Obotligt smällande

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
I början när jag köpte hojen (wr450 -03) så smällde det inget alls när man släppte gasen. Satte på ett slipon och körde och det smälde inget då heller men sen sattes originaldämparen dit igen och sen dess har den smällt (sen i somras). Det säger verkligen PANG. Har testat med allt för att få det att sluta. Läcker ingenting i varken insuggummit eller krök. Ventilerna står rätt. Förgasaren har 48 i lågfartsmunstyckeoch 160 i högfart, dvs original. Har testat att tejpa igen luftburken för att få den att gå fetare men det hjälper inte. Har tagit bort luftburkskåpan så att den går magrare men det hjälper inte heller. Har testat med både choken och varmstartsknappen samt skruvat på luftskruven till förgasaren men den bara fortsätter att säga PANG. Alla mina idéer är nu slut. Måste ha hjälp.

supermoppe skrev:
2553237 I början när jag köpte hojen (wr450 -03) så smällde det inget alls när man släppte gasen. Satte på ett slipon och körde och det smälde inget då heller men sen sattes originaldämparen dit igen och sen dess har den smällt (sen i somras). Det säger verkligen PANG. Har testat med allt för att få det att sluta. Läcker ingenting i varken insuggummit eller krök. Ventilerna står rätt. Förgasaren har 48 i lågfartsmunstyckeoch 160 i högfart, dvs original. Har testat att tejpa igen luftburken för att få den att gå fetare men det hjälper inte. Har tagit bort luftburkskåpan så att den går magrare men det hjälper inte heller. Har testat med både choken och varmstartsknappen samt skruvat på luftskruven till förgasaren men den bara fortsätter att säga PANG. Alla mina idéer är nu slut. Måste ha hjälp.

Läckage mellan grenrör och ljuddämpare?

Ljuddämparullen är slut..

supermoppe skrev:
2553296 Nope, inte det minsta!
En ljuddämpare tagen från en pansarvagn tar aldrig slut. :fakta

Startar den lätt? Jag menar, kan det vara en ventil som är otät?

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2553304 Startar den lätt? Jag menar, kan det vara en ventil som är otät?

/J
Den är väldigt lättstartad. Bytte kolv direkt när jag köpte hojen och då kollades dessutom om det fanns något läkage men det var så tätt det kunde bli.

supermoppe skrev:
2553329 Den är väldigt lättstartad. Bytte kolv direkt när jag köpte hojen och då kollades dessutom om det fanns något läkage men det var så tätt det kunde bli.
Ok. Hm..
Om inte smällandet blir bättre ens när du fetar upp tomgångsblandningen med blandskruv och/eller choke som du skriver. Ja då vill man gärna tro att det är luftläckage i avgassystemet eller i insugsgummit. Har du testat att spraya startgas runt insugsgummit med motorn på tomgång, går varvtalet upp så är det som regel någon läcka. Samt provat att med motorn igång hålla för avgasröret och lystnat efter läckor i detsamma?

Jörgen Karlsson skrev:
2553341 Ok. Hm..
Om inte smällandet blir bättre ens när du fetar upp tomgångsblandningen med blandskruv och/eller choke som du skriver. Ja då vill man gärna tro att det är luftläckage i avgassystemet eller i insugsgummit. Har du testat att spraya startgas runt insugsgummit med motorn på tomgång, går varvtalet upp så är det som regel någon läcka. Samt provat att med motorn igång hålla för avgasröret och lystnat efter läckor i detsamma?
Hhmmm, har försökt söka efter läckor men aldrig hållt för och testat. Startgas har jag provat på insug men det hände inget.

Last edited:
supermoppe skrev:
2553367 Hhmmm, har försökt söka efter läckor men aldrig hållt för och testat.
Jo jag läste att du hade gjort det, du har ju koll minns jag. Men man kan ju ofta höra bättre om man håller för handen ett kort tag och lyssnar lite.
Är avgassystemet tätt, toppen ok och blandingen ok så vete f vad det kan vara :va...

Jörgen Karlsson skrev:
2553373Är avgassystemet tätt, toppen ok och blandingen ok så vete f vad det kan vara :va...
Det är ju det som är det konstiga, allt verkar helt OK men ändå så kan moppen inte uppföra sig. Ofta brukar det bara komma en eller två riktigt höga smällar och sen lite småblödder, högre än vad det brukar låta med öppna ljuddämpare. Folk som åker bakom säger att det är öronbedövande. Är det nån fara, eller ska man bara strunta i det och låta den smälla?

supermoppe skrev:
2553367 Hhmmm, har försökt söka efter läckor men aldrig hållt för och testat. Startgas har jag provat på insug men det hände inget.
Du vet väl att temperaturen ute har betydelse......just nu -2 o min 525:a går snålt o smäller som satan.....bara o bestycka upp,luft/bränsleskruv räcker inte till.../Peter

andersbrink skrev:
2553418 Vem bryr sig om hur det låter i avgasröret på gasavslag? Huvudsaken hojen går bra MED gaspådrag.

Haha! Helt klart.
Jag har fått lika många frågor motardmänniskor hur de ska FÅ hojen att smälla på avslag som frågor hur de ska få stopp på det. Kanhända läge för lite hojbyten i motardlägret. :hihi

supermoppe skrev:
2553396 Det är ju det som är det konstiga, allt verkar helt OK men ändå så kan moppen inte uppföra sig. Ofta brukar det bara komma en eller två riktigt höga smällar och sen lite småblödder, högre än vad det brukar låta med öppna ljuddämpare. Folk som åker bakom säger att det är öronbedövande. Är det nån fara, eller ska man bara strunta i det och låta den smälla?
Har förresten munstycken på lager .....kom förbi o låna o prova så ser man vad som händer.. :)

andersbrink skrev:
2553418 Vem bryr sig om hur det låter i avgasröret på gasavslag? Huvudsaken hojen går bra MED gaspådrag.
Så det är ingen fara alltså? Den går ruggit bra måste jag säga om man tex. man jämför mot andra som har öppna ljuddämpare.

Jörgen Karlsson skrev:
2553432 Haha! Helt klart.
Jag har fått lika många frågor motardmänniskor hur de ska FÅ hojen att smälla på avslag som frågor hur de ska få stopp på det. Kanhända läge för lite hojbyten i motardlägret. :hihi
Med sliponet smäller det inte det minsta. :va

tede-77 skrev:
2553424 Du vet väl att temperaturen ute har betydelse......just nu -2 o min 525:a går snålt o smäller som satan.....bara o bestycka upp,luft/bränsleskruv räcker inte till.../Peter
Smällde lika mycket när det var 30 grader ute. Och det var just fetare bestyckning jag försökte "simulera" genom att tejpa igen luftburken.

Flottören?

supermoppe skrev:
2553396 Det är ju det som är det konstiga, allt verkar helt OK men ändå så kan moppen inte uppföra sig. Ofta brukar det bara komma en eller två riktigt höga smällar och sen lite småblödder, högre än vad det brukar låta med öppna ljuddämpare. Folk som åker bakom säger att det är öronbedövande. Är det nån fara, eller ska man bara strunta i det och låta den smälla?

Har du kollat flottören?

Saxar lite ur en tråd från ett amerikanskt forum:

"Backfire when comming off the throttle from high R's (especially if you grab a hand full of brakes) is common if you have your floats set high (higher level of liquid gas in the bowls). when you come down off the R's and dive the front, the gas sloshes forward and may give you a little spit through the pilot jet. This is dumping raw gas into the cylinder with the air closed off (throttle butterfly shut). The raw gas doesn't combust very well but will flash to vapors inside the hot cylinder and then be dumped out into the exhaust header where it will find some still burning exhaust from one of the other cylinders and "bang" you get a back fire. If you didn't adjust your float height when you rejetted, you need to. If you did and you are still haveing the back fire problem, go another .5 to 1.0 mm lower and see if this fixes things. I think you will always have a little "ping ping ... ping" when you let off from high R's but a real "bang" or two should be able to be gotten rid of by adjusting float height."

Hela tråden hittar du under: http://www.sportbikerider.us/cfbb/index.cfm?page=topic&topicID=116

supermoppe skrev:

Är det så starka smällar att det är öronbedönavde med den trånga originalburken så kan den nog spricka med tiden. Jag minns vilken trång mynning det var på den när du körde på Rörken. För motorn är det dock sannolikt ingen fara.

Prova med ett större tomgångsmunstycke om du inte finner några läckor!
Munstycken är ju mycket billigt och enkelt.

Flottörhöjden i inlägget ovan är klokt att kolla också. På många förgasar så suger tomgångsmunstycket grundare i flottörhuset än huvudmunstycket.
Tycker jag...

Mvh
J

Last edited:
niekh skrev:
2553448 Har du kollat flottören?

Saxar lite ur en tråd från ett amerikanskt forum:

Engelsk text...

Hela tråden hittar du under: http://www.sportbikerider.us/cfbb/index.cfm?page=topic&topicID=116
Jag är helt värdelös på engelska men kanske kunde snappa in nånting. I det exemplet så var det väl flercylindriga hojar? Kan det vara samma på min encylindriga. Ska man alltså sänka flötörnivån?

Jörgen Karlsson skrev:
2553452 Är det så starka smällar att det är öronbedönavde med den trånga originalburken så kan den nog spricka med tiden. Jag minns vilken trång mynning det var på den när du körde på Rörken. För motorn är det dock sannolikt ingen fara.

Prova med ett större tomgångsmunstycke om du inte finner några läckor!
Munstycken är ju mycket billigt och enkelt.

Flottörhöjden i inlägget ovan är klokt att kolla också. På många förgasar så suger tomgångsmunstycket grundare i flottörhuset än huvudmunstycket.
Tycker jag...

Mvh
J
När jag köpte hojen så var det sprickor som gick från två svetsar på ljuddämparen. Dessa svetsades senare. Kollade nu och det har spruckit igen, man ser att det har blivigt lite svart runt om sprickorna. Men jag tror inte det beror på det eftersom det smällde lika mycket när dom var nysvetsade. Får se till att få dom svetsade igen och se (höra) om det blir nån skillnad. Finns ingen annan stans på systemet där det ser ut att ha läckt ut avgaser.

supermoppe skrev:
2553616 När jag köpte hojen så var det sprickor som gick från två svetsar på ljuddämparen. Dessa svetsades senare. Kollade nu och det har spruckit igen, man ser att det har blivigt lite svart runt om sprickorna. Men jag tror inte det beror på det eftersom det smällde lika mycket när dom var nysvetsade. Får se till att få dom svetsade igen och se (höra) om det blir nån skillnad. Finns ingen annan stans på systemet där det ser ut att ha läckt ut avgaser.

Börja bara med att kolla att flottörnivån står enligt boken, ändra inget om så är fallet.

Vad jag menade med sprickor i din trånga orginalljudämparburken var mer att jag gissade att den ev skulle kommer att spricka. Dvs att det är ett symptom på de kraftiga smällarna. Luftläckage så långt bak i systemet tror jag inte ska ställa till med så kraftiga smäll som du beskriver.

Tycker jag.

/J

För en såpass ny mc kan väl inte ha mekanisk tändförställning/centrifugalregulator? För i så fall...

Kollat tändtidpunkt? Du verkar ju ha full koll så det har du väl...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman