Offroadare får nytt liv

Hasplåten ser ju inte så vacker ut efter ett liv i skogen.
Här är några stadier för att göra den vackrare.

137089017446952600_resized.jpg


137089018296568600_resized.jpg


137089018602149700_resized.jpg


137089018963318100_resized.jpg
 
Ser mycket bra ut med ditt projekt:tummenupp
Om man bara hade haft den tiden:)
 
Ser mycket bra ut med ditt projekt:tummenupp
Om man bara hade haft den tiden:)
Tack. :)
Ja det tar en del tid. :D

Dom kan nog tillverka ett gäng om du ber dom snällt, men finns det på annat håll så är det ju onödigt. Har du kollat ebay?
Roffes sålde lösa, ringde och kollade för en stund sedan.
Men de skulle ha måtten på dem som jag givetvis inte hade tagit. :gnissla
 
Förhandsvisning på gafflarna.
Dock reste sig klistermärket på en del kanter av klarlacken.
Kommer att pröva slipa ner och lacka igen.

137089019632003200_resized.jpg
 
Igår monterade jag ekrarna på framfälgen.
Men det här blev inte riktigt rätt. :va

137106192705794600_resized.jpg




Andra försöket gick bättre. :) Väntar med att spänna tills
jag får tag i mina 8 nya nipplar.

137106193062020900_resized.jpg




Det här sättet funkade bäst för mig. Lägga ut allt i position
och sen trä över fälgbanan. Jag tar understa lagret först och
jobbar mig uppåt i lagerna.

137106193509150600_resized.jpg




Den här tog inte lång tid att montera ihop.

137106193845281300_resized.jpg
 
Allt under kontroll ser jag, kämpa på Tomas ! :tummenupp
Ja nästan.
Har några okända moment framöver att göra. :confused:
Motorn, skall helicoilas och målas.
Svingen, svetsa några alu fästen.
Gaffelbenen, våtslipa lite så jag får ner klistermärkesändarna som lyft.
Kan ju inte gå mer än fel. :D

Tack för peppningen. :)
 
Igår blev stötdämparen ihopmonterad.

137114880077439700_resized.jpg



Fick ju skrota delarna i nedre fästet tidigare för att få bort dem.
Nu skulle jag se om jag köpt rätt grejer. Men det passade inte.

137114880643106300_resized.jpg




Kikade då närmare på varför och upptäcker att jag inte fått bort
alla gamla delar tidigare. Bröt min Bacho mejsel på köpet.

137114882397749900_resized.jpg


137114882773694800_resized.jpg




Nu skall den nog passa.

137114883207916900_resized.jpg
 
Har velat ta tag i tanken en längre tid nu och ikväll
var det dags. Först en stor buckla på ena sidan som jag
fick ut med värme och ett hemmagjort verktyg att trycka
med inifrån. Ja jag fick nästan ut allt.

137124006786465300_resized.jpg




Det var lite tid över så jag har börjat operation nedslip.

137124007340731800_resized.jpg
 
Jobbat på med tanken.

137131374094028800_resized.jpg


137131374861662800_resized.jpg




Få till det här var inte lätt. Tror man behöver en hydraulisk
press till det. Har ju i minnet att det var jäkligt svårt att
få ut grejerna tidigare.

137131375354780100_resized.jpg




Nä, jag spenderade runt 2 timmar med filen.
Sen fick jag med svårighet grejerna på plats.

137131374545319700_resized.jpg




Sen har jag ett litet dilemma. Måste svetsa ett litet fäste
på alu svingen. Jag har inte tränat något på detta.
Någon i närheten av Helsingborg som ställer upp?

137131375071311500_resized.jpg




Jag testade faktiskt på en bit alu skrot, för hur svårt kan det vara.
Skitsvårt visade det sig. Jag blir nog aldrig någon riktig
svetsare. Blev skitglad när jag fick till en liten sträng nederst
i vart fall. Det andra blev bara kattskit. Sen höll jag kväll.

137131375638366500_resized.jpg
 
Idag har det blivit en heldag i verkstaden.

Tänkte börja dagen med att spänna ekrarna på bakhjulet men
upptäcker då att jag fattas en distans, nr 3.
Tar vi en annan dag då.

137139545922155300_resized.png




Satte igång med att träna svetsa på alut istället.
Gick bättre än igår men det är helt åt helsicke.
Skulle nog ha försökt åka på den där kursen ändå.

137139544036928100_resized.jpg




Men jag fick skiten på plats. Lite blaffor men vad spelar det
för roll där bakom och det behöver ju inte tåla mycket heller.

137139544364825400_resized.jpg


137139544685566000_resized.jpg




Har aldrig satt helicoils innan så jag tog ett träningsrunda på
en bit skrot.

137139544926096200_resized.jpg




Sen fick jag mod att göra det.

137139545196054700_resized.jpg




Resten av tiden idag har gått åt till motorn.

137139545534576500_resized.jpg
 
Upptäckte att jag saknade en distans inne i navet, nr 3.

137139545922155300_resized.png




Så tills vidare så fick jag improvisera lite och göra en egen.

137149740204061500_resized.jpg


137149740500882500_resized.jpg




Såg att det var konat inne i navet så den styr bättre.
Så bara att göra det också.

137149741060132500_resized.jpg




På plats.

137149740785585600_resized.jpg



Förberett för att spänna ekrarna.

137149741411911200_resized.jpg




Fick svingen sprayad.

137149739950926200_resized.jpg



Och motorn.

137149739174726500_resized.jpg


137149739678895000_resized.jpg
 
Jaha, det gick väl för bra antar jag.

Köpte Biltemas primer och motorlack som skulle tåla 150 grader.
Slipade flänsarna igår och när jag var klar så såg jag konstiga
bubblor i lacken på en del ställen. Tog på dem och lacken var
upplöst. Primern tål olja men inte den svarta lacken. :huvet

137162570170227800_resized.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top