Offroadare får nytt liv

Jag har försökt ta reda på lite om vad jag skall måla med och på vad.

Jag skall använda en massa 1k akryl färg på sprayburk.
För metallgrejerna så fick jag tipset att lägga en 2k klarlack på topp.
Akrylen skulle inte ta skada av den och klarlacken gör ytan extra hård.

För plasten blir det en speciell primer, akryl färg och 1k klarlack.
För Avgasrör och ljuddämpare = hot paint.
Stötdämparfjädern = pulverlack.
Aluminium = primer, akryl färg och 2k klarlack.
Stålgrejer = primer, akryl färg och 2k klarlack.
Motorn = vet inte vad jag kan använda än. (primer? värmetåligt?)
Olje tank och oljerör = vet inte vad jag kan använda än. (primer? värmetåligt?)
 
Tänker du köpa lack på burk, eller blir det spruta/kompressor? Och har du nåt ställe att vara på, eller kör du utomhus?
Har lackat några racekåpset i den sk lackboxen på jobbet och är nyfiken på hur bra man kan få till det på hemmaplan, det är därför jag undrar.
Det skär lite i mig att du tänker lacka över orginalgrejorna, men du tar det ju seriöst så - okej då. ;)

Blir snyggt med blinkersarna lite längre fram mot sadeln, på vissa hojar (t.ex. som de satt både på min DT och XT) sitter de vid baklyset, apfult!
 
Tänker du köpa lack på burk, eller blir det spruta/kompressor? Och har du nåt ställe att vara på, eller kör du utomhus?
Har lackat några racekåpset i den sk lackboxen på jobbet och är nyfiken på hur bra man kan få till det på hemmaplan, det är därför jag undrar.
Det skär lite i mig att du tänker lacka över orginalgrejorna, men du tar det ju seriöst så - okej då. ;)

Blir snyggt med blinkersarna lite längre fram mot sadeln, på vissa hojar (t.ex. som de satt både på min DT och XT) sitter de vid baklyset, apfult!
Lack på burk. Hemma. Hade oddsen emot mig förra gången.
Kring nollan i temp. Nu hoppas jag det blir bättre med sommartemp.

Ja sämre än vad originalfärgerna är på denna hoj får man leta efter.
Kan bara bli bättre, även om det misslyckas så kommer det se bättre
ut än nu.

Det verkar vara flera andra som lackar hemma. Kolla t.ex. KawaArnolds bygge.
Hemmagjort tält och jag tror han kör med kompressor.

Blinkerserna får inte heller vara ivägen för packväskorna som skall på
vid längre turer.
 
Hade tänkt rulla ut hojen idag och börja kapa lite i ramen och
pakethållaren. Men så lutar det så förbaskat med det alldeles
för korta stödet. Så det blev stöd jobb istället.
Det slutade med att jag blästrade bägge, tog nämligen fel stöd
först och så var jag ju tvungen att ta det rätta andra gången.

136881472551831200_resized.jpg




Oops....

136881472896158600_resized.jpg




Frågan var hur mycket jag skulle förlänga det med. Inte lönt att
försöka mäta ut det med mina högprofilerade enduro däck.
Så jag chansade. Hade tidigare sett nånstans att en del satte en
planka, det såg ut som en 2 tums, under stödet. Då blev det
synligen mycket bättre. Ja så det fick det bli.

136881473219475500_resized.jpg




Stödhylsan syns i jacken på baksidan.

136881473531179600_resized.jpg




Så det färdiga resultatet inklusive grundfärg.

136881473872730600_resized.jpg
 
Snyggt svetsjob mannen ! :tummenupp
Tack! la faktiskt ner lite omsorg på stödet.


Och så en liten bygg update.

Dagen har bara sprungit iväg för mig.
Tog en jäkla tid att blästra pakethållaren, många skrymslen
och vrår som var svåra att komma åt.

Sen blev det att cutta av pinnen som inte satt riktigt fast trots
alla blaffor någon PO satt dit.

Här är även material för en ny pinne och ett fäste.

136889176075056300_resized.jpg




Det var otroligt tunt material i pakethållaren, lätt att bränna
igenom så jag MIGade dit nya materialet. Inte samma finnish som
stödet dock men det duger.
Här är den grundad och klar för lackering.

136889176398300100_resized.jpg
 
Roligt att följa ditt bygge :tummenupp
Keep up the good work!
 
Idag så har det mest blivit lite småpill.

Passagerar fotpinne fästena har lagats och konverterats till framtida
fästen om de skulle behövas.

136881474331045900_resized.jpg




Stötdämparfästet har slipats, blästrats och grundats.

