Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Kombinerat bromssystem innebär väl att det funkar som på bilar, när man bromsar, så bromsar både bak och framhjulen. Dvs handbromsen aktiverar både fram och bakhjulsbroms och fotbromsen aktiverar bakbroms och frambroms.
Gissar att det blir tillverkare som skippar den ena. Blir ju billigare och uppfyller direktivet.
Det jag inte hittar är var man kan läsa om definitionerna?
Troligvis så letar jag ju inte på rätt ställe, för någonstans måste ju regelverket finnas på ett tydligt sätt.
Både när det gäller kraven, men även vad som avses med ett "kombinerat bromssystem".
Det som känns "baklänges" med att det skulle vara det som du beskriver, är att det är ju en mer komplicerad, och dyrare konstruktion än den traditionella med två skilda kretsar.
Och att man då skulle införa den konstruktionen på mindre och enklare farkoster?
Men någonstans borde allt detta finnas definierat i skrift, även att det är möjligt att bara förse hojen med ABS på framhjulet.
 
Kombinerade bromsar har min VFR, kallas för CBS. Ett helt mekaniskt och komplicerat system med trekolvsok.
 
Replik till dom som tyckte att det det var en bra idé att myndigheterna skall bestämma om jag ska kunna låsa mitt bakhjul eller ej när jag bromsar:
Jag känner lite igen det där på youtube klippet från våran Brummelisa
Har en känsla av att hon vill veta var hon har mig, Fårskallen är bäst i änden på kopplet.

Själv vill jag börja med bakbromsen för att sätta hojen och fortsätta med frambromsen om det inte är isigt eller gräs.
När bråttom båda samtidigt, och senast när det börjar slira lätta på bromsarna.
 
Jag känner lite igen det där på youtube klippet från våran Brummelisa
Har en känsla av att hon vill veta var hon har mig, Fårskallen är bäst i änden på kopplet.

Själv vill jag börja med bakbromsen för att sätta hojen och fortsätta med frambromsen om det inte är isigt eller gräs.
När bråttom båda samtidigt, och senast när det börjar slira lätta på bromsarna.
Kul sammanträffande :). Hundar ska veta att det inte är dom som bestämmer.

Men vuxna människorna som tycker det är bättre att politiker bestämmer åt dom gällande ABS, i stället för att fritt nyttja sitt eget omdöme har jag svårare att förstå.
 
Kul sammanträffande :). Hundar ska veta att det inte är dom som bestämmer.

Men vuxna människorna som tycker det är bättre att politiker bestämmer åt dom gällande ABS, i stället för att fritt nyttja sitt eget omdöme har jag svårare att förstå.
Då ska du inte skaffa en Pyrenee. (Det var barnen som gjorde valet, jag skyller ifrån mig.)
En boskapshund som normalt skyddar boskap och själv fattar beslut att gå till anfall vid hot. #
Men hon är personlig tränare och livvakt.
Och ska helst bo på landet för minsta störning på natten så går hon igång som en chihuahua.

# Har hänt två gånger, båda gångerna joggare som sprungit mot henne. Och en annan hundägare med St Bernhard har samma erfarenhet, joggare som springer rakt mot dig är en fara.
Hur det gått för joggarna ? Jo de har slängt sig åt sidan när hon går upp på bakbenen.
 
För att inte tala om hjälm!

-Freedom! :yoparty
Och kravet på använda Bilbälte ....
Mamma installerade Räddningskåren's (?) 4-punktsbälten i den Mercedes 180D hon köpte i mitten 1950-talet. Så jag har sedan barnsben varit van ha bälte i bil.
När 2-punktsbältena kom tyckte jag det var skräp. Jämfört med "vad vi hade hemma".
 
Det jag inte hittar är var man kan läsa om definitionerna?
Troligvis så letar jag ju inte på rätt ställe, för någonstans måste ju regelverket finnas på ett tydligt sätt.
Både när det gäller kraven, men även vad som avses med ett "kombinerat bromssystem".
Det som känns "baklänges" med att det skulle vara det som du beskriver, är att det är ju en mer komplicerad, och dyrare konstruktion än den traditionella med två skilda kretsar.
Och att man då skulle införa den konstruktionen på mindre och enklare farkoster?
Men någonstans borde allt detta finnas definierat i skrift, även att det är möjligt att bara förse hojen med ABS på framhjulet.

Ämnet!

Kolla vidarelänkarna i detta pressmeddelandet:


Här någonstans borde man kunna hitta den råa faktan.

Det låter orimligt med endast ABS fram.
Vad är det för hoj? Är den verkligen helfordonsgodkänd under EURO 5?

Mitt senaste hemsläp har både ABS, CBS OCH är fukking helfordonsgodkänd.
Jag sitter just och kollar på vilka kablar som kan klippas eller ledningar som re-routas.

Jag avskyr bilbromsar på MC mer än ABS.
 
Last edited:
Tvång och lagstiftning är alltid surt, oavsett vad det gäller. Mc-åkande är en speciell hobby och vi som ägnar oss åt detta vet oftast vad vi ger oss in på. Lagstiftningen behöver inte skydda denna grupp mot alla tänkbara risker. De som vill ta det säkra före det osäkra köper hojar med abs, andra inte. Låt oss själva göra det valet.
 
Ämnet!

Kolla vidarelänkarna i detta pressmeddelandet:


Här någonstans borde man kunna hitta den råa faktan.

Det låter orimligt med endast ABS fram.
Vad är det för hoj? Är den verkligen helfordonsgodkänd under EURO 5?

Mitt senaste hemsläp har både ABS, CBS OCH är fukking helfordonsgodkänd.
Jag sitter just och kollar på vilka kablar som kan klippas eller ledningar som re-routas.

Jag avskyr bilbromsar på MC mer än ABS.
Ja, har noll problem mer ABS på hojen (även om jag just nu testar att bara köra med ABS på framhjulet) men kombibromsar känns jäkligt mysko. Kanske om det är typ en maxiscooter, glidare, stora touringhojar eller liknande, men för allt annat tror jag inte det nödvändigtvis är en förbättring jämfört med dagens system.

Också märkligt om lagen funktionellt likställer ABS med kombibromsar? De gör ju helt olika saker och en hoj med enbart CBS känns mycket mindre säker än en med endast ABS.
 
Replik till dom som tyckte att det det var en bra idé att myndigheterna skall bestämma om jag ska kunna låsa mitt bakhjul eller ej när jag bromsar:

Jag känner lite igen det där på youtube klippet från våran Brummelisa
Har en känsla av att hon vill veta var hon har mig, Fårskallen är bäst i änden på kopplet.

Och jag får upp denna i skallen.
 
Tvång och lagstiftning är alltid surt, oavsett vad det gäller. Mc-åkande är en speciell hobby och vi som ägnar oss åt detta vet oftast vad vi ger oss in på. Lagstiftningen behöver inte skydda denna grupp mot alla tänkbara risker. De som vill ta det säkra före det osäkra köper hojar med abs, andra inte. Låt oss själva göra det valet.
Mmmm, men vi är tyvärr bara en liten liten fläck av kosmisk smuts jämfört med den stora världen där ute. 1,2 miljoner människor dör i trafiken varje år, varav 400 000 sitter på en PTW (Powered two wheeler) Det finns myndigheter och forskare i varenda hörn av världen som jobbar för att minska den här mängden olyckor. Ingen av dessa forskare eller myndighetspersoner bryr sig ett skit om ett gäng gamla stötar uppe i litet skitland i kalla norden som skriker om att "lagstiftning minsann inkräktar på deras hobby..."
Vi får nog bara bita ihop och köpa och köra det som kommer till våra breddgrader och gilla läget, inget vi skriker om här på SH kommer att förändra nånting iallafall...sorry!
 
Mmmm, men vi är tyvärr bara en liten liten fläck av kosmisk smuts jämfört med den stora världen där ute. 1,2 miljoner människor dör i trafiken varje år, varav 400 000 sitter på en PTW (Powered two wheeler) Det finns myndigheter och forskare i varenda hörn av världen som jobbar för att minska den här mängden olyckor. Ingen av dessa forskare eller myndighetspersoner bryr sig ett skit om ett gäng gamla stötar uppe i litet skitland i kalla norden som skriker om att "lagstiftning minsann inkräktar på deras hobby..."
Vi får nog bara bita ihop och köpa och köra det som kommer till våra breddgrader och gilla läget, inget vi skriker om här på SH kommer att förändra nånting iallafall...sorry!
Vi kommer säkert bli flera med tiden som drabbas av dessa "omsorger". Vänta bara tills EU börjar kräva krockkuddar för slalomåkare och vattenskotrar, och att alla hundar ska förses med munkorg och blöja för att förhindra skadliga utsläpp. Nånstans kommer EU:s byråkrater och förbudsivrare att gå för långt, och då gäller det att hoppa med på tåget.
 
Vi skall också ha klart för oss att dagens "kombibromsar" är något helt annat än gårdagens Guzzi/guldvingebromsar. Och utvecklingen går snabbt.

Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat.
Blir man en sämre förare av det? Har man mindre roligt?

Man märker inte av det skulle jag säga. Liv kommer att räddas, öva på bromsning gör man ändå om man är klok.
 
...Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat...
🤣
 
Vi skall också ha klart för oss att dagens "kombibromsar" är något helt annat än gårdagens Guzzi/guldvingebromsar. Och utvecklingen går snabbt.

Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat.
Blir man en sämre förare av det? Har man mindre roligt?

Man märker inte av det skulle jag säga. Liv kommer att räddas, öva på bromsning gör man ändå om man är klok.

EBD på motorcykel? Verkligen...?
 
Vi skall också ha klart för oss att dagens "kombibromsar" är något helt annat än gårdagens Guzzi/guldvingebromsar. Och utvecklingen går snabbt.

Kort sagt så kan man säga att oavsett underlag, hastighet, lutning osv så ser systemet till att bägge hjulen bromsar maximalt utifrån tillgängligt grepp, att balansen bibehålls och att retardationen blir den största möjliga. Oavsett om det dyker upp ett brunnslock, övergångsställeslinje, rullgrus eller annat.
Blir man en sämre förare av det? Har man mindre roligt?

Man märker inte av det skulle jag säga. Liv kommer att räddas, öva på bromsning gör man ändå om man är klok.
Argumentet att "rädda liv" bör användas med sparsamhet, eftersom det i fel händer kommer innebära ständigt inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det kommer ständigt nya påbud, lagar, regler och förbud som påstås spara liv, men som kanske mest handlar om kontroll, övervakning och att reglera våra liv.
 
Argumentet att "rädda liv" bör användas med sparsamhet, eftersom det i fel händer kommer innebära ständigt inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det kommer ständigt nya påbud, lagar, regler och förbud som påstås spara liv, men som kanske mest handlar om kontroll, övervakning och att reglera våra liv.

121681324_3306081119429151_8334194402508393470_n.jpg
 
Tänkte på detta med hjälmtvånget, hjälm är faktiskt bra att ha. Även om jag inte var tvingad av lagen så skulle jag ändå ha hjälm.

I min vinterleda och generellt spring i benen har jag börjat med lite amatör-ishockey. Redan förra vintern köpte jag ett par skridskor på XXL som jag lärde mig åka på framgångsrikt här utanför på kommunens konst-is.

Från första början tog jag på mig en skateboardhjälm, handskar och ett par knäskydd, och dom har gjort stor nytta flera gånger. I synnerhet dom gånger jag faktiskt föll bakåt och slog i huvet i isen. Jag hade fått vänta ganska mycket längre mellan lektionerna om jag INTE haft hjälmen på mig. Liknande gäller hojåkning.
 
Ämnet!

Kolla vidarelänkarna i detta pressmeddelandet:


Här någonstans borde man kunna hitta den råa faktan.

Det låter orimligt med endast ABS fram.
Vad är det för hoj? Är den verkligen helfordonsgodkänd under EURO 5?

Mitt senaste hemsläp har både ABS, CBS OCH är fukking helfordonsgodkänd.
Jag sitter just och kollar på vilka kablar som kan klippas eller ledningar som re-routas.

Jag avskyr bilbromsar på MC mer än ABS.
Tanks - som vi sa i pansartrupperna.
Där kunde man gå vilse rejält i länk-djungeln :va

Så jag löste inte gåtan, det blev för strävsamt.
Men då gick i alla fall inte förslaget på ett så kallat "kombinerat bromssystem" igenom, i alla fall inte om det är detsamma som vi i dagligt tal kallar för "kombibromsar".
Detta skulle ju gälla för hojar under 125cc.

Hojen med endast ABS fram är en Honda MSX, så den är på 124cc, och verkar då undantagen från krav på ABS, men man har ändå implementerat det till hälften.
 
Back
Top