Offer för syra

Däremot slås det fortfarande ihjäl i runda slängar trettio kvinnor per år i Sverige och bara en liten del av dessa är offer för "hedersvåld" i ordets rätta bemärkelse (typ balkong och syra-offer)... Därför har jag svårt att se hur hedersvåld och dess utövare kan vara "det största problemet sverige har" som vissa SD-anhängare hävdar...

För att använda retorik enl tidigare i tråden är 30 ihjälslagna kvinnor ett mindre & "överskattat" probelm då, ...när man istället skulle kunna fokusera på de stackars 65 män som dog i arbetsplatsolyckor förra året (den 66:e var en kvinna). Dessutom är det ingen hemlighet att även dom 30 ihjälslagna kvinnorna i stor del har mångkulturpolitiken att tacka för sitt frånfälle.

I övrigt undrar jag vem som bestämt att hedersvålds rätta bemärkelse är balkong- & syrarelaterat ? Är det du det ? Logiskt borde vara att allt våld till följd av upplevd ärekränkning räknas därtill, ...vilket genomsnittsmänniskor präglade av dessa kulturer är världsmästare på.

Jag är inte SD-anhängare (jag är inte heller anhängare till det partipolitiska system som råder) ...men utan att vilja ha dom som makthavare hoppas jag på ett stort genomslag för dom kommande val, för att om möjligt hejda & minimera skadorna som följt & följer av den sedan länge rådande politiken.

Att nämnda politik är Sveriges största problem står utom allt tvivel för mig, ..och problemen härstammar till allra största del från den "invandrade hederskulturen".
Ingen per automatik skugga ska falla på någon enskild person oavsett religion eller etnicitet, men generellt är "överrepresentationen" från ett tydligt geografiskt område horribel.

Insiderinformation som jag snappat upp är t.ex. från en socialsekreterare i Helsingborg, att deras inofficiella instruktioner är att aldrig ge arabiska kvinnor sysselsättning innan deras män, pga den alltför stora misshandelsrisken pga följande ärekränkning.

Ytterligare från en mellanstadielärare på den "bråkigare" skolan i Landskrona är att hon har regelmässiga veckomöten med polisen för att det i möjligaste mån ska hållas koll på elvernas brottslighet. Nämnde jag att det var mellanstadiet ?

Rättsvetaren Ann Christine Hjelm har vidare studerat dömda för våldtäkt vid Svea Hovrätt: 85 % av våldtäktsmännen var födda utomlands eller av utlandsfödda föräldrar, ...och hon betraktar Svea Hovrätt som en representativ modell av Sverige i miniatyr.

http://www.metro.se/se/article/2006/11/10/07/1723-23/index.xml
Såna här artiklar där det koms fram till att "17 procent av Rinkesbys pojkar i årskurs 9 uppger att de har tvingat någon till sex under de senaste tolv månaderna", är inte heller speciellt upplyftande.

Att makthavare som drivit denna politik har blod långt upp över armbågarna är tydligt om man gör ett överslag om mängden producerade brottsoffer utifrån befintliga fakta, ...tillika har dom gett demokratin & Sveriges invånare ett rejält r-vknull med tanke på hur yttrande- & medbestämmanderätten i frågan har hanterats. För att inte tala om "mörkläggning" av negativa effekter.
Hur man kan sova gott om nätterna när man försvarar detta elände begriper inte jag.

Och för att igen förtydliga så är det den förda politiken & makthavarna som fört den som jag är kritisk (understatement) mot, ...och inte enkilda människor beroende på var dom råkar vara födda eller hur dom ser ut.

... inofficiella instruktioner är att aldrig ge arabiska kvinnor sysselsättning innan deras män, pga den alltför stora misshandelsrisken pga följande ärekränkning.

Gud i Himlen, fräls oss från dessa Grottmänniskor:Bugar

Ett i övrigt så välskrivet inlägg att man blir tårögd.

Det är ju det där jag har svamlat om här förut, på ett kanske lite klumpigare sätt...men oj vad skit jag fått och en jättefin stämpel som rasist.

Äh, det blir väl alla som är kritiska i frågan. Rasist är förresten en som anser andra raser oavsett individens intelligens mindre värd än den egna. Det måste man ju inte nödvändigtvis tycka för att man inte vill ha dom i sitt eget land, med de kostnader och problem det innebär.

Ordet rasist är dock ett utmärkt bollträ att täppa till käften på "medelsvensson" med, då ingen i detta land som inte är "extrem" vill sticka ut i frågan.
Ett effektivt sätt av statsmakten och media att på ett indirekt sätt tillämpa censur och indirekt åsiktsförtryck i "drömdemokratin" Sverige.

Last edited:
På grund av att dessa ämnen har kemiska strukturer vilka gör att det fäster på samma receptorer som socker (Det är delvis därför som smakar sött) så ger dom en viss insulinrespons utan att man har något socker åt insulinet att ta hand om. Detta leder i sin tur till att man får ett ökat sug efter sötsaker och snabba kolhydrater som ju är dåligt. Dessutom kommer insulinöverskottet att göra att man i högre grad lagrar på sig det fett man får i sig med maten. Insulin som inte får socker att ta hand om lagrar istället upp fett i cellerna.
Och ja. Det har påvisats i studier att aspartam m.fl sötningsmedel gynnar uppkomsten av ätstörningar.
Nej.

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6
znu0110537530004.gif

Mean (±SEM) responses of plasma glucose and insulin in 5 men in the fasting state (3 time points) and after ingestion of four 300-mL test substances (7 time points). AUC, area under the curve above baseline. Left: {circ}, water; {blacksquare}, water + 75 g glucose (G); •, water + aspartame (A); {square}, water + maltodextrin (M). The time point t = 0 corresponds to the onset of ingestion. Right: Significant effect of treatment on the AUCs of glucose and insulin, P < 0.05 (ANOVA). Bars in the same panel with different letters are significantly different, P < 0.05 (Tukey's honestly significant difference).

Logiskt borde vara att allt våld till följd av upplevd ärekränkning räknas därtill, ...vilket genomsnittsmänniskor präglade av dessa kulturer är världsmästare på.

Att nämnda politik är Sveriges största problem står utom allt tvivel för mig, ..och problemen härstammar till allra största del från den "invandrade hederskulturen".
Ingen per automatik skugga ska falla på någon enskild person oavsett religion eller etnicitet, men generellt är "överrepresentationen" från ett tydligt geografiskt område horribel.

Insiderinformation som jag snappat upp är t.ex. från en socialsekreterare i Helsingborg, att deras inofficiella instruktioner är att aldrig ge arabiska kvinnor sysselsättning innan deras män, pga den alltför stora misshandelsrisken pga följande ärekränkning.

Rättsvetaren Ann Christine Hjelm har vidare studerat dömda för våldtäkt vid Svea Hovrätt: 85 % av våldtäktsmännen var födda utomlands eller av utlandsfödda föräldrar, ...och hon betraktar Svea Hovrätt som en representativ modell av Sverige i miniatyr.

Att makthavare som drivit denna politik har blod långt upp över armbågarna är tydligt om man gör ett överslag om mängden producerade brottsoffer utifrån befintliga fakta, ...tillika har dom gett demokratin & Sveriges invånare ett rejält r-vknull med tanke på hur yttrande- & medbestämmanderätten i frågan har hanterats. För att inte tala om "mörkläggning" av negativa effekter.
Hur man kan sova gott om nätterna när man försvarar detta elände begriper inte jag.
Jag är helt enig med Markus! Oerhört välskrivet inlägg av en person som onekligen är klokare än de flesta. Fast om vi glömmer det rent estetiska ett tag så är djupet i inlägget allt annat än bra.
Vi blandar lite hörsägen med sådant som vi inte är insatta i och kryddar med lite massmedia och lägger till en rättsvetare för att ge en vetenskplig touch. Då måste det ju vara rätt, tänk en rättsvetare!!!

Vi kan ju börja med hörsägen, det har ju väldigt högt bevisvärde, det är ju i detta fallet en kompis och inte den vanliga kompisen som har en kompis som har hört det. Å hörsägen behöver aldrig bevisas. Jag har förresten hört att Elvis lever!:yoparty
Mitt jobb har kontakt med socialen i Helsingborg varje dag och vi har aldrig hört talas om detta. Vi har flera klienter från arabvärlden där kvinnan fått sysselsättning men inte mannen, å då är våra ibland dömnda för våld. Säkert bara ett fuck up och behöver ju iofs inte betyda att regeln du påstår finns inte finns även om vi, som sagt, inte märkt det.

