Offroadare får nytt liv

Ang att lossa bulten i botten av gaffeln, det funkar utmärkt att spänna fast gaffeln i skruvstädet, med allt innehåll i sen så komprimerar du gaffeln med ett spännband. (Eller en kompis, jag hade ingen kompis så spännband var mitt alt.) sen är det enkelt att dra loss bulten med mutterknack. Jag gjorde så på min. Som för övrigt var den som Kawa-Arnold sedan färdigställde..
 
Ang att lossa bulten i botten av gaffeln, det funkar utmärkt att spänna fast gaffeln i skruvstädet, med allt innehåll i sen så komprimerar du gaffeln med ett spännband. (Eller en kompis, jag hade ingen kompis så spännband var mitt alt.) sen är det enkelt att dra loss bulten med mutterknack. Jag gjorde så på min. Som för övrigt var den som Kawa-Arnold sedan färdigställde..
Jepp, Clymer rekommenderar att komprimera gaffeln och sedan mutterknack.
Skall komma ihåg spännband till en annan gång om det behövs. På dessa XT
gafflarna så är det numera en baggis med nya verktyget. :)
 
Bra fråga!

Har själv funderat på hur jag skulle göra om min gamla XT skulle få sig en uppfräschning. Pensla på bromsvätska?
Betpasta kanske, eller tar det bort alut också?

Och i nästa steg, att få dit färgen igen, vad är tanken då? Det blir mycket smågrejor att maskera, menar jag, allt är ju inte svart på en motor? Är det bara att borra ner huvudet och börja maskera, eller blir motorn helsvart?
Ja det finns säkerligen många sätt att fräscha upp motordelarna.
Hoppas många postar hur de går tillväga.

Jag har funderat på sandblästring, kanske inte hela motorn men
delar av den när jag plockat bort cylinder och sidokåpor. För
själva motorhuset så skall jag prova med Biltemas färgborttagning
och roterande borste.

För målningen så blir det som du säger maskera väl och spraya
Biltemas primer och sedan motorlack, hela motorn blir svart.
Sen blir det slipning av cylinder kransarna så alut syns.

Nästa fas är att sätta ihop motorn med nya OEM packningar.
Motorn kändes bra vid provkörning så jag hoppas inte på några
överraskningar därinne men så har jag inte tänkt riva ner hela
så jag kan kolla allt. Inte mogen för en sådan rivning ännu.
 
Vi tar det sämsta först.
Det här såg jag idag. Pakethållaren har spruckit och börjat
rosta. Bara på det igen.

136994008760773200_resized.jpg




Däcken från Hojdäck har kommit, TKC80 blev valet.
50/50 körning asfalt/grus. Helt ny värld för mig så vi får
se hur de funkar.

136994008522598900_resized.jpg




Hämtade det pulverlackade idag.

136994009081782400_resized.jpg


136994009415333000_resized.jpg




Lite grejer som väntar på färg. Får färgen lagom till
ledigheten i nästa vecka.

136994009734579900_resized.jpg
 
Mycket tjusigt med nylackat :yoparty.. får man fråga var du lämnat för pulverlack? Söker själv, mailat några företag men får inte de svar jag vill ha.
 
TKC 80 funkar utmärkt!
Bakdäcket håller runt 4-500 mil beroende på hur gasglad du är Heidenau K60 Scout 7-800 med delad slitbana 1800 mil med hel slitbana, jag vet! :brynad
 
Rostiga skruvar är vår värsta fiende, motorcyklar som bilar.
Bytte bromsskivor bak på V40n igår och istället för ett snabbt jobb
så tog det 2,5 timme pga 3 skruvar som skulle varit storlek 14. :gnissla
Tid jag kunde lagt på bygget.
 
Börjat montera grejer. Känns bra trots att det bara
är skylt och gummidelar.

137018749561683400_resized.jpg


137018753954710300_resized.jpg




Första grejen målad och klar.

137018753655445800_resized.jpg




Tänkte jag skulle påbörja motorarbetet också. Först lite
rengöring av hela motorn.

137018749930165700_resized.jpg




Drog den runt till TDC märket (IT) och sedan drog den iväg
lite till av sig själv så det inte syns i det lilla fönstret.

137018752402069400_resized.jpg




När jag tog av kamskyddet eller vad man nu skall kalla
det så fick jag några överraskningar.


137018750588839900_resized.jpg




Detta är en av skruvarna som håller kamaxeln på plats.
Drog med sig alla gängorna i toppen när jag lossade den.

137018753319098500_resized.jpg




Så här såg det ut inuti.
En av pinnarna för att styra in kamkedjeskyddet saknades.
Tror inte den trillade av ner i motorn.

137018750284432600_resized.jpg




Lite närbilder.

137018751171286500_resized.jpg


137018751511784000_resized.jpg


137018751868123200_resized.jpg




Och lite mer misshandel.

137018752146712700_resized.jpg




Åtminstone så var den här helt ok.
Jag får dock inte ut axlarna. Clymer manualen säger att
de skall dras rakt ut. Krävs antagligen mycket force
för jag tar i och de sitter där de sitter.

137018752730729400_resized.jpg
 
Ligger några dagar back här. Har lite att berätta.

Plockade av motorkåporna för att spana efter misshandel/fel.
Svänghjulet hade lite märken.

137045425908540600_resized.jpg




Bakom kopplingskåpan.

137032827467485600_resized.jpg


137032827592070900_resized.jpg


137032827733663800_resized.jpg




Missade denna cylindermuttriken innan.

137032827879809900_resized.jpg




Så jag tog ett beslut att inte riva vidare med motorn just nu.
Den funkade bra innan så jag kör på ett tag. Byter det jag
kommer åt nu som , packningar, o-ringar, tätringar och lite
annat smått. Sedan målar jag den och monterar.




Lite roligare saker.
Idag fick jag ett paket från PowerSport Plus i USA. Stod att
grejerna var värda $21.42. Fattade inte vad det kunde vara
jag hade beställt. Men det visade sig att det var Yamaha delar
från PartZilla. Dock kostade de $350. Så där tjänade jag minst
en femhundring i avgifter.

137045425009362500_resized.jpg




Alla 44 delarna.

137045425640356300_resized.jpg




Färgen från Finland kom idag också så helgen kommer att
gå i målandets tecken. Har redan tjuvstartat.

137045427077121900_resized.jpg


137045426794041900_resized.jpg


137045426240406200_resized.jpg


137045426534378400_resized.jpg
 
Målning pågår.

137069215012908800_resized.jpg


137069215445462300_resized.jpg




Blev precis klar med ekrarna. Blev nästan som nya. :)

137069216880568500_resized.jpg




Fick experimentera lite och det som funkade bäst var
den gröna grova sidan på en kökssvamp och lite Autosol.

137069216473351800_resized.jpg


137069215794572500_resized.jpg




Lite värre med de här 8 gamla ekerskruvarna.
Måste använda dem så jag skall göra ett försök
till att få dem lite ljusare.

137069216098502500_resized.jpg
 
Nipplar heter det min käre herre! :mattias

Har jag inte redan sagt att Svinto och såpvatten löser allt utom färg? Ekrarna blir som nya på nolltid. Varför kan du inte köpa 8 nya?
 
Last edited:
Nipplar heter det min käre herre! :mattias

Har jag inte redan sagt att Svinto och såpvatten löser allt utom färg? Ekrarna blir som nya på nolltid. Varför kan du inte köpa 8 nya?

Och biltema har lyxvarianten på Svinto; slipnylonark. Klockrena! Har du en risig, gjuten yta? Blir som ny med arken!

Tänk dock på att all ytbehandling, förzinkning, krom osv slits ordentligt av både disksvamp och sliparken.
Även autosol har lätt slipande yta - så har du krom som är fint, men nedskitat så använd diskmedel och en mjuk trasa istället.
 
Nipplar heter det min käre herre! :mattias


Har jag inte redan sagt att Svinto och såpvatten löser allt utom färg?
Ekrarna blir som nya på nolltid. Varför kan du inte köpa 8 nya?
Petitesser, klart det heter nipplar. :)Hade jag hittat 8 nya
nånstans så hade jag köpt dem.


Tänk dock på att all ytbehandling, förzinkning, krom osv slits ordentligt av både
disksvamp och sliparken.
Även autosol har lätt slipande yta - så har du krom som är
fint, men nedskitat så använd diskmedel och en mjuk trasa istället.
Jepp, jag är restriktiv med Autosol sedan moppeåldern. Där låg man och
gned allt som blänkte med det och desto fortare började det rosta. :confused:
De här är galvade så förhoppningsvis så har jag inte slipat av allt skydd.
 
Målat lite idag igen och färgen/klarlacken kommer inte att räcka.
Bara att beställa mer.
Det är lugnt för det finns massor av annat att göra.

Tänkte jag skulle påbörja ekringen av fälgarna men det visar
sig att lacken är för mjuk ännu. Får nog ge det ett par tre
dagar till.

137080333675171400_resized.jpg




Gjorde därför ett motorstöd idag att ha på arbetsbänken.
Tänkte aldrig på att ta ett foto när jag hade grejerna på
bordet så det får duga med golvläge.

137080333287664900_resized.jpg




Kan inte fortsätta med motorn riktigt heller. Väntar på grejer
som jag upptäckt måste bytas. Bland annat den här.

137059771985662000_resized.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top