Nyttan med röd nummerbotten?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
Det jag undrar egentligen är varför det är så viktigt att skilja på A- och B-förare med hjälp av nummerbotten, inte varför det blev just rött.

Är man rädd att en Rookie 600-förare ska köra ut på Superstock 600-kvalet av misstag och ha möjlighet att stoppa honom redan i depån eller vad?
 
Kan det möjligtvis vara så att det finns klasser där både A och B förare är tillåtna och det kan vara bra att kunna skilja dom åt under racen?
 
Kanske för att rött är en signalfärg som ofta används för att markera fara av olika slag på t ex stoppskylt, LGF-märke och trafiksignal. På banan är det väl tänkt att man med en röd sifferbotten ska uppmärksamma andra förare på att man är en vinglig och långsam nybörjare.
 

Bifogat

  • lgf.jpg
    lgf.jpg
    12 KB · Visningar: 1,781
I bilracing fick vi köra med bokstaven C vid siffrorna de 3 första tävlingarna, sedan fick vi B-licens och slapp bokstav :)
 
På Knutstorp för nått år sen var det en Rookie600 som skulle köra sitt första race som lyckades förvirra sig ut i Supersport. Var nog bara på en fredagsträning men tror nog dom andra förarna uppskattade att han hade en röd nummerbotten då.
 
Kan inte se någon nackdel med det? Fördelar är ju att det är lättare att skilja hojar åt i depåer osv, annars går det ju inte att se vem som kör t ex superbike och vem som kör rookie1000 osv.
 
för att publiken ska veta när det är dax att gå och handla korv:)
mx & enduro har väl oxå olika färg kombinationer i sina olika klasser.
& trav hästarna!! det ska väl stå i tävlingsprogramet / startlistan,
vilken klass som har vilka färger, för publikens skull.
är det just färgen röd som du hakat upp dej på :confused: :hihi
 
Det är för att dj-vlas med dig Perra, så att det ska skära sig maximalt mot din babyblå färg. Svemo lovar att släppa sin uppdatering så fort du avslöjat vilken färg du ska ha på din Retta :D
 
Alla klasser har ju olika färgkombinationer vilket antagligen är för att underlätta för funktionärer och tävlingsledningar att se vad som för hojar som är ute på banan. Det gäller ju över i de flesta motorsporter.
 
Det är för att dj-vlas med dig Perra, så att det ska skära sig maximalt mot din babyblå färg. Svemo lovar att släppa sin uppdatering så fort du avslöjat vilken färg du ska ha på din Retta :D
Den blir Ducati-röd såklart! :D

Köper inte riktigt det här med att det skulle vara bra för funktionärer och tävlingsledning. Förarna vet väl när det är deras tur att köra?
(En SST600-förare kan ju vingla ut bland Superbike-förarna)

För publikens del spelar det ju knappast någon roll. De är väl mest intresserade av att kunna se numret på hojen.
 
Den blir Ducati-röd såklart! :D

Köper inte riktigt det här med att det skulle vara bra för funktionärer och tävlingsledning. Förarna vet väl när det är deras tur att köra?
(En SST600-förare kan ju vingla ut bland Superbike-förarna)

För publikens del spelar det ju knappast någon roll. De är väl mest intresserade av att kunna se numret på hojen.
Du får gasa lite mera så du blir värdig en vit sifferbotten :7peta



:tungan
 
Du får gasa lite mera så du blir värdig en vit sifferbotten :7peta :tungan
Jag stuntar faktiskt i färgen, jag var mest intresserad av att veta varför skillnaderna finns :)

Personligen tycker jag att A och O borde vara så stora siffror som möjligt så att publiken kan se vem som är vem.
 
Jag stuntar faktiskt i färgen, jag var mest intresserad av att veta varför skillnaderna finns :)

Personligen tycker jag att A och O borde vara så stora siffror som möjligt så att publiken kan se vem som är vem.
Vinner man ofta så blir man igenkännd utan siffror :tungan

Skämt åtsido jag fattar vad du menar men som sagt reglementet kan härstamma från FIM som det mesta gör vad det gäller regler osv.
 
Skämt åtsido jag fattar vad du menar men som sagt reglementet kan härstamma från FIM som det mesta gör vad det gäller regler osv.
Det kan säkert stämma men jag tror inte det skulle vara några problem om Svemo ville ändra.

Ibland kör ju förare från andra nordiska länder så det kanske har lite med det att göra också?

Nej, tacka vet jag NASCAR, där är det inga problem att se vem som är vem! :tungan
 
Det kan säkert stämma men jag tror inte det skulle vara några problem om Svemo ville ändra.

Ibland kör ju förare från andra nordiska länder så det kanske har lite med det att göra också?

Nej, tacka vet jag NASCAR, där är det inga problem att se vem som är vem! :tungan

Om vi vänder på frågan då, varför skulle B-förare inte ha olik nummerbotten som A-förarna? Eftersom du startade tråden så antar jag att du har nån anledning till att det ska vara så? :)
 
Det kan säkert stämma men jag tror inte det skulle vara några problem om Svemo ville ändra.

Ibland kör ju förare från andra nordiska länder så det kanske har lite med det att göra också?

Nej, tacka vet jag NASCAR, där är det inga problem att se vem som är vem! :tungan
Nja.. är det nu så att det är internationella regler så tror jag inte Svemo kan ändra på det hur som.Rookisar från norden har väl oxå rött och vitt iaf dom flesta.Och en del kör även i andra länder utanför Norden.

NASCAR Hmm. menar du att du behöver stödhjul för att bli igenkänd? :tungan
 
Utomlands så har Superstock 600 röd botten o gula siffror.
Snyggt!
 

Bifogat

  • normal_IMG_5186.jpg
    normal_IMG_5186.jpg
    18.4 KB · Visningar: 101
Jag säger som Samuel W. vad är problemet med att olika klasser har olika kombinationer på siffror/färgbotten? :va
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top