Nyttan med röd nummerbotten?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Utomlands så har Superstock 600 röd botten o gula siffror.
Snyggt!

och Superstock1000 har pricis samma som råkkisarna. Röd botten/vita nuffror.

corti20071081656481207046748.jpg

Jag säger som Samuel W. vad är problemet med att olika klasser har olika kombinationer på siffror/färgbotten? :va
Då passar jag på att svara er båda :)

Problemet är att man låser förarna till att anpassa färgen på sina hojar efter nummerbottenfärgen. En vit front med blåa siffror syns ju lika bra som en blå front med vita siffror.

Jag tycker inte att det ska finnas någon regel alls om vilken färg nummerbotten ska ha för varken A- eller B-förare. Låt det vara fritt och skriv istället i reglementet vart siffrorna ska sitta samt att de ska vara väl synliga.

Jag tycker inte att det ska finnas någon regel alls om vilken färg nummerbotten ska ha för varken A- eller B-förare. Låt det vara fritt och skriv istället i reglementet vart siffrorna ska sitta samt att de ska vara väl synliga.

Man hade helt fritt i alla klasser i SO 1996-97 med färg på nummerbottnar/siffror. Men nått där gick snett. Så det är redan provat. :)

Jag hävdar fortfarande att det är bra att man kan särskilja hojar som kör i olika klasser och mellan A & B förare.

Att man har så risig smak att man väljer en babyblå som inte går att kombinera med ngt annat är svart och vitt så får man skylla sig själv. :tungan

Problemet är att man låser förarna till att anpassa färgen på sina hojar efter nummerbottenfärgen. En vit front med blåa siffror syns ju lika bra som en blå front med vita siffror.

Hur kan det styra förare till att anpassa färgen på hojen efter vilken klass man kör i?:va
Personligen skiter jag i vilken färg svemo vill att jag ska ha på min hummerbotten när jag funderar på vilken färg jag ska ha på min hoj.

Är du en sån där som på frågan om vad du har för bil svarar med färg och inte med märke? :tungan

Jag tycker att röd nummerbotten passar finfint mot vita olackerade rookie-krashkåpor. :D

Hur kan det styra förare till att anpassa färgen på hojen efter vilken klass man kör i?:va
Personligen skiter jag i vilken färg svemo vill att jag ska ha på min hummerbotten när jag funderar på vilken färg jag ska ha på min hoj.
Aha, det är därför den är röd :D
Smaken är som baken, jag tycker inte att rött är så snyggt ihop med alla andra färger.
Är du en sån där som på frågan om vad du har för bil svarar med färg och inte med märke? :tungan
Sjävklart! Jag kör vitt :tungan

Att man har så risig smak att man väljer en babyblå som inte går att kombinera med ngt annat är svart och vitt så får man skylla sig själv. :tungan
Jag vill ha gula siffror som CV förstår du väl ;)

Last edited:

Problemet är att man låser förarna till att anpassa färgen på sina hojar efter nummerbottenfärgen.

Gnäll inte utan var glad att du inte kör 250 räser och måste köra med mögelgrön botten!! :D
Vad passar till det egentligen? Bajsbrunt? Snyggt!:rolleyes:

För publikens del spelar det ju knappast någon roll. De är väl mest intresserade av att kunna se numret på hojen.
...vilket på många hojar idag är snudd på omöjligt från åskådarplats pga att siffrorna sitter för betraktande ovanifrån mer än från sidan...:tungan Men faktum är att den enhetliga röda bottenplattan gör siffrorna lättare att identifiera på håll. Och att ju mer enhetlighet det finns i färg, form och storlek, desto mer lättlästa blir siffrorna. Om det i en snabbt förbipasserande klunga hojar finns vita siffror på blå botten, röda på grön botten, gula på svart botten etc, i några olika typsnitt och kanske även storlekar, så faller en stor del av vitsen med startnummer för identifiering bort. I praktiken blir det enklare/snabbare att notera hjälmlacker och identifiera efter dem...:tungan

Last edited:
SVEMO ringde precis, det lutar nu åt regeländring för 2008 och en baby-blå botten för siffrorna :D :D
Många hävdar ju bestämt att jag måste vara färgblind så jag kanske ska skita i röd nummerbotten och hävda att jag trodde att den var röd :D

SVEMO ringde precis, det lutar nu åt regeländring för 2008 och en baby-blå botten för siffrorna :D :D

:rofl
Och rosa siffror hörde jag... ;)

FÖ tycker jag det är ett ja-la ofog med "personlifierade" fonter och utseenden på siffror...en del (som i motoGp) ser ju för f-n ut som grafitti... = går ej läsa.
I sverige ser man allt oftare detta oxå, men men... även detta är ju uppstyrt i reglementet HUR siffror ska se ut för att vara tydliga osv.

Det är ju om inte annat bra om iaf funktionärerna kan läsa siffrorna kan tyckas.

FÖ tycker jag det är ett ja-la ofog med "personlifierade" fonter och utseenden på siffror...en del (som i motoGp) ser ju för f-n ut som grafitti... = går ej läsa. I sverige ser man allt oftare detta oxå, men men...
Farbror får kanske byta styrka i glasen? :D

Det kan säkert stämma men jag tror inte det skulle vara några problem om Svemo ville ändra.

Ibland kör ju förare från andra nordiska länder så det kanske har lite med det att göra också?

Är nog mest en fråga om vilja, och ännu mer att inte göra förändringar.

ACU (Englands motsvarighet till Svemo) har inte speciella skyltar etc för nybörjare, utan du har skyltfärg och siffror enligt din hojs klass. Sedan har du en orange väst i dina första race tills du tagit några målgångar och blir en 'vanlig' räjser.
Vill du sedan köra i högre serier etc måste du göra bättre resultat och klassa upp dig likadant som B till A-licens här.

Det där är ett typiskt recept på kaos.

Det är ju helt enkelt för att slippa diskussioner och tolkningar på vilka färgkombinationer som fungerar och där siffrorna framgår tydligt.

Vet inte om det kommer som en överraskning men solen snurrar inte runt jorden/dig heller?:tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...