136898452547905200_resized.jpg




Höger fotpinne fäste har lagats. Var böjt så det har fått en
ordentlig kyss någon gång.

136898452286296100_resized.jpg




Lite smådelar har blästrats och grundats.

136881474063499000_resized.jpg




Letat fram lite skrot som är tänkt att bli blinkersfäste och blästrat
av dem lite. Men, måste nog sätta dem högre upp än tänkt. Jag vill ju
kunna ha packväskor så småningom. Lutar åt att jag måste ha fästet på
ovansida skärm med hål för sladdarna igenom skärmen. Men detta är inte
färdig tänkt än.

136898452763558900_resized.jpg
 
Jag har dessa 2 ljuddämpare. Den med större burk är till XT600.
Den med mindre burk är till en XT350. Den större har ingen insats.
Min plan var egentligen att bygga en komplett av 600ans genom att
ta insatsen från 350ns och göra den lätt att sätta in/ta bort, för
besiktningar.

Men vad skulle hända om man helt enkelt bara använder 350ns med
lilla burken, går den sämre med mindre burk?


136907634687678800_resized.jpg


136907634964703600_resized.jpg
 
Letade reda på en pulverlackarfirma igår. De skall ta mina grejer som
skall bli röda (RAL 3020) nästa vecka. Så nu måste jag göra dem färdiga.

Stötdämparfjäder, passagerarfotpinnefästena och motorfästet kan jag
blästra själv. Ramen får jag inte in i blästerboxen. Ej heller får jag
min blästertank att funka fullt ut. Luft kommer men ingen sand.
Så firman blästrar ramen till mig.


Det här cuttade jag av:

136907634329979200_resized.jpg




Så här ligger ramen för behandling.
Har någon tips på förbättringar eller annat vettigt man kan göra med ramen
så är det dags att tala om det. :)

136907635626140800_resized.jpg
 
Snyggt jobbat mannen ! :tummenupp

Pulverlackaren blästrar väl ramen åt dig ?
Annars kan du kolla med "min" pulverlackare....men då får du åka till Ullared och lämna den. Alternativt plockar han upp i Hstd.

Är du sugen så svetsa in lite förstärkningar i ramen...mest för syn skull och en genuin look :confused:

Typ:

IMG_1534.JPG

Stopp i blästern...har du testat blåsa rent bakåt genom att hålla tummern för utloppshålet och släppa ett par gånger. Hände mig hela tiden med gammal blästersand (glas)
 
Last edited:
Snyggt jobbat mannen ! :tummenupp

Pulverlackaren blästrar väl ramen åt dig ?
Annars kan du kolla med "min" pulverlackare....men då får du åka till Ullared och lämna den. Alternativt plockar han upp i Hstd.

Är du sugen så svetsa in lite förstärkningar i ramen...mest för syn skull och en genuin look :confused:

Typ:

View attachment 385791

Stopp i blästern...har du testat blåsa rent bakåt genom att hålla tummern för utloppshålet och släppa ett par gånger. Hände mig hela tiden med gammal blästersand (glas)
Tack. :)
Jodå, de blästrar ramen, inga problemas.
Det är min lilla externa blästertank jag köpte förra sommaren och
tänkte använda nu som inte funkar. Kopplade allting enligt manual
och hivade i sand. Kanske för grov sand men min blästerbox har inga
problem med den. Så jag tror att det ligger en stopper eller något
i botten som inte släpper ut sanden. Får tömma den endera dagen
och kolla.

Appropå blästring. Boxen slutade funka ikväll. Trodde det var stopp
i slang eller liknande men det var en skruv bakom "avtryckaren" som
hade skruvat ut sig. Blev inget tryck då för att suga upp sanden.

Pimpa med ramfästen är väl inte helt fel. :tummenupp
 
Så här såg det ut förra sommaren när jag fick hem min XT...gav 4.500 kr, sålde för 10.000 kr.

Kul att se ditt bygge när jag rivit med samma saker själv.

Före:

IMG-20120518-00056.jpg

Efter:

Yamaha XT600.jpg
 
Rotade fram en bit stål för att göra fästen.

136925131124583500_resized.jpg




Å så här ser de ut påsvetsade.

136925131815232900_resized.jpg




Började pilla lite med avgasböjen häromkvällen, skyddet hade givetvis
kassa skruvar så de dränktes med WD40. En kom ut med hjälp av värme
senare men den andra ser ut så här. Fixar sig nog men är tidsödande.

136925132113122100_resized.jpg
 
Min var rätt risig när jag fick den oxå...
Stora hål i ljuddämparen, gick dåligt, saknade sidokåpor som jag hittade på E-bay Tyskland...mm...

Den bulten drar du upp med en låstång :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top