Okänd partition

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Exakt vad i h-e är den okända partition på en bärbar dator som jag jag inte kan ta bort?

Grejen är den att jag har just blåst rent (totalt) en lap här, och det första den gjorde med ett splojans nytt OS var att ladda ner lite roliga hotbars och annat skit. Direkt. Nu vågar jag fan inte ha den på nåtverket här.

Var i h-e låg de där programmen??

Den okända partitionen KAN vara bios. Finns (fanns?) en del tillverkare som tyckte det var bra att ha BIOS på hårddisken. Vitsen med detta har jag dock aldrig förstått, tycker bara det är nackdelar med det.
Det kan också vara en backuppartition om ägaren hade DriveImage installerat.

Hur stor var partitionen?

Däremot lär inte hotbararna och det möget komma därifrån. Är det en okänd partition så lär inte ens winblows kunna läsa den och följaktligen kan den inte hämta program där heller. Hotbarar och skit kommer väl automatiskt från internet? En "feature" från sållet IE. Gratulerar.
Lösningen på detta problem heter Mozilla Firefox.

Skalman skrev:
Den okända partitionen KAN vara bios. Finns (fanns?) en del tillverkare som tyckte det var bra att ha BIOS på hårddisken. Vitsen med detta har jag dock aldrig förstått, tycker bara det är nackdelar med det.
Det kan också vara en backuppartition om ägaren hade DriveImage installerat.

Hur stor var partitionen?

Däremot lär inte hotbararna och det möget komma därifrån. Är det en okänd partition så lär inte ens winblows kunna läsa den och följaktligen kan den inte hämta program där heller. Hotbarar och skit kommer väl automatiskt från internet? En "feature" från sållet IE. Gratulerar.
Lösningen på detta problem heter Mozilla Firefox.

Partitionen var på 8mb.

Jo, att skiten kommer från IE är väl helt klart, användaren hade använt IE och av ngn märklig anledning stängt av AV under sommaren.....

Asså, grejen var den att jag blåste rent allt, sedan, DIREKT när jag satte i nätverket laddade den 4-5 sidor direkt! På en helt ny installation?? Vart kom detta ifrån?

Jag har AV och router på mitt nätverk, och jag kör opera. Och det var samm när jag kopplade upp det hos ägarinnan, direkt ville den ut och ladda skit.

Hade jag haft en sån där jävla hackertönt här nu så hade jag strimlat fanskapet med en osthyvel.

Det är förmodligen en HP/Compaq bärbar, då är den lilla partitionen den partition som innehåller setup-programmet och som nås via någon av funktionstangerna vid uppstarten.

Jajemen.
Presario 2100.

Skall bli intressant och se om skiten kan glidflyga på vägen ner från mitt fönster.

Ähhh, gjorde om. Igen. Verkar (!) funka nu.

Sja se in den är lika nöjd i morgon!

t-rex skrev:
Partitionen var på 8mb.

Aha! 7.8MB eller hur? Då vet jag vad det är, och det är varken BIOS eller ett setupprogram.

Detta är ett windowsxp-fenomen. Vet inte varför xp gör så, men har sett det flera gånger. När du kör winxp-setupen från CD:n och väljer att installera med formatering, så formaterar den "hela hårddisken-7.8MB". Har även sett fenomenet när jag skapat nya partitioner mha partitionmagic. Av okänd anledning kunde jag bara skapa en partition på hela det lediga utrymmet - utom 7.8MB.
Så småningom lyckades jag "merga" bort den, men störigt var det, även om den säkerligen inte gör någon skada.

Skalman skrev:
Aha! 7.8MB eller hur? Då vet jag vad det är, och det är varken BIOS eller ett setupprogram.

...

Jo, hittade det. Nu verkar eländet funka iaf. Tog ut sladdar, tankade över FW och AV, körde igenom, då blev det bra.

Nästa problem;

Datorn verkar gå långsamt, det hackar lite när man flyttar fönster runt på skrivboret.

Installationen är helt ren, zonealarm, norton och DC++ är de enda programmen på datorn, samt officepaketet.

Varför hackar den?

eus skrev:
I'm just gonna tell you this one more time

It's a Compaq!

edit: Ctrl+Alt+Del å kolla om det är nån process som slukar oroväckande mycket minne/cpu

Jodå.

Explorer heter den...... Går upp till 90+%.

Why's that?

eus skrev:
Oj det verkar konstigt.
Nåt skit är det, vet dock inte vad som orsakar det.
Min ligger på 1%

Blir det så varje gång du startar?

Vet inte, har lämnat bort den till ägaren. Funkade bra när jag kollade den igår, men idag hackar det tydligen. Märkligt som fan.

t-rex skrev:
Vet inte, har lämnat bort den till ägaren. Funkade bra när jag kollade den igår, men idag hackar det tydligen. Märkligt som fan.

Också ett fenomen som jag sett med windowsxp, men jag har inte helt lyckats klura ut vad det beror på. På min egen burk inträffar fenomenet när jag installerar SP1, men om jag inte gör det funkar det bra, så jag nöjer mig med att manuellt uppdatera säkerhetspatcharna. Jag skulle vilja testa ett par saker:

(a) Blir det samma fenomen om du stänger av ZAPro/NAV/dc++?

(b) Om svaret på (a) är JA, prova att döda processerna NAV/ZApro via ctrl+ald+del och därefter döda processen explorer, för att därefter starta explorer via "ny aktivitet" igen.

(c) Fenomenet liknar det strulet windowsxp har med AVI-filer, att så fort du bara markerar en AVI-fil så suger explorer åt sig 100% CPU och filen går inte att ta bort. Detta beror på ett problem emd shmedia.dll och fixas med följande hack (spara denna text som en *.INF fil och installera den):

; Windows XP explorer movie fix.
;
; WARNING - Use this file at your own risk.
;
; Executing this file will remove a registry key which makes explorer load shmedia.dll.
; Simply put, this removes the annoying "permission denied" errors when trying to
; move/copy/delete AVI files.
;
; To use this fix, right-click on the file and select install. Done.
;
; Information about the registry key from multiple sources.
; Inf-file compiled by Moo (2002-03-22).
; Idea by Duxus. Thanks to the kind people of "[BBB] Sweden #01", you know who you are! :-)
;

[version]
signature="$Windows NT$"

[DefaultInstall]
DelReg = Reduce.Reg

[Reduce.Reg]
HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E} InProcServer32"

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back