Ok, du har kört hoj jättelänge....

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Jag har bara kört med Smc en gång, det var en knix på lockarp. Tyckte det var rätt skoj. Tog åt mig det jag tyckte var viktigt och struntade i resten. Inga pekpinnar att si å så får man inte köra utan det var rätt fritt gällande körning och omkörningar. Bra instruktör dessutom!
 
En stor skillnad på det här forumet mellan tuffa "tröja-över-skinnställetgäng" och SMC är att smc-anhängarna kan stava och håller sig från att komma med konstiga hot om smisk.
Annars är gruppmentaliteten och svårigheten att ta minsta kritik ganska snarlik.
SMC består an en massa individer och vi är alla rätt olika, vissa har svårt att ta kritik medan andra klarar det utan problem precis som folk i allmänhet.

Fast jag är ju en sån där "tröja-över-skinnställetgäng" och SMC instruktör så jag får väl försöka stava rätt och börja hota folk :D

Själv tycker jag att det är jäkligt nice att köra bandagar, utan instruktör och västar man inte får köra om osv.
Antar att det var ett tag sen du var på en SMC kurs, var länge sen man inte fick köra om ;)
 
Tror även det är skillnad på regioner. SMC skåne tycker jag, med ett flertal kurser i bagaget, har instruktörer över genomsnittet.

Från TS region har jag olyckligtvis hör flertal negativ feedback

SMC tycker jag, borde inse att det finns Kraftiga regionala skillnader på kompetens!

/ En reflektion
 
Nyfiken fråga..
När jag går kurser i jobbet avslutas de allt som oftast med en kursutvärdering, inte bara av kursens innehåll utan även av kursledaren. I många fall känns detta bara som nåt som "skall göras" mest för syns skull men några gånger har det faktiskt lett till förändringar.

Görs det utvärderingar på detta sätt efter SMC-kurser och i så fall, sammanställs och publiceras resultaten? Man behöver ju inte gå på individnivå men man kan ju åtminstone titta på det regionsvis? Om nu "många" upplever instruktörernas attityd som problem borde det ju visa sig ganska snabbt, ser man att en region avviker så är det dags att börja gräva.

SMC är ju en organisation som ska arbeta för säkerhet och respekt i trafiken, om några inom organisationen har en attityd som inte visar respekt, ideellt arbetande eller inte, så bör ju nåt göras åt saken men jag vet ju inte riktigt hur urvalet av instruktörer går till, om det räcker med att gå en kurs eller om man bedömer pedagogisk förmåga och personlig lämplighet också.

Generellt sett har jag nästan bara positiva erfarenheter av folk som arbetar ideellt, de gör det oftast för att de brinner för det och de är engagerade men man bör ha ett extra öga riktat mot sig själv konstant också. När man börjar bli blasé skall man lägga av.

Sen är det ju så att budskapet tolkas vid mottagandet och precis som det finns olika kvalitet på individers sätt att uttrycka sig så finns det också olika bredd på tolkningarna hos mottagarna. Vill man lära sig mer om det kan jag rekommendera psykologprogrammet :D
 
Några hojkörarkurser är jag inte lämplig att hålla.
Men jag har hållt kurser inom andra områden.
Det blir nästan alltid en blandning av kursdeltagar där en del tycker att kursen var fantastisk, en del tycker att den var adekvat, en del tycker att den var intetsägande och en del tycker att den var kass.
Mestadels beror det på vilken erfarenhet och kunskap deltagaren har innan.
Till viss del beror det på personkemi.
Det enda man får höra är klagomålen.
Berömmet brukar komma bakvägen.
 
ehhh... en instruktör som säger "du kör som en jävla sopa, spårvalen är kass, blicken helt fel, du hittar inte apex". Eller är det lyssnaren som tolkar kritiken så? Låter mer som en sårad självkänsla...

Men var ordvalen citerade så är det ju naturligtvis åt h-e, men varför skulle en instruktör kläcka ur sig såna ord? Jag bara undrar :confused:

mycket möjligt men en del instruktörer är kassa på SMC och en del jätte bra... tyvär verkar andelen kassa vara större än dem bra..

sen får man ju inte glömma att SMC förbereder en för trafiken å landsvägen.. inte för bana och tävling,,,,
 
Nyfiken fråga..
När jag går kurser i jobbet avslutas de allt som oftast med en kursutvärdering, inte bara av kursens innehåll utan även av kursledaren. I många fall känns detta bara som nåt som "skall göras" mest för syns skull men några gånger har det faktiskt lett till förändringar.

Görs det utvärderingar på detta sätt efter SMC-kurser och i så fall, sammanställs och publiceras resultaten?

Både innehåll, instruktör och kursledning utvärderas på nätet efter kurs. Den enskilda instruktören har tillgång till sina egna "betyg" och träningsledarna kan se utvärderingarna från sina kurser. Självklart används databasen när man jobbar med att utveckla kurser och instruktörer men exakt hur kan jag inte gå in på eftersom jag inte är inblandad i det arbetet.
 
mycket möjligt men en del instruktörer är kassa på SMC och en del jätte bra... tyvär verkar andelen kassa vara större än dem bra..
Som instruktör är det jävligt trist att höra sånt här och om det stämmer så måste det göras något.

Skulle dock vara intressant och veta vad du baserar detta på? Hur många kurser har du gått? Har det varit på go-cartbana eller storbana? Bara i ett distrikt eller flera distrikt.

Som det sades tidigare finns det runt 600 instruktörer så antingen har folk gått mycket kurser eller så minns de bara de kassa instruktörerna.

Vad menas förresten med att instruktören är kass? är denne otrevlig, dålig pedagogik, dålig teoretisk kunskap, dålig praktisk kunskap, kör för långsamt eller annat?
 
Både innehåll, instruktör och kursledning utvärderas på nätet efter kurs. Den enskilda instruktören har tillgång till sina egna "betyg" och träningsledarna kan se utvärderingarna från sina kurser. Självklart används databasen när man jobbar med att utveckla kurser och instruktörer men exakt hur kan jag inte gå in på eftersom jag inte är inblandad i det arbetet.

Och jag önskar att fler av de deltagare som betygsätter sina instruktörer efter en kursdag, också skrev kommentarer/kritik till betyget så att man har en möjlighet att reflektera över och förändra det som inte är bra och kanske får bekräftat det som funkar.
 
Jag har gått fem smc-dagar, steg 1-4, och steg 3 igen - både med riks och väst, och kan absolut inte känna att någon av dagarna varit bortkastade, eller att instruktörerna varit omotiverade/otrevliga.

Däremot har allt egot ibland fått sig en törn, men det gör man ju bäst i att lämna hemma när man kör hoj i största allmänhet, speciellt när man skall försöka lära sig något...det är som att försöka förklara sittställning för folk (vi har ju alla sett hur det går...det dyker alltid upp en bild på någon gammal 500-räser som sitter som en märla - "men han kan ju...").

Njä...utbildar man sig får man vara beredd på både kritik, men de gånger man fått dem har det alltid varit "testa att göra så här i stället".

Första kursen jag gick på, där jag vet att jag (om möjligt) var sämre än jag är nu, så fick vi höra det med, och vi var verkligen odugliga, men det är verkligen så när man är rookie på banan, man är stel, tittar helt fel och skickar ut arslet med knät vilt vevandes... :hihi

Men tar man till sig övningarna, så blir det (lite) bättre, och fortsätter man att fnula på det de lär ut...

SMC-kurserna är betydligt trevligare klimat att börja åka bana i, än något annat i alla fall, rekommenderas starkt. :fakta
 
Bättre o starta en tråd om SMC istället?
Tråden var om hur man reagerar inte hur många kurser och "vem vare som kasta" riks väst eller ...

Jag skulle nog bytt grupp.
 
Bättre o starta en tråd om SMC istället?
Tråden var om hur man reagerar inte hur många kurser och "vem vare som kasta" riks väst eller ...

Jag skulle nog bytt grupp.

Läs posten en gång till.

Jag lägger en femma på att går man in i en kurs med inställningen att "jag kan allt redan" så blir det gnissel.

Fast jag är ju en sån där "tröja-över-skinnställetgäng"

Vad fan....är du ett sådant miffo som kör i hoodie? :gråta Ja-nej.
 
Last edited:
Jag tycker instruktörerna i de kurser jag varit med på har varit bra.
Visst, en gång blev jag krEngt när jag blev nerplockad redan efter första passet från snabb grupp till näst snabba gruppen på en rörkenkörning i fjol (eller om det var året före, kommer inte ihåg nu)
Antagligen hade de två instruktörerna sina skäl men istället för att ens försöka hjälpa mig eller låta mig få chansen att bättra mig (vad jag nu gjorde för fel) valde de att ta fram en extraväst och flytta mig från en gles röd grupp till en knökfull blå grupp.
Jag körde något varv med en hand för att försöka mjuka upp och komma igång och det var väl kanske det som avgjorde. ”Vi brukar inte pyssla med sådana övningar i röd grupp, gör det nåt om vi flyttar dig till blå?”
Annars så har jag varit mycket nöjd med de kurser jag varit med på (inte så jättemånga) Man får ju ta det för vad det är och vi är människor och människor tycker olika om allt möjligt.
 
Last edited:
Jag har nu gått c:a 10 bandagar spritt över de tre senaste åren och min egen inställning på SMC-kurser har varit "Testa övningen även om det känns helt fel i början".

Tänk om de har rätt och jag har fel?
Känns det fortfarande fel efter något pass så struntar jag i det.
Hitintills så har jag inte ångrat det :tummenupp

En stor del med att en övning/tips kan upplevas fel är naturligtvis att man är van att göra annorlunda (inte nödvändigtvis fel).
Så även om jag just då tycker att min grej är bättre, passar jag på att testa nya saker när jag har chansen att göra det i en säker miljö.

Angående instruktörer med tråkig attityd så har jag stött på ett fåtal.
Själv har jag försökt se förbi uppträdandet och lyssna till vad han/hon egentligen försöker säga.
Sedan har jag tagit attitydproblemet efter kursen via utvärderingen om den negativa känslan från den personen fortfarande hänger kvar i sinnet (vilket det tyvärr lätt gör).

Ingen gillar en Messerschmitt, framför allt inte dryga sådana.
 
Jag har varit med på några kurser, men är väll istort sett självlärd (tyvärr). Däremot är en del av mina närmare vänner instruktörer och de kommer ibland med kommentarer..
Roligaste hittils är "Du kör j*vligt fort även fast du sitter så fel".. Varpå jag frågade vad jag gör fel.

Hur man hanterar kritik har ju mest att göra med den egna inställningen. Den som tror att man är fullärd kommer att stänga av och således stagnera i ytvecklingen. Den som väljer att lyssna aktivt och försöka förstå kommer utvecklas.

Men som alltid oavsett vilken information man kommer över, verbal eller nedskriven, så gäller det att vara källkritisk.

Jag fick kommentarer på körstil av en förare som ligger på stadiga 1.09 på Gelleråsen.. Det är lite svårt att säga "Nej, jag vill inte lyssna på det" när man själv har grova problem med att komma under 1.17. Däremot kan jag nog hålla med om att det finns olika stilar och beteenden från olika individer...

En av problemen tycker jag ibland är att folk inte säger till när de inte trivs med sin lärare. Man måste våga gå fram och säga att ifrån och begära en annan lärare om man inte är nöjd. Har man betalt dyra pengar för en kurs så skulle jag förvänta mig duktiga och pedagogiska lärare som inte bara kan tekniken, uatn även kan förklara på ett för mig vettigt sätt.
 
Jag fick kommentarer på körstil av en förare som ligger på stadiga 1.09 på Gelleråsen.. Det är lite svårt att säga "Nej, jag vill inte lyssna på det" när man själv har grova problem med att komma under 1.17. Däremot kan jag nog hålla med om att det finns olika stilar och beteenden från olika individer...

Föreställ dig att du själv kör 9or och nån som kör 17-tider säjer att du kör fel. Lite så jag uppfattar debatten i när keith codes bibel dras fram.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top