+ och - Hornet 900

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Sugen på att byta till en Hornet 900
Finns det någon som har erfarenhet av denna?

+ och - hade varit intressant.
 
Plus:

Relativt billig försäkring
Fartkänsla
Coola rör

Minus:

Fjädring som en hoppborg
Klen motor (retuned, som de kallar det)
Halvful
 
Mattias skrev:

Klen motor (retuned, som de kallar det)
Klen motor beror väl lite på vilka hojar man jämför med?

Om man jämför med supersporthojar så är den ju "klen", men jämför man med hojar i samma segment som tävlar om samma kunder, t.ex med nya Ducati 1000 så har ju Hondan drygt 20 hästar mer och högre vridmoment. Jämför man med Suzuki Bandit så verkar siffrorna vara hyffsat jämna men Hondan har ändå 10 hästar mer i effekt.

Fazer 1000 är ju också antagligen en direkt konkurrent till Hondan och den klår ju Horneten ganska duktigt när det gäller effekt, men det är ju inte så konstigt med Fazerns R1-motor :). Fazern lär dock vara betydligt dyrare och försäkra och är dyrare i inköp (ca 10 papp).

Nu är jag inte så jättebevandrad bland olika hojmodeller, men när jag provkörde en Hornet 900 så tyckte då jag att det var rejält drag i motorn. Accelerationen var mycket tillfredsställande :) 110 hästar på 218 kg fulltankat räcker åtminstone för att ge mig en smil på läpparna :)
 
Last edited:
Klen motor är väl att ta i.
Det är ju ingen räser.
110 hk, tycker du det e klent?

Horneten har ju ett klart övertag när det gäller försäkringen.
Susab har givit mig ett bud på 6800kr hel/hel. (28 år)
Fazer är MYCKET dyrare för mig.
Lite orolig för att det blir jobbigt att köra kåplöst nu när man är van att köra med kåpa.
Sedan att BIKE tyckte att den va jävligt busig att köra gör ju inte saken sämre.

Måste få tag på en demo hoj, så man kan provköra lite.
 
Håller med Mattias på alla punkter, hojen är rolig att svänga med men saknar motor och eftersom man sitter som man gör så känns det som att köra min gamla Dominator på anabola. Felvisningen på hastighetsmätaren är ju rätt enorm så man tror att det går bättre än vad det gör. Men som sagt, en trevlig bekantskap när det svänger!
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Håller med Mattias på alla punkter, hojen är rolig att svänga med men saknar motor
Snälla snälla. Förklara då för en tydligen okunnig idiot vilken motor Horneten saknar? På vilket sätt är 110 hästar för lite för en hoj av Hornetens typ?

Vad hade du sett som idealmotor? En turbomatad och vråltrimmad tusenkubikare på en 300 hästar?
 
sgtpepper skrev:
Snälla snälla. Förklara då för en tydligen okunnig idiot vilken motor Horneten saknar? På vilket sätt är 110 hästar för lite för en hoj av Hornetens typ?

Vad hade du sett som idealmotor? En turbomatad och vråltrimmad tusenkubikare på en 300 hästar?

Jag pratar inte om nån speciell typ, utan generellt. För mig är en Hornet för klen, och man skulle ju ge sin åsikt. Att man igentligen inte behöver mer än 100 hästar i vilken hoj man än tar är en annan sak, men jag tillhör dem som vill ha lite pulver i maskin.
 
Mattias skrev:
Plus:

Relativt billig försäkring
Fartkänsla
Coola rör

Minus:

Fjädring som en hoppborg
Klen motor (retuned, som de kallar det)
Halvful


Halvful? Snarare sjukt snygg.

Jag har hört att den ska vara betydligt "tyngre" och osmidigare än vad 600an är.

Försäkringen är riktigt billig på Susab, 7600:- 26år sthlm.
 
Får väl vänta o se vad jag tycker, svårt att tänka mig att den känns slö.
Honda Center här i HBG får inte någon demo hoj förrän i början av April.

Tack för tipset om AVA, men lite långt att åka för en provtur.

Prestanda enligt BIKE.

0-400m : 11,47s
Toppfart: 227 km/h
Vrid 92 Nm

som jämförelse

Speed Triple.

0-400m: 11,97s
Toppfart: 213 km/h
Vrid: 100 Nm
 
Det beror såklart på vad man är van vid. Åker man R1 känns en Hornet klen, åker man SV650 känns den rapp som f*n. Det är ju du som ska åka på den, så provkör och bilda dig en egen uppfattning.

Eisbaer: Den ÄR halvful, fråga mig. ;)
 
Jag tycker att horneten e lite riktigt snygg...

men den grymmaste naken hojen är ändå kawas z1000 :fakta
 
Mattias skrev:
Det beror såklart på vad man är van vid. Åker man R1 känns en Hornet klen, åker man SV650 känns den rapp som f*n. Det är ju du som ska åka på den, så provkör och bilda dig en egen uppfattning.

Eisbaer: Den ÄR halvful, fråga mig. ;)

Du är halvful. :crash

:rodnar
 
eisbaer skrev:

Jag har hört att den ska vara betydligt "tyngre" och osmidigare än vad 600an är.
Jag har inte testat 600:an, men jag undrar om det skiljer så värst mycket, det är som jag förstått det i princip samma ram. 600:an väger iofs 20 kilo mindre, men jag tyckte att 900:an var väldigt följsam och väldigt kvick i svängarna.

Mattias skrev:

Det beror såklart på vad man är van vid. Åker man R1 känns en Hornet klen, åker man SV650 känns den rapp som f*n.

Jo, det är ju sant. Jag är van vid dryga 80 hästar och betydligt lägre vridmoment, så för mig kändes den jävligt rapp :)

För min del blir det en Hornet 900 till våren.
 
Har bara hört gott om den, som sagt vissa kan tycka den är slö, men det beror ju på vad man är van vid. SUSAB har bra försäkring på den. Precis som med min X-11.
 
jag kör hornet 600 o jag tycker den var kanon som första hoj. är nu sugen på att köpa en hornet 900.

För mig så räcker effekten på 900an gott, har jag bara provkört den lite lätt. Men blev förtjust i den direkt.

Den är jäkligt smidig o lättkörd 900an.

Så inte tror jag du kommer bli besviken på effekten inte. Visst nån dag tröttnar man nog på en 900 också.


Tolf
 
Denna är ju ganska fet....
 

Bifogat

  • 900.jpg
    900.jpg
    52.8 KB · Visningar: 316
Angående effekten så lär det räcka ett bra tag med 110 hk.
Jag är ju van vid SV som har ca 75.
Horneten är säkert rena rymdraketen i jämförelse.
 
Susab har väl höjt premien på hornet 900?
Läste på bike.se att flera fått dubblade premier i år.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top