kör de med så lågt oktantal i amerikalandet? 87 & 92...

enligt vad jag har fattat så ger lägre oktantal större risk föratt motorn knackar. eller är jag helt ute i det blå
:va
 
Niklasinorr skrev:
Jag hittade bara en liten intressant grej angående myten om att rejssoppa alternativt soppa med högre oktantal skulle ge en massa effekt i hojen...

http://www.rc51.org/fuel.htm
Vad jag har fått berättat för mej är att ju lägre (till en viss del i alla fall) oktan desto häftigare brinner soppan...högoktanig soppa ska ju stå emot högre kompression i hojen....alltså spikar inte (självantänder bensinen innan gnistan p.g.a. värme vid kompression) hojen på 95 oktan så bord den till och med vara vassare än med 98-oktan. Det finns ju lite mer energi i 98-oktaniga soppan men mappar men inte om tändningen (och på så sätt får mer effekt) så borde regeln vara att ett så lågt oktantal som möjligt bord ge mest effekt....vilket är lite ologiskt.
 
Ekman#23 skrev:
mer energi i 98-oktaniga soppan

Råd #2, sök på sporthojs forum. Det har diskuterats till förbenelse det härna med oktan.

Kortfattat, 96 oktan har mer energi per vikt än 98 oktan. 98 oktan tål högre värme och självantänder vid en högre temperatur, dvs anti-knack indexet (oktantalet) är högre. 96 oktan ger mer pulver än 98 om motorn klarar sig att inte knacka med 96.

Ungefärliga geometriska kompressionsförhållanden vs oktantal.
Luft/oljekylda: max 10:1 = 95 oktan, 11:1 = 96 oktan, 12:1 = 98 oktan.
Vattenkylda: max 11:1 = 95 oktan, 12:1 = 96 oktan, 13:1 = 98 oktan

USA anger oktan (RON + MON) / 2. Sverige anger oktantalet i RON vilket står för "Research Octane Number" och MON står för "Motor Octane Number".
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top