Ok, du har kört hoj jättelänge....

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Både innehåll, instruktör och kursledning utvärderas på nätet efter kurs. Den enskilda instruktören har tillgång till sina egna "betyg" och träningsledarna kan se utvärderingarna från sina kurser. Självklart används databasen när man jobbar med att utveckla kurser och instruktörer men exakt hur kan jag inte gå in på eftersom jag inte är inblandad i det arbetet.

Jag kan fylla på där Josef slutar eftersom jag sätter ihop kurser!
När jag som Tränings Ledare sätter ihop ett instruktörsgäng finns flera parametrar. Dels kostnaden (kan vara dyrt att plocka en instruktör 100 mil bort?) samarbetsförmågan i gänget och framför allt hur duktig instruktören är!
Där tittar jag på hur betygen ser ut och vilka kommentarer instruktören fått från tidigare kurser av er deltagare.
Därför tjatar vi tjatar vi om att ni deltagare skall fylla i era utvärderingar när ni kommer hem på nätet efter avslutad kurs:tummenupp

- Som instruktör ser jag mina betyg och kan få kommentarerna från TL, men ej se vem som gett mig detta.
Med hjälp av betygen och kommentarerna går jag igenom vad jag kunde gjort bättre och vad jag skall jobba vidare med.

- I organisationen så kollar vi på betygen och kommentarerna när vi beslutar oss för vad vi ska träna på våra instruktörsdagar.
Så stämmer det i utvärderingarna med vad vissa skriver här i tråden, så ska vi lägga krutet på attityd och pedagogik nästa instruktörsdag!!

Per

Last edited:
...
Därför tjatar vi tjatar vi om att ni deltagare skall fylla i era utvärderingar när ni kommer hem på nätet efter avslutad kurs:tummenupp

Själv brukar jag inte vara så engagerad att jag i efterhand skickar in utvärderingar. Fick jag dem däremot i näven på plats skulle jag direkt fylla i dem.

Själv brukar jag inte vara så engagerad att jag i efterhand skickar in utvärderingar. Fick jag dem däremot i näven på plats skulle jag direkt fylla i dem.
Då kanske många känner sig utpekad att dom har lämnat ett visst omdömme.
Enklare o vara anonym i efterhand.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra: Skriv nu och lämna in eller gå in på nätet hemma om det passar bättre.

Jepp och allt kommer in i datamaskineriet på en gång:krama
Statistiken sparas och arkiveras i många långa år framåt.:näsblod

Förstå va många bärbara datamaskiner vi skulle behöva på Kemora då drygt 100 st deltagare skall skriva sina utvärderingar på dom instruktörer dom haft efter varje dag (4 st!) Och detta skulle ske under ca 20 minuter innan kvällsteorin börjar!!

Per

Så stämmer det i utvärderingarna med vad vissa skriver här i tråden, så ska vi lägga krutet på attityd och pedagogik nästa instruktörsdag!!

Per
Det är bara ett mindre antal som skulle behöva en omdaning i attityd.

Tar ni ut dem speciellt och säger "Nu är du dum. Sluta med det."? ;)

Men min tanke är. Om alla instruktörer får ett pass om ödmjukhet så lär det inte gå in där det mest behövs.
Attityd är en svår grej att ändra, speciellt om instruktören själv inte tycker att han/hon har problem med det.
Fast står det på dennes utvärdering får man hoppas att något ljus går upp.

Vart vill du att den ska leda?

Var jag vill att den ska leda?
Well, en ömsesidig diskussion lärare/elever emellan, förståelse av vikten att både kunna ge konstruktiv kritik och konsten att kunna ta emot både negativ, positiv och konstruktiv kritik med förhoppning att inte bara eleven kan tillgodose sig lärdom och ta del av andras erfarenhet, utan att även den som ställer upp med sin tid och kunskap också ska få känna att dennes ansträngning kan ge skörd åt båda håll.
Nånting ditåt.....

Var jag vill att den ska leda?
Well, en ömsesidig diskussion lärare/elever emellan, förståelse av vikten att både kunna ge konstruktiv kritik och konsten att kunna ta emot både negativ, positiv och konstruktiv kritik med förhoppning att inte bara eleven kan tillgodose sig lärdom och ta del av andras erfarenhet, utan att även den som ställer upp med sin tid och kunskap också ska få känna att dennes ansträngning kan ge skörd åt båda håll.
Nånting ditåt.....

Ok, ja jag vet bara att när jag gick SHI-kursen i 3 dgr så snackade vi mkt. pedagogik och hur olika "elever" tar in, uppfattar och lär sig olika saker och att alla inte tog emot det man sa på samma sätt som man förväntar sig. Det var då 2005 mkt. tyngdpunkt på just pedagogiken men det kan ju ha ändrats sedan dess?
Men visst, jag håller med, jag har själv råkat ut för ett antal uppblåsta självgoda instruktörer genom åren och som verkar njuta av att komma med icke-konstruktiv kritik, men som inom alla liknande volontärsaker så kanske man inte kan förvänta sig mer än att det ramlar igenom ett och annat rötägg då och då eller som blir så uppblåsta av att de är uttagna som SHI att de tror att de är världsbäst?

Knappast, det är bara ett önsketänkande.
Om det inte fanns olika uppfattning skulle ju utvecklingen stanna.

Jajamensan:tummenupp

Nu börjar det hända saker inför säsongen 2011!!

Utbildningsgruppen i SMC nu sitter och går igenom utvärderingar mm för att kunna jobba med detta under våra teoretiska instruktörsdagar i vinter/vår och dom praktiska instruktörsdagarna senare under sommaren:)

Per

Tycker denna tråd måste tas upp igen!
Humor på hög nivå!
Jag skiter numer fullständigt i det mesta gällande era jävla tuppfäktningar jag gjorde det ni borde gjort innan ni började tappa/få gråa hår=inse mina begränsningar=jag växte upp insåg jag inte var rossi o lade ned. (vågar man skriva se och lär) Nej även i rollator e vissa snabbast=)
Fullärd eller ej det får stå gudarna förbi utav SMC lärde jag mig att säga åt kursdeltagarna de tar ett dåligt spårval är bra....
Även om de körde perfekt bara för det skulle påpekas.
Jisses så jävla dumt.
Nu i dagsläget sitter jag och väntar på att solen skall kika fram och det skall vara lite mysigt disigt så jag får fotografera lite stora fåglar på morgonkvisten för att sedan bege mig hem och sova gött.
Ha en jätte fin hojsommar på er alla.

utav SMC lärde jag mig att säga åt kursdeltagarna de tar ett dåligt spårval är bra....
Även om de körde perfekt bara för det skulle påpekas.
Jisses så jävla dumt.
Det är ju sant att egot måste hållas i schack. Men nog finns det bättre sätt än att ljuga för eleven om hur man kör? :mad:

Finputsa går ju annars alltid och jag önskar att alla instruktörer körde med en GoPro (el. motsv.) så att man direkt efter verkligen kan se själv hur man gör och bättre förstå vad som kan förbättras.

Att det gått till som sportbike förklarar tror jag säkert.

Med erfarenhet från andra träningsformer och väldigt många andra tränare så måste jag säga att variationerna i tränarkompetens varierar starkt och det är sällan eller aldrig de mindre kompetenta tränarna inser att dom har en elev som kan saken bättre än dom själva. Ja sånt har hänt mig och det stör mig sällan eftersom man kan lära sig nåt av alla.

Men vad gör man som elev när en tidigare tränare instruerat på ett visst sätt och det har man lärt sig. Sedan hamnar man av olika anledningar(t.ex flytt) hos en korpserietränare som lär ut på ett helt annat sätt. Själv brukar jag försöka fortsätta göra på mitt sätt och om möjligt nämna att min tränare har lärt mig så här och kanske även varför. Vissa tränare accepterar det men andra inte och då är den enklaste lösningen att man gör som den nya tränare vill. Man tar seden dit man kommer när man väl råkar vara på plats. Sedan när träningen är över gör man en bedömning om man vill återkomma till denna tränare.

Kan han trafikregler? Kör han vårdslöst? Kör han över sin förmåga ofta?

Om han kan trafikregler och inte kör vårdslöst och inte skadar andra och han/hon själv i trafiken så är jag nöjd.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...