Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Det enda sättet att få hojar säkra är att förbjuda dom, att prata om motorcyklar och säkerhet i samma mening visar bara att man inte har en susning. Jag vet att det är livsfarligt och skitkul så jag kör endå. Fyra polare döda och en i rullstol sen jag började köra när jag var 16. Dom som bultar på sig alla "säkerhetsplagg" dom kan hitta plusen refleksväst och sedan håller på att välta vid varje stopskylt/rödljus ger jag inte mycket för. Lägg ner debatten om mc säkerhet, det är itiotiskt att köra hoj, är du inte idiot så sluta åk!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det enda sättet att få hojar säkra är att förbjuda dom, att prata om motorcyklar och säkerhet i samma mening visar bara att man inte har en susning. Jag vet att det är livsfarligt och skitkul så jag kör endå. Fyra polare döda och en i rullstol sen jag började köra när jag var 16. Dom som bultar på sig alla "säkerhetsplagg" dom kan hitta plusen refleksväst och sedan håller på att välta vid varje stopskylt/rödljus ger jag inte mycket för. Lägg ner debatten om mc säkerhet, det är itiotiskt att köra hoj, är du inte idiot så sluta åk!

Är det något fel med att göra MC-körningen så säker det går utan att förbjuda den?
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Hur säkert kan man göra ryskrolette? Det går inte att göra säkert. Att kämpa för att få det en promille säkrare känns meningslöst. Dessutom brukar dom värsta "säkerhetsivrarna" vara dom som har noll koll på hojen. Vi har en nisse på jobbet som brukar gnälla för att jag inte har reflexväst, för två väckor sedan välte han hojen vid en mack och fastnade under, tur att han hade sina säkerhetsbyxor på sig annars hade han bränt sig på benet....

För mig finns det fyra regler när jag åker hoj:
1. Du är helt osynlig.
2. Du smäller närsom helst.
3. Flytta på dig när det kommer saker i vägen.
4. ÖÖÖÖRRRRNNNN!!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om folk lärde sig att köra med hjärnan så behövdes ingen ABS. Nu är det tyvärr inte så och jag erkänner att jag själv nog inte skulle klara en paniksituation så bra med vanliga bromsar så visst, varför inte ABS på alla hojar. Vem betalar?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Läste du resten av mitt extremt långa inlägg?
Om du söker lite på trådar som avhandlar körandet av MC i t-shirt hittar du ganska snabbt en hel del folk som insinuerar att man är odödlig så fort man tagit på sig ett skinställ, det är den typen av hjärntvättande jag syftade på, inte att bli hjärntvättad av att någon försöker sälja in systemet. För det finns nog inte många som på fullaste allvar tror att ABS för gemene man (eller skinställ för alla som kör gata för den delen) är av ondo. Men att inte se några som helst nackdelar med det är bara naivt...

Men sen är Sverige fullpackat av trygghetsnarkomaner... men det är väl en annan femma

Mjoe men jag besvarade nog bara det jag tyckte var intressant kan man väl säga utan försöka vara dryg :) Alltså visst har jag läst diskussionerna och jag själv förespråkar skyddsutrustning men att folk hävdar sig odödliga (ja jag förstår ironin och andemeningen i uttrycket) stämmer inte, åtminstone inte de senaste åren. Däremot finns diskussioner om hur mycket bättre det är med skyddsutrustning kontra att inte ha det men det är ju inte fel. De enda som inte accepterar de åsikterna är de som är lata och kör med "vanliga" kläder och så diskuteras det fram och tillbaka men kontentan är knappast att ex ett skinnställ står emot det mesta utan som sagt att det är väldigt mycket bättre än naken hud.

Ändå träffat på ganska många som kör med ABS och det är ingen som har något negativt att säga om det utan de enda som "gnäller" om detta verkar vara de som inte provat. Sen finns de dom som kör länge, vet iaf några som kört 1-2 säsonger utan att så gott som ha aktiverat systemet alls men den dagen de behövde det så var de glada att de hade ABS = de anpassar inte körstilen efter det.

Naturligtvis finns risken att en viss typ av förare anpassar körstilen efter säkerhetssystemen och litar mer eller mindre blint på dem men det blir svårt att gardera sig mot. Det gäller en väldans massa saker:

"-Här har du en jättebra produkt, använd den på rätt sätt och du kommer ha stor nytta av den."

Kommer någon misslyckas med det? Garanterat men det är ingen som tror något annat och oavsett så är det fortfarande en väldigt bra produkt. Har man brist på sinnesnärvaro och kör i dom där 160km/h och bromsar i en kurva när det är blött för att man tror att ABS´n kommer lösa situationen men att den råkar ha tagit semester just då så är det nog inte ABS´n som är problemet ;)

Kan tänka mig att liknande diskussioner fördes när ABS började komma på allvar i bilar, idag vet de allra flesta bättre. Finns en gammal "vits" från en bärgare, vet inte om den är sann men inte otänkbart:

"Enda skillnaden mellan bärgning av tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift är att när det är fyrhjulsdrift så räcker inte vinschen ända fram."

Ligger väl en poäng i det också men de flesta skulle väl välja fyrkrafs om de hade råd, eller? (jag skulle tjöpa 911 Turbo S, säkert hur säkert som helst..säkert :tummenupp)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Får väl komma med en självupplevd anekdot då :)

Kommer körande in mot macken, drar i höger grepp. Det händer NAADA förutom att det "surrar/vibrerar" i handen. Vinglar vidareoch försöker ånyo. Näedå, samma fenomen. Ingen bromsverkan alls, efter 3;e försöket vaknar iaf fotpedalen, då har jag passerat pumparna. Hände aldrig igen, men det fanns inget som gav upphov till dålig friktion på marken. Ren och fin asfalt.
ABS-systemet hade väl en dålig dag.
Givetvis hittar man inget fel på verkstan heller, fanns ju ingen felkod....
400mil gammal hoj bör tilläggas. Inte hänt sen dess heller...

Jag undrar hur intressant det varit om hastigheten varit högre, med någon form av hinder framför :gnissla All form av sådan här elektronik medför en viss risk.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag förstår inte problemet? ABS finns på ett gäng modeller av hojar, många fler än året innan, och ännu många fler än året dessförinnan.
Nästa år kommer ännu fler hojar att ha ABS och innan vi vet ordet av så har alla hojar det. Det är vi som konsumenter som bestämmer detta eftersom vi som konsumenter kommer att köpa hojar med ABS.

Utan att kolla så misstänker jag att en beggad CBR 1000 -09 som har ABS redan nu är mer lättsåld än en utan?

Efter att grusbusen Elving på MC-Folket testade ABS på grus i senaste numret och fick till sin stora förvåning se att ABS funkade utmärkt på grus också, till och med bättre än utan så kanske en del fördomar mot ABS måste omvärderas?

Har ni alla som är emot ABS testat en ABS-hoj? Om inte bör ni göra det. Jag har kört både CBR1000 och BMW S1000. På Hondan märktes det inte att det fanns, den bara stannade, på BMW:n var det tur att det fanns, helt sjuka bromsar som skulle skapa massor av olyckor om den inte hade haft ABS. Det häftigaste i bromsväg jag testat!!!
Kolla den kritik KTM får nu därför att de inte har ABS och TC motsvarande på sina hojar. BMW, Kawa och Honda har det, Suzuki får det nästa generation.

Vi kan tycka vad vi vill, merparten av oss som köper nyare hojar kommer att köpa ABS-hoj inom en snar framtid. Det kommer inom samma snara tid inte ens att finnas hojar utan ABS att köpa.
Icke ABS-hojar kommer att bli relativt kyliga på marknaden dessutom så bli inte förvånade om hojen blir svårsåld utan ABS...

...och allt detta sker helt automagiskt...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag förstår inte problemet? ABS finns på ett gäng modeller av hojar, många fler än året innan, och ännu många fler än året dessförinnan.

Problemet är väl att det lagstiftas om ICKE avstängningsbar ABS

Får väl komma med en självupplevd anekdot då :)

Kommer körande in mot macken, drar i höger grepp. Det händer NAADA förutom att det "surrar/vibrerar" i handen. Vinglar vidareoch försöker ånyo. Näedå, samma fenomen. Ingen bromsverkan alls, efter 3;e försöket vaknar iaf fotpedalen, då har jag passerat pumparna. Hände aldrig igen, men det fanns inget som gav upphov till dålig friktion på marken. Ren och fin asfalt.
ABS-systemet hade väl en dålig dag.
Givetvis hittar man inget fel på verkstan heller, fanns ju ingen felkod....
400mil gammal hoj bör tilläggas. Inte hänt sen dess heller...

Jag undrar hur intressant det varit om hastigheten varit högre, med någon form av hinder framför :gnissla All form av sådan här elektronik medför en viss risk.

Nej, du inbillar dig. :mad:

Det har redan förklarats i tråden att ABS kan aldrig bli farligt..
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Som ovan nämnt så blev det aldrig lag för bilar. men om det blir lag för hoj, vad skulle hända med dem gamla hojarna som inte har abs som standard? Ska vi behöva skrota dem eller lägga en förmögenhet på att få köra dem?

Förslaget är att nytillverkade hojar utrustas med ABS from 2017.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Problemet är väl att det lagstiftas om ICKE avstängningsbar ABS

Jaha, finns det en lag om det, det har jag missat helt...?

Förslaget är att nytillverkade hojar utrustas med ABS from 2017.

Ok, då är jag med.
Tills dess så kommer ändå alla hojar att vara utrustade med ABS så det kommer inte att behöva lagstiftas...
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
jag har testat hoj med abs, och helt ärligt talat tycker jag att det är läskigare för man vet aldrig när den slår till. När läraren på körskolan ber dig klämma allt du har för att man ska få se att det funkar känns sådär. gjorde det aldrig för att jag inte tänker sätta mitt liv på spel för att testa om systemet funkar.

Förslaget är att nytillverkade hojar utrustas med ABS from 2017.

Då är det jag som är dålig på o läsa :tummenupp har ju trots allt inte gått klart skolan än :tungan

Får väl komma med en självupplevd anekdot då :)

Kommer körande in mot macken, drar i höger grepp. Det händer NAADA förutom att det "surrar/vibrerar" i handen. Vinglar vidareoch försöker ånyo. Näedå, samma fenomen. Ingen bromsverkan alls, efter 3;e försöket vaknar iaf fotpedalen, då har jag passerat pumparna. Hände aldrig igen, men det fanns inget som gav upphov till dålig friktion på marken. Ren och fin asfalt.
ABS-systemet hade väl en dålig dag.
Givetvis hittar man inget fel på verkstan heller, fanns ju ingen felkod....
400mil gammal hoj bör tilläggas. Inte hänt sen dess heller...

Jag undrar hur intressant det varit om hastigheten varit högre, med någon form av hinder framför :gnissla All form av sådan här elektronik medför en viss risk.

du hade kört rakt in i något :tummenupp
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ABS är väl aldrig som ett annat ABS?

om jag tex jämför med bilar så jobbar ju många olika.
har själv haft olika bilar där ABS:en hade jobbat super långsamt.
sämsta situation var tex där jag rullade in på en korsning. vägen var dåligt,farten ca 70km/timmen och ABS:en öppnade så långsamt att jag helt enkelt inte hann att få stop på bilen innan jag redan var mitt i korsningen. ABS:en vart inte trasigt och jag är helt säkert att jag hade klarat denna bromsning utan ABS.

- ett sånt dåligt system skulle jag såklart aldrig vilja har på en hoj.

det finns såklart biltillverkare där ABS:en funkar perfekt och typ ingen skulle kunna bromsar bättre utan den än med.
få man ett bra system på sin hoj så är det såklart att föredrar framför en hoj utan ABS

fortsätter man att jämföra mot bilen så finns det ju även olika situationer man kan kolla på.
många bilars ABS är såklart helt inställd på att bilen framförs på en vanlig gata.
detta ställer ofta till det när man tex använder bilen på en bana och det är rätt så mkt folk som stänger av ABS:en när de kör på bana.
skulle vara intressant att höra hur mkt detta skulle vara fallet på en gathoj som framförs på bana.

om enduro och motard har det ju redan skrivits en del
när jag tex kör med min motard på en slingrig grusväg så använder jag just bromsen en del för att kolla hur mkt jag "flyter" på gruset och hur greppet är. där vill jag att hjulet kann låsas i en bråkdel av en sekund så jag kan känner efter.

tvärtom finns det såklart många situationer även i gruset där ett ABS system skulle kunna rädda situationen.
men som sagt så skulle det inte alltid vara bra.helst skulle man ju viljka kunna stänga av ifall man har det på sin hoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår inte problemet? ABS finns på ett gäng modeller av hojar, många fler än året innan, och ännu många fler än året dessförinnan.
Nästa år kommer ännu fler hojar att ha ABS och innan vi vet ordet av så har alla hojar det. Det är vi som konsumenter som bestämmer detta eftersom vi som konsumenter kommer att köpa hojar med ABS.

Utan att kolla så misstänker jag att en beggad CBR 1000 -09 som har ABS redan nu är mer lättsåld än en utan?

Efter att grusbusen Elving på MC-Folket testade ABS på grus i senaste numret och fick till sin stora förvåning se att ABS funkade utmärkt på grus också, till och med bättre än utan så kanske en del fördomar mot ABS måste omvärderas?

Har ni alla som är emot ABS testat en ABS-hoj? Om inte bör ni göra det. Jag har kört både CBR1000 och BMW S1000. På Hondan märktes det inte att det fanns, den bara stannade, på BMW:n var det tur att det fanns, helt sjuka bromsar som skulle skapa massor av olyckor om den inte hade haft ABS. Det häftigaste i bromsväg jag testat!!!
Kolla den kritik KTM får nu därför att de inte har ABS och TC motsvarande på sina hojar. BMW, Kawa och Honda har det, Suzuki får det nästa generation.

Vi kan tycka vad vi vill, merparten av oss som köper nyare hojar kommer att köpa ABS-hoj inom en snar framtid. Det kommer inom samma snara tid inte ens att finnas hojar utan ABS att köpa.
Icke ABS-hojar kommer att bli relativt kyliga på marknaden dessutom så bli inte förvånade om hojen blir svårsåld utan ABS...

...och allt detta sker helt automagiskt...

Att lagstifta i onödan är dumt, eftersom att det minskar respekten för lagar.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Mjoe men jag besvarade nog bara det jag tyckte var intressant kan man väl säga utan försöka vara dryg :)
Det här är något jag är ruskigt dålig på, bra att det finns andra som klarar av att skriva utan att vara dryga hela tiden iaf :tummenupp

Alltså visst har jag läst diskussionerna och jag själv förespråkar skyddsutrustning men att folk hävdar sig odödliga (ja jag förstår ironin och andemeningen i uttrycket) stämmer inte, åtminstone inte de senaste åren. Däremot finns diskussioner om hur mycket bättre det är med skyddsutrustning kontra att inte ha det men det är ju inte fel. De enda som inte accepterar de åsikterna är de som är lata och kör med "vanliga" kläder och så diskuteras det fram och tillbaka men kontentan är knappast att ex ett skinnställ står emot det mesta utan som sagt att det är väldigt mycket bättre än naken hud.

Här håller jag inte med, jag skulle vilja påstå att de som vägrar acceptera andras åsikter är trygghetsnarkomanerna som hävdar att man är allt annat än smart om man inte klappar på med så många säkerhetssystem (väst, ryggplatta abs etc...) som möjligt.
Men då ingen kommer orka citera alla dessa disskusioner o föra statistik om det kan vi väl enas om att vara oeniga iaf :)


Ändå träffat på ganska många som kör med ABS och det är ingen som har något negativt att säga om det utan de enda som "gnäller" om detta verkar vara de som inte provat. Sen finns de dom som kör länge, vet iaf några som kört 1-2 säsonger utan att så gott som ha aktiverat systemet alls men den dagen de behövde det så var de glada att de hade ABS = de anpassar inte körstilen efter det.

Jag har provat ABS, har även provat samma hojar med ABS avstängt och kan säga att de moderna systemen jag provat bromsar 1000ggr bättre än mitt klantarselbromsande, men jag tycker fortfarande inte att en lagstiftning om det är vettigt i sammanhanget.

Naturligtvis finns risken att en viss typ av förare anpassar körstilen efter säkerhetssystemen och litar mer eller mindre blint på dem men det blir svårt att gardera sig mot.

Det är just det här jag försöker komma åt, jag vill påstå att det inte är en viss typ av förare utan Svensson som är i skottlinjen här, och det är bedrövligt. Visst är det svårt att gardera sig, men jag tror inte att ett lagstiftat tvång gör saken bättre.

Finns en gammal "vits" från en bärgare, vet inte om den är sann men inte otänkbart:

"Enda skillnaden mellan bärgning av tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift är att när det är fyrhjulsdrift så räcker inte vinschen ända fram."

Det är mer än en gammal vits, det är skrämmande men sant. Vet inte hur många 4wd förare jag har hört säga "vadå vinterdäck, jag har juh 4wd" och då är det oftast suvförare och svensson igen...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jag har testat hoj med abs, och helt ärligt talat tycker jag att det är läskigare för man vet aldrig när den slår till. När läraren på körskolan ber dig klämma allt du har för att man ska få se att det funkar känns sådär. gjorde det aldrig för att jag inte tänker sätta mitt liv på spel för att testa om systemet funkar.

ABSen slår till precis där du skulle låst hjulet i vanliga fall.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Jag tycker nog hojar borde förekomma på risktvåan för bilar med, typ att de får köra på en bana där hojar kommer och dyker upp bakifrån, eller gärna ligger i döda vinklar eller på ställen där man behöver vrida på huvudet för att se dem.
Tror motsvarande skulle vara nyttigt för hojåkare med, att få sitta i en bil och försöka se en hoj som ligger och gömmer sig i döda vinklar, så att hojåkarna får bättre känsla för var de befinner sig i döda vinklar för bilister som fått nacken stelopererad...

Vad gäller ABS, jodå, har väl inget emot det egentligen, däremot tycker jag att tvånget är onödigt, marknaden är ju på väg åt det hållet ändå redan. Då är det bättre att låta folk välja tycker jag.

Det fick vi göra under riskutbildningen för A-kortet. Dvs. vi fick sitta i en bil o "leta" hojjar i döda vinkeln osv. riktigt bra!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Får väl komma med en självupplevd anekdot då :)

Kommer körande in mot macken, drar i höger grepp. Det händer NAADA förutom att det "surrar/vibrerar" i handen. Vinglar vidareoch försöker ånyo. Näedå, samma fenomen. Ingen bromsverkan alls, efter 3;e försöket vaknar iaf fotpedalen, då har jag passerat pumparna. Hände aldrig igen, men det fanns inget som gav upphov till dålig friktion på marken. Ren och fin asfalt.
ABS-systemet hade väl en dålig dag.
Givetvis hittar man inget fel på verkstan heller, fanns ju ingen felkod....
400mil gammal hoj bör tilläggas. Inte hänt sen dess heller...

Jag undrar hur intressant det varit om hastigheten varit högre, med någon form av hinder framför :gnissla All form av sådan här elektronik medför en viss risk.

Med största sannolikhet så tryckte du inte särskilt hårt på bromsen och därför rulla du förbi pumparna när ABS'n börja jobba. Detta fenomen inträffar på de flesta fordon med ABS någon gång och vissa mer än andra. Har inte fördjupat mig i det särskilt mycket ännu men har tänkt att göra det en tid. Gemensamma faktorerna är låg hastighet och lätt ansatt bromskraft.

Har du någon form av antispinn på den hojen det inträffade på och vet du isåfall om den även jobbar med ABS eller bara med att strypa effekten med elektroniskt gasspjäll (drive by wire)? Vissa system stryper bränsle/tändning istället = inget elektroniskt gasspjäll.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top