Obotligt smällande

Jörgen Karlsson skrev:
2554354 Börja bara med att kolla att flottörnivån står enligt boken, ändra inget om så är fallet.

Vad jag menade med sprickor i din trånga orginalljudämparburken var mer att jag gissade att den ev skulle kommer att spricka. Dvs att det är ett symptom på de kraftiga smällarna. Luftläckage så långt bak i systemet tror jag inte ska ställa till med så kraftiga smäll som du beskriver.

Tycker jag.

/J
Sprickorna sitter på ljuddämparen på röret som är anslutet till kröken men eftersom det var sprickor där när jag köpte hojen och att den då inte sköt något så tror inte jag heller på det. Har funderingar på att byta lågfartsmunstycke men det känns ju inte heller rätt eftrsom det har fungerat förrut, i så fall möjligtvis för att det börjar bli kyligare ute. Kan väl beskriva lite mer för att få lite fler ledtrådar. När den "gick bra" förrut så kunde det komma en smäll men det var väldigt sällan när man tex, pressade hårt på bana. Man ligger på lite högre varv och släpper gasen, det börjar inte smälla på än gång utan den går rent och fint ner i varv till en början men sen kommer en megaknall och efter det följer lite lägre knallar och normal bludrande.

Motorn gick även dåligt i somras från och till när man körde, den bludrade en massa ibland när man släpte gasen, var svårstartad och hade ingen tomgång. Problemet visade sig vara att dreneringsburken till förgasarslangarna var fylld och slangarna kunde inte lufta ordentligt. Den gick troligtvis för snålt pga det, kan tex. ventilerna ha tagit skada av detta när den går bra och är väldigt lättstartad? Bytte samtidigt stift iom. det bekymret men minns inte om det var efter det den började bluddra. Man blir bara mer och mer snurrig ju mer man funderar...

supermoppe skrev:
2554488 Sprickorna sitter på ljuddämparen på röret som är anslutet till kröken men eftersom det var sprickor där när jag köpte hojen och att den då inte sköt något så tror inte jag heller på det. Har funderingar på att byta lågfartsmunstycke men det känns ju inte heller rätt eftrsom det har fungerat förrut, i så fall möjligtvis för att det börjar bli kyligare ute. Kan väl beskriva lite mer för att få lite fler ledtrådar. När den "gick bra" förrut så kunde det komma en smäll men det var väldigt sällan när man tex, pressade hårt på bana. Man ligger på lite högre varv och släpper gasen, det börjar inte smälla på än gång utan den går rent och fint ner i varv till en början men sen kommer en megaknall och efter det följer lite lägre knallar och normal bludrande.

Motorn gick även dåligt i somras från och till när man körde, den bludrade en massa ibland när man släpte gasen, var svårstartad och hade ingen tomgång. Problemet visade sig vara att dreneringsburken till förgasarslangarna var fylld och slangarna kunde inte lufta ordentligt. Den gick troligtvis för snålt pga det, kan tex. ventilerna ha tagit skada av detta när den går bra och är väldigt lättstartad? Bytte samtidigt stift iom. det bekymret men minns inte om det var efter det den började bluddra. Man blir bara mer och mer snurrig ju mer man funderar...

Knackade du stiftet till rätt gap enligt boken innen du monterade det?
Nej jag tror inte du kan ha en bränd ventil, en encylindrig motor blir svårstartad och får problem med tomgång mm så fort det blir otätt.

G-L skrev:
2554398 För en såpass ny mc kan väl inte ha mekanisk tändförställning/centrifugalregulator? För i så fall...

Kollat tändtidpunkt? Du verkar ju ha full koll så det har du väl...
El är min absolut svagaste sida men det är väl TPS:n på förgasaren som har med detta att göra? Ska försöka mäta så att den lämnar rätt ohmvärden enligt serviceboken.

Jörgen Karlsson skrev:
2554514 Knackade du stiftet till rätt gap enligt boken innen du monterade det?
Nej jag tror inte du kan ha en bränd ventil, en encylindrig motor blir svårstartad och får problem med tomgång mm så fort det blir otätt.
Nej, jag antog att stiftet har rätt gap från början. Får ta ut det och mäta. Får leta reda på vad det ska vara för gap och justera in det om det behövs.

supermoppe skrev:
2554626 Nej, jag antog att stiftet har rätt gap från början. Får ta ut det och mäta. Får leta reda på vad det ska vara för gap och justera in det om det behövs.

Kolla det, när man tar stiften ur kartongen kan det stå hipp som happ. Olika motorer olika gap.

/J

supermoppe skrev:
2555179 Förgasaren är rengjord och stiftet har jag kört både hårt och länge med.

Har du haft isär membranet till accpumpen.
Det är standard att det kommer in fukt där och då börjar den smälla.
Samt att bestycka upp och finlira på bränsleskruven.

Henco_norr skrev:
2555268 Har du haft isär membranet till accpumpen.
Det är standard att det kommer in fukt där och då börjar den smälla.
Samt att bestycka upp och finlira på bränsleskruven.
Hade isär allt i somras och rengjorde men det skadar ju inte att testa göra det igen. Sitter ett 48 lågfart nu, funderar på att sätta i ett 52 nu när det börjar bli vinter, vad tros om det? Ska även sätta i ett 165 högfart inför vintern men högfarten borde ju inte ha med smällandet att göra känns det som. Men jag börjar misstänka mer och mer som ni andra att stiftet kan vara orsaken så det får väl bli ett nytt sånt också så får man bort ännu en tänkbar felkälla.

supermoppe skrev:
2555290 Hade isär allt i somras och rengjorde men det skadar ju inte att testa göra det igen. Sitter ett 48 lågfart nu, funderar på att sätta i ett 52 nu när det börjar bli vinter, vad tros om det? Ska även sätta i ett 165 högfart inför vintern men högfarten borde ju inte ha med smällandet att göra känns det som. Men jag börjar misstänka mer och mer som ni andra att stiftet kan vara orsaken så det får väl bli ett nytt sånt också så får man bort ännu en tänkbar felkälla.

Ja prova rengöra igen. Du vet väl vilket membran jag menar. Högfarten brukar påverka ganska mycket.
Har för mig att jag åkte på runt 175 på vintern i yzf:en.

Henco_norr skrev:
2557057 Ja prova rengöra igen. Du vet väl vilket membran jag menar. Högfarten brukar påverka ganska mycket.
Har för mig att jag åkte på runt 175 på vintern i yzf:en.
Sitter ju annan avgaskam samt öppnare ljuddämpare mm. i YZan så bestyckningen ska ju vara lite högre än i WRn. Men vad kör du med för lågfartsmunstycke och byter du det för vintertid? Här är en intressant bestyckningsbild från manualen:

1. Pilotskruv (eller vad man nu ska kalla den?)
2. Lågfartsmunstycke
3. Nål
4. Högfartsmunstycke

Bifogat

• bestyckning.jpg
    bestyckning.jpg
    90.5 KB · Visningar: 49
Minns inte vad jag brukar göra med lågfarten, tror inte jag bytt det. bara justerat blandskruven.
smäller den när du står i friläge och slår full gas och släpper, eller är det bara när du kör och släpper gasen den smäller?

Henco_norr skrev:
2557230 Minns inte vad jag brukar göra med lågfarten, tror inte jag bytt det. bara justerat blandskruven.
smäller den när du står i friläge och slår full gas och släpper, eller är det bara när du kör och släpper gasen den smäller?
Det är bara när man kör och släpper gasen som det smäller.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg