Offroad tips ?

The Ace skrev:

uhhh :7peta vad är det där för missfoster?

Dom äldre är då bra mycket snyggare.

kle1991 skrev:
missförstod...trodde det var 3300 kr HELÅR inte månad.........

Kör offroad vettja då!! Själv skulle jag betala om jag "ägde" ca 3000 kr helår helförsäkring, men "lyckades" ordna en till 1400 kr helår helförsäkring.

Hur var när, vilket bolag o.s.v.?
Är i högsta högg på att få tag på försäkring till min husa.

Silwer skrev:
Du tänker på offroad inte enduro.

XR650 ligger runt 145 fulltankad har jag för mig nämnda xt600r 165kg torr utan olja ens i gaffeln.
http://www.hondamc.com/templates/SubCategory.asp?id=1907

Nu refererade jag dessutom till den som postade tråden, å andra hand så står XR650 under just "enduro" på Hondas hemsida.

Hursomhelst skulle cykeln gå på gata/grusväg å därav min kommentar. Sen vet jag inte om du ser samma skillnad men jag tycker då inte man kan jämföra 160kg sporthoj och 160kg offroad.

Vikthysteri hit å dit, en 30kg lättare person på en 20kg tyngre hoj kommer ändå åka ifrån där det inte handlar om teknik.

Förövrigt har jag kört min R6a i 50hk utförande, och det är inte alls så hemskt som det beskrivs, tillägg dessutom karaktären hos en stånka så kan jag inte tänka mig att den e dötrist som man lätt kan förstå att du vill mena.

Last edited:
OlleR6 skrev:
http://www.hondamc.com/templates/SubCategory.asp?id=1907

Nu refererade jag dessutom till den som postade tråden, å andra hand så står XR650 under just "enduro" på Hondas hemsida.

Hursomhelst skulle cykeln gå på gata/grusväg å därav min kommentar. Sen vet jag inte om du ser samma skillnad men jag tycker då inte man kan jämföra 160kg sporthoj och 160kg offroad.

Vikthysteri hit å dit, en 30kg lättare person på en 20kg tyngre hoj kommer ändå åka ifrån där det inte handlar om teknik.
Du skall inte titta på deras sidor, inte en vettig människa kör enduro med en xr650, kom in i matchen grabben.

Det är motard, racer o enduro o allt vad det är, men det kan bara vara look i vissa fall.

kör gärna en 180kg xt600 i skogen om du vill, jag lider inte, det är upp till dig.

Silwer skrev:
Du skall inte titta på deras sidor, inte en vettig människa kör enduro med en xr650, kom in i matchen grabben.
Vi snackar ju om två olika saker här. Du snackar om enduro som i att köra enduro, jag snackar om hur man benämner hojjar. Jag VET att man inte tävlar på en XR650 i enduro men det finns folk som "motionskör" den som "enduro".

Du kör väl inte ens nå bana med din R1a? Kan du isåfall kalla den sporthoj, eller är det en touring? Du ser min poäng hoppas jag...

Nej jag ser ingen anledning att byta bort min husaberg mot en 50kg tyngre hoj, däremot så tycker jag inte att trådskaparen ska neka den en chans bara för att den e tung å har låg effekt på papperet. De e ju som att inte äta chokladen för att omslagspapperet inte ser gott ut. Hojjen kan säkerligen för hans ändamål funka bättre än den allra grymmaste huskyn på 75hk å 100kg.
Utifrån vad jag trodde han tänkte använda den till lade jag min kommentar.

Eller hur var det nu, var det bara Hayabusa turbo som gällde för nybörjaren (ej menat mot trådskaparen)? De e ju värst lixom å inget är bra nog utom det allra värsta...

OlleR6 skrev:
Vi snackar ju om två olika saker här. Du snackar om enduro som i att köra enduro, jag snackar om hur man benämner hojjar. Jag VET att man inte tävlar på en XR650 i enduro men det finns folk som "motionskör" den som "enduro".

Du kör väl inte ens nå bana med din R1a? Kan du isåfall kalla den sporthoj, eller är det en touring? Du ser min poäng hoppas jag...

Nej jag ser ingen anledning att byta bort min husaberg mot en 50kg tyngre hoj, däremot så tycker jag inte att trådskaparen ska neka den en chans bara för att den e tung å har låg effekt på papperet. De e ju som att inte äta chokladen för att omslagspapperet inte ser gott ut. Hojjen kan säkerligen för hans ändamål funka bättre än den allra grymmaste huskyn på 75hk å 100kg.
Utifrån vad jag trodde han tänkte använda den till lade jag min kommentar.

Eller hur var det nu, var det bara Hayabusa turbo som gällde för nybörjaren (ej menat mot trådskaparen)? De e ju värst lixom å inget är bra nog utom det allra värsta...

"Sporthoj" är som "sportbil" det har inget med banåkning eller "racehoj" att göra.
Kom ner på jorden en xr650 går som grushoj eller liknade inte som endurohoj.
Vad killen vill ha för hoj kan jag inet veta men jag har sagt mitt och jag tycker du verkar ha så dåliga kunskaper om just detta ämne så det är generande.
Rekomendera gärna hojar men gå inte för djupt i den här "enduro" diskussionen.

Silwer skrev:
"Sporthoj" är som "sportbil" det har inget med banåkning eller "racehoj" att göra.
Kom ner på jorden en xr650 går som grushoj eller liknade inte som endurohoj.
Vad killen vill ha för hoj kan jag inet veta men jag har sagt mitt och jag tycker du verkar ha så dåliga kunskaper om just detta ämne så det är generande.
Rekomendera gärna hojar men gå inte för djupt i den här "enduro" diskussionen.
Nu är du ju rent otrevlig, du vägrar ju förstå vad jag menar på. Du har rätt den går inte som endurohoj, däremot finns det folk som kör skogsstigar med den.

För att vända på det tycker jag det verkar som du har bristande kunskaper i vad folk kallar saker å ting, även om det kanske är felaktigt.

Går djupt å djupt, jag motiverar min åsikt. Fast vissa kanske tycker att åsikter utan motivation är bättre än med.

OlleR6 skrev:
Nu är du ju rent otrevlig, du vägrar ju förstå vad jag menar på. Du har rätt den går inte som endurohoj, däremot finns det folk som kör skogsstigar med den.

För att vända på det tycker jag det verkar som du har bristande kunskaper i vad folk kallar saker å ting, även om det kanske är felaktigt.

Går djupt å djupt, jag motiverar min åsikt. Fast vissa kanske tycker att åsikter utan motivation är bättre än med.
jo jag är känd för att var otrevlig och okunnig.

Det är bara det tat du är okunnigare:lol

Silwer skrev:

Hjälp mig med min okunnighet å påpeka vad det är jag inte kan/kan rätt äru snäll, så jag förstår å blir en bättre människa.

Kan ju förtydliga mina önskemål lite för att slippa missförstånd om vad jag igentligen är ute efter.

först och främst vill jag ha en relativt ny och fräch mc som är skapligt BILLIG att äga och vad jag försår så är offroad ett av få alternativ isåfall.
med offroad menar jag dock ingen enduro hoj,för i skogen kommer jag inte att köra utan en hoj som klassas som offroad av F-bolagen och därmed blir billig att äga.
Mitt andra önskemål är att den har någolunda körglädje när det gäller effekt/vikt förhållandet, alltså jag vill att det åtminstonde händer nått när man gasar på, vad detta innebär när det gäller effekt och vikt vet jag inte eftersom jag saknar referenser(bortset körskolans sura 750) därför min tråd här.
Och sist så vill jag kunna köra till och från jobbet bla. och jag antar att där går dom värsta motarderna bort.

Hoppas mina önskemål blir lite klarare nu :)

tänk på tat de flesta snällare stånkor blir rätt tråkiga att leva med om du har mycket större vägar du vill transportera dig på, jag har en xr600 som jag nästan bara kör grus med och det är skitkul.
Men du vill ha din hoj mer som en allroundhoj och vill inte köra grus alls vad jag frstår, kanske är då nån av de mer asaltsbetonde hojarna nåt för dig.
Det finns ju äldre sporthojar som blivit billiga pga ålder, även en del 2t som inte behöver var så dyrt rd350 eller liknade.
just vikt/effekt är det bolagen räknar på så det är där man få slå av en del om man skall ha billiga grejor.

Finns en del offroader med kåpor med som transalp, african twin och superteneré osv, kanske nåt sånt skule funka för dig?

Nu orkade jag tyvärr inte läsa igenom hela tråden, men du borde kolla upp vad premien på en Hornet 600 blir hos Bilsport & MC.

Jag pröjsar typ 5000 per år för halvförsäkring hos dom. Är 22 och har haft kortet i 2 år.

http://www.bilsport-mc.com/

The Ace skrev:
Kan ju förtydliga mina önskemål lite för att slippa missförstånd om vad jag igentligen är ute efter.

först och främst vill jag ha en relativt ny och fräch mc som är skapligt BILLIG att äga och vad jag försår så är offroad ett av få alternativ isåfall.
med offroad menar jag dock ingen enduro hoj,för i skogen kommer jag inte att köra utan en hoj som klassas som offroad av F-bolagen och därmed blir billig att äga.
Mitt andra önskemål är att den har någolunda körglädje när det gäller effekt/vikt förhållandet, alltså jag vill att det åtminstonde händer nått när man gasar på, vad detta innebär när det gäller effekt och vikt vet jag inte eftersom jag saknar referenser(bortset körskolans sura 750) därför min tråd här.
Och sist så vill jag kunna köra till och från jobbet bla. och jag antar att där går dom värsta motarderna bort.

Hoppas mina önskemål blir lite klarare nu :)

Utifrån mina erfarenheter så tycker jag du ska kolla på XTn, men även på XRen och även någon KTM tex 640. Nu har jag inte prövat XTn men är ganska övertygad om att det är den som är "finast" att köra efter landsväg, dvs bäst komfort och minst vibrationer. Köper du en hoj med dobb-däck så kommer du få byta dem iomed att det blir otrevligt på asfalt. Ingen av hojjarna jag tog upp är direkt svår att köra på grus, men det går inte sätta rekord i skogen.

Rätta mig nu Silwer!

*Edit, självklart så förstod jag inte att det var aktuellt med något annat än de hojjar som ser ut som "enduro". I min åsikt är de rätt tråkiga att framföra (transalp och africatwin osv). Nog för att de säkert kan va bättre. Testa sig fram är den rätta lösningen. Kolla alla hojjar som kommenteras så får du en bra bild själv vad det är du vill ha. Sånna här hojjar brukar inte företagen va så hemskt rädd om heller

Last edited:
Har haft en xt å tröttna jävligt fort......den är TUNG... Däremot är jag jävligt nöjd med min ktm som jag har nu... en lc4 640 -02 .... Men visst är de lite mek me den....

Jocke skrev:
Nu orkade jag tyvärr inte läsa igenom hela tråden, men du borde kolla upp vad premien på en Hornet 600 blir hos Bilsport & MC.

Jag pröjsar typ 5000 per år för halvförsäkring hos dom. Är 22 och har haft kortet i 2 år.

http://www.bilsport-mc.com/

Kollade faktiskt dom, kan ju säga att dom inte var billigare än någon annan när det gällde mig :(

Jag skulle nog valt en Transalp, Africatwin, Cagiva, Teneré eller någon annan tvåcylindrig "äventyrshoj" med liten kåpa på. En vanlig offroad sitter man så upprätt på att fartvinden blir jobbig på landsväg. Äventyrshojarna funkar väl nästan lika bra som en offroad på grusväg, men framförallt har de väl lite mera pulver då de oftast är tvåcylindriga.
Dessa cyklar kan leverera rejält med körglädje och går även köra med duktiga nerlägg på asfalt (jodå, har åkt efter en Cagiva och fått gnistregn av fotpinneskrap på mig).
Offroadförsäkringarna går väl att teckna på de modellerna som är på max 750cc tror jag.

cRoC skrev:
Vill du ha nåt som är lite piggare än XT600 så är det nog XR600 som gäller. Annars finns DR650/350

:tummenupp

Min hoj: 1993 DR650-R
Grei nybegynner hoj, men til neste år blir det gixxer750 2000 mod :D

DR650.jpg

Last edited:
Silwer skrev:

Kan du skicka in nån form av karta med ett stycke skog på där du ritar med rödpenna gränsen mellan enduroområde och skogsstigar så vi som inte är lika smarta också förstår. :arsele :D

ja pröjsar 1800 halv / halv år för min Husaberg mångotard hos Folksam..

von reisen skrev:
Kan du skicka in nån form av karta med ett stycke skog på där du ritar med rödpenna gränsen mellan enduroområde och skogsstigar så vi som inte är lika smarta också förstår. :arsele :D
haha, det får jag nog göra och så fort nån snackar enduro med 180kiloshojar så smetar jag upp den i tråden:lol

Fast smarthet vet jag inte om det har med saken att göra.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP