Obligatorisk ABS? Vad tycks?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Edit; bara en fråga, anser du verkligen i ärlighetens namn att det är att slå vad om sitt liv att köra med ABS? Seriöst? Tänker du samma när du kör bil menar du?:p

En bil har 3 andra hjul som bromsar effektivt vid fel, så då är det bara att åka till servicestället.

På hoj märker du det innan den snäva favoritkurvan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Personligen tycker jag att individens rätt att välja är värt mer än ABS-tvångs förespråkarnas välvilja.
Men med din inställning till det här scenariot hoppas jag att du inte klagar sedan när det lagstiftas om krav för begränsning av motoreffekt till 50hk osv osv...

Kan ju helt ärligt säga att jag inte oroar mig för något sådant p.g.a. att det är för många intressenter med att få sälja sina produkter att någon inbiten beslutsfattare skulle få igenom ett sådant förslag. Tillverkarna själva ser knappast något större bekymmer med lagförslaget i fråga förutom ev budgetmärken som inte har det ännu men det är nog vana sedan tidigare att få anpassa sig efter de krav som ställts hittills.

Individen som prompt måste välja utan ABS kommer ha en uppsjö modeller att välja på fram till 2016, nåväl antalet minskar väl när tillverkarna förbereder sig till kravet men helt torrt på marknaden kommer det ju inte vara än på många år. Sen den dagen när det bara finns ABS att välja på har man nog accepterat läget precis som på bilsidan där de flesta bilar som är något att ha har ABS i dagsläget.

Det ska alltid låtas lite när förändringar sker och sedan somnar de flesta om i frågan :) Individens rätt att välja är väl en fin tanke men eftersom jag ännu inte fått höra på något bra argument om varför man inte ska ha ABS på en motorcykel så väger inte denna fina tanke särskilt tungt, för mig.

Man måste ju förstå vad man tittar på när man ska besluta om detta, sen om det inte passar ex en stunthoj som någon tog upp skiter väl de som tar beslutet i eftersom sådan körning inte har något att göra på allmän väg enligt lagar och regler. Frågade t.o.m. en som tävlat med supermotard (eller vad det heter) hurvida det skulle vara ett hinder med ABS även på tävling där de åker skapligt brett som ni vet. Förmodligen inte resonera denne när vi diskutera hur de bröt runt hojarna på banan, de kan hjälpa till med bakbromsen för att få upp stället när de laddar på med ut ur en kurva men det skulle förmodligen ABS´n skita i eftersom de bara hinner "dutta" till på bromsen. Resten är mest - peta ned två växlar, ställa upp med motorbroms och mycket gas, förmodad slirkoppling gör det hela lite mjukare.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Är också generellt tveksam när det gäller att lagstifta om allt för mycket, i det fall det går ut över individens frihet.

Först och främst skall det sägas att detta är min första mc-säsong och med största sannolikhet har majoriteten på det här forumet bättre erfarenheter av optimal bromsteknik än vad jag har. Jag vet inte hur jag kommer resonera efter ett antal år och några tusen mil på motorcykeln, men jag hoppas i alla fall att hur duktig jag än blivit på bromsteknik så inser jag mina begränsningar och risken för att göra fel när jag handlar instinktivt i en paniksituation. För begränsningar lär tydligen vi människor ha, annars skulle det inte hända olyckor.

Och det är just dessa begränsningar som gör att jag är positivt inställd till ABS som system. Hade det själv som krav när jag köpte ny MC. Innebär fördelar i förbättrad säkerhet och jag har inte hittills sett några argument för ev. nackdelar med systemet som jag tycker håller någon närmare granskning. Det finns de som är för och de som är emot och många av de som är emot verkar vara det baserat på förutfattade meningar som inte stämmer. Sedan finns det säkert argument för varför man skulle vilja koppla ur systemet under vissa förhållanden eller kunna välja bort det helt (även om jag har svårt att se några hållbara argument till det). Vi kan ha olika åsikter och det är helt ok. I ett fritt samhälle borde man då tycka att individen själv borde inse vad som är bäst för honom/henne och välja detta själv.

Som lagstiftare kan man dock inte resonera så. Då måste man se till nyttan för samhället i stort, i form av räddade människoliv, minskat lidande och minskade kostnader för samhället. En lagstiftare får då väga den nytta man vill åstadkomma mot den inskränkning i människors frihet en lag innebär.

Det som gör mig kluven är att å ena sidan tycker jag av princip att inskränkningar i människors frihet bör övervägas mycket noga innan de införs, men å andra sidan har jag så enormt svårt att se att en lag om ABS i realiteten skulle innebära några sådana inskränkningar. Det finns mycket annat som jag är emot, men här tycker jag nackdelarna är så minimala jämfört med fördelarna att det bara blir löjligt att vara emot för principens skull.

Sedan skall man förstås fråga sig om det går att uppnå samma resultat utan en lagstiftning och därmed utan de eventuella nackdelarna det för med sig? Ja, kanske? En lag skulle ju enbart gälla nya motorcyklar och redan idag har väl branschen en policy att om en motorcykel finns med/utan ABS tar de bara in den med ABS. Kanske skulle vara bättre att kombinera denna policy med mer och bättre information till konsumenterna om vad ABS innebär. För att det skulle få någon genomslagskraft skulle väl dock en sådan policy behöva gälla inom hela EU (på samma sätt som lagen). Tror knappast att en motorcykeltillverkare på kort sikt skulle ta fram en särskild modell med ABS för bara lilla Sverige, om de inte planerat en sådan modell annars. På längre sikt löser det sig förstås ändå i och med att fler och fler nya motorcyklar får ABS.

I detta sammanhang kan jag tycka att en lag skulle vara en enkel väg att kunna uppnå en stor nytta som hade varit svårare att uppnå på annat sätt. Därmed inte sagt att den enkla vägen alltid måste vara den bästa :)
 
Last edited by a moderator:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Är valfrihet det enda argumentet mot obligatorisk ABS?

Vissa/många av oss som kör mycket grus vill kunna låsa hjulen, både bak och fram. Diskussionen handlar inte enbart om mätbar effektiv bromssträcka i metrar och centimetrar, utan också om körstil och körglädje. Jag vill själv kunna välja när jag vill att hjulen ska snurra eller ej snurra när jag kör grus, för det är på det sättet jag kör. Och hoj kör jag för att jag tycker det är kul.

Varför inte införa GPS-styrd hastighetsreglering på alla fordon också, och synka denna med aktuell påbjuden hastighet på given sträcka? Garanterat bra för trafiksäkerheten, och efterlevnaden av påbjuden hastighetsbegränsning. Sen kan vi ju när vi ändå är igång samtidigt reglera avstånd till framförvarande fordon genom laserstyrd avståndsbedömning, och koppla även denna till respektive fordons gasreglering. Det skulle sannolikt också ha en dämpande effekt gällande kvantiteten av uppkomna panikbromsningssituationer. Lämpligt avstånd innan gasstrypning griper in? Inte vet jag, men det går säkert att lagstadga, även det.

Fattar inte hur fan vissa kan applådera att den egna valfriheten lagstadgas bort. Är det för jobbigt att tänka själv, ta eget ansvar, och fatta egna beslut? Det absolut säkraste är ju annars att helt avstå från att köra hoj. Då slipper man garanterat situationer som involverar panikbromsning på två hjul...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Vissa/många av oss som kör mycket grus vill kunna låsa hjulen, både bak och fram. Diskussionen handlar inte enbart om mätbar effektiv bromssträcka i metrar och centimetrar, utan också om körstil och körglädje. Jag vill själv kunna välja när jag vill att hjulen ska snurra eller ej snurra när jag kör grus, för det är på det sättet jag kör. Och hoj kör jag för att jag tycker det är kul.

Varför inte införa GPS-styrd hastighetsreglering på alla fordon också, och synka denna med aktuell påbjuden hastighet på given sträcka? Garanterat bra för trafiksäkerheten, och efterlevnaden av påbjuden hastighetsbegränsning. Sen kan vi ju när vi ändå är igång samtidigt reglera avstånd till framförvarande fordon genom laserstyrd avståndsbedömning, och koppla även denna till respektive fordons gasreglering. Det skulle sannolikt också ha en dämpande effekt gällande kvantiteten av uppkomna panikbromsningssituationer. Lämpligt avstånd innan gasstrypning griper in? Inte vet jag, men det går säkert att lagstadga, även det.

Fattar inte hur fan vissa kan applådera att den egna valfriheten lagstadgas bort. Är det för jobbigt att tänka själv, ta eget ansvar, och fatta egna beslut? Det absolut säkraste är ju annars att helt avstå från att köra hoj. Då slipper man garanterat situationer som involverar panikbromsning på två hjul...

ABS-funktionen kan du ju stänga av när du ska ut på gruset och sladda. Funktionen i sig är ju strålande på landsväg och stadstrafik särskilt när man kan stänga av den och åka på sitt samvete.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
ABS-funktionen kan du ju stänga av när du ska ut på gruset och sladda. Funktionen i sig är ju strålande på landsväg och stadstrafik särskilt när man kan stänga av den och åka på sitt samvete.

Precis. Håller med. Bra så. Låt individen välja. Lagstiftning behövs därmed ej :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vissa/många av oss som kör mycket grus vill kunna låsa hjulen, både bak och fram. Diskussionen handlar inte enbart om mätbar effektiv bromssträcka i metrar och centimetrar, utan också om körstil och körglädje. Jag vill själv kunna välja när jag vill att hjulen ska snurra eller ej snurra när jag kör grus, för det är på det sättet jag kör. Och hoj kör jag för att jag tycker det är kul.

Naturligtvis är det en aspekt men hur många av dessa "vissa/många" tror du har testat ABS på grus fullt ut? :) Det kanske fungerar hur bra som helst för "vissa/många" eller hör och häpna t.o.m. bättre men så länge de inte provar så kan de ju sitta o såga en funktion för att man tror något annat. Det kommer dock inte leda till någonting.

Däremot kan det vara intressant om "vissa/många" kommer med eventuell konstruktiv kritik från verkligheten hurvida det fungerar bra eller dåligt på grus. Tillräckligt mycket vettig information/kritik från ägarna kan leda till att tillverkaren tar åt sig detta och försöker göra en förbättring. Om det inte blir tillåtet med urkopplingsbar ABS så kanske de kan konstruera en ställbar dito för grusbushojarna eller något annat fiffigt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Du missar poängen. Jag snackar inte om funktion, utan undrar varför så många tycker det är en så god idé att påbud som detta skall pådyvlas alla genom lagstiftning. Den logiska följden i nästa omgång från lagförslagspådyvlarna borde ju vara att i trafiksäkerhetens namn få ner hastigheterna på vägarna genom begränsning av hk och toppfart. Det finns mycket man kan peta på, förutom ABS, om man har den agendan. Vilket man med all säkerhet kommer att göra så småningom. I synnerhet om man når framgång i det lilla, som i detta fall ABS. Men ge dom lillfingret bara, så ser vi vad dom i slutändan tar...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du missar poängen. Jag snackar inte om funktion, utan undrar varför så många tycker det är en så god idé att påbud som detta skall pådyvlas alla genom lagstiftning. Den logiska följden i nästa omgång från lagförslagspådyvlarna borde ju vara att i trafiksäkerhetens namn få ner hastigheterna på vägarna genom begränsning av hk och toppfart. Det finns mycket man kan peta på, förutom ABS, om man har den agendan. Vilket man med all säkerhet kommer att göra så småningom. I synnerhet om man når framgång i det lilla, som i detta fall ABS. Men ge dom lillfingret bara, så ser vi vad dom i slutändan tar...
Eller så vänder man på det och släpper på vissa delar som inte spelar så stor roll rent praktiskt för den enskilde motorcyklisten, men som ganska troligt påverkar olycksstatistiken positivt så att "lagförslagspådyvlarna" inte behöver röra andra saker.

Själv är jag egentligen inte för en lag om ABS. Jag anser att ABS borde sitta som standard på alla hojar och om man vill ha en hoj utan ABS så får man beställa det som tillval (frånval). Men jag bryr mig däremot inte om det nu skulle bli en lag. Den kommer knappast att bli så svart eller vit som diskussionen här i tråden är när det väl blir dags.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kan ju helt ärligt säga att jag inte oroar mig för något sådant p.g.a. att det är för många intressenter med att få sälja sina produkter att någon inbiten beslutsfattare skulle få igenom ett sådant förslag. Tillverkarna själva ser knappast något större bekymmer med lagförslaget i fråga förutom ev budgetmärken som inte har det ännu men det är nog vana sedan tidigare att få anpassa sig efter de krav som ställts hittills.

Ja så länge det finns stora intressenter som vill sälja saker bakom så har du inga problem med att det lagstiftas om tvång på saker alltså :huvet


Individen som prompt måste välja utan ABS kommer ha en uppsjö modeller att välja på fram till 2016, nåväl antalet minskar väl när tillverkarna förbereder sig till kravet men helt torrt på marknaden kommer det ju inte vara än på många år. Sen den dagen när det bara finns ABS att välja på har man nog accepterat läget precis som på bilsidan där de flesta bilar som är något att ha har ABS i dagsläget.

Lagstiftades det någonsin om ABS krav på bilar i Svea? Annars våda sköt du precis ditt egna argument något otroligt...

Det ska alltid låtas lite när förändringar sker och sedan somnar de flesta om i frågan :) Individens rätt att välja är väl en fin tanke men eftersom jag ännu inte fått höra på något bra argument om varför man inte ska ha ABS på en motorcykel så väger inte denna fina tanke särskilt tungt, för mig.

Japp, så resonerades det även om indianernas rätt till att äga mark...
Anledningen till varför du inte hör några bra argument tänker jag inte ens ge mig in på...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja så länge det finns stora intressenter som vill sälja saker bakom så har du inga problem med att det lagstiftas om tvång på saker alltså :huvet

Visst men det är inte så det har fungerat hittills utan det man gör är att man sätter in mer eller mindre tvingande regler för att få fram rätt teknik. Det kan handla om säkerhet, miljö, stöldsäkerhet etc. men det får inte störa marknaden alltför mycket för då blir det strul :) Allt sånt här tar dom förmodligen medvetet stegvis just för att tillverkarna ska hinna med att anpassa sig. Det är alltså inte tillverkarna som sitter på ex vätgastekniken som får förtur i lagstiftandet utan det är snarare de som idag redan pumpar in mycket skattepengar som får = befintlig säljande teknik.

Lagstiftades det någonsin om ABS krav på bilar i Svea? Annars våda sköt du precis ditt egna argument något otroligt...

Nej men när kom ABS på bilar? Något mekaniskt härke testades under 50-60 talet men ja först på 70-80-talet blev det lite vanligare och under 90-talet blomstrade väl marknaden. Nu vet man att funktionen är bra redan men hur gör man då för att påskynda processen? Precis man lagstiftar men även då går det inte särkilt fort i sammanhanget med tanke på hur länge det redan funnits för motorcyklar i lite större utsträckning.

Anledningen till varför du inte hör några bra argument tänker jag inte ens ge mig in på...

Eftersom fördelarna väger tyngre än ev nackdelar :) Svårare än så behöver det inte vara.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Visst men det är inte så det har fungerat hittills utan det man gör är att man sätter in mer eller mindre tvingande regler för att få fram rätt teknik. Det kan handla om säkerhet, miljö, stöldsäkerhet etc. men det får inte störa marknaden alltför mycket för då blir det strul :) Allt sånt här tar dom förmodligen medvetet stegvis just för att tillverkarna ska hinna med att anpassa sig. Det är alltså inte tillverkarna som sitter på ex vätgastekniken som får förtur i lagstiftandet utan det är snarare de som idag redan pumpar in mycket skattepengar som får = befintlig säljande teknik.

Och här har du fel, varje gång någon idiot kommer på att lagstifta om något som borde säljas i större utsträckning kommer någon småvolymstillverkare i kläm. Eller du kanske inte har märkt det ännu, men i Sverige har vi inte speciellt många småvolyms fordon längre, det är mer eller mindre omöjligt att importera t.ex. kitcar byggen p.ga. sfro besiktning, och fullkomligt omöjligt(ur ett lönsamhetsperspektiv för småvolymstillverkare alltså) att typa dom som vanliga fordon p.ga. krav på krocktest och liknande.



Nej men när kom ABS på bilar? Något mekaniskt härke testades under 50-60 talet men ja först på 70-80-talet blev det lite vanligare och under 90-talet blomstrade väl marknaden. Nu vet man att funktionen är bra redan men hur gör man då för att påskynda processen? Precis man lagstiftar men även då går det inte särkilt fort i sammanhanget med tanke på hur länge det redan funnits för motorcyklar i lite större utsträckning.

Återigen fel!, om en produkt säljer så dåligt att man måste lagstifta för att utveckling och liknande ska vara lönsamt, då är det nog inte en så bra produkt som förespråkarna vill påstå.

Subventionering är ett betydligt vettigare spår, och med de påstådda liv och olyckor ABS skulle bespara så skulle det förmodligen bli självfinansierande om ABS nu verkligen är så fantastiskt som det påstås.


Eftersom fördelarna väger tyngre än ev nackdelar :) Svårare än så behöver det inte vara.
I din värld kanske det stämmer, men det betyder inte att det är verklighet för alla andra människor som värderar saker lite olika.

Men du har antingen blivit hjärntvättad, är löjligt trångsynt eller har ett vinstintresse i att det säljs mer ABS.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Den logiska följden i nästa omgång från lagförslagspådyvlarna borde ju vara att i trafiksäkerhetens namn få ner hastigheterna på vägarna genom begränsning av hk och toppfart. Det finns mycket man kan peta på, förutom ABS, om man har den agendan. Vilket man med all säkerhet kommer att göra så småningom.

om godkännande av och marknadstillsyn för två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar :

"har en medlemsstat möjlighet att vägra nyregistrering och
eventuell omregistrering inom sitt territorium av fordon med en största nettoeffekt högre än 74 kW. Det förutsatta sambandet mellan säkerhet och begränsning av den absoluta effekten kunde inte bekräftas av flera vetenskapliga studier. Därför bör denna möjlighet inte kvarstå, eftersom handelshinder inom unionens marknad annars kan uppstå."

Man vill alltså lagstifta bort möjligheten att effektbegränsa.

Ref: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/com-2010-542_sv.pdf
 

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Abs obligatoriskt :tummenner
Valfritt :tummenupp

Har haft hoj med ABS och har ingen önskan att ha det igen!
Tror dessutom att för att ha verklig nytta av ABS på hoj så måste
man verkligen träna på att klippa bromsen samtidigt som man
gör en undanmanöver,inte helt jätteenkelt kan jag säga.

Däremot vid en panikbromsning rakt fram utan några försök att svänga
runt ett ev hinder är det ju enkelt,klipp bromsarna och håll tummarna
för att man får hejd på skrotet :D

När Abs:en klipper tar friktionen slut och det går inte att göra en undanmanöver....

Men ni alla som är för ABS, va händer om den slutar funka? någon kanske under natten har pillat, förstört etc. Så är ni där ute och litar på ert system som ni sedan märker inte funkar när ni ligger under någons bil?

Mmmm, tänk vad som händer om nån pillar på dina bromsar? Eller tänk om säkerhetssystemet i tunnelbanan går sönder, elektronikboxen i hissen.....

Varför skulle det behöva lagstiftas FÖR ABS?

Det lagstiftades aldrig på bilar, och där är det standarutrustning och går inte ens att välja bort längre.
(det gick några år att köpa samma bil med eller utan ABS, i praktiken blev det ofta dyrare att specialbeställa bilar utan)

Det jag vänder mig emot är dom blivande svindyra reparationer som blir obligatoriska......

Då är det billigare att inte ha någon elektronik alls på fordon?

Se vad en trafikdödad kostar samhället och jmf det med dom där tusingarna din pappa fick pröjsa....

Om folk lärde sig att köra med hjärnan så behövdes ingen ABS. Nu är det tyvärr inte så och jag erkänner att jag själv nog inte skulle klara en paniksituation så bra med vanliga bromsar så visst, varför inte ABS på alla hojar. Vem betalar?

DU betalar redan via skatten....här flyttas en del av kostnaden till mcfolket!

Annars kan väl du värdera ditt liv... Har du inte råd med ABS för att det kostar extra så skaffa en livförsäkring med den där extra summan det är ju vad du värderar ditt liv till....

jag har testat hoj med abs, och helt ärligt talat tycker jag att det är läskigare för man vet aldrig när den slår till. När läraren på körskolan ber dig klämma allt du har för att man ska få se att det funkar känns sådär. gjorde det aldrig för att jag inte tänker sätta mitt liv på spel för att testa om systemet funkar

Det finns ganska många system i moderna flygplan som måste fungera annars kraschar planet, ex olika styrsystem. Jag antar att du inte flyger?

Japp, nu ska bara folk som tar B få göra samma sak. ;)

Hur kan vi förvänta oss att folk ska leta efter oss när vi kör i snitt ca 200-300 mil/år? Och mestadels när det är sol ute?
Om det ska ingå i en B1 utbildning borde alla (inklusive mc åkare) få sätta sig i en fullastad buss, lastbil och åka/köra/bromsa etc

( http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/statistik/Uppdaterade diagram 2010/Körsträckor.pdf )

Varför ska mina pengar gå till ett ABS-system som jag inte vill ha? (teoretiskt sett)

Statens pengar går till en massa andra typer av idioti som folk skulle kunnat ha undvikit. Så är det bara. Dock är jag positivt inställd till förändringar som ger invidider större ansvar, t.ex att man själv får dra större del av kostnaden för en skada som man hade kunnat förebygga med t.ex hjälm eller ABS.

Varför ska mina pengar gå åt din valfrihet? Den dagen det inte är allmän sjukvård och bara privata försäkringar finns visst, be My guest, gör vad du vill bara jag inte pröjsar för dig. Det kostar ganska mycket att dö nämligen... http://www.sika-institute.se/Doclib/2008/Rapport/sr_2008_8.pdf

Man blir nästan mörkrädd att det finns så många som uttalar sig utan att riktigt veta...!

ABS:en fyller egentligen bara en funktion, i en paniksituation där reptil hjärnan slår till och vi vill undanfly hindret då håller den oss upprätt. Om ABS är bra eller inte? Läs följande rapport från trafikverket, minst 17% av de döda och svårt skadade skulle ha klarat sig...

Studien av trafikverket:

http://www.trafikverket.se/Privat/T...ande-effekter-av-ABS-bromsar-pa-motorcyklar-/


Att bromsa med ABS vs NO ABS är i teorin samma sak då du så länge du inte låser hjulet inte slår igång ABS:en (om du har ett bra ABS system) men i en paniksituation så är ABS:en bättre!!
Paniksituation=älg springer ut....

Att som vissa här tror att man inte behöver lära sig bromsa bara för att det är ABS är fel....

Det är som att balansera på en lina, 1 meter över marken: alla här skulle göra det utan skyddsnät.
100 meter över marken: ingen skulle göra det utan skyddsnät....


Bara för att du har ABS behöver du inte använda den, använder du den aldrig har du kört med hjärnan och haft skyddsnätet ifall att....
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du missar poängen. Jag snackar inte om funktion, utan undrar varför så många tycker det är en så god idé att påbud som detta skall pådyvlas alla genom lagstiftning. Den logiska följden i nästa omgång från lagförslagspådyvlarna borde ju vara att i trafiksäkerhetens namn få ner hastigheterna på vägarna genom begränsning av hk och toppfart. Det finns mycket man kan peta på, förutom ABS, om man har den agendan. Vilket man med all säkerhet kommer att göra så småningom. I synnerhet om man når framgång i det lilla, som i detta fall ABS. Men ge dom lillfingret bara, så ser vi vad dom i slutändan tar...

Om du lägger funktionen i fokus under en debatt så får du även svar på funktionen så nej jag missar inte poängen. Ifall den enda anledningen att man är mot en lagstiftning är för att den skulle kunna resultera i ytterliggare lagar och regler så är det förmodligen kört med att komma någon vart. Detta är beslutsfattarna förmodligen redan vana att avfärda som argument eftersom "magsår inför förändring" förekommer inom många områden. Skulle det vara ett argument som någon lyssnade på blev det nog jäkligt svårt med nya lagar överhuvudtaget :) Istället får de förmodligen behandla varje enskilt ärende för sig utan att fundera på vad som komma skall vilket kritikerna oroar sig för.

Sägs att kiurger (kanske något mer specifikt) är de som dör i förtid mest av alla yrkeskategorier. Anledningen var man väl inte helt på det klara över men att det lutade åt att den stress människan upplever när denne inte kan påverka/styra över situatinen/resultatet inte skulle vara särskilt nyttigt. Detta fick jag höra som tredje part men kanske ändå något för kritiker att tänka på när man kritiserar något innan det ens kommit upp på agendan. I all välmening :)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Varför ska mina pengar gå åt din valfrihet? Den dagen det inte är allmän sjukvård och bara privata försäkringar finns visst, be My guest, gör vad du vill bara jag inte pröjsar för dig. Det kostar ganska mycket att dö nämligen... http://www.sika-institute.se/Doclib/2008/Rapport/sr_2008_8.pdf

Man blir nästan mörkrädd att det finns så många som uttalar sig utan att riktigt veta...!

Dina pengar går redan till att betala andras valfrihet (drogmissbruk, förare utan körkort etc etc...) och förare utan ABS har de gått till sedan du började tjäna pengar och betala skatt skulle jag våga gissa.
Om du har svårt för tanken av att betala för andra genom skatt kanske det är dags att börja fundera på att flytta till något skatteparadis?

Eller menade du kanske att dina skattepengarna är så väl fördelade att det mest egala i dagsläget är att lagstifta om ABS tvång?

Man blir nästan mörkrädd att det finns så många som inte ser någon onytta med att lagstifta om saker som kan lösas effektivare på andra sätt...!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur kan vi förvänta oss att folk ska leta efter oss när vi kör i snitt ca 200-300 mil/år? Och mestadels när det är sol ute?
Om det ska ingå i en B1 utbildning borde alla (inklusive mc åkare) få sätta sig i en fullastad buss, lastbil och åka/köra/bromsa etc

Jag vet ärligt talat inte hur mycket folk kör i snitt, jag ligger långt över 2-300 mil/år. Och hur långt vi kör spelar ju föga roll för faktumet att 9/10 olyckor där mc och annat fordon är inblandat så är det en bil som är orsakande... DET i sig tycker jag tyder på att bilförare behöver få någon form av utbildning om att hojar faktiskt finns i trafiken, och att de ska titta efter dem med.
Lastbilar och bussar tenderar folk i bil att ha rätt stor respekt för, och upptäcka, men visst skulle det nog vara bra för att få folk att tänka efter att få känna på bromsträckan på en fullastad lastbil i 90.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det ska alltid låtas lite när förändringar sker och sedan somnar de flesta om i frågan :) Individens rätt att välja är väl en fin tanke men eftersom jag ännu inte fått höra på något bra argument om varför man inte ska ha ABS på en motorcykel så väger inte denna fina tanke särskilt tungt, för mig.

Försök att inte ta detta som ett påhopp, men du har totalt missuppfattat vad valfrihet innebär. DU tycker inte att du hört några bra argument. DU underkänner andras åsikter. Tanken väger inte så tungt för DIG. Men då sätter du DINA åsikter över alla andras, DU väljer vad som är rätt för alla andra. Någon annan tycker det finns väldigt starka argument för att inte lagstifta om ABS, men DU tycker inte de argumenten är relevanta.

Valfrihet? Ja gärna, men man får bara välja precis det som DU vill...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top