obokad webadress, vad säger namnägaren?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har hittat en ledig webadress, som ett stort företag inte reggat.

kan jag regga den? tekniskt sett.
kan ägaren till "namnet" stoppa mig?

är de gyllenedagarna när folk bokade och sedan fick betalt för sånt här över?

R2 skrev:
2698722 har hittat en ledig webadress, som ett stort företag inte reggat.

kan jag regga den? tekniskt sett.
kan ägaren till "namnet" stoppa mig?

är de gyllenedagarna när folk bokade och sedan fick betalt för sånt här över?

Ja, du kan regga den, och dom kan anmäla dig till en skiljenämd som avgör om företaget har "rättighet" till namnet, där kommer du förlora, så nej, du kan inte sälja det till företaget för massa cash.

http://www.iis.se/tvistlosning/tvistlosning.shtml?lang=sv

AGE skrev:
2698738 Ja, du kan regga den, och dom kan anmäla dig till en skiljenämd som avgör om företaget har "rättighet" till namnet, där kommer du förlora, så nej, du kan inte sälja det till företaget för massa cash.

http://www.iis.se/tvistlosning/tvistlosning.shtml?lang=sv
då kanske man ska vara juste kille och upplysa dom om det ist..

det du beskriver gör det med andra ord omöjligt att boka andras domännamn!?

dock så är det väl fullt möjligt att boka namn som man tycker kan bli användbara framöver, som www.slutaknarka.nu
men www.sporthoj2.se det går inte va? iom att herr cedergren troligen varit smart och reggat sitt företag hos prv eller skattemyndigheten.

Last edited:
Strongliquid skrev:
2698752 Gäller det bara .Se adresser?

Det är nog upp till ansvariga i varje land, men jag räknar med att det finns i de flesta civiliserade länderna, och lyckas du regga sporthoj.kp (nord korea) så tror jag inte swedie kommer ta illa upp. :tungan

R2 skrev:
2698759 då kanske man ska vara juste kille och upplysa dom om det ist..

det du beskriver gör det med andra ord omöjligt att boka andras domännamn!?

dock så är det väl fullt möjligt att boka namn som man tycker kan bli användbara framöver, som www.slutaknarka.nu
men www.sporthoj2.se det går inte va? iom att herr cedergren troligen varit smart och reggat sitt företag hos prv eller skattemyndigheten.

Grejen är att du kan regga precis vad du vill, OM någon känner att det är deras domännamn så kan dom göra en ansökan (kostar 10k) så får skiljenämden avgöra vem som har "mest rättighet" till namnet.
Så du kan använda dig av sporthoj2.com så länge swedie inte bryr sig, om han inte vill att du ska använda det så kan han då ansöka om att ta över det.

Kan nämnas att det hänger ganska mycket på vem som ansöker, känner jag att jag har rätt till ett domännamn så kommer jag troligtvis förlora eftersom jag är bara en person, skulle volvo däremot tycka att volov.se är deras kommer dom troligtvis vinna eftersom det är likt deras namn och dom är kända.

Last edited:
AGE skrev:
2698779 Det är nog upp till ansvariga i varje land, men jag räknar med att det finns i de flesta civiliserade länderna, och lyckas du regga sporthoj.kp (nord korea) så tror jag inte swedie kommer ta illa upp. :tungan

Grejen är att du kan regga precis vad du vill, OM någon känner att det är deras domännamn så kan dom göra en ansökan (kostar 10k) så får skiljenämden avgöra vem som har "mest rättighet" till namnet.
Så du kan använda dig av sporthoj2.com så länge swedie inte bryr sig, om han inte vill att du ska använda det så kan han då ansöka om att ta över det.

Kan nämnas att det hänger ganska mycket på vem som ansöker, känner jag att jag har rätt till ett domännamn så kommer jag troligtvis förlora eftersom jag är bara en person, skulle volvo däremot tycka att volov.se är deras kommer dom troligtvis vinna eftersom det är likt deras namn och dom är kända.
ok, låter vettigt.

dock så skulle jag ju då kunna "kosta" swedie 10000:- genom den ansökan han får göra, och erbjuda att släppa det för ett lägre pris. (eller faller kostnaden på den som får ge sig sen?)

tack för svaret.
och Swedie, har inga planer på att jävlas med dig :pannkyss

Last edited:
R2 skrev:
2698802 dock så skulle jag ju då kunna "kosta" swedie 10000:- genom den ansökan han får göra, och erbjuda att släppa det för ett lägre pris. (eller faller kostnaden på den som får ge sig sen?)

Vinner du tvisten så får du tillbaka hälfen av pengarna, och i teorin så har du rätt, men det är ju inte alltid det blir så praktiskt, tvivlar på att, ett företag kommer köpa den av dig för att spara lite pengar. Dom 2-3k som dom skulle sparat kostar väl advokten i minuten endå, så det är väl kaffepengar.

AGE skrev:
2698837 Vinner du tvisten så får du tillbaka hälfen av pengarna, och i teorin så har du rätt, men det är ju inte alltid det blir så praktiskt, tvivlar på att, ett företag kommer köpa den av dig för att spara lite pengar. Dom 2-3k som dom skulle sparat kostar väl advokten i minuten endå, så det är väl kaffepengar.
just därför ett litet företag kanske skulle köpa en annan lösning, advokaten är för dyr.

nåväl, tack för svaret.

R2 skrev:
2698850 just därför ett litet företag kanske skulle köpa en annan lösning, advokaten är för dyr.

nåväl, tack för svaret.

Eller så reggar dom ett annat namn, och sen efter ett år när du insett att ingen vill köpa den så köper dom den när du inte har rättigheten längre.

Om man registrerar en domän som är väldigt lik ett stort företags & lägger upp exempelvis massa porr där så att folk som "tror" att de går in på det stora företagets websida blir "JeTtEräDddA", kommer inte företaget köpa upp domänen då?

Har för mig att jag har läst om folk som tjänar lite extra pengar på det viset :va

Kolla med Patent och Registreringsverket så får du nog klara besked..

Vet en (privatperson) som tog en beteckning som skulle användas av ett stort bolag (Mercedes) och fick rätt.... För bolaget inte hade reggat denna beteckningen. Det gäller ett märke/modell på en ganska lyxig bil. Han gick till PRV och tog det namnet och satte på sin regplåt... Nu kan inte Mercedes använda den beteckningen mer.... Den är hans och enbart hans

Edit: Kanske inte gäller webbaddresser

Last edited:
men han som reggade försäkringskassan.se och lade in massa pörr? han fick lite stålar har jag för mig...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg