Nytt: Wiki & MC-företagsbetyg

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hejsan alla! :)

Nu har jag aktiverat ett par funktioner som legat lite i bakgrunden då jag försökt och feltesta dom tillräckligt mycket för att tycka att de klarar av sporthojsanvändare :näsblod

Wiki / Fakta / Artiklar

URL: http://www.sporthoj.com/wiki/

Jag vet inte om jag bör kalla det Wiki, men det är iaf ett öppet uppslagsverk för alla på SH att använda som resursbank. Det är tänkt som ett komplement till Teknikforumet där man via trådar kan länka till wiki-artiklar som är rena artiklar utan möjlighet för kommentarer. Alltså ren informationskälla.

Så t.ex om vi har ett ämne om Oljor som är oerhört återkommande och en styck t.ex Dr.bike som gjort sig känd inom området känner för att skriva ren faktaartikel så kan han göra så. Vartefter önskemål och nya idéer kommer in kan artikeln uppdateras och kompleteras med ny information. Man kan alltid länka till samma ställe.

Det är även möjligt att ladda upp bilder och placera dom vart man vill i texten, höger och vänsterjusterat.

Det är upp till var och en att se till att artiklarna är "up-to-date" och rätt och riktiga.

Jag hoppas att några av er tekniskt kunniga och ni med mycket erfarenhet av t.ex resor och annat direkt MC-relaterat kan skriva några artiklar för att testa systemet. Jag tar mycket gärna emot kritik för förbättrning så det till slut är så nära perfekt som möjligt.

MC-firmor - Betygsystem

URL: http://www.sporthoj.com/mc-firmor/

Detta är troligen något som länge önskats från många av er. Någon sorts möjlighet att betygsätta alla MC-firmor runtom landet.

Jag har inte tillåtat trådar då de spårar ut och får allt för stora konsekvensera för både den som ger kritik, men även för mig.

Vi behöver ett objektivt sett att ge kritik till MC-firmor. Så nu har jag skapat ett betygssytem. Det finns möjlighet för er att betygsätta:

• Kundservice
  • Butik
  • Lager
  • Priser

Om fler betygskategorier bör läggas, till tipsa gärna här tack.

Jag hoppas ni ser på detta som något positivt. Jag försöker hela tiden hitta sätt att göra SH en än bättre resurs för er. Detta är ett par saker i ledet av saker jag vill få igång till nästa år.

Tack för ordet

Johnny

En länk till respektive sida uppe i menyn hade varit fint också, så inte funktionerna blir bortglömda :)

Annars: :tummenupp

När det gäller butiksbetygen tycker jag att du bör ta med:
- postordertjänst
- reklamationshantering

Det är ju faktiskt så att postorder och reklamationer är det som oftast ställer till det. Därför kan det vara värt att veta hur de sköter sin postorderverksamhet samt betygsätta deras agerande i samband med reklamationer / returer o.s.v.

Ett litet tillägg skulle ju kunna vara att man fick betygsätta mc-firmornas verkstäder också.

När det gäller butiksbetygen tycker jag att du bör ta med:
- postordertjänst
- reklamationshantering

Det är ju faktiskt så att postorder och reklamationer är det som oftast ställer till det. Därför kan det vara värt att veta hur de sköter sin postorderverksamhet samt betygsätta deras agerande i samband med reklamationer / returer o.s.v.
nu är ju inte alla butiker webbutiker... så det där kanske går under Kundservice ändå?

nu är ju inte alla butiker webbutiker... så det där kanske går under Kundservice ändå?

Inte alla, men väldigt många har internet / postorder- försäljning och där om någonstans kan man skilja agnarna från vetet. Se bara den omtalade butiken i U-sala... Där kan man ju konstatera en ganska stor skillnad i åsikter mellan butiksbesökarna och postorderbeställarna.

Däremot är det möjligt reklamationshanteringen kan kvala in under kundtjänst.

Hmmm... folk verkar mestadels negativa. Just nu är bästa snittbetyg 3 stjärnor, dom flesta ligger på två...

Hmmm... folk verkar mestadels negativa. Just nu är bästa snittbetyg 3 stjärnor, dom flesta ligger på två...
det är detta som varit problem med diverse trådar. Det är endast dom som vill ge negativ kritik som tar sig tiden att betygsätta... och säga något.

det går 10 positiva på 1 negativ är nog min åsikt.

Hej!
Var första personen (jag vet eftersom jag lade upp firman) som gav betyg till en mc-firma. Märkte då att medelbetyget avrundades lite konstigt.
Jag gav firman betygen 5, 4, 3, 3 och 4. Det ger ett medel på 3,8. Men det avrundades till 3, borde avrundas till en 4 tycker jag.

Världsklass:) initiativ med betyg på firmor, håller med Esquire att det även vore bra att ha med "verkstad". Men såg inget från Västernorrland? eller är det bara jag som är trött såhär dags:va

Det är knappast överraskande att det är så. Man går in och röstar när man råkat ut för något dåligt, dremot är det få som orkar rösta om de fått "förväntad service" i samband med sitt butiksbesök.

Mitt förslag är att Swedie skickar ut ett mass-PM till ALLA där han uppmanar just ALLA att rösta på alla butiker de varit i kontakt med även om det man upplevde var ytterst ordinärt och de bara gått in i butiken, plockat varan från hyllan, betalat och åkt hem.

Var det så "ordinärt" så är det ändå bra om folk sätter en enkel trea...

Annars blir det som på prisjakt.se där det uteslutande är de "frälsta" som röstar medans alla de som köpt en produkt som är precis som förväntat inte bryr sig om att rösta...

Själv gick jag in och röstade på två butiker som jag besökt trots att det knappast var några minnesvärda besök. Jag lät treorna stå på alla kategorier men jag lät en butik få en fyra för butikens sortiment.....

Det vore ytterst beklagligt om en butik som håller hygglig standard, alltså en typisk 3:a, i 9999 fal av 10000 plötsligt får ett bottenbetyg för att den enda som röstade var den där sista personen som fick ett dåligt bemötande.

Något som skulle få en jämnare utfall vore om man kan välja Vet ej...
Känns taskigt att sätta ett betyg på t.ex. verkstad om man inte har en aning
om hur den är...

I övrigt en strålande idé!

Går det sen att få en länk till den MCfirman som har högst betyg i
texten ovanför omröstningen så tror jag att det blir enklare att ta kontakt med dom... Bara en länk till deras röstningssida alltså.. Där står ju alla adress uppgifter...

Om jag tex handlat i butiken men inte via deras postorder, svarar jag "finns ej" då eller eller vad ska jag svara?

//Patrik

det är detta som varit problem med diverse trådar. Det är endast dom som vill ge negativ kritik som tar sig tiden att betygsätta... och säga något.

När jag vill betygsätta Beviks i Linköping (som jag tycker är bra ) kom det bara upp att du har redan betygsatt beviks ????
Sen finns inte Jönköpingslän med.

Den räknar fel.

Jag la in NGC Racing och betygsatte den själv. Betygen jag gav var 5, 5, 4, 3. Snittet som räknades fram blev 3, men det korrekta är 4,25.

Edit, skulle vara bra att som kund kunna se vilket betyg butiken får på olika saker.

Last edited:
Hej!
Var första personen (jag vet eftersom jag lade upp firman) som gav betyg till en mc-firma. Märkte då att medelbetyget avrundades lite konstigt.
Jag gav firman betygen 5, 4, 3, 3 och 4. Det ger ett medel på 3,8. Men det avrundades till 3, borde avrundas till en 4 tycker jag.
Jasså! Hmm, ska kika på det där. Ska försöka dela upp stjärnorna till halv-stjärnor oxå. danke!

När jag vill betygsätta Beviks i Linköping (som jag tycker är bra ) kom det bara upp att du har redan betygsatt beviks ????
Sen finns inte Jönköpingslän med.
Det var är en tillfällig bugg när jag testar systemet (jag behöver göra teströstningar och måste då inaktivera att den kollar efter existerande röstning. Dock är detta endast lokalt på min dator och påverkar inte den publika röstningen).

Den räknar fel.

Jag la in NGC Racing och betygsatte den själv. Betygen jag gav var 5, 5, 4, 3. Snittet som räknades fram blev 3, men det korrekta är 4,25.

Edit, skulle vara bra att som kund kunna se vilket betyg butiken får på olika saker.
Den räknar troligen fel japp. Insett det.

Jag har samlat röstningstotalen i i ett fält för varje röstningskategori.

Så t.ex i ditt fall är totalsumman 5 + 5 + 4 + 3 = 17
17 tar jag delat på antalet som röstat 4.

Men det buggar sig lite i övrigt tror jag. ona momento.

Last edited:
Den räknar troligen fel japp. Insett det.

Jag har samlat röstningstotalen i i ett fält för varje röstningskategori.

Så t.ex i ditt fall är totalsumman 5 + 5 + 4 + 3 = 17
17 tar jag delat på antalet som röstat 4.

Men det buggar sig lite i övrigt tror jag. ona momento.
Det finsn säkert en avrundningsfunktion inbyggd som du kan utnyttja.

Sen vore det som sagt trevligt med en funktion som visar detaljerna i betyget, alltså vilken egenskap som fått vilket betyg. Det är av stort intresse både för kunden och för handlaren. Kunden som bara är intresserad av verkstadsbetyget kanske inte bryr sig så mycket om postorderbetyget. Handlaren kan se vad han kan bli bättre på.

Strålande i brist på bättre adjektiv, helt enkelt strålande!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8