Nytt: Wiki & MC-företagsbetyg

Mycket bra funktion! Gillar den skarpt!

En grundläggande kunskap inom service management är att vi som människor sprider budskapet om när vi är missnöjda många gånger fler än budskapet att vi är nöjda. Så funkar vi som människor och det är inte något specifikt SH-problem. Att som företag få reda på vad som är dåligt är guld värt. Att som konsument få veta vilka företag som varit dåliga är också guld värt. Det är med andra ord enligt min åsikt upplagt för en funktion med bara vinnare. :tummenupp

det är detta som varit problem med diverse trådar. Det är endast dom som vill ge negativ kritik som tar sig tiden att betygsätta... och säga något.

det går 10 positiva på 1 negativ är nog min åsikt.

Tradig inställning på folk.

Jag var igår lat och betygsatte dom två företag som redan var upplagda, blev en "bra" och en "dålig". Fast idag tog jag tag i mig själv och lade in två företag som jag själv är helnöjd med, dvs 3-1 i "bra" mot "dåliga" betyg. Hoppas fler tar det jobbet och faktiskt betygsätter samtliga företag man har haft kontakt med, underlättar ju för alla...

Edit: Fast nu verkar över hälften av butikerna ha betyg 4 i snitt så det kanske mest var hur snittet räknades ut....

Last edited:
Jag saknar Postorder på Kenneths MC, när jag lade in BIKE finns det med?

Jag försökte lägga in firmor men det fungerade ej trots att jag var
inloggad.....
sorry men hjälper inte bara berätta "det funkar inte". berätta exakt vad du gör, vad du fyller i och vad som händer på skärmen så blir det enklare att felsöka.

Det vore käckt om man kunde skriva en kort rad om varför något var bra/dåligt.

Edit: En röst per år vore bra eftersom företagen byter personal, ägare och bygger ut osv.

Last edited:
Det vore käckt om man kunde skriva en kort rad om varför något var bra/dåligt.

Edit: En röst per år vore bra eftersom företagen byter personal, ägare och bygger ut osv.
Nej, då är vi tillbaka till problemet med alla trådar. Det spårar ur direkt och jag kommer behöva sitta och rensa osakliga kommentarer, och det är inte kul då det finns allt för många åsikter att ha i åtanke.

Varje röst har en tidpunkt noterat, så om det i framtiden bör vara så att man ska få rösta t.ex en gång i halvåret eller kvartalsvis så kan vi ändra det. Men just nu ... så är rösten permanent.

När man lägger upp en ny butik, så borde man förutom betyg eller "Saknar" också ha alternativet "Ingen Erfarenhet", eller? Visst kan man lämna en 3:a, men ändå...

Verkar som om man kan rösta flera ggr...?

Man får inget fel, men antalet röster räknas inte upp så jag antar att man inte kan rösta flera gånger :va

Bra tjänst, men tradigt om den första som röstar bestämmer om postorder finns eller inte, jag har varit först på flera butiker som jag inte handlat postorder från...

Länkningen till mc-firmornas webbsidor:
Bara för att jag går in på en webbsida via Sporthoj så betyder det ju inte att jag vill lämna sajten, borde inte länken öppnas i ett nytt fönster?

Bra initiativ förövrigt, det blir kanonbra när barnsjukdomarna väl är utsorterade :tummenupp

Last edited:
Kan vi nu bara få ärliga svar baserade på egen erfarenhet så kan det bli en riktigt bra översiktsguide.

Precis. Såg några butiker i början av röstningen där det blev full pott på alla kategorier. Föga troligt. Troligen någon som är involverad i butiken röstar... Men det lär jämna ut sig ju fler röster som kommer in.

Hoppas det blir en bra funktion och att butikerna även får konstruktiv kritik från oss handlare. Annars blir de inte bättre.

Dal-Mausen

Ska man inte kunna söka på företag?

Jag har ingen aning om var internetföretag jag handlar från ligger, jobbigt att söka igenom alla län visuellt...

Länkningen till mc-firmornas webbsidor:
Bara för att jag går in på en webbsida via Sporthoj så betyder det ju inte att jag vill lämna sajten, borde inte länken öppnas i ett nytt fönster?

Bra intiativ förövrigt, det blir kanonbra när barnsjukdomarna väl är utsorterade :tummenupp
Det där är oxå fixat.

Precis. Såg några butiker i början av röstningen där det blev full pott på alla kategorier. Föga troligt. Troligen någon som är involverad i butiken röstar... Men det lär jämna ut sig ju fler röster som kommer in.

Hoppas det blir en bra funktion och att butikerna även får konstruktiv kritik från oss handlare. Annars blir de inte bättre.

Dal-Mausen
Jag har namnen på de som lagt in och de som röstat först, så det är enkelt att se om det är lite väl snälla röster som är lagda...

Tror dock röstning hursomhelst kommer förbi anonym.

Verkar som om man kan rösta flera ggr...?
Nej, röstningen "laddar om" men läggs inte till. Du kan enbart rösta en gång, eller flera gånger om du väljer "Ej erfarenhet" på en men kommer tillbaka senare för att rösta på den punkten. Annars går det bara rösta en gång per kategori eller per företag.

Man får inget fel, men antalet röster räknas inte upp så jag antar att man inte kan rösta flera gånger :va

Bra tjänst, men tradigt om den första som röstar bestämmer om postorder finns eller inte, jag har varit först på flera butiker som jag inte handlat postorder från...
Jag kan i efterhand lägga till kategorier om det är så att det felaktigt saknas t.ex postorder på ett företag som faktiskt har postorderverksamhet.

Ska man inte kunna söka på företag?

Jag har ingen aning om var internetföretag jag handlar från ligger, jobbigt att söka igenom alla län visuellt...
Ska lägga till det nu...

Last edited:
Funktionen räknar ut medelbetyget felaktigt igen/ibland. En butik har betygen 2, 2, 3, 2, 2 på de olika delkategorierna men får snittbetyg 3.

Sen tror jag att det skulle vara bra att ersätta stjärnorna i snittbetyget med ett tal med en decimal. En butik som får snittbetyg 3,51 får lika många stjärnor som en butik som får snittbetyg 4,49. Halva stjärnor tycker jag fungerar dåligt. Ett absolut tal ger mer och bättre information än stjärnor.

Det är många som använder sig av stjärnor för betygssättning men hur kul är det egentligen? Är det snyggt? Nja... Är det bästa sättet att presentera siffermaterial? Nej, absolut inte! Alla fattar vad 4,3 betyder på en skala från ett till fem.

Tror dock röstning hursomhelst kommer förbi anonym.

Jag kan i efterhand lägga till kategorier om det är så att det felaktigt saknas t.ex postorder på ett företag som faktiskt har postorderverksamhet.
Det är rätt. Låt folk vara anonyma. Det skall inte behöva kännas jobbigt att rösta negativt om något företag bara för att man känner till ägaren/de anställda/någon annan involverad och vet med sig att chansen är stor att man kommer att träffa dem i framtiden. Ärligt kända svar är vad som behövs.

Hur hanteras uppenbara felaktigheter/missförstånd? NGC Racing har t ex fått snittbetyget fyra i kategorin "Butik". Det är extremt bra med tanke på att de inte finns någon NGC Racing-butik...

Last edited:
Funktionen räknar ut medelbetyget felaktigt igen/ibland. En butik har betygen 2, 2, 3, 2, 2 på de olika delkategorierna men får snittbetyg 3.

Sen tror jag att det skulle vara bra att ersätta stjärnorna i snittbetyget med ett tal med en decimal. En butik som får snittbetyg 3,51 får lika många stjärnor som en butik som får snittbetyg 4,49. Halva stjärnor tycker jag fungerar dåligt. Ett absolut tal ger mer och bättre information än stjärnor.

Det är många som använder sig av stjärnor för betygssättning men hur kul är det egentligen? Är det snyggt? Nja... Är det bästa sättet att presentera siffermaterial? Nej, absolut inte! Alla fattar vad 4,3 betyder på en skala från ett till fem.

Det är rätt. Låt folk vara anonyma. Det skall inte behöva kännas jobbigt att rösta negativt om något företag bara för att man känner till ägaren/de anställda/någon annan involverad och vet med sig att chansen är stor att man kommer att träffa dem i framtiden. Ärligt kända svar är vad som behövs.

Hur hanteras uppenbara felaktigheter/missförstånd? NGC Racing har t ex fått snittbetyget fyra i kategorin "Butik". Det är extremt bra med tanke på att de inte finns någon NGC Racing-butik...
Nej, det räknar rätt.

Därför att vad du ser är hela tiden "snitt" på all input. Så i vissa fall är 2 stjärnor faktiskt 2.2 eller 2.8 osv. Läggs dessa två ihop blir det 5 totalt. Alltså inte 4a.

Jag ska lägga till så att även halva stjärnor syns.

Allting kan inte vara i textform. Stjärnor är fint. Har ett företag flera, är det än finare... :hihi

Nej, det räknar rätt.

Därför att vad du ser är hela tiden "snitt" på all input. Så i vissa fall är 2 stjärnor faktiskt 2.2 eller 2.8 osv. Läggs dessa två ihop blir det 5 totalt. Alltså inte 4a.

Jag ska lägga till så att även halva stjärnor syns.

Allting kan inte vara i textform. Stjärnor är fint. Har ett företag flera, är det än finare... :hihi
Jaha, stjärnorna rundar alltid av nedåt till närmsta heltal?

Stjärnor är fint som snus, men lägg till värdet efter dem. I tal-form :)

Hur ska man göra när man lägger till ett företag som man inte har full erfarenhet av då? Jag lade till MC Sport men eftersom jag inte har erfarenhet av deras verkstad kan jag ju inte rösta på det anser jag, och nu kan även ingen annan göra det :rolleyes:

Problemet med dessa funktioner är när för mycket lämnas åt användare, ingen är felfri och utan möjlighet att ändra i efterhand (kul jobb för dig ) blir det mycket små fel.

BTW. ECO-driving, bättre med mindre däck...? På bredden möjligtvis (smalare däck), och vad gäller hårdheten så låter mjuka däck kanske mindre men de drar inte mindre bensin, tvärtom. Bör nämnas att däckstryck också påverkar bränsleförbrukningen. Fix it, fix it, fix it...:tummenupp

ps. Låter negativ, men är faktiskt mest positiv och vill bara att det ska bli så bra som möjligt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti