Offer för syra

Enligt Brottsförebyggande rådet så anmäls det nästan 27000 fall av kvinnomisshandel i Sverige om året.

Naturligtvis 27000 fall för många!
Men jag undrar samtidigt hur många män som drabbas av psykisk misshandel varje år? Inget det talas om på fikarasten, mörkertalet måste vara enormt..

"Najaf Sultana, 16. Straffades som femåring för att hon fötts till fel kön. Hennes pappa hällde fotogen över henne och tände på när hon låg och sov. Fadern ville inte ha ännu en flicka i familjen."

Kille är kille och tjej är tjej, visst finns väl blandat. Men inte kan man välja vad man ska födas till för kön:mad:

Finns väl olika sätt att bonka på kvinnor. Enligt Brottsförebyggande rådet så anmäls det nästan 27000 fall av kvinnomisshandel i Sverige om året. Jag har svårt att se vilken av alla dessa metoder är värst.

Svensson är mer klassisk och kör med knytnävarna av tradition och Kemal kör lite nytänkande?

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=7&module_instance=2

För det första kan man väl med lätthet avgöra vad som är värst, att få syra i fejset eller lite spö. Jag har fått spö, det är rätt okej faktiskt. :)
Men båda är fel, i det har du rätt. Att jämföra med hederskulturen är dock naivt och orättvist mot de som drabbas. Eller vet du många svenska tjejer som får hela släkten emot sig, som kräver deras självmord osv?
Dessutom försvarar ju utövarna sin rätt till att begå dessa brott. Har inte sett någon ej mentalsjuk svensk misshandelsman som tycker det är rätt att spöa sin fru, därför det är belagt med skam i svensk kultur - och heder i andra.

Religion är roten till all ondska..

Nja. Jag tycker nog att du överdriver litegrann.
Visst. Kollar man på krig och förföljelse så har majoriteten av krigen sitt ursprung i något slags religiös konflikt. (Dom tycker inte om grannens åsikt)
Likaså ifråga om förföljelse.

Dock tror jag i det specifika typen av fall som denna tråden handlar om att det är frågan om något helt annat. Det handlar om brist på respekt för andra människor oavsett kön och det har ingenting med religion att göra.
Om man kollar vad Hinduismen (Som är huvudreligionen i den delen av världen) säger om misshandel så är det något som gör att man samlar på sig negativ karma och man minskar således sin chans att nå nirvana.

Däremot har man som samhälle värderat kvinnor lägre än män där under lång tid vilket medfört att det inte ses som något konstigt om man straffar en kvinna på det sättet för något som ingen egentligen ska ha något straff alls för.

Det handlar om brist på respekt för människor, avsaknad av empati och förståelse samt brist på vanlig hederlig intelligens. Nästan så att man undrar om inte inaveln har gått lite väl långt där.

För det första kan man väl med lätthet avgöra vad som är värst, att få syra i fejset eller lite spö. Jag har fått spö, det är rätt okej faktiskt. :)
Men båda är fel, i det har du rätt. Att jämföra med hederskulturen är dock naivt och orättvist mot de som drabbas. Eller vet du många svenska tjejer som får hela släkten emot sig, som kräver deras självmord osv?
Dessutom försvarar ju utövarna sin rätt till att begå dessa brott. Har inte sett någon ej mentalsjuk svensk misshandelsman som tycker det är rätt att spöa sin fru, därför det är belagt med skam i svensk kultur - och heder i andra.

Jag håller helt och fullt med i det.

Om jag skulle bli tvungen att välja mellan att få en smäll eller att få syra hällt i ansiktet så skulle jag ta smällen 8 dagar i veckan.
Så jag anser nog också att syra är värre även om båda är fel.

Last edited:

Finns nog ganska många sofistikerade misshandelsfall begångna av svensson med.

Sedan är jag beredd att hålla med dig. Hederskulturen ska inte på något sätt försvaras, men det kan vara värt att belysa våra "egna" problematiska traditioner.

Lite som när media skrämmer folk med olika våldtäktsnyheter där man ska tro att det är sjukt vanligt att cheyen blir överfallen hur som helst av en främling, när det är din pojkvän alt ex-pojkvän som du ska vara rädd för. Inget rättfärdigar det andra, men kan vara bra att ha med som en parantes i debatten.

...när det är din pojkvän alt ex-pojkvän som du ska vara rädd för.

Det där är ju en sådan där sjuk liberal myt som ni älskat att sprida som får en att vilja lägga sig på rygg och sprattla.
Om du är rädd för din pojkvän eller inte vet i och för sig inte jag men bara för att de flesta våldtäkter begås, enligt gängse propaganda/statistik, av pojk- eller ex pojkvän så betyder det int eatt någon ska vara rädd för sin pojkvän automatiskt. Det är som att vara rädd för lungcancer fast man inte röker, det är ju statistiskt sett en vanlig cancer. Ja, men låt bli våldtäktspojkvänner alt. cigaretter så är risken minimal å andra sidan.

Tillbaks till ämnet:
Ibland måste man säga som det är, och hur är det då? Ja, man kan ju ställa sig själv några kontrollfrågor och utifrån faktabaserade svar bilda sin uppfattning.
Är det så att i stora invandrargrupper så är föräktenskapliga-, utomäktenskapliga- och/eller homosexuella sexrelationer förenat med livsfara?
Är det så att muslimska friskolor har chartrade bussar för skolbarnen, trots att de ska bara från Bromma till Tensta, för att de inte ska riskera att få kontakt med västerländska värderingar?
Är det så att ingen levande människa har sett en slöjbeklädd kvinna hand i hand med vare sig en annan kvinna eller en svensk man?
Är det så att tusentals barn från mellanöstern varje år först ut ur landet över sommaren och att traditionella vänsterorganisationer likt Rädda Barnen och Röda Korset rapporterar om detta varje vår och att dessa barn råkar ut för sådant som svenska barn slipper?

Det är ren jävla lögn att påstå att något europeiskt eller västerländskt samhälle har ens i närheten av liknande kvinnosyn som de vi nu diskuterar. Där i ligger problemet, ingen annastans. Tro heller inte att det går att lösa, så här är läget och fråghan är om vi vill ha traditionerna i Sverige. Jag röstar nej om jag får välja. Att tro att man kan ändra tusenåriga traditioner med lite SFI och Medborgarskola, ja det är mer än lovligt naivt.

Det är bara fakta, don't shoot the messenger. :)

Det där är ju en sådan där sjuk liberal myt som ni älskat att sprida som får en att vilja lägga sig på rygg och sprattla.
Om du är rädd för din pojkvän eller inte vet i och för sig inte jag men bara för att de flesta våldtäkter begås, enligt gängse propaganda/statistik, av pojk- eller ex pojkvän så betyder det int eatt någon ska vara rädd för sin pojkvän automatiskt. Det är som att vara rädd för lungcancer fast man inte röker, det är ju statistiskt sett en vanlig cancer. Ja, men låt bli våldtäktspojkvänner alt. cigaretter så är risken minimal å andra sidan.

Man behöver inte vara rädd för sin pojkvän per automatik, men faktum kvarstår att det ÄR som jag säger.

Mer relevant jämförelse än cigaretter: Folk är fortfarande rädda för Cola Light för att det kan ge cancer, för det har stått i tidningen FacktIskT!!! (Trots att ex aspartam är ett av de mest studerade tillsatserna och inga samband mellan det och cancer har upptäckts. Inte heller någon boom av aspartamcancer finns...)
Vad folk däremot glömmer är att hjärt och kärlsjukdomar dödar dubbelt så många som cancern totalt, vilket är bevisat flera ggr om, och det är ffa övervikt som är orsaken. Sedan fortsätter de att dra i sig reguljär Cola med övervikt som följd...

Rädda för fel saker, ja.

I övrigt, det som jag inte citerade, är mycket bra skrivet och jag håller med dig till fullo.

Man behöver inte vara rädd för sin pojkvän per automatik, men faktum kvarstår att det ÄR som jag säger.

Mer relevant jämförelse än cigaretter: Folk är fortfarande rädda för Cola Light för att det kan ge cancer, för det har stått i tidningen FacktIskT!!! (Trots att ex aspartam är ett av de mest studerade tillsatserna och inga samband mellan det och cancer har upptäckts. Inte heller någon boom av aspartamcancer finns...)
Vad folk däremot glömmer är att hjärt och kärlsjukdomar dödar dubbelt så många som cancern totalt, vilket är bevisat flera ggr om, och det är ffa övervikt som är orsaken. Sedan fortsätter de att dra i sig reguljär Cola med övervikt som följd...

Rädda för fel saker, ja.

I övrigt, det som jag inte citerade, är mycket bra skrivet och jag håller med dig till fullo.

Neurosedyn var inte heller ett dugg farligt. Ända tills man kom på att det var direkt dåligt, på helt nya och spännande plan.

Finns nog ganska många sofistikerade misshandelsfall begångna av svensson med.

Det är bara fakta, don't shoot the messenger. :)

Jag tycker hederskultur är en sjukt avskyvärd företeelse och därför håller jag, gud förbjude, med Markus i det mesta han skriver i sitt senaste inlägg.

hedersvåld/mord är en företelse som innebär ytterligare ett par försvårande omständigheter jämfört med "vanligt svenssonvåld" i hemmet... Därför har jag tidigare sagt att jag gärna ser att "heder" räknas som en försvårande omständighet på precis samma sätt som "hatbrott" ses som värre än vanlig misshandel....

Däremot slås det fortfarande ihjäl i runda slängar trettio kvinnor per år i Sverige och bara en liten del av dessa är offer för "hedersvåld" i ordets rätta bemärkelse ( typ balkong och syra-offer)... Därför har jag svårt att se hur hedersvåld och dess utövare kan vara "det största problemet sverige har" som vissa SD-anhängare hävdar... hade de sagt "kvinnovåld" hade jag kunnat sympatisera men när man enbart fokuserar och adresserar hedersvåldet i sin argumentation och retorik och utelämnar "vanligt kvinnovåld" blir vurmandet för utsatta kvinnor ganska genomskinligt då det egentligen snarare handlar om svartmålande av vissa grupper.

Så, jag håller med markus rörande hedersvåld vs. "vanligt svenssonvåld" men håller med juha01 när han påpekar att våld mot kvinnor är ett större problem än det som begränsas till balkonghoppare och syraoffer.

Efter nästan ett dygn är väntan över och vi har äntligen fått veta vad korvgubbe tycker i frågan.
Äntligen kan man koppla ner sig och få lite vila, jag har suttit och f5:at sedan igår kväll.

Rädda för fel saker, ja.

Dom sötningsmedel som används i lightdrycker har en del andra dåliga effekter även om dom inte är cancerframkallande i dom doser som man normalt får i sig när man dricker dom.
Sen smakar lightläsk apa men det är en annan fråga.

På grund av att dessa ämnen har kemiska strukturer vilka gör att det fäster på samma receptorer som socker (Det är delvis därför som smakar sött) så ger dom en viss insulinrespons utan att man har något socker åt insulinet att ta hand om. Detta leder i sin tur till att man får ett ökat sug efter sötsaker och snabba kolhydrater som ju är dåligt. Dessutom kommer insulinöverskottet att göra att man i högre grad lagrar på sig det fett man får i sig med maten. Insulin som inte får socker att ta hand om lagrar istället upp fett i cellerna.
Och ja. Det har påvisats i studier att aspartam m.fl sötningsmedel gynnar uppkomsten av ätstörningar.

I fallet med dom som blir feta av att dricka mycket läsk är det stora problemet knappast att dom inte dricker lightläsk utan att dom dricker läsk.
Coca Cola innehåller för övrigt fosforsyra som inte är direkt gynsam för kalkhalten i skelettet. (Nu underdrev jag ganska kraftigt)
I fråga om just sockermängd så är ett glas läsk och ett glas apelsinjuice likvärdigt. Men ingen säger att man blir fet av att dricka juice.

Men jag håller med om att folk är rädda för fel saker. Folk dricker lightläsk av rädsla för att vanlig läsk är så hemskt och samtidigt vräker dom i sig skitmat och godis.
Jag hävdar att skräpmaten är sen större hälsofara än att folk väljer vanlig läsk framför lightläsk.
Personligen skulle jag aldrig röra lightläsk men har trots detta fullständigt normala värden på kolesterol och blodsocker. Detta för att jag inte dricker helt sjuka mängder läsk eller stoppar i mig ohyggliga mängder skräpmat.

Coca Cola innehåller för övrigt fosforsyra som inte är direkt gynsam för kalkhalten i skelettet. (Nu underdrev jag ganska kraftigt)

:fakta
Min kusins pappa blev akut cocacolaförgiftad då han jobbade som polis under FN-mandat i kosovo och hamnade på sjukan. Då cola kostade hälften av vad flaskvattnet kostade så bälgade de litervis cola om dagen med akut förgiftning som följd. Han blev försurad helt enkelt....

Så nu back to topic. :backontop

Ja, men det är ju kopplat till ett visst beteende så om man låter bli våldtäktspojkvänner så går man fri så att säga.
Eller skulle du säga att du är mer oroad för att din mamma ska bli slagen och våldtagen av din pappa än något mindre sannolikt statistiskt sett, t.ex. att bli våldtagen i en park?

När min mamma är ute och ränner sent på kvällarna så hoppas jag i alla fall på att hon ska klara kvällen mer än jag gör när hon och pappa tittar på en film hemma.

Statistik blir tramsig om man inte kopplar den till verkliga förhållanden.

För övrigt är det för jävligt att vi är så överens att vi var tvungna att hitta något annat att vara oense om. :gnissla

Kan inte Chwbacca eller någon sådan återinträda i OT? :(

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back