Obalansfunderingar kring framhjul

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har fått vibrationer i Trajans framhjul och funderar lite på detta. Känslan är att framhjulet skulle vara ocentrerat vilket det verkar vara med 0.8 mm på framdäckets slitbana.

Då man kör känner man vibrationer hela tiden och i låg fart kan man "ränka varven" och det märks tydligare då man bromsar så jag är lur på att nåt skulle vara skevt runt framhjulet. Skulle det vara obalans tycker jag inte att man ska märka av detta i låga farter som typ 30 km/h, har inte lossat hjulet och kollat balanseringen men har svårt att tro att det kan vara sån obalans för då skulle man väl hoppa av vägen om man känner av obalansen redan i 30 km/h.

Funderar runt bromsskivan är detta medbringare som ska göra skivan flytande eller är detta bara nitar som fäster skivan mot dess centrum? Jag tror att skivan är fast och att oket är flytande men är osäker?

Hsr mätt upp framhjulet och bromsskivan och allt är inom spec även om skivan slår mer än vad som anges vara normalt, allt mätt så gott det går med mätklocka som jag fäst med ett vinkeljän på gaffelbenet. Framhjulet är lite svårt att mäta radiellt men har mätt både mot fälgkanten och invändigt och det verkar blir ganska samma och man kommer till noll där man startat så det verkar gå att lita på.

Det som möjligen kan vara det som sticker ut är bromsskivan radiellt men här finns inga specar men 0.52 mm borde inte vara nåt större problem tycker jag. Där emot att man hamnar på 0.8 mm på däcket utsida verkar ju lite mer men ska drt kännas i 30 km/h?

Sista misstanken är hjullager men ska det ge en "hoppande känsla".

Vad tror ni om dessa värden som jag har mätt upp

Bromsskiva
radiellt 0.52 mm (inga toleranser angivet)
Axiellt 0.20 mm (normal 0.1 service 0.3 mm)

Framhjul
Radiellt 0.34 mm (0,6 mm)

Axiellt 0.29 mm (0.6 mm)

Mitt på slitbanan på däcket radiellt 0.8 mm

Lite bilder på bromsskivan och mätningen
20260818_164543.jpg20260818_164549.jpg

0.52mm runout på skivan är lite mycket.

Hur ser däcket ut i övrigt? Du har inte en flat spot någonstans?

Edit: nitarna som håller skivan ska kunna roteras, men det är troligen inte problemet här iom att du känner av vibrationerna även då du inte bromsar.

Hjullager låter inte heller troligt, men hissa upp framänden och känn på det.

0.52mm runout på skivan är lite mycket.

Hur ser däcket ut i övrigt? Du har inte en flat spot någonstans?

Edit: nitarna som håller skivan ska kunna roteras, men det är troligen inte problemet här iom att du känner av vibrationerna även då du inte bromsar.

Hjullager låter inte heller troligt, men hissa upp framänden och känn på det.

Man ser inget konstigt på däcket utan jämnt slitet och ingen touringplatta heller. Frågan om det är dessa 0.8 mm på gummit som gör detta fenomen? Nu är det ju inte speciellt vetenskapligt mätt för att mäta på en gummiyta får man nog räkna med att det inte blir så exakt men nånstans mellan 0.75 till 0.85 mm blir det varje mätning på gummit. Fälgen verkar hålla sig inom de specar som anges i boken med ca 1/2 måtten mot tillåtet.

Nitarna kan inte snurra i alla fallninte dom hag känt på, men det känns ju ändå inte ut som att det skulle vara skivan. Runout är det rundheten eller hur mycket den slutliga sida? 0.52 mm är hur mycket skiva slår i rundhet (radiellt kallar jag det) 0.2 mm är vad skivan slår i "sida" (axiellt för mig) i framaxelns riktning det är ju det spelet som även, trycker ut bromsklossarna i oket.

Framänden är uppallad och man kan inte känna några konstigheter på hjullagren.

Blir som inte klok men känner man av 0.8 mm i "orundhet" på ett framhjul?

Är du säker på att vibrationen kommer från framhjulet?
Är alla ekrar någorlunda lika spända? Klingar ungefär lika.
Normalt lufttryck? Gaffeln funkar OK, rätt mängd oljs? Inget glapp i styrlagren?
Måste vara rejäl obalans om det känns i 30.
Spår efter vikter som lossnat? Ser nästan ut så på bilden. Kanske petig men jag brukar sätta vikterna fördelat på båda sidorna.
När jag ekrar om hjul brukar jag tröttna vid 1 mm. Brukar inte märkas.
Någorlunda slät väg?

Har du 20g på v sida och 0g på h?
Fattas det vikter som @Micke R är inne på?
Byter du däcken själv vet du iaf om du tagit bort gammalt klister eller om du tappat vikt, (där den skall vara).
Jag tror det är slitage och om du har en obalans så växer den ju med slitaget. Du har en rätt tydlig ”vågighet” på höger kant/skuldra. Det brukar vara värre på vänster men det har åtminstone jag svårt att urskilja på den bilden(2).

Edit;
Jo denna vågighet/klackighet syns på v också, i bildens nederkant. Troligtvis värre på den sidan, annars är det unikt!

Däck och obalans är mina slutsatser utifrån vad jag ser och du berättar. Vet inget om drivpaket, lager, (ffa drevlagret), bakdäck. Du har väl varit på långtur nyligen? Kört med last och andra avvikelser, fel lufttryck ett tag t ex? Dina vågor vittnar om lite lågt lufttryck. Säg att du balanserar om däcken och fenomenet försvinner, men kommer strax tillbaka. Då hade jag övervägt skevhet eller lager.

Jag har brottats med fel sen senaste däckbytet och brorsans mc hoppar efter senaste semestern. Beggat däck, firman balanserade inte och så har han drämt i ett tjälskott av K2karaktär.

Vi har alltså lite samma problem, fast utan dina skills och verktyg. Mina däck kunde jag konstatera kraftig obalans med 2 pallbockar och ett krokigt mtbstyre…

Last edited:
Har varit i garaget och balanserat däcket igen och fick lägga oå 15 g till, jag har haft vikter på bägge sidor på fälgen men dessa syns inte på bilden. Inga vikter är tappade bara jag som varit lite slö med att göra ren fälgen, skulle göra det vid tvättning men första och enda tvätten i år har skett i Sundsvall efter att jag kört i Norge. Blir igen tvätten nu heller då jag ska och besikta i Kalix på fredag och det är bara regnar här.

Har mätt upp däckets slitbana igen och fått fram följande det slår 0.88 mm som mest och mätte sen var 0.4 mm är på respektive ställe man ser att däcket stiger snabbare från mot höjden från ena hållet. Fråga är om det är detta man känner av.

20260819_103944.jpg

Hjullagren känns bra, styrlagret känns bra men ska ta grabben att sitta på hojen så den blir stum med framhjulet i luften och känna riktigt ordentligt.

Nu till detta med lufttryck, här är nog boven har fyllt 2.3 bar fram enligt boken och brukar ha lite mer 2.5 bar bak, boken säger 2.3 bar fram och bak solo. Har varit lite besviken på Aoocci android auto skärmen som visat 1.8 bar då jag fyllt till 2.3 bar men har inte brytt mig utan tänkt att detta är ju en billig kinesgrej och ventilhattarna är dessutom felmärkta med vad som är fram och bak så jag tog inte denna funktion på allvar utan ställde varningen på 1.6 bar.

Nu började jag tänka att tänk om skrämen har rätt och hämtade den uppladdningsbara Osram kompressorn och sätter i den och då visar den också 1.8 bar fram. Alltså har min analoga mätare mest troligt börjat visa fel och om skärmen och Osram kompressorn visar samma borde man ju kunna lita på dessa. Nu ska jag kolla alla hojar och bilar och se så det finns luft i dom. Nu är däcken pumpade till 2.3 fram och 2.4 bak men frågan är ju vad som händer nu med balanserat däck och mer luft. Dock ser eller känner jag inte några vågigheter och jag har verkligen försökt se om jag kan se nåt konstigt slitage men allat är ganska skickat så kan detta luras att se ut som vågigheter eller missar jag nåt?

Att fälgen fått smällar kan man räkna med efter vägen jag bor så är det nog mer potthål, sprickor och skador än vad det är ställen man kan kalla väg och mitt som det är smäller det till. Dock tycker jag ju att detta borde märkas på fälgen rundhet för även om slitbanan slår så slår in inte fälgen utanför vad som är specat i boken itan ungefär hälften. Men detta har känt av hyfsat länge men verkat öka mer och mer.

Har varit i garaget och balanserat däcket igen och fick lägga oå 15 g till, jag har haft vikter på bägge sidor på fälgen men dessa syns inte på bilden. Inga vikter är tappade bara jag som varit lite slö med att göra ren fälgen, skulle göra det vid tvättning men första och enda tvätten i år har skett i Sundsvall efter att jag kört i Norge. Blir igen tvätten nu heller då jag ska och besikta i Kalix på fredag och det är bara regnar här.

Har mätt upp däckets slitbana igen och fått fram följande det slår 0.88 mm som mest och mätte sen var 0.4 mm är på respektive ställe man ser att däcket stiger snabbare från mot höjden från ena hållet. Fråga är om det är detta man känner av.

View attachment 531895

Hjullagren känns bra, styrlagret känns bra men ska ta grabben att sitta på hojen så den blir stum med framhjulet i luften och känna riktigt ordentligt.