Jag slår dock vad om att du inte har läst vad Hjelm har skivit eller vilka konklusioner hon har dragit utan bara googlat lite. Hennes konklusioner är i stort: Kriminella i Sverige tillhör i stort en av tre grupper: Svenskar, personer från Mellanöstern eller finnar. I de fallen som hon tar upp, och som du länkar vidare så stod svenskar för ca 15%, kvar är 85%. Av de 85%, som du tar upp står personer från Mellanöstern för ca 30%, resten är, lite förenklat, finnar. Menar du att hederskulturen och invandringen från Finland är det stora problemet?
Hon kon kluderar även med att det även i invandrargrupper är de "klassiska" faktorerna som styr brottsligheten: Socioekonomiska faktorer, marginalisering, missbruk och psykisk sjukdom. Du har en liten flyer om hennes bok här: http://www.bib.kau.se/?q=attachment/get/699
Inte riktigt det intrycket ditt inlägg ger.

Även om det inte faller in under det normala hedersbegreppet handlar nästan allt våld om förlorad heder. Du vet killen som är svartsjuk, blir trampad på tårna i korvkön eller bara tycker att någon annan är typig mot honom.

Till skillnad från dig anser jag också att det är bra att vi har politiker som tar beslut baserat på annat än hörsägen och artiklar i Aftonbladet eller din personliga uppfattning om vad du tror är roten till allt ont i samhället. Kan du förresten leda det i bevis att den "invandrade hederskulturen" skulle vara viktigaste faktorn till allt ont? För som sagt; forskningen har en något annan syn på det.
Vi är dock eniga om en sak: Politiken har fört till en del problem! I min värld först och främst att så många stöttar ett gammalt nazistparti styrt av dömda bidragstagare. :yoparty

Till slut är det lika kul att det alltid är Aftonbladet som får folk att reagera på detta forum, speciellt som ingen här erkänner att de läser Aftonbladet. Något är skumt här!:va Att kvinnor är oönskade i en del kulterer är väl, helt ärligt, inte ens en nyhet!? Se på Kina t.ex. Det är väl knappast heller någon nyhet att det är mänskligt att bete sig omänskligt mot andra personer??:tummenupp

Det där med finnar var ju bara för lustigt för att jag skulle kunna ta det till mig i alla fall, speciellt om man tittat lite BRÅ-siffror genom åren.
Hur gick det till egentligen när den slutsatsen drogs?

Det där med finnar var ju bara för lustigt för att jag skulle kunna ta det till mig i alla fall, speciellt om man tittat lite BRÅ-siffror genom åren.
Hur gick det till egentligen när den slutsatsen drogs?

Jag utgår från att hon läste domen och om det stod att killen hette Hantamäkki så gissa hon: Finne! Om det stod Abdullah gissade hon Mellanöstern. Fast jag vet ju inte...

(Om du har svårt med BRÅ siffrorna så kan du få en hint! 10% av en miljon är mer än 20% av 10.000. Många finnar, många brott även om det inte betyder att finnar som grupp behöver vara väldigt kriminella. Lite som "Fem myror..."
Å du bör väl vara glad för att finnarna hjälper upp statistiken för invandrare, gör ju att "minska invandringen" blir trovärdigare!
För övrigt kan du räkna vidare på statistiken och se att både norrmän, danskar och engelsmän också bidrar med en stor andel av "invandrarkriminaliteten". Dessa förb-de hederskulturer!:huvet )

Jag utgår från att hon läste domen och om det stod att killen hette Hantamäkki så gissa hon: Finne! Om det stod Abdullah gissade hon Mellanöstern. Fast jag vet ju inte...

(Om du har svårt med BRÅ siffrorna så kan du få en hint! 10% av en miljon är mer än 20% av 10.000. Många finnar, många brott även om det inte betyder att finnar som grupp behöver vara väldigt kriminella. Lite som "Fem myror..."
Å du bör väl vara glad för att finnarna hjälper upp statistiken för invandrare, gör ju att "minska invandringen" blir trovärdigare!
För övrigt kan du räkna vidare på statistiken och se att både norrmän, danskar och engelsmän också bidrar med en stor andel av "invandrarkriminaliteten". Dessa förb-de hederskulturer!:huvet )

Aha, så du menar att det är korrekt att det är kanske 3-5ggr så stor risk att en afrikansk man våldtar en svensk kvinna som att en finsk man skulle göra det samma så överrepresentationen är fortfarande hisnande för afrikanen men de hinner inte våldta lika mycket och ofta som finnarna? Då är jag med igen, tack.

Vet du förresten om någon gjort en undersökning även på hur stor överrepresentation det är för svenska offer jämfört med invandrade? Det är ju t.ex. "möjligt" (:rolleyes: ) att det är vanligare att afrikanska män våldtar svenska kvinnor än att afrikanska män våldtar irakiska. Nu får ju förvisso inte irakiska kvinnor gå ut över huvud taget men ta det för ett exempel.
Det vore intressant att inte bara se på strukturen bland förövare utan även offer.

Vet du förresten om någon gjort en undersökning även på hur stor överrepresentation det är för svenska offer jämfört med invandrade? Det är ju t.ex. "möjligt" (:rolleyes: ) att det är vanligare att afrikanska män våldtar svenska kvinnor än att afrikanska män våldtar irakiska. Nu får ju förvisso inte irakiska kvinnor gå ut över huvud taget men ta det för ett exempel.
Det vore intressant att inte bara se på strukturen bland förövare utan även offer.
Även det finns det statistik på och det är, inte så förvånande, större risk att en invandrare råkar ut för brott än att en svensk gör det. Om jag inte missminner mig så här tidigt på morgonen så i ungefär samma utsträckning som de är överrepresenterade som förövare. Om du tjatar kan jag säkert leta upp siffrorna under dagen, annars får du helt enkelt lita på min ödmjuka person!

Även det finns det statistik på och det är, inte så förvånande, större risk att en invandrare råkar ut för brott än att en svensk gör det. Om jag inte missminner mig så här tidigt på morgonen så i ungefär samma utsträckning som de är överrepresenterade som förövare. Om du tjatar kan jag säkert leta upp siffrorna under dagen, annars får du helt enkelt lita på min ödmjuka person!

Jo det vet jag och det har jag läst så lyckligtvis behöver jag inte lita enkom på din ödmjuka person. ;)

Men det var inte riktigt det som var frågan, jag menade att nu vet vi att afrikaners överrepresentation vid grova brott kan vara t.ex. 5ggr/500%.
Det jag nu vill veta är hur ofta vid dessa brott det är ett svenskt offer, jag tror t.ex. att vid sexualbrott så är offret oftast svenskt.
Så, på samma sätt som man från BRÅ Gjort tabeller för olika nationaliteters överrepresentation som förövare för olika brottstyper borde man ha en tabell med olika nationaliteters överrepresentation som offer för olika brottstyper.

Jag är helt enig med Markus! Oerhört välskrivet inlägg av en person som onekligen är klokare än de flesta. Fast om vi glömmer det rent estetiska ett tag så är djupet i inlägget allt annat än bra.
Vi blandar lite hörsägen med sådant som vi inte är insatta i och kryddar med lite massmedia och lägger till en rättsvetare för att ge en vetenskplig touch. Då måste det ju vara rätt, tänk en rättsvetare!!!

Vi kan ju börja med hörsägen, det har ju väldigt högt bevisvärde, det är ju i detta fallet en kompis och inte den vanliga kompisen som har en kompis som har hört det. Å hörsägen behöver aldrig bevisas. Jag har förresten hört att Elvis lever!:yoparty
Mitt jobb har kontakt med socialen i Helsingborg varje dag och vi har aldrig hört talas om detta. Vi har flera klienter från arabvärlden där kvinnan fått sysselsättning men inte mannen, å då är våra ibland dömnda för våld. Säkert bara ett fuck up och behöver ju iofs inte betyda att regeln du påstår finns inte finns även om vi, som sagt, inte märkt det.

Jag slår dock vad om att du inte har läst vad Hjelm har skivit eller vilka konklusioner hon har dragit utan bara googlat lite. Hennes konklusioner är i stort: Kriminella i Sverige tillhör i stort en av tre grupper: Svenskar, personer från Mellanöstern eller finnar. I de fallen som hon tar upp, och som du länkar vidare så stod svenskar för ca 15%, kvar är 85%. Av de 85%, som du tar upp står personer från Mellanöstern för ca 30%, resten är, lite förenklat, finnar. Menar du att hederskulturen och invandringen från Finland är det stora problemet?
Hon kon kluderar även med att det även i invandrargrupper är de "klassiska" faktorerna som styr brottsligheten: Socioekonomiska faktorer, marginalisering, missbruk och psykisk sjukdom. Du har en liten flyer om hennes bok här: http://www.bib.kau.se/?q=attachment/get/699
Inte riktigt det intrycket ditt inlägg ger.

Även om det inte faller in under det normala hedersbegreppet handlar nästan allt våld om förlorad heder. Du vet killen som är svartsjuk, blir trampad på tårna i korvkön eller bara tycker att någon annan är typig mot honom.

Till skillnad från dig anser jag också att det är bra att vi har politiker som tar beslut baserat på annat än hörsägen och artiklar i Aftonbladet eller din personliga uppfattning om vad du tror är roten till allt ont i samhället. Kan du förresten leda det i bevis att den "invandrade hederskulturen" skulle vara viktigaste faktorn till allt ont? För som sagt; forskningen har en något annan syn på det.
Vi är dock eniga om en sak: Politiken har fört till en del problem! I min värld först och främst att så många stöttar ett gammalt nazistparti styrt av dömda bidragstagare. :yoparty

Till slut är det lika kul att det alltid är Aftonbladet som får folk att reagera på detta forum, speciellt som ingen här erkänner att de läser Aftonbladet. Något är skumt här!:va Att kvinnor är oönskade i en del kulterer är väl, helt ärligt, inte ens en nyhet!? Se på Kina t.ex. Det är väl knappast heller någon nyhet att det är mänskligt att bete sig omänskligt mot andra personer??:tummenupp

Du menar alltså att enl Hjelms studie (nej, jag har inte läst den i sin helhet) är 55% av alla våldtäktsförövare i Sverige "Finnar" !!? Du får gärna göra ett exaktare citat för att öka på trovärdigheten (källkvalité gäller väl åt bägge hållen ? ;) ).

BRÅ verkar iaf ha tappat intresset för att göra studier som behandlar härkomst kontra brottstyp (kan det ha att göra med att dom är en statlig myndighet & att dom så att säga utreder sig själv ?) (BRÅ 2005 behandlar enbart härkomst kontra brottslighet överlag vad jag kan se), ...vad jag vet är deras senaste studie från 1996 (Invandrares och invandrares barns brottslighet).
...där man utefter födelseland kom fram till följande överrepresentationsgrader i förhållande till svenskfödda gällande registrering för brott någon gång mellan 1985 & 1989, (inom parentes procentuell andel av totala antalet population):

Våldäkt:
Sverige 1 (0,02)
Finland 3 (0,06)
Irak 12,5 (0,25)
Jordanien, Palestina, Syrien 11 (0,22)
Algeriet, Libyen, Marocko, Tunisien 17,5 (0,35)
Altså en 17-faldig överrepresentation för nordafrikanerna. 20% var siffran för samma grupp gällande brott i allmänhet samma period !!

Detta tillsammans med de senaste årens invandringsgrad från olika länder får mig att tro att du kankse råkat läsa tabellen upp&ner, ..men jag är mottaglig för tydliga & övertygande motbevisningar.

I övrigt kommer det ju som ett brev på posten från "andra sidan" att människors totalintryck, ... uppfattningar baserat på en kombination av sannolikhet, fakta, intuition, hörsägen & självuplevda erfarenheter (idag populärt kallat fördomar) viftas bort som nonsens. Och att undersökningen i Metro om att "17 procent av Rinkebys pojkar i årskurs 9 uppger att de har tvingat någon till sex under de senaste tolv månaderna" inte var värd att kommentera mer än med ett flagrant "kryddar med lite massmedia" var kanske inte heller mer än väntat, ..det är så det har sett ut i ett antal decennier från den politiskt korrekta & makthavande sidan nu ju.

Och likaledes i vanlig ordning har man (du) en fantastisk förmåga att inte beröras av brottsoffernas roll i det hela, utan lägger fokus på svammel som socioekonomiska orsaker hos förövarna (förstås inte helt ointressant men sekundärt), (du glömde sociokulturella skäl förresten, Mauricio Rojas har iaf en annan syn på saken här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previousRenderType=2) ..och du tycker kanske det är helt okej att vi utreder det i ytterligare sisådär 30-40 år till medans kanske i runda slängar 14.000 flickor/kvinnor blir våldtagna per år pga det övergrepp i form av mångkulturpolitik som råder (antalet 14.000 avser år 2006 baserat på antalet anmälda våldtäkter enl Amnesty, ett möjligt mörkertal på x4 enl BRÅ, samt på Hjelms studie där 85% av förövarna är produkter av nämnda politik).

Jag läste om en nylig dom mot en serievåldtäktsman (inte "svensk", inte finne heller) som inbegrep 4 flickor där 5 år efter övergreppet samtliga fortfarande ej vågade vistas ute själv när det var mörkt, och två av dom uppgav sig inte ha fått livslusten tillbaka. Multiplicera det med 14.000 så får du en ansenlig mängd lidande och personlig tragedi.
I vilket annat yrke som helst skulle en sådan mängd "vållande" leda till väldigt många fängelseår för väldigt många personer. Men historien säger att sittande makthavare i princip alltid slipper stå till svars för dylikt, ...ett slutgiltigt krig alternativt kupp av något slag ska till för att ändra på det.

Jag tycker som du att politker ska ta beslut på annat än hörsägen, ...skillnaden är att jag anser dessutom att dom inte ska blunda för fakta.

Som sagt är jag ingen anhängare av SD och kan inte deras historik speciellt väl, ...men vad jag förstått så bevisade dom att antalet dömda var procentuellt fler i socialdemokratiska partiet, varefter det argumentet försvann.
Deras historska koppling till nazism förnekar dom. Mer vet jag inte, mer än att det är tydligt att dom är utsatta för förtal (ofta baserat på hörsägen får jag intrycket av :rolleyes: ) & förföljelse.
Jag vet &så att vi sedan väldigt många år har ett riksdagsparti som är en produkt i rakt nedstigande led från kommunismen ála Sovjet, vars prestation ger Nazismen ett söndagsskoleaktigt skimmer om man tittar på tillgängliga övergreppssiffror.

Också en fråga: Tror du själv att den utan motstycke massiva invandring/asylmottagning som skett till Sverige från muslimska länder kan ha haft negativ effekt på brottstatistiken i allmänhet & våldtäktsstatistiken i synnerhet? Enligt Koranen har varje muslimsk man rätt att slå sin kvinna om hon inte lyder [sura 4:34]. Han har också rätt att ha sex med henne närhelst han själv vill (från 9 års ålder, giftasmogen från 6, allt enl Muhammeds preferenser). Är det inte troligt och rimligt att dessa två bestämmelser i kombination bidrar till en mindre negativ syn på våldtäkt?
I mina ögon utmärker sig inte denna kultur på nåt positivt sätt gentemot Apartheidmotsvarigheten SydAfrika som det drevs global bojkott mot. Men vi förväntas stå med öppna armar och integrera oss.

Förresten så tog Sverige emot 48.5 % (18 559st) av alla asylsökande Irakier under 2007 som tog sig till EU (svenskar utgör 1,8% av EU:s befolkning).
Vill man spetsa till siffrorna kan man &så säga att vi tog emot drygt 200 000 % fler per capita än vad Frankrike gjorde, lite "bättre" låter det förstås med 4 100 % fler än Tyskland. Allt enl UNHCR:s statistik. Förklara gärna rimlighet i detta, samt om du tycker att det är baserat på folkviljan.

Ja det känns som det finns hav av häpnadsväckande omständigheter att ösa ur. Men man förstår ju lättare hur judeförföljelsen i Tyskland kunde genomföras. Bara att skaffa en enig maktsvär bakom ideologin, stark nog att göra det obekvämt för de oliktänkande att yttra sig.

Nä fyf-n vilken uppsats detta blev, ...Mantorp nästa !

Och förrestren, ...om du tar med mig och hälsar på Elvis :) så ska jag ta med mig dig till mina två hörsägenkällor, ...utan mellanhänder. Eller du vill jag ska börja kanske ?

Edit: Jag tog mig friheten att uppdatera BRÅ:s "epidemiska" våldtäktsgraf lite.
Ang skillnaden i definitionerna "anmälda" resp "anmälda fullbordade" så anger BRÅ att År 2004 utgjorde de fullbordade våldtäkterna nästan 90 procent av det totala antalet anmälningar gällande våldtäkt. Den som vill kan justera ner grafen 10% själv om det skulle kännas bättre för samvetet.

Bifogat

• Graf anm våldt.JPG
    Graf anm våldt.JPG
    45.5 KB · Visningar: 54
Last edited:

Tog mig friheten att kompletera din graf din graf lite....
Lade bara till en liten detalj som kan vara bra att känna till där epidemin börjar...

Bifogat

• Graf-anm-våldt.gif
    Graf-anm-våldt.gif
    35.7 KB · Visningar: 85
Tog mig friheten att kompletera din graf din graf lite....
Lade bara till en liten detalj som kan vara bra att känna till där epidemin börjar...

Jag visste att det skulle komma, ...har letat efter ett myndigt uttalande som förringar att detta skulle ha stor påverkan men hittar det inte.
Men det blir teoretiska spekulationer oavsett. För den delen kan man ju undra vad huvudsyftet med lagändringen var. En konspirationsteoretiker kan nog lätt få för sig att anledningen var att sudda ut jämförelsemöjligheten, ...att argument som ditt skulle kunna pressas in helt enkelt. Oavsett visar den på ett ointresse (ovilja?) att följa en trend på längre sikt.

Men i övrigt, ...inga reaktioner på grafens trend förstås ??

Du menar alltså att enl Hjelms studie (nej, jag har inte läst den i sin helhet) är 55% av alla våldtäktsförövare i Sverige "Finnar" !!? Du får gärna göra ett exaktare citat för att öka på trovärdigheten (källkvalité gäller väl åt bägge hållen ? ;) ).

BRÅ verkar iaf ha tappat intresset för att göra studier som behandlar härkomst kontra brottstyp (kan det ha att göra med att dom är en statlig myndighet & att dom så att säga utreder sig själv, att göra?) (BRÅ 2005 behandlar enbart härkomst kontra brottslighet överlag vad jag kan se), ...vad jag vet är deras senaste studie från 1996 (Invandrares och invandrares barns brottslighet).
...där man utefter födelseland kom fram till följande överrepresentationsgrader i förhållande till svenskfödda gällande registrering för brott någon gång mellan 1985 & 1989, (inom parentes procentuell andel av totala antalet):

Våldäkt:
Sverige 1 (0,02)
Finland 3 (0,06)
Irak 12,5 (0,25)
Jordanien, Palestina, Syrien 11 (0,22)
Algeriet, Libyen, Marocko, Tunisien 17,5 (0,35)
Altså en 17-faldig överrepresentation för nordafrikanerna. 20% var siffran för samma grupp gällande brott i allmänhet samma period !!

Detta tillsammans med de senaste årens invandringsgrad från olika länder får mig att tro att du kankse råkat läsa tabellen upp&ner, ..men jag är mottaglig för tydliga & övertygande motbevisningar.

I övrigt kommer det ju som ett brev på posten från "andra sidan" att människors totalintryck, ... uppfattningar baserat på en kombination av sannolikhet, fakta, intuition, hörsägen & självuplevda erfarenheter (idag polpulärt kallat fördomar) viftas bort som nonsens. Och att undersökningen i Metro om att "17 procent av Rinkebys pojkar i årskurs 9 uppger att de har tvingat någon till sex under de senaste tolv månaderna" inte var värd att kommentera mer än med ett flagrant "kryddar med lite massmedia" var kanske inte heller mer än väntat, ..det är så det har sett ut i ett antal decennier från den politiskt korrekta & makthavande sidan nu ju.

Och likaledes i vanlig ordning har man (du) en fantastisk förmåga att inte beröras av brottsoffernas roll i det hela, utan lägger fokus på svammel som socioekonomiska orsaker hos förövarna (förstås inte helt ointressant men sekundärt), (du glömde sociokulturella skäl förresten, Mauricio Rojas har iaf en annan syn på saken här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previousRenderType=2) ..och du tycker kanske det är helt okej att vi utreder det i ytterligare sisådär 30-40 år till medans kanske i runda slängar 14.000 flickor/kvinnor blir våldtagna per år pga det övergrepp i form av mångkulturpolitik som råder (antalet 14.000 avser år 2006 baserat på antalet anmälda våldtäkter enl Amnesty, ett möjligt mörkertal på x4 enl BRÅ, samt på Hjelms studie där 85% av förövarna är produkter av nämnda politik).

Jag läste om en nylig dom mot en serievåldtäktsman (inte "svensk", inte finne heller) som inbegrep 4 flickor där 5 år efter övergreppet samtliga fortfarande ej vågade vistas ute själv när det var mörkt, och två av dom uppgav sig inte ha fått livslusten tillbaka. Mulitlpicera det med 14.000 så får du en ansenlig mängd lidande och peronlig tragedi.
I vilket annat yrke som helst skulle en sådan mängd "vållande" leda till väldigt många fängelseår för väldigt många personer. Men historien säger att sittnade makthavare i princip alltid slipper stå till svars för dylikt, ...ett slutgiltigt krig alternativt kupp av något slag ska till för att ändra på det.

Jag tycker som du att politker ska ta beslut på annat än hörsägen, ...skillnaden är att jag anser dessutom att dom inte ska blunda för fakta.

Som sagt är jag ingen anhängare av SD och kan inte deras historik speciellt väl, ...men vad jag förstått så bevisade dom att antalet dömda var procentuellt fler i socialdemokratiska partiet, varefter det argumentet försvann.
Deras historska koppling till nazism förnekar dom. Mer vet jag inte, mer än att det är tydligt att dom är utsatta för förtal (ofta baserat på hörsägen får jag intrycket av :rolleyes: ) & förföljelse.
Jag vet &så att vi sedan väldigt många år har ett riksdagsparti som är en produkt i rakt nedstigande led från kommunismen ála Sovjet, vars prestation ger Nazismen ett söndagsskoleaktigt skimmer om man tittar på tillgängliga övergreppssiffror.

Också en fråga: Tror du själv att den utan motstycke massiva invandring/asylmottagning som skett till Sverige från muslimska länder kan ha haft negativ effekt på brottstatistiken i allmänhet & våldtäktsstatistiken i synnerhet? Enligt Koranen har varje muslimsk man rätt att slå sin kvinna om hon inte lyder [sura 4:34]. Han har också rätt att ha sex med henne närhelst han själv vill (från 9 års ålder, giftasmogen från 6, allt enl Muhammeds preferenser). Är det inte troligt och rimligt att dessa två bestämmelser i kombination bidrar till en mindre negativ syn på våldtäkt?
I mina ögon utmärker sig inte denna kultur på nåt positivt sätt gentemot Apartheidmotsvarigheten SydAfrika som det drevs global bojkott mot. Men vi förväntas stå med öppna armar och integrera oss.

Förresten så tog Sverige emot 48.5 % (18 559st) av alla asylsökande Irakier under 2007 som tog sig till EU (svenskar utgör 1,8% av EU:s befolkning).
Vill man spetsa till siffrorna kan man &så säga att vi tog emot drygt 200.000 % fler per capita än vad Frankrike gjorde, lite "bättre" låter det förstås med 4.100 % fler än Tyskland. Allt enl UNHCR:s statistik. Förklara gärna rimlighet i detta, samt om du tycker att det är baserat på folkviljan.

Ja det känns som det finns hav av häpnadsväckande omständigheter att ösa ur. Men man förstår ju lättare hur judeförföljelsen i Tyskland kunde genomföras. Bara att skaffa en enig maktsvär bakom ideologin, stark nog att göra det obekvämt för de oliktänkande att yttra sig.

Nä fyf-n vilken uppsats detta blev, ...Mantorp nästa !

Och förrestren, ...om du tar med mig och hälsar på Elvis :) så ska jag ta med mig dig till mina två hörsägenkällor, ...utan mellanhänder. Eller du vill jag ska börja kanske ?

Ang skillnaden i definitionerna "anmälda" resp "anmälda fullbordade" så anger BRÅ att År 2004 utgjorde de fullbordade våldtäkterna nästan 90 procent av det totala antalet anmälningar gällande våldtäkt. Den som vill kan justera ner grafen 10% själv om det skulle kännas bättre för samvetet.

Jag vet att man inte får/ska/bör citera långa texter mendet vore en skymf att peta ut en endaste stavelse ur detta faktaspäckade, nyanserade, verklighetsbaserade, fantastiska, utmanande och spännande och på alla punkter korrekta inlägg.

Det är ju så talande att en av stenkastarna direkt kommer med en liten petitess-detalj som den bror duktig han är. Inget kan stoppa Dig, Du Store Zoidberg!

:Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana :Bugar :yoparty :banana

*/ ?>
Back