Officiellt Bekräftat: Rossi kör Bridgestone 2008

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Nu är det även officiellt bekräftat att Rossi kör Bridgestone nästa
år. Pga de olika däcksleverantörerna till Rossi och Lorenzo så kommer
man ha totalt separerade pit boxar för Rossi och Lorenzo även fast
de kör i samma team enligt uttalande från Yamaha.
 
Michelin kommer att göra allt de kan för att fixa sina problem och vad man såg sista racet så hade Pedrosa inga problem med sina däck trots den hårda körningen. Stoner började tappa fäste både fram och bak och slog av i slutet av racet.

Tror det är en stor miss av Rossi. Särskillt om det blir "olika" team inom samma team. Massa med viktig testdata som går förlorad.
 
En anledning till att det funkade för Pedrosa kan vara den snälla temperaturen i backen. Det kan hända att Michelin helt enkelt inte klarar väldigt varm asfalt.

ELLER, så testade Michelin denna helg genom att ge tillgång till nyutvecklade däck med ändrade egenskaper.
 
Tycker Rossi ger ett lite desperat intryck just nu, kan mycket väl vara så att michelin kommer att ha bäst däck igen nästa år. Men att bridgestone har utvecklats mest dom senaste åren är väl ingen större tvekan om.......
 
Det är även klart att den till nästa år tillåts fler däck. Från 31 till 40 fördelat på 18 fram och 22 bakdäck.
 
less!..

Altså.. va less man blir av den här däck såpan!
Man "hör" aldrig RdP, vermuelen, Hopkins, etc klaga på sina däck o maskiner!
De e de riktiga "legionärerna " som aldrig lipar o ställer till konstiga bortförklarings presskonferencer!:yoparty
 
Altså.. va less man blir av den här däck såpan!
Man "hör" aldrig RdP, vermuelen, Hopkins, etc klaga på sina däck o maskiner!
De e de riktiga "legionärerna " som aldrig lipar o ställer till konstiga bortförklarings presskonferencer!:yoparty

De vinner ju inte så ofta heller....lätt att hålla käft om man ändå inte kan vinna....

Kan man vinna men inte gör det...så skyller man gärna på något!!!




Betr Rossis val, jo klart desperat. Tror inte han räknar med att Lorenzo skulle bidra med så mycket ändå...Rossi är väl förmodligen cirkusens bästa testare med sitt närmsta team och michelin har väl inte vart till belåten het med två år utan titeln så han testar nya vägar.
Rätt eller fel kan diskuteras.....han lär ha jobb som f-n nu inför 2008...uppdaterad hoj, nya däck.....blir många varv innan det är justerat!!
 
För att få roligast möjliga trådar här på sporthoj så får man verkligen hålla tummarna för att Lorenzo kör ifrån Rossi nästa säsong då...
 
Det ska bli kul nästa år att se om det var Bridgestone som var skillnaden mellan Stoner och Rossi i år. Eller är Stoner en bättre förare eller är Ducati en bättre hoj (hemska tanke). Eller allt sammantaget :näsblod Jag tror Rossi är i utförsbacke. Pedrosa och Stoner kommer att dominera de närmsta åren.
 
Skulle tippa på att Rossi grämer sig att han inte satt på en Ducce denna säsongen, han lär ju ha haft chanser att köra för Ducati tidigare år om han hade velat, men nu lär dom inte vara intresserade att betala den lön som han vill ha....Hade han dessutom tagit Ducatis första gp titel hade han varit ännu större national idol än vad han är nu.....
Det ska bli kul nästa år att se om det var Bridgestone som var skillnaden mellan Stoner och Rossi i år. Eller är Stoner en bättre förare eller är Ducati en bättre hoj (hemska tanke). Eller allt sammantaget :näsblod Jag tror Rossi är i utförsbacke. Pedrosa och Stoner kommer att dominera de närmsta åren.
 
Vem är det som fattat belsutet om att Rossi ska köra Bridgestone? är det Rossi själv eller är det Yamaha som tror att det ska kunna ge Rossi en sista chans om titel nästa år?

Att Michelin haft svåra däcksproblem vissa race är ju ett faktum, men att man har samma team men olika däcksfabrikat tycker jag är lite väl desperat...

Fast jag ser gärna Rossi längst upp på pallen många fler race och om detta är det enda som hjälper så...So be it ;)
 
Vad Rossi säger om saken:

unday pm – Rossi Justifies Bridgestone Move in Amazing Open-Air Conference

In a bizarre open-air press conference after his retirement at Valencia, Valentino Rossi justified his switch from Michelin to Bridgestone for 2008, and again criticised Yamaha for the lack of power this season in their YZR-M1 machine.

Standing between two Fiat-Yamaha trucks at the back of the pitboxes on the Ricardo Tormo circuit, Rossi said that Dani Pedrosa's dominant win on Michelins in the final MotoGP race of the season had not affected his opinion about his switch to the Japanese rubber.


"Tyres are about a matter of feeling and trust," he said. "And I have lost trust in Michelin over the last two years."

The 28-year-old Italian said that the tyre move was a challenge, but not as big a risk as when he jumped from Honda to Yamaha at the end of 2003 - and succeeded in winning back-to-back championships.

"I don't think I can win with Michelin," he said. "I think Michelin will be a lot better next year, and they will have a bigger budget, but it's not my problem. With Michelin you tell them what the problem is, but you can never get a good answer. With Yamaha you sit down and talk and they give you an answer."

As dusk fell over the paddock, Rossi also vented his frustration at the machine failure that saw him surrender second place in the championship to Dani Pedrosa.

"I thought I could finish 11th or 14th in the race," he said. "I was fairly quick, but then when I braked for the first corner I felt something block in the engine, and the rear wheel stopped. I pulled the clutch in and released it, but the feeling was different from the tyre, so I stopped.

"I didn't expect this to happen with this engine, because it's not the new engine with the pneumatic valves [which had let him down once before]. I am very disillusioned."


Despite suffering from the three fractures in his right wrist and little finger, and a harrowing weekend, Rossi then turned to the fans who were jostling journalists in the two-metre space between the trucks and began signing autographs.

The Doctor has suffered two cruel and frustrating years, but his appetite for putting on what he calls "the show" burns undimmed, and he remains the most charismatic figure in MotoGP racing.

http://www.crash.net/motorsport/motogp/news/156798-0/crashnets_valencian_gp_blog_sunday.html
 
Pga de olika däcksleverantörerna till Rossi och Lorenzo så kommer man ha totalt separerade pit boxar för Rossi och Lorenzo även fast
de kör i samma team enligt uttalande från Yamaha.
Om det nu verkligen är anledningen. Jag har en svag känsla av att det beror på att "man" misstänker att Lorenzo och Rossi inte med nödvändighet kommer att gå så bra ihop. En kaxig Lorenzo på uppåtgående har nog potential att irritera en Rossi som insett att han inte är oövervinnelig :)
 
Om det nu verkligen är anledningen. Jag har en svag känsla av att det beror på att "man" misstänker att Lorenzo och Rossi inte med nödvändighet kommer att gå så bra ihop. En kaxig Lorenzo på uppåtgående har nog potential att irritera en Rossi som insett att han inte är oövervinnelig :)

Precis, det ligger nog mer i detta med separerade pitboxar än vad som framkommit.

Men, är det rätt av Rossi att satsa på Bridgestone? Jag tror det är risk att han får käka upp det däcksbytet bigtime. Michelin kommer självfallet att satsa hårt för att komma tillbaka, och resurser finns ju.

Pedrosa världsmästare nästa år?
 
Snacka om att det skulle vara knäckande för Rossi om Lorenzo börjar köra bättre än Rossi.....
Om det nu verkligen är anledningen. Jag har en svag känsla av att det beror på att "man" misstänker att Lorenzo och Rossi inte med nödvändighet kommer att gå så bra ihop. En kaxig Lorenzo på uppåtgående har nog potential att irritera en Rossi som insett att han inte är oövervinnelig :)
 
Last edited:
Säkert bra byte, Bridgestone är f.n. bättre och de som gått ifrån Michelin till Bridgestone har varit nöjda.

Men kanske blir det ensamt? I den bemärkelsen att Bridgestone har en försteförare så är det troligen Casey.
Yamaha har tre på Michelin men en på Bridgestone. Det gäller nog att kombinationen Rossi/Bridgestone tidigt levererar för att få rätt fokus ifrån stämgaffelfabriken.
 
Men, är det rätt av Rossi att satsa på Bridgestone? Jag tror det är risk att han får käka upp det däcksbytet bigtime. Michelin kommer självfallet att satsa hårt för att komma tillbaka, och resurser finns ju.
Finns en stor risk här ja, att han hamnar i otakt med det för tillfället bästa däckfabrikatet. Vilket däck som är bäst nästa år är det svårt att ha en välgrundad åsikt om.

Snacka om att det skulle vara knäckande för Rossi om Lorenzo börjar köra bättre än Rossi.....
Lorenzo vinner första racet (och kaxar sig givetvis ordentligt) och Rossi blir typ fyra-femma. Oh boy! Vilket scenario.
 
Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top