Offroad tips ?

The Ace

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Har precis tagit kortet och börjar nu bli skapligt sugen på att köpa nått att åka med, var först inne på Honda Hornet 600 eller liknande men efter en runtrigning till diverse försäkrings bolag så har jag kommit på att jag nog vill ha en offroad liknande mc istället, billigaste jag hittade var 3300/mån för helförsäkring på Hornet, tack för den IF. :kocko

Har kollat lite på Yamaha XT600R istället, lite Motard liknande, den måste ju var Ok att försäkra eller ? tycker den verkar vara lite väl tung för dom 48hk den har bara, nån som vet nått om dom här?
Nån som vet andra liknande MC med låg premie?, KTM ?
Jag vill ha nån som är kul, ser bra ut, är billig att äga som sagt och så vill jag gärna kunna åka lite landsväg på den oxå ?

Antagligen finns det massa liknande trådar, men jag är av naturen lat av mig ;) och orkar inte leta.

Last edited:
The Ace skrev:
Har precis tagit kortet och börjar nu bli skapligt sugen på att köpa nått att åka med, var först inne på Honda Hornet 600 eller liknande men efter en runtrigning till diverse försäkrings bolag så har jag kommit på att jag nog vill ha en offroad liknande mc istället, billigaste jag hittade var 3300/mån för helförsäkring på Hornet, tack för den IF. :kocko

Har kollat lite på Yamaha XT600R istället, lite Motard liknande, den måste ju var Ok att försäkra eller ? tycker den verkar vara lite väl tung för dom 58hk den har bara, nån som vet nått om dom här?
Nån som vet andra liknande MC med låg premie?, KTM ?
Jag vill ha nån som är kul, ser bra ut, är billig att äga som sagt och så vill jag gärna kunna åka lite landsväg på den oxå ?

Antagligen finns det massa liknande trådar, men jag är av naturen lat av mig ;) och orkar inte leta.

Vill du ha nåt som är lite piggare än XT600 så är det nog XR600 som gäller. Annars finns DR650/350

XT600R är okänd för mig iaf.

58hk, det måste vara nån annan motor än den gamla xt600 iaf, vattenkylt?

edit;Kollade lite själv av nyfikenhet, det är nån slags tung stadshoj vad jag kan förstå knappast att förväxla med en motard.

Last edited:
Silwer skrev:
XT600R är okänd för mig iaf.

58hk, det måste vara nån annan motor än den gamla xt600 iaf, vattenkylt?

edit;Kollade lite själv av nyfikenhet, det är nån slags tung stadshoj vad jag kan förstå knappast att förväxla med en motard.

Kanske inte riktig, men vissa likheterna finns, och om jag inte misstar mig helt så kallade dom den nog Motard i nån brochyr jag läste nyligen

Du har nog fått en hyfsad premie ändå på cbr 600, tänk på att billiga "offroad" försäkringar kan bli SVINDYRA med självrisker på 10 000 kronor vid stöld, tråkigt för de som har en gammal hoj värd ca 20 000 kronor, då skall man få betala 10 000 för att få en likvärdig.

Mer o mer upptäcker offroadens fördelar med låga premier, tyvärr verkar BB (bedrägeri bolagen alias försäkringsbolagen) upptäckt det med och försöker suuuga casch, med allt dyrare premier och höga självrisker, tyvärr.. :gnissla

missförstod...trodde det var 3300 kr HELÅR inte månad.........

Kör offroad vettja då!! Själv skulle jag betala om jag "ägde" ca 3000 kr helår helförsäkring, men "lyckades" ordna en till 1400 kr helår helförsäkring.

The Ace skrev:
Kanske inte riktig, men vissa likheterna finns, och om jag inte misstar mig helt så kallade dom den nog Motard i nån brochyr jag läste nyligen
Jo tillverkare är lustiga, torrvikt 165kg, du den väger rejält den där.

Det är bara show och ingen go skulle jag tro.

Personligen skulle jag kunna tänka mig en KTM 525 men en 660 är nog bättre för dig, de är motarder, jag vill ha just en grushoj.

Det finns även 640 och givetvis äldre modeller, men jag skulle inte lita på för gamalt från europeiska tillverkare då de tycks bygga hojar efter det minsta tänkbara hela tiden, vilket gör att de går från misserabelt till bra bara på några år.

Honda XR650 är en ok hoj med, lite tung i gumpen och offroad i orginal.

En motard för mig är ingen tung duns med mjuktouringfjädring, men det är en del hojar som marknadsförs så nu.
Jag skulle säga att hojar mer är som de här låtsasoffroaderna som finns (triumph tiger bla) de är hojvärldens SUVar.

Jo det är ju det, väger mycket och ingen vidare effekt, känns lite som en kompromis där man får det dåliga av 2 hojar, grejen är ju att jag vill kunna åka en hel del landsväg oxå, kompisen som har en Motard säger att den suger när man åker en längre bit, detta är en husaberg, dom kanske skiljer sig från andra motarder??

haha jo, den är en äkta motard men som sagt det är inget för långturer, där handlar det om löjligt korta serviceintervaller kanske några timmar mellan oljebyten o 30-50 timar på en del vitala delar tom.

En XR650 eller liknade innebär inte alls samma arbete, men givetvis inte samma effekt o utbyte heller.

Jag tycker inte att en 160kg´s "enduro" är svårhanterad, å då är jag pytteliten å nätt... Däremot om du vill att den ska resa på sig jämt å ständigt så är det ju tungt. Ska du köra efter vägen å inte åker runt för att imponera på folk så behöver du nog inte en husa/husky/ktm som reser sig på de första växlarna bara man duttar på gasen, och lägger sig såfort man flyttar på benet, då ere ganska skönt med lite extravikt.

Bästa tipset som vanligt är att pröva, pröva å pröva!

(hade jag inte räserintentions så skulle jag nog ha kört en större tyngre XR650R SM på gata, den går åka en bit i jämn takt utan att man blir less)

OlleR6 skrev:
Jag tycker inte att en 160kg´s "enduro" är svårhanterad, å då är jag pytteliten å nätt... )
Nu skall jag göra mig impopulär igen, du har inte kört en meter enduro om du säger så, det är jag övertygad om.
160kg torrvikt är inte ens körbart i skogen, kom igen när du provat det på riktigt och då menar jag ingen jävla puttputtkörning i skogsbacken hemma.

Å andra sidan beror det på om du menade enbart på gatan, isf är kanske inet 160 kg torrt så mycket, men det är heller inte särskilt mycket smidigare än din R6a och då förstår du kanske hur piggt det är att åka med om du sen har 50 hk.

Silwer skrev:
Nu skall jag göra mig impopulär igen, du har inte kört en meter enduro om du säger så, det är jag övertygad om.
160kg torrvikt är inte ens körbart i skogen, kom igen när du provat det på riktigt och då menar jag ingen jävla puttputtkörning i skogsbacken hemma.

Å andra sidan beror det på om du menade enbart på gatan, isf är kanske inet 160 kg torrt så mycket, men det är heller inte särskilt mycket smidigare än din R6a och då förstår du kanske hur piggt det är att åka med om du sen har 50 hk.
Det stämmer att jag inte åkt enduro, som i enduro-träning/tävling. Däremot har jag kört skogsvägar stora som små. Med "enduro" menade jag motorcykeltypen.

Och jag har provat blandannat XR650 (vilket väl ligger runt nånting sånt?), dessutom tog jag inte upp Yamman som ett alternativ, utan gjorde bara ett exempel på vad föregående har sagt. Har dessutom kört eländen på 300kg och det är inte heller något problem efter landsväg, många stirrar sig blinda på papperet.

OlleR6 skrev:
Det stämmer att jag inte åkt enduro, som i enduro-träning/tävling. Däremot har jag kört skogsvägar stora som små. Med "enduro" menade jag motorcykeltypen.

Och jag har provat blandannat XR650 (vilket väl ligger runt nånting sånt?), dessutom tog jag inte upp Yamman som ett alternativ, utan gjorde bara ett exempel på vad föregående har sagt. Har dessutom kört eländen på 300kg och det är inte heller något problem efter landsväg, många stirrar sig blinda på papperet.

Du tänker på offroad inte enduro.

XR650 ligger runt 145 fulltankad har jag för mig nämnda xt600r 165kg torr utan olja ens i gaffeln.

Med utgångspunkt från dina krav på en billig försäkring, samt möjlighet att åka hyffsat bekvämt på landsvägen, så är mina förslag följande:

• Honda Dominator
  • Honda Transalp
  • Honda Africa Twin
  • Yamaha XT600

Köp min Yamaha XT350 istället...30hk, duger att åka grus med och landsväg + att försäkringen är billig. 16.000kr får du den för, fint skick

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra