Nytt: Wiki & MC-företagsbetyg

Stjärnor är fint som snus, men lägg till värdet efter dem. I tal-form :)

Jo, jag håller med om det. Så har man ju på många siter där det finns betyg.

Men om man nu har tal, vore det inte underbart med en 10-i-topplista också?

(Måhända med en spärr som gör att man minst måste ha x antal röster innan man dyker upp på listan. Detta för att undvika felaktiga topplaceringar.)

Är det för kreativt nu? ;)

Samma företag/butik flera gånger

Som det är nu så ligger exempelvis Gerts Cykel & Motor med under Skåne/Ängelhom. Sedan ligger Gerts Cykel & Motor AB med på samma gatuadress, fortfarande under Skåne/Ängelhom, men med ett högre betyg.

Motorhuset Nyköping ligger med både i Södermanland och Östergötland, varav det första är rätt då Nyköping ju hör till Södermanland. Med olika antal röster och olika betyg, men på samma gatuadress.

Går det att köra någon koll på om företaget finns med tidigare i registret, eller eventuellt på om gatuadresserna är olika på butikerna för att undvika problemet?

Det kan ju faktiskt vara så att samma firma har butiker både på olika adresser och i olika län, och som motiverar att dom är med flera gånger. Problemet kan givetvis uppstå av misstag, men även för att få lite gratisreklam och få finnas med även under närliggande län, och om gatuadressen är densamma är det bara dubbletter. Vilket givetvis blir rörigt...

Nej, det räknar rätt.
Är du helt hundra? Jag ahr kollat och jämfört lite och oavsett hur du avrundat och hur man räknar så kan det inte stämma...

Hur ska man göra när man lägger till ett företag som man inte har full erfarenhet av då? Jag lade till MC Sport men eftersom jag inte har erfarenhet av deras verkstad kan jag ju inte rösta på det anser jag, och nu kan även ingen annan göra det :rolleyes:

Problemet med dessa funktioner är när för mycket lämnas åt användare, ingen är felfri och utan möjlighet att ändra i efterhand (kul jobb för dig ) blir det mycket små fel.

BTW. ECO-driving, bättre med mindre däck...? På bredden möjligtvis (smalare däck), och vad gäller hårdheten så låter mjuka däck kanske mindre men de drar inte mindre bensin, tvärtom. Bör nämnas att däckstryck också påverkar bränsleförbrukningen. Fix it, fix it, fix it...:tummenupp

ps. Låter negativ, men är faktiskt mest positiv och vill bara att det ska bli så bra som möjligt.
Har fixat så problematiken du nämnde.

Vad gäller ECO-driving-artikeln så skrev jag den som test, men glömde ta bort. Fast jag tar gärna emot en helt ny artikel :)

Är du helt hundra? Jag ahr kollat och jämfört lite och oavsett hur du avrundat och hur man räknar så kan det inte stämma...
Ja det stämmer verkligen. Tänk på att alla röstar inte på alla kategorier. Men det räknas ändå som 1 röst... fast totalpoängen räknar inte på antalet röster som man ser på skärmen, utan på det faktiskta i databasen.

Last edited:
Som det är nu så ligger exempelvis Gerts Cykel & Motor med under Skåne/Ängelhom. Sedan ligger Gerts Cykel & Motor AB med på samma gatuadress, fortfarande under Skåne/Ängelhom, men med ett högre betyg.

Motorhuset Nyköping ligger med både i Södermanland och Östergötland, varav det första är rätt då Nyköping ju hör till Södermanland. Med olika antal röster och olika betyg, men på samma gatuadress.

Går det att köra någon koll på om företaget finns med tidigare i registret, eller eventuellt på om gatuadresserna är olika på butikerna för att undvika problemet?

Det kan ju faktiskt vara så att samma firma har butiker både på olika adresser och i olika län, och som motiverar att dom är med flera gånger. Problemet kan givetvis uppstå av misstag, men även för att få lite gratisreklam och få finnas med även under närliggande län, och om gatuadressen är densamma är det bara dubbletter. Vilket givetvis blir rörigt...
Rapportera in de som är dubletter så fixar jag. Har grejat en funktion som binder ihop två firmor till 1 och lägger även ihop betygen såklart.

Jag har fixat de som är nämnda.

En annan sorteringsordning kanske för företagen inom samma län? Varför inte lägga dem i alfabetisk ordning eller kanske fallande efter betyg?

Stjärnor är fint som snus, men lägg till värdet efter dem. I tal-form :)

Mycket bra förslag, åtminstone för det totala snittet. Annars hamnar alla som fått fler än några få röster på 2-4, dom allra flesta på 3 eller 4 vilket blir lite grovt som sållningsinstrument.

Rapportera in de som är dubletter så fixar jag. Har grejat en funktion som binder ihop två firmor till 1 och lägger även ihop betygen såklart.

Jag har fixat de som är nämnda.

Dublett: Hägersten MC Proffsen hlw ab

Stämmer, MC Proffsen finns med som både MC Proffsen och MC Proffsen hlw ab, varav den första är mer komplett med postnummer och hemsida etc.

Även Mascot Motor finns som dublett. Ligger som Mscot Motor under Jönköping och som Mascot Motor under Kronoberg, varav den sistnämnda är den mest kompletta, och i alla fall rättstavad. Dock ligger den sistnämnda som sagt under Kronoberg, och då firman är belägen i Nässjö så är det nog Jönköping den hör till om jag inte är helt ute och cyklar.

Med tanke på att en del tycks sakna eller innehålla rätt information, så kan det nog vara bra att lägga dit en påminnelse om vikten av att den information man lägger ut stämmer, och den är så komplett som möjligt. De allra flesta företag finns på webben, och att "checka av" företagsinfon på respektive hemsida tar inte så lång tid.

Kan man inte webbadressen tycker jag gott att den som lägger in informationen kan göra sig besväret att "googla" lite, för dom flesta har som sagt egna webbsidor, och annars kan man i alla fall få rätt telefonnnummer och en komplett besöks/postadress:

Alta Vista
Eniro - Webbsök
Eniro - Gula Sidorna
Google
Hitta.se

De nämnda är åtgärdade. Tack!

Ska lägga till påminnelseinfo snart.

Jag såg det, men Mascot Motor ligger nu enbart under Kronoberg, och jag är 99% säker på att det hör till Jönköping...

Edit:
Nässjö hör till Jönköpings Län enligt deras hemsida.

Jannes MC & Mopeddelar (Jönköping) 5 stjärnor.

Aldrig hört talas om denna firma....konstigt:va

Jag lade upp Sulas MC i Strängnäs. När jag nu ändå var och rotade på deras hemsida så tänkte jag vara ordentlig och lägga upp Uppsalabutiken också... men se det gick inte, för "firman finns redan". ;)

Givetvis kan man väl lägga till något i namnet, typ orten, men jag tyckte det såg lite B ut...

Last edited:
mindre browserrelaterat skönhetsfel:

kör jag Firefox (win2000 & vista) och väljer "visa på karta" så verkar jag alltid hamna på väg 211 utanför Linköping, även för butiker nere i Skåne.

Kör jag IE (win2000) så funkar det däremot.

ja, jag vet att det är optimerat för IE så det kanske inte är jätte högprio...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka