NZI Spyder III (Hjälm)?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Provade en NZI Spyder III, tyckte den satt helt ok, även om jag är ovan med hjälm och så...

Nån som har nått positivt eller negativt att säga om den?

/Jocce

arai och shoei e helt klart bra men soumy e också bra så det så har provat att krascha med både en shoei och en X-lite hjälm och ja dem verkade fylla sin funktion båda två så även billigare hjälmar kan väl vara bra beroende på hur man kraschar... men visst är dyrare hjälmar bättre men lika mkt får man ju betala för märket... skulle vara lite bättre gradering på hjälmar och inte bara en lägsta nivå som dem måste uppfylla... Men det viktigaste trots allt är ju att den sitter klockrent... för gör den inte det kan även en "bra" hjälm bli farlig...

arai och shoei e helt klart bra men soumy e också bra så det så har provat att krascha med både en shoei och en X-lite hjälm och ja dem verkade fylla sin funktion båda två så även billigare hjälmar kan väl vara bra beroende på hur man kraschar... men visst är dyrare hjälmar bättre men lika mkt får man ju betala för märket... skulle vara lite bättre gradering på hjälmar och inte bara en lägsta nivå som dem måste uppfylla... Men det viktigaste trots allt är ju att den sitter klockrent... för gör den inte det kan även en "bra" hjälm bli farlig...

Hm, okej, men vad gör egentligen den "dyrare" hjälmen bättre då?
Och vart går gränsen för en "billig" hjälm?

NZI:n jag kollade på låg väl runt 3300 kr tror jag, klassas detta som billigt eller dyrt?

/Jovvr

Hm, okej, men vad gör egentligen den "dyrare" hjälmen bättre då?
Och vart går gränsen för en "billig" hjälm?

NZI:n jag kollade på låg väl runt 3300 kr tror jag, klassas detta som billigt eller dyrt?

/Jovvr

Man klassar de som billigt, även om de inte är det.

Vad gör dem bättre än andra?
(T.ex. NZI i detta fall?)

Som jag har fått det förklarat för mig så vissa hjälm-märken bestämmer storleken på hjälmen med stoppningen innvändigt och har samma skal till alla storlekar.

Shoei och arai har olika storlekar på skalen så att stoppningen är lika tjock inne i hjälmen istället, villket blir ökad säkerhet. Vet tyvärr inte villka fler märken som har olika storlekar på skalen.

Okej, hur mycket ska man upp i för att få en "bra" hjälm då?

Och igen, vad gör den dyrare bättre?

/Jocce

Det var ett reportage i senaste smc-tidningen om hur de testar hjälmar. Det verkar skrämmande enkelt att producera "godkända" hjälmar.. Tror nog att vissa billiga hjälmar kan vara bra, men det känns säkrare att gå på kända märken. Om du kikar i utlandet så kan du få en "dyr" hjälm till samma pris som en "billig" i Sverige. Om nu reportaget visar på sanningen, så verkar Snell vara mer seriöst än ece1464154..typ.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back