Nu till detta med lufttryck, här är nog boven har fyllt 2.3 bar fram enligt boken och brukar ha lite mer 2.5 bar bak, boken säger 2.3 bar fram och bak solo. Har varit lite besviken på Aoocci android auto skärmen som visat 1.8 bar då jag fyllt till 2.3 bar men har inte brytt mig utan tänkt att detta är ju en billig kinesgrej och ventilhattarna är dessutom felmärkta med vad som är fram och bak så jag tog inte denna funktion på allvar utan ställde varningen på 1.6 bar.

Nu började jag tänka att tänk om skrämen har rätt och hämtade den uppladdningsbara Osram kompressorn och sätter i den och då visar den också 1.8 bar fram. Alltså har min analoga mätare mest troligt börjat visa fel och om skärmen och Osram kompressorn visar samma borde man ju kunna lita på dessa. Nu ska jag kolla alla hojar och bilar och se så det finns luft i dom. Nu är däcken pumpade till 2.3 fram och 2.4 bak men frågan är ju vad som händer nu med balanserat däck och mer luft. Dock ser eller känner jag inte några vågigheter och jag har verkligen försökt se om jag kan se nåt konstigt slitage men allat är ganska skickat så kan detta luras att se ut som vågigheter eller missar jag nåt?

Att fälgen fått smällar kan man räkna med efter vägen jag bor så är det nog mer potthål, sprickor och skador än vad det är ställen man kan kalla väg och mitt som det är smäller det till. Dock tycker jag ju att detta borde märkas på fälgen rundhet för även om slitbanan slår så slår in inte fälgen utanför vad som är specat i boken itan ungefär hälften. Men detta har känt av hyfsat länge men verkat öka mer och mer.
Jag uppfattar att du beskriver en anomali som växer med slitaget.
Du ser alltså inte de klackar eller vågor jag beskriver? Brukar kännas med handen om klappar däcket lite. Blir liksom lite ”skovlar” och de kan jag skönja också på sista bilden.

Någon ritkunnig som också ser får gärna strecka vad jag menar. Tydligast på bild 2. Lurigt med det mönstret och något jag ofta upplevt med michelin, ffa pilot road 1 och 2, som liknar classic.

Det här med däckstrycksmätare är en historia för sig som kan fylla en hel tråd.
Har genom åren haft ett otal luftpåfyllare. Nu har jag 3st https://verktygsboden.se/maskin-teknik/tryckluft/luftverktyg/luftpafyllare/digital-luftpafyllare som faktiskt visar lika inom 0,1 Bar.
Fast fått byta ventilnippel på två, för den som sitter på är kass till motorcyklar.
Bara mätare som både visar rätt och är smidiga har jag inte hittat.

Vad jag minns så kollade jag denna mätare mot en manometer men det är flera år sen och har inte tänkt så mycket mer på detta. Vetefan om man ska köpa nån industrimanometer till påfyllaren? Verktygsbodens mätare såg ju fin ut och måttligt dyr.

Jag uppfattar att du beskriver en anomali som växer med slitaget.
Du ser alltså inte de klackar eller vågor jag beskriver? Brukar kännas med handen om klappar däcket lite. Blir liksom lite ”skovlar” och de kan jag skönja också på sista bilden.

Någon ritkunnig som också ser får gärna strecka vad jag menar. Tydligast på bild 2. Lurigt med det mönstret och något jag ofta upplevt med michelin, ffa pilot road 1 och 2, som liknar classic.

På det framdäcket som satt på tidigare tror det var ett Pilot Road 3 fick jag skolvar med slitaget men dessa var över hela däcket och gjorde att däcket dessutom lät då man kom upp i fart. Vill minnas att det också hade lite obalans då men inte lika mycket som detta däck har nu.

Jag kan inte känna nåt med handen på detta däcket, jag har försökt att se om jag kan se om slitaget är olika lång ner på sidorna men det är svårt att verkligen se. Allt är ju också ganska skitigt men jag gör mig inget bekymmer med att tvätta då jag förmodligen ska köra 20 mil i regn för att besikta.

Hade varit kul att köra däcket i balanseringsmaskin för att se om det skulle ge annat resultat mot att balansera statiskt. Dock vet jag inte av nån som gör detta i närområdet.

Hur gammalt är däcket?

Slang eller slanglöst? (Är väl slang på dessa)

Kör snyggt!

Hur gammalt är däcket?

Slang eller slanglöst? (Är väl slang på dessa)

Kör snyggt!

Inte supergammalt, kan det vara tredje säsongen nu.

Edit: Är slang i dessa däck. Bakdäcket är bytt inför besiktningen i sent i augusti 2022, så då är framdäcket på lagt under vintern våren 2023. Så denna säsong är 4:e med dessa däck och skulle tro dom rullat 1000-1200 mil. Men jag sprider ju mina mil på fyra hojar.

Last edited:
Hade varit kul att köra däcket i balanseringsmaskin för att se om det skulle ge annat resultat mot att balansera statiskt. Dock vet jag inte av nån som gör detta i närområdet.
Eftersom ett mc-hjul är smalt i förhållande till diametern påverkar en axiell obalans ganska lite.
Så en statisk balansering duger bra upp till åtminstone farter där du förlorar körkortet.

Eftersom ett mc-hjul är smalt i förhållande till diametern påverkar en axiell obalans ganska lite.
Så en statisk balansering duger bra upp till åtminstone farter där du förlorar körkortet.

Tror nån sa att det ska funka upp till typ 300 km/h. Vad jag tänkte är om man kan få nåt fenomen så att däcket ändrar balanseringen då det börjar snurra? Att centrifugalkraften (eller om det nu var centripekalkraften det heter) hittar på nåt med balanseringen?

Eftersom det uppträder redan i så låg fart och du "kan räkna varven" så låter det inte som obalans och inte heller som ojämnt slitage vilket borde ge en högre frekvens.
Du har ju mätt upp det mesta vad gäller ojämnheter så bulig fälg eller felmonterat däck verkar det inte vara.
Jag sätter en slant på kordbrott. Det brukar vara uppenbart att däcket får fel form någonstans men jag har en gång varit med om att det var mycket svårt att se men att däcket hade sämre bärighet på ett ställe så under belastning betedde det sig som om det var en ojämnhet där.

Du hade kontrollerat så det inte är glapp i styrlager och att hjullager är ok? Hjulet sitter rakt och riktigt monterat och fram & bakhjul centrerade?

Kanske helt enkelt får demontera däcket och kolla hur det ser ut invändigt och att slangen är bra.
Skulle vara intressant om du hade ett annat däck att kränga på och se om blir någon skillnad

Inte supergammalt, kan det vara tredje säsongen nu.

Edit: Är slang i dessa däck. Bakdäcket är bytt inför besiktningen i sent i augusti 2022, så då är framdäcket på lagt under vintern våren 2023. Så denna säsong är 4:e med dessa däck och skulle tro dom rullat 1000-1200 mil. Men jag sprider ju mina mil på fyra hojar.
Ehrm, jag är inne på tredje denna säsongen…
(En sanning med viss modifikation.)

Eftersom det uppträder redan i så låg fart och du "kan räkna varven" så låter det inte som obalans och inte heller som ojämnt slitage vilket borde ge en högre frekvens.
Du har ju mätt upp det mesta vad gäller ojämnheter så bulig fälg eller felmonterat däck verkar det inte vara.
Jag sätter en slant på kordbrott. Det brukar vara uppenbart att däcket får fel form någonstans men jag har en gång varit med om att det var mycket svårt att se men att däcket hade sämre bärighet på ett ställe så under belastning betedde det sig som om det var en ojämnhet där.

Jag har i och för sig varit med om nåt liknade på Cadillacen där bilen ormade sig i bakänden i lågfart och den började vibrera snabbare i fart. Den hissades x antal gånger utan att hitta nåt fel men det försvann vid däckbyte. Var nästan säker på att det var en skev fälg höger bak men allt var just och man kunde inte se nåt på däcket. Här misstänktes kordbrott.

Du hade kontrollerat så det inte är glapp i styrlager och att hjullager är ok? Hjulet sitter rakt och riktigt monterat och fram & bakhjul centrerade?

Kanske helt enkelt får demontera däcket och kolla hur det ser ut invändigt och att slangen är bra.
Skulle vara intressant om du hade ett annat däck att kränga på och se om blir någon skillnad

Har kollat styrlager och hjullager men ska kolla styrlagren ytterligare en gång med grabben som hjälp han får sitta på hojen på mc-lyften så bakhjulet tar I backen så man verkligen kan känna efter glapp. Hjullagren har jag direkt känns på då hjulet varit loss för balansering. Ett annat däck skulle vara intressant men då blir det nog byte hur som helst för det är ett helvete att kränga dessa däck.

Ehrm, jag är inne på tredje denna säsongen…
(En sanning med viss modifikation.)

Det kunde varit värre, bara ett år fel är ju inte få farligt. Nästan fyra säsonger med 2026 inräknad. Fort brukar man ju ha fem år fel.

Tänker inte betta emot.

Hur vanligt är kordbrott? Att man får kordbrott på ett billigt däck av fabrikatet Eldorado (inte köpt på Willys trots namnet) känns väl ut mer troligt än på ett Michelin som väl anses som ett kvalitets däck.

Vågar man köpa Michelin igen eller ska man satsa på nåt annat däck?

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis