Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är inte ofjädrad vikt!!!!



Tror inte du skulle kalla det 9 kilo skrot när det räddat pannbenet på dig.
Hur mycket väger ditt ställ, ryggskena, stövlar och handskar?

Det är inte lagstiftat att du måste bära dom plaggen, så du kan ju lika gärna köra i shorts. Varför gör du inte det?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har jag inte läst igenom tråden senaste dagarna, men jag hittade en MC-folket när jag sorterade tidningar igår. Har inte läst igenom den själv, men där står det i nedre kanten "Alla snackar, men vi testar ABS på grus" Det är nr 6 2011. Ska titta på den senare.

Jag kan dock tänka mig att debatten är likadan som när ABS introducerades på bilar. På Audi Urquattro gick det att koppla ur och på ABS. Jag började skriva ett inlägg i början av tråden, men är inte säker på att jag postade det. Jag bryr mig inte nämnvärt om man ställer krav på ABS - även om jag gillar tanken om människa och maskin utan hjälpmedel. Det är bara att konstatera att dagens trafik inte tillåter den typen av utsvävningar. Marginalerna är rätt små när det väl händer något. Även om ingen av mina bilar har antisladd skulle jag nog inte välja att köpa en BMW M3 (E36) för vinterkörning. Jag hade antagligen satsat på en BMW M3 (E46) där jag kan välja mina tillfällen att ha alla system urkopplade. T ex på bana eller tom parkeringsplats.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ni som har sån rädla för ny elektronik tycker jag ska logga ut å stänga datorn genast innan nån ny elektronik i datorn äter upp er;) nä men:p

Skulle du våga slå vad 100.000kr om att en dator inte kraschar på 10år?

Om nej, varför vågar du slå vad om ditt liv? :va

Om ja, katschiiiiiiiing! :tummenupp
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Och lagen gäller fortfarande ABS som INTE kan bli urkopplad, vilket du missar att svara på varje gång.
Nu har jag inte läst något djupare i lagförslaget i sig, men står det verkligen specificerat att ABS'en inte ska vara urkopplingsbar? Står inget i artikeln i Motorrad som det länkas till iaf.
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Jag är emot

ABS är kanonbra och jag har det gärna på gatcykeln, men detta tycker jag är något individen själv ska ta ställning till..

Det räcker med storebrorsfasonerna. Inga fler lagar:fakta
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu har jag inte läst något djupare i lagförslaget i sig, men står det verkligen specificerat att ABS'en inte ska vara urkopplingsbar? Står inget i artikeln i Motorrad som det länkas till iaf.

SMC har skrivit det ett antal ggr under våren.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett sätt att jämföra (finns förstås många fler sätt) skulle kunna vara:

Vad är att föredra i ett läge när en bil plötsligt svänger ut framför en och man måste panikbromsa och kanske göra en undanmanöver?

1. Ett system som innebär att man måste dosera bromsen exakt rätt för att både få maximal inbromsning och undvika hjullåsning. Bromsar man för hårt leder det i samtliga fall till hjullåsning.

2. Ett system som går att dosera på valfritt sätt enligt punkt 1, men om man råkar bromsa för hårt leder det i de allra flesta fall, dvs så längs systemet fungerar, inte till hjullåsning. I de fall systemet inte fungerar har man också i de allra flesta fall blivit förvarnad om det via en varningslampa och då fungerar bromsarna som vanliga icke-ABS, dvs enligt punkt 1.

Olyckor som uppstår i en situation enligt ovan är ju bland de vanligare MC-olyckorna och det hävdas ju enligt div. studier att ABS skulle kunna rädda livet på rätt många MC-förare i just situationer som denna. Handen på hjärtat - när man hamnar i en paniksituation, hur stor tror ni då sannolikheten är att man råkar göra ett misstag och inte bromsar enligt konstens alla regler på ren instinkt?
 

Fortis

Spaca mullo off.
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Skåneland
Hoj
Kawasaki
ABS borde vara obligatoriskt tycker jag utan vidare. Finns en del hojar jag skulle kunnat tänka mig att skaffa om de haft ABS.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som om det skulle göra någon skillnad för en medelmåtta

Är det marginaler så varför inte? Du pratar ju själv om marginaler med ditt abs-system vid en paniksituation?

Om abs är så jävla grymt varför bromsar jag bättre i en del fall utan?

så e de ;)


Har du inte hört att alla som åkt på bana en gång kan hantera alla situationer med ypperliga resultat?
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

Så kontentan är att människan inte är skapt för att köra fort och att man därför implementerar ett bromssystem som ska hjälpa gemene man att bromsa men det är ett system som gemene man inte reagerar korrekt på genom att instinktivt bromsa mindre när det behövs som mest? Det låter förträffligt...

Sedan panikbromsassistans på bil, hyllade du precis skiten? Det är det värsta otyg som bilar bestyckats med på senare :huvet
Ett system som kliver in och bromsar maximalt åt dig när du bara är ute efter att bromsa lite hårdare än vanligt :tummenner
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Abs obligatoriskt :tummenner
Valfritt :tummenupp

Har haft hoj med ABS och har ingen önskan att ha det igen!
Tror dessutom att för att ha verklig nytta av ABS på hoj så måste
man verkligen träna på att klippa bromsen samtidigt som man
gör en undanmanöver,inte helt jätteenkelt kan jag säga.

Däremot vid en panikbromsning rakt fram utan några försök att svänga
runt ett ev hinder är det ju enkelt,klipp bromsarna och håll tummarna
för att man får hejd på skrotet :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Så kontentan är att människan inte är skapt för att köra fort och att man därför implementerar ett bromssystem som ska hjälpa gemene man att bromsa men det är ett system som gemene man inte reagerar korrekt på genom att instinktivt bromsa mindre när det behövs som mest? Det låter förträffligt...

Klart det är förträffligt, du glömde att mängdträningen (att man faktiskt tränar på det precis som vanlig inbromsning) sen så är det inget problem längre så länge man kör hoj men visst någon förstärkare skulle kanske kunna hjälpa till. Det kommer hela tiden ny teknik inom massor av områden, lär man sig inte denna nya teknik så blir det svårt att få ut nyttan med den.

Sedan panikbromsassistans på bil, hyllade du precis skiten? Det är det värsta otyg som bilar bestyckats med på senare :huvet
Ett system som kliver in och bromsar maximalt åt dig när du bara är ute efter att bromsa lite hårdare än vanligt :tummenner

Kan säkert upplevas lite väl tilltagen på vissa bilmodeller beroende på hur det är programmerat/konstruerat men även där är det oftast en vanesak. I sin helhet är det så gott som ingen som klagar över det, gemene Svensson vet väl inte ens att funktionen finns eller hur det fungerar men jag har sällan hört någon som klagar på för bra bromsverkan.

Tänkte du på någon specifik bilmodell där du upplever för "aktiv" bromskraftsförstärkare eller sköt du bara från höften? Sen funktionen i sig är inte särskilt ny den heller.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Klart det är förträffligt, du glömde att mängdträningen (att man faktiskt tränar på det precis som vanlig inbromsning) sen så är det inget problem längre så länge man kör hoj men visst någon förstärkare skulle kanske kunna hjälpa till. Det kommer hela tiden ny teknik inom massor av områden, lär man sig inte denna nya teknik så blir det svårt att få ut nyttan med den.
Är det inte bättre att folk mängd tränar på att bromsa ordentligt till att börja med?



Kan säkert upplevas lite väl tilltagen på vissa bilmodeller beroende på hur det är programmerat/konstruerat men även där är det oftast en vanesak. I sin helhet är det så gott som ingen som klagar över det, gemene Svensson vet väl inte ens att funktionen finns eller hur det fungerar men jag har sällan hört någon som klagar på för bra bromsverkan.

Tänkte du på någon specifik bilmodell där du upplever för "aktiv" bromskraftsförstärkare eller sköt du bara från höften? Sen funktionen i sig är inte särskilt ny den heller.

Hade Specifikt Citroen C2 i åtanke när jag skrev det där, men har hört klagomål på andra modeller (fast inte från folk som kör som svensson då).

Men jag tror fortfarande på att det är bättre med förare som faktiskt kan köra ordentligt än massvis med förare som förlitar sig på att något kör/bromsar åt dom. Visst, det kan låta lite elitistiskt, men jag ser verkligen inte varför folk som inte kan köra för 5öre ska få köra... men nu blev det lite väl OT kanske :glömdet
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är det inte bättre att folk mängd tränar på att bromsa ordentligt till att börja med?

Det är väl jättebra om folk gör det men när dom misslyckas med det så hjälper ABS till, enkelt och smart och det går att bromsa precis lika hårt med ABS utrustade bromsar tills det låser sig. Alltså folk kan träna på inbromsning precis lika bra med ABS som med utan, enda skillnaden är att risken för att de ska klota minskar med ABS.

Testade mitt ganska nya framdäck häromdagen på torr asfalt, PR3, eftersom jag tycker att de känts lite si o så när det svänger. Låg väl i någon +moms hastighet och klippte frambromsen riktigt ordentligt inför där det blev 50, helt medvetet och jag trodde jag tog i så pass att ABS´n skulle börja jobba men det gjorde den aldrig. Däcket verkar vara bra konstruerat = ett sämre däck/mer slitet hade förmodligen låst upp vid den inbromsningen av tidigare erfarenhet.

Hade Specifikt Citroen C2 i åtanke när jag skrev det där, men har hört klagomål på andra modeller (fast inte från folk som kör som svensson då).

Fransk bil :) Ja den är det förmodligen något fel på. Oavsett så är det ingen känd problematik specifikt för bromskraftassistans rent generellt.

Men jag tror fortfarande på att det är bättre med förare som faktiskt kan köra ordentligt än massvis med förare som förlitar sig på att något kör/bromsar åt dom. Visst, det kan låta lite elitistiskt, men jag ser verkligen inte varför folk som inte kan köra för 5öre ska få köra... men nu blev det lite väl OT kanske :glömdet

Återigen så handlar det inte om något system som bromsar åt dem, det är en fullkomligt felaktig uppfattning. Behöver föraren bromsa måste denne göra det helt själv, ABS´n kan inte heller gå mot naturens lagar och rädda alla situationer men den kan hjälpa till att rädda en snopen omkullbromsning den gången föraren inte riktigt var med.

Min körstil anpassas inte efter det faktum att jag har ABS, jag behöver väldigt sällan använda bromsarna så hårt på gata men den dagen jag behöver det, vilket har hänt, så är det skönt att systemet finns där. Sen om jag busar på bana och överdriver inbromsning eller testar bromsarna på gata under säkra förhållanden är ointressant i sammanhanget.

Jag köper helt och hållet att man kan vara mot ett tvingande beslut att man måste ha ABS men de argument till att varför denna lag inte borde införas är nonsens av personer som för det mesta inte verkar veta vad det handlar om eller vilka fördelar systemet i sig innebär.

Dom som tror sig kunna köra bättre än ABS systemet hinner reagera vid alla eventualiteter är förmodligen lika stor risk på vägen som de som är dåliga förare/bromsare :)

I slutändan blir det bara ännu enklare att införa lagen för beslutsfattarna eftersom kritikernas synpunkter inte är värt pappret de skrivit ner dem på och kan enkelt arkiveras. Visst ska man ifrågasätta men om man ska göra det så ska man veta vad man ifrågasätter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det verkligen ingen som tagit sig tid att läsa igenom artikeln I MC-Folket som jag nämnde i ett inlägg lite högre upp i tråden?

På sid 46 i artikeln under "slutsats och kommentarer" står det "konstaterat med säkerhet"

  • Med ABS får du 10.3 till 16 procent större marginal för bromsning och undanmanöver på grus än utan ABS
  • Du har större stabilitet och kontroll och därmed större chans attt slippa allvarliga skador med ABS vare sig du lyckas eller misslyckas med undanmanövern
  • Risken minskar att du kolliderar liggandes och därmed skadas allvarligare
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
I slutändan blir det bara ännu enklare att införa lagen för beslutsfattarna eftersom kritikernas synpunkter inte är värt pappret de skrivit ner dem på och kan enkelt arkiveras. Visst ska man ifrågasätta men om man ska göra det så ska man veta vad man ifrågasätter.

Vilken tur att vi inte skriver på papper då :tungan
Skämt o sido, det som ifrågasätts är inte huruvida ABS är bra eller inte (men panikassistansbromsning är skräp, fransk bil eller ej) utan lagtvånget kring det. Men du är så fast beslutad i din sak att du vägrar se något negativt med det.

Personligen tycker jag att individens rätt att välja är värt mer än ABS-tvångs förespråkarnas välvilja.
Men med din inställning till det här scenariot hoppas jag att du inte klagar sedan när det lagstiftas om krav för begränsning av motoreffekt till 50hk osv osv...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Skulle du våga slå vad 100.000kr om att en dator inte kraschar på 10år?

Om nej, varför vågar du slå vad om ditt liv? :va

Om ja, katschiiiiiiiing! :tummenupp

Edit; bara en fråga, anser du verkligen i ärlighetens namn att det är att slå vad om sitt liv att köra med ABS? Seriöst? Tänker du samma när du kör bil menar du?:p


Om du låter bli all porr på internet och gör lika mycket service på datorn som du gör på hojjen så nog tror jag en dator pallar 10år;)

Och ska jag va konspiratorisk så tror jag datorer inte ens är gjorda att hålla mer än 3-4år. Just för att ingen begär mer.
Begär man dock att datorerna skall hålla i 20år så är det full möjligt, men smakar det så kostar det.

Sen är det ju oftast som sagt de rörliga delarna i en datorn som lägger av, alternativt virus å skit.
Och när man börjar få virus på hojen är nog abs standard sen säkert ja, 3år=)

Största problemet med elektronik på fordon är väl dock lödningar..

Väljer du en bil utan krockkuddar bara dör att det faktiskt hänt ett flertal gånger att dem löser ut medans du kör?
Läste om nån kille som körde en Peugot (såklart) där sidoairbagen löst medans han körde, sprängde trumhinnor och skit, man lär ju bli lite paff när det händer:yoparty

Just för att man inte dör av det snabba accet, utan av det okontrollerade stoppet:gnissla


Its not the fart that kill, its the smäll:banana
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top