OK/Q8 SBK Racing 15W-50 Lösvikt, vart var det?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
jag tänkte åka dit inom typ 2 veckor. är det någon som är sugen på en leverans kan hojta.

samma gäller om någon är sugen på att åka och köpa lite åt mig oxå.


// Linus 0737012590
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Kan du kolla om han har fått in 10/50 olja när du är där verkar va den oljan min Kåtem ska gå på enligt instruktions boken :va konstigt det där med tvin
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan du kolla om han har fått in 10/50 olja när du är där verkar va den oljan min Kåtem ska gå på enligt instruktions boken :va konstigt det där med tvin

spelar ingen större roll om du skulle köra på 10/40 eller 10/50 osv, siffrorna anger ju bara tempområdet för oljan, cykeln går ju bara på sommarn och då är det varken 10-15 minusgrader eller 40-50 grader varmt här i svedala :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
spelar ingen större roll om du skulle köra på 10/40 eller 10/50 osv, siffrorna anger ju bara tempområdet för oljan, cykeln går ju bara på sommarn och då är det varken 10-15 minusgrader eller 40-50 grader varmt här i svedala :)

SAE-viskositesbeteckningen anger vilken viskositet oljan har vid oljetemp 40C resp 100C. En SAE 20W-50 har alltså vid 40C samma viskositet som en rak 20-olja har vid 40C, vid 100C har dock en 20W-50 samma viskositet som en rak 50-olja.

Hilsen
J
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
SAE-viskositesbeteckningen anger vilken viskositet oljan har vid oljetemp 40C resp 100C. En SAE 20W-50 har alltså vid 40C samma viskositet som en rak 20-olja har vid 40C, vid 100C har dock en 20W-50 samma viskositet som en rak 50-olja.

Hilsen
J

Jo alltså min beskrivning var väl inte helt lysande :D

Men det borde väl inte spela så stor roll om man heller en 10W-40 eller en 20W-50 eller en 15W-40 eller en 15w-50 i hojen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo alltså min beskrivning var väl inte helt lysande :D

Men det borde väl inte spela så stor roll om man heller en 10W-40 eller en 20W-50 eller en 15W-40 eller en 15w-50 i hojen?

Den kommer nog inte att explodera eller skära ihop. Men att hälla 10W-50 i en hoj som ska ha 10W-40 ger sannolikt lite effektdrop och högre oljetemp. Att hälla 20W-50 i en hoj som ska ha 10W-40 kan ge att kopplingen tjuvdrar när motorn är kall osv.
Att hälla 15W-40 i en hoj som ska ha 10W-40 är väl däremot akademiskt. :D
 
Last edited:

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Kan du kolla om han har fått in 10/50 olja när du är där verkar va den oljan min Kåtem ska gå på enligt instruktions boken :va konstigt det där med tvin

Behöver du med olja? Ska vi ta en tripp dit sen när du kommit hem?
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Jag var där i veckan och köpte 10 Liter. 57kr/liter :tummenupp

Riktigt trevlig kille dessutom. Gammal racingförare som bla kört endurance på Le Mans.

/B)
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Behöver du med olja? Ska vi ta en tripp dit sen när du kommit hem?

ingen panik men det måste köpas iaf så vi kan ju se på det har en jävla massa att göra direkt när jag kommer hem så veckan efter festen kanske jag hinner med
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Var där och handlade idag, för första gången...
Måste bara bumpa upp tråden lite och göra reklam för dem - vilken GRYM service! :Bugar
Priserna gör ju sitt givetvis, men sådan kundservice är guld värd.
Räkna med mig som framtida kund! Och då bor jag i Borås, men det är värt den åkturen. :tummenupp
(Tyvärr läser han nog inte detta, för han berättade att han inte ens kunde slå på en dator. Kunden som ringde när jag var där blev tydligen lite konfunderad när han bad att få ett fax istället för ett mail... :hihi )

Här finns förresten prislistor: ICA
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
bumpar tråden lite då jag skall iväg i veckan och köpa en dunk!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
När ni ändå är där kan man ju passa på att köpa oljefilter oxå, kolla dock så att det blir rätt. Jag fick fel sist jag var där. Då känns det inte alls lika praktiskt längre.

DOCK bytte Johans MC in dom felaktiga trots att jag inte hade köpt dom där. Det var snyggt gjort! :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
När ni ändå är där kan man ju passa på att köpa oljefilter oxå, kolla dock så att det blir rätt. Jag fick fel sist jag var där. Då känns det inte alls lika praktiskt längre.

DOCK bytte Johans MC in dom felaktiga trots att jag inte hade köpt dom där. Det var snyggt gjort! :tummenupp

Har de oljefilter til hojar????:va
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Han har allt. Allt du hittar i duells katalog kan han ta hem till bra pris.:tummenupp
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Har handlat många gånger från den killen ser alltid till å handla så jag har extra dunk hemma ifall ifall. samt olje filter . sist jag va uppe hos han så tog han fram tändstift till mig.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag var där igår och köpte 20 liter olja plus filter.
Det är riktigt billigt om man köper över 19 liter (även under men går man ihop några stycken så blir det ännu mer lönsamt).

Tummen upp för Svenssons Livs:